Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.
Zo kunnen leden vlugger en een correctere diagnose stellen!

Ook kan je via de zoek functie al eens zoeken naar gelijkaardige bladproblemen, die hier al op het forum zijn gepost.

Enkele belangrijke informatie:


Board: Bladproblemen:
Montys-Blad-Probleem-Oplosser
Fotos plaatsen bij Bladproblemen

Board: Ziekten:
Lijst van ziekten
Schimmelziekten bij cannabis
Meeldauw

Board: Beestjes:
Lijst van ongedierte
Welk insect zit op mijn wietplant
Bekijk meer
Bekijk minder

zaailingen staan te warm?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    zaailingen staan te warm?

    Korting op 420shop
    Beste medegrowers,

    Ik heb 5 zaadjes (2x buddha cheese 3x onbekend) (afkomstig uit zakjes wiet dus wrs geen topkwali) laten ontkiemen en ben ze ah voorgroeien om ze daarna ergens guerilla te zetten.
    Ze staan in mijn kweekkast onder een 300watt cfl plug and grow groeilamp, lamp hangt er een 20cm boven. Heb nog geen afzuiging, maar er is wel een actieve inlaat (pc fan die op hoogte van plantjes verse lucht inblaast) De gaten voor de afzuiging zijn wel al geboord dus er is wel luchtverplaatsing mogelijk.
    De temperatuur is redelijk hoog maar volgens mij nog op het randje: zo'n 30graden overdag (warmste was 32graden maar dat is niet elke dag) 's nachts is het zo'n 21graden. De luchtvochtigheid schommelt rond de 25%-30% overdag, 's nachts ligt dat hoger.

    Nu is het zo dat de uiteinden van de blaadjes precies beginnen uitdrogen. Bij de onbekende soortjes is er 1 spontaan doodgevallen nadat die zijn eerste 1vingerige wietblaadjes recht omhoog had gezet. De overige 2 hebben ook bruine bladpuntjes en staan al enkele dagen stil.
    De buddha cheesjes hebben er ook last van gehad maar die zijn mooi verder blijven groeien
    Ik heb er ook nog 2 bubba kushplantjes in staan die later ontkiemd zijn als de rest en deze hebben er absoluut geen last van.

    Zijn de plantjes als het ware oververhit omdat ze nog niet genoeg wortels hebben aangemaakt om genoeg water te gebruiken als afkoeling en moet ik bijgevolg zo snel mogelijk een afzuiger kopen of is er een andere oorzaak?

    3.jpg2.jpg1.jpg (De 3 onbekende soortjes; groeien dus al enkele dagen niet meer)
    4.jpg5.jpg ( De 2 buddha cheese)
    6.jpg (De 2 bubba kush zonder bladproblemen)
    Microkweek: Bubba Kush onder 300w cfl
    Buitenkweek 2012: Think Different, Hijack, White Widow

    #2
    Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
    Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

    Comment


      #3
      Re: zaailingen staan te warm?

      Wat LR2 zegt, wil je buiten planten, direct buiten zetten. Ook de verandering van het medium zal de plant zich moeten aanpassen.

      Moest je ze toch binnenhouden zou ik de lamp wat hoger zetten tot er meer blaadjes zijn en geleidelijk aan verlagen.
      300watt lamp op 40-50cm en telkens ze nieuw blad aanmaken verlaag je de lamp met 5cm tot je op 30cm komt(of hetgeen wat aanbevolen is voor je lamp).
      Zo doe ik het met zaailingen en nooit last van gestrekte of verbrande plantjes/blaadjes.
      Natuurlijk heeft iedereen zijn manier van kweken, na een paar rondjes kom je er wel uit.

      @LR2 wat is het voordeel van cocos? Heb hier helemaal geen ervaring mee met het kweken in dit medium.


      Heb mn antwoord al gevonden op het forum eventjes zoeken kan geen kwaad
      Last edited by wietje wanker; 23 May 2015, 20:40.

      Comment


        #4
        Re: zaailingen staan te warm?

        Het grote voordeel van cocos is de luchtigheid. Geen enkel medium - misschien steenwol of van die flakes waarvan ik de naam niet meer weet - is zo luchtig, en blijft zo luchtig als cocos. Maar dat is ook de grote valkuil; door die luchtigheid kan cocos tot wel een liter water per dag verdampen. Terwijl dat bij potgrond (of andere media) vaak veel minder is. 2 liter natte cocosgrond is op kamertemperatuur in 2 dagen droog, zonder de hulp van planten (in een 23x40cm bak; groot oppervlak in contact met de lucht, het is maar 'n dun laagje grond maar toevallig was ik er deze week mee bezig). Door die luchtigheid kan ook de toplaag kurkdroog lijken, terwijl de bodem zeiknat is.
        Bijkomend probleem is dat je dan steeds water moet blijven geven. En dan steeds niet te weinig, en niet teveel.

        Daarnaast is cocos een 'leeg' medium; je moet alle voeding zelf toevoegen. Maar die spoelt ook heel makkelijk weer weg dus. Bij een blumat of soortgelijk systeem dat de watergifte regelt, is cocos makkelijk; je meet namelijk precies je water en precies de pH en EC, dus wat er in gaat, is nooit teveel of te weinig. Je hoeft in zulke systemen dus alleen het water op orde te hebben, en de bodem volgt vanzelf.
        Als je die apparatuur allemaal niet hebt, dan moet je heel veel verstand hebben van chemie, biologie en de plantsoort om er effectief op te kunnen kweken. Behalve bij vleesetende planten; die hebben alleen regenwater nodig.

        Wat ik uit de ervaring geleerd heb: cocos is niet aan mij besteed. Ik wil een beetje buffer in de aarde zelf hebben, zodat ik een beetje teveel van iets, of een beetje te weinig van iets kan toevoegen zonder direct problemen te krijgen. Een keer van watertype verwisselen (kraan- ipv regenwater) doet bijvoorbeeld direct de pH met een paar punten stijgen op cocos, terwijl dat in potgrond toch een tiental waterbeurten nodig heeft.

        Een spaarlamp verhogen is een slecht idee. Ik had het eerst ook getypt, maar hij staat dus al op 20cm. Een spaarlamp straalt effectief niet zo heel ver (30cm max). Dat maakt ze ideaal voor de microkweek, maar dan moet je wel voldoende afzuiging hebben omdat de lamp dus noodgedwongen dicht op de plant moet staan. Als je strek wilt voorkomen tenminste.

        Maar terug on topic: check het worteltje van de dode plant; is die dood en bruin/geel (en vaak slijmerig) dan kun je de natte bodem de schuld geven. Anders is het waarschijnlijk toch de temperatuur.
        Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
        Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

        Comment


          #5
          Re: zaailingen staan te warm?

          Bedankt voor je uitleg! Ik hou het ook maar bij aarde.

          Over die spaarlamp, geeft die dan zoveel warmte dat de temp oploopt tot +30graden?

          Voor de luchtigheid te verbeteren in de aarde kan je toch wat stenen, stukken boomschors of dergelijk in de grond aanbrengen.
          Niet dat ik het doe bij wietplanten, maar dat is me wel aangeraden toen ik mn druiven plantte. Veronderstel dat dit voor de meeste planten geld.

          Mn excuses voor even off-topic te gaan.

          Comment


            #6
            Re: zaailingen staan te warm?

            Bedankt voor de snelle reacties!

            @wietje wanker: De spaarlamp wordt wel redelijk warm maar in vergelijking met hps valt dat echt best mee. Er staat nu een pc fannetje van ongeveer 100m3/h op te blazen die verse lucht naar binnen blaast dus de temperatuur loopt nu gwn zo hoog op door een gebrek aan een deftige afzuiging. Ga er volgende maand een kopen zodat ik die temperatuur wat kan handhaven.

            10.jpg9.jpg zo dus

            Leerrijke uitleg LR2, ik dacht dat cocos wel goed zou zijn om te ontkiemen aangezien het toch voedingsarm is en vaak wordt gebruikt in die jiffy ontkiemdingetjes maar had geen idee van die nadelen. Ik heb er allesinds dik spijt van nu
            volgende keer gewoon lightmix!
            Ik heb het dode plantje uitgegraven en het worteltje is effectief wat bruinig. Slijmerig is het wel totaal niet.
            Het viel me wel op hoe nat de cocosgrond onderaan is terwijl de bovenkant kurkdroog is. Het was ook opmerkelijk hoe snel ik water 'moest' bijgeven. Dit ga ik dus even niet meer doen, hopelijk komt het hiermee goed.
            Je zegt dat cocos een leeg medium is, dit betekent dan toch niet dat ik nu al met voeding moet beginnen? Daarvoor is het toch nog veel te vroeg? Of zou iets van wortelstomulator of enzymen in lage dosis al goed zijn?

            8.jpg7.jpg zo ziet het worteltje eruit


            Microkweek: Bubba Kush onder 300w cfl
            Buitenkweek 2012: Think Different, Hijack, White Widow

            Comment


              #7
              Re: zaailingen staan te warm?

              De ronde blaadjes zorgen voor voldoende voeding tijdens de eerste twee, drie weken. Die vallen daarna vanzelf af.
              Misschien zou je de kooi open kunnen laten overdag; ze ruiken immers toch nog niet. Dat scheelt misschien ook in temperatuur.
              Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
              Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

              Comment


                #8
                Re: zaailingen staan te warm?

                Oorspronkelijk geplaatst door LR2 View Post
                Misschien zou je de kooi open kunnen laten overdag; ze ruiken immers toch nog niet. Dat scheelt misschien ook in temperatuur.
                Dat is wel een goed idee, denk dat ik dat gwn ga doen tot ik een goede ventilator heb

                Ik heb de hoop ook wel grotendeels opgegeven op de plantjes met een achterstand, als ze het nu al niet redden zullen ze wrs toch niet super sterk geworden zijn buiten. De zaden zijn ook al +1jaar oud en niet zo super bewaard

                Owja, de reden dat ik ze noodgedwongen binnen voorgroei is omwille van mijn woonplaats. Ik woon in appartement zonder direct zonlicht en ze dan gwn op de vensterbank zetten zou ten eerste opvallen bij mijn buren en ten 2e zouden ze enorm gaan strekken.

                Volgende keer mss gwn een propagator op m'n guerilla spot zetten en ze daar ontkiemen, survival of the fittest!
                Microkweek: Bubba Kush onder 300w cfl
                Buitenkweek 2012: Think Different, Hijack, White Widow

                Comment


                  #9
                  Re: zaailingen staan te warm?

                  Voor survival of the fittest heb je geen propagator nodig. Al scheelt het wel tegen beestjes natuurlijk. Als je de hoop al hebt opgegeven, dan zou ik ze buiten een kans gunnen, misschien trekken ze daar helemaal bij, of misschien leggen ze daar het loodje. Het kost je in ieder geval geen moeite, geen energieverbruik en geen kopzorgen. Ik bedoel maar: niet geschoten, is altijd mis. In het verleden heb ik planten zien herstellen van schade waarvan ik dacht dat ze binnen een dag dood zouden zijn. Ook omgekeerd hoor, dat ik planten heb zien sterven bij het minste of geringste.

                  Zaad kan best lang prima bewaard blijven, zelfs onder vervelende omstandigheden. Na een jaar of 3 wordt de overlevingskans wel aanzienlijk kleiner, maar dat betekent niet altijd een zwakkere plant. Wat je immers doet, door de lang te bewaren, is de sterkste laten overleven. Hetzelfde gebeurt in het wild; de zaadjes die de winter niet door komen, zijn te zwak. De zaadjes die het wel overleven, zijn per definitie sterker.
                  Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
                  Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

                  Comment

                  Bezig...
                  X