Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Hulp bij watergeven, verhelpt ook deels de rugklachten

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Hulp bij watergeven, verhelpt ook deels de rugklachten

    Korting op 420shop
    Voorwoord:
    Zonet heb ik reputatiepunten gekregen voor een "goede tip". Dit heeft mij toch aangezet om dit idee (en een andere) een eigen topic te geven. Mocht je dit idee ook goed vinden, of gebruiken, dan zou ik wat reputatie puntjes hier op het forum wel fijn vinden.

    Zelf heb ik regelmatig rugklachten, overgehouden na een ongeluk. Hier heb ik meestal geen last van, tenzij ik een rare houding aan neem. Een houding zoals bijvoorbeeld achterin de tent de dames water proberen te geven. Dit heeft er ook voor gezorgd dat ik vaak het water geven een dag of 2 (te lang) uit stelde, met alle gevolgen van dien. Daarom ben ik eens goed aan het nadenken geweest, en heb ik een half automatische watergever gebouwd.

    Mocht je zelf niet in staat zijn om dit systeem te bouwen, en mocht je niemand kennen om dit voor je te laten bouwen, en ben ik misschien wel bereid om tegen reiskosten + materiaal kosten + een bakje koffie, het voor je thuis op maat te bouwen. Stuur daarvoor een PM, om het een en ander te bespreken.

    Photo0100.jpg***

    Voordelen:
    -Je kunt alle planten vanaf de tent opening water geven.
    -Je hoeft niet meer tussen het bladerdak de plant te zoeken.
    -Je hoeft niet meer aan de planten te zitten. (ook minder kans om eitjes/beestjes te helpen door ze op de plant te zetten)
    -Je handen komen niet meer onder de hars te zitten, omdat je de plantenpot moest zoeken met de gieter.
    -Je geeft perfect rondom de steel water, langs de pot rand.
    -Er slaan minder gaten in de aarde op specifieke plekken wegens het krimpen/inklinken van de aarde.
    -Je hebt de tijd om het water rustig te geven, omdat je lichaamshouding niet belastend is.
    -Je lichaamshouding is correct, je kan zelfs water geven vanuit een rolstoel.
    -Elke plant krijgt haar eigen dosis water, hoeveelheid voeding kan dus per plant, en je kunt de pijpjes labelen.
    -Tevens heb ik niet meer gehad dat er water onder uit de pot liep.

    Nadelen:
    -Er zijn mensen die vinden dat je beter onderlangs kan geven, al zijn er meer voorstanders voor bovenlangs water geven.
    -Je potten zitten "vast" waardoor je...
    -Niet meer de potten kunt wegen...
    -Niet meer een plant zomaar van plek laat verwisselen.
    -?

    Alternatieven*:
    -Gewoon water geven zoals je al deed.
    -Onderlangs water geven (in een schaaltje of lekbak).
    -Een lange slang/pijp aan de gieter maken.

    De voordelen, nadelen en de uitleg waarom is nu geweest. Tijd voor het bouwplan, en hoe je het dan maakt!

    Benodigd gereedschap:
    -Boormachine.
    -Hout boortje ter dikte van je spijkers.
    -Hout lepel boor ter dikte/iets dikker dan je PVC buis.
    -Hand/elektrische zaag.
    -Buig veer t.b.v. PVC.
    -Lijmtang.
    -Meetlint
    -Pen/potlood/stift.
    -Hammer.
    -Keuken mesje of vijl.

    Optioneel gereedschap**:
    -Schaar.
    -Kleine verfroller met bakje.

    Benodigd materiaal:
    -Latjes hout (totale lengte afhankelijk van je tent formaat/aantal potten, minimale breedte 44 mm, dikte ongeveer 16 mm)
    -16 mm dikke PVC buis. (gele elektra buis bij de bouwmarkt, 0,65 cent per 4 meter bij bijvoorbeeld de Praxis)
    -Flexibele/harmonica PVC buis.
    -Koppel stukjes PVC buis te verlengen. (1,5 x zoveel koppelstukjes dan je potten hebt)**
    -Polyester mat.**
    -Polyester hars + harder.**
    -Naaigaren/visdraad/dun touw.**
    -Houtlijm.
    -Spijkers.
    -Een trechter die in de PVC buis past. ("Action" heeft ze heel goedkoop, en dan heb je meerdere maten)

    Maken van het bouwplan op maat:
    Je wilt dus je water gever maken, en hebt al het materiaal in huis gehaald, schitterend! Nu moet je natuurlijk weten hoe je hem dan maakt. Maar dit is voor iedereen anders. Hoe je watergever er uit komt te zien hangt namelijk van je kweektent af, en hoeveel planten je neer zet. Begin dus met het goed verdelen van je plantenpotten in je tent. Zorg ervoor dat ze goed verdeelt staan, en bij voorkeur in een vast patroon. Wanneer je de water gever gebruikt, heb je namelijk niet meer de mogelijkheid om de indeling te veranderen qua pot positie in de tent.

    (dwars lat) Meet nu de totale breedte van je pot opstelling. Dus de linker rand van de meest linkse pot, tot de rechter rand van de meest rechter pot. Tel hier 5 cm bij op (tenzij je tegen je wanden aan zit). Dit wordt de breedte van je water gever.

    (diepte lat) Meet nu de diepte van je water gever op. Bij mij zit de watergever tot aan de tent opening, om maximale ruimte te behouden voor bladgroen. Meet dus vanaf de voorkant van je kweekruimte (waar de deur zit) tot aan de voorkant van de achterste pot. Tel hier 5 cm bij op, omdat je watergever wel op de pot rand moet kunnen steunen.

    (hoogte lat) Nu wordt het tijd om te bepalen op welke hoogte je de trechter wilt hebben. Pak in de ene hand je trechter, en houd die op een gemakkelijke hoogte. (of gewoon een hoogte die je wel ok lijkt) Meet nu vanaf de grond tot aan de onderkant van je trechter. Op deze hoogte zal ongeveer de bovenste lat komen, waar je PVC pijpjes uit steken. Omdat je water gever op de potten rust, moet je nog wel de hoogte van je potten van dit getal af halen!

    Het bouwen:Het plaatsen van de water gever:
    Ik heb gemerkt dat het plaatsen van de watergever reuze mee valt. Ik heb eerst de ringen met de T stukken ongeveer in de potten gezet, om de plant heen. (let wel op de gaatjes in de ringen, die moeten aan de onderkant zitten om al het water eruit te laten stromen) Je kan ze eventueel ook nog afdekken met aarde, maar dat heb ik niet gedaan. Je hebt dan kans dat wortels sneller in de PVC buis gaan zitten met verstoppingen als gevolg, en zo kon ik zien wat er gebeurde. Daarna heb ik het frame over de potten geplaatst, om daarna alle T stukjes 1 voor 1 aan te sluiten op de PVC buis in het frame. De T stukken zitten dus vast geschoven, en zitten niet muurvast. De PVC buis in het frame, kan je eventueel nog iets naar boven trekken, mocht het lastig gaan.

    Al met al is het even prutsen, maar het is prima in je eentje te doen. (mocht je een lichamelijke beperking hebben, zoals b.v. een rolstoel, dan kan je om hulp vragen. Achteraf kan je wel gewoon zelf je planten correct water geven, zonder hulp van derden)

    Gebruik van de water gever:
    -Open je tent/kweekhok.
    -Plaats de trechter in een PVC pijpje aan de voorkant van je tent.
    -Schenk rustig je water (met of zonder voeding) in de trechter.
    -Herhaal voor de resterende planten.
    -Sluit je tent/kweekhok.

    Foto watergever zonder planten/test opstelling.
    Photo0100.jpg***

    Foto watergever met planten net geplaatst, 30-05-2015, aantal weken voorgegroeit.
    Photo0352.jpg***

    Foto zelfde planten met watergever in gebruik, 11-06-2015.
    Photo0457.jpg***

    PS: bedenk me dat een foto van zo'n T-stuk en ring ook wel handig is. Heb er een paar extra gemaakt, maar die liggen nu in mijn tent, met de lamp uit. Zal ze vanavond eens tevoorschijn halen, en op de foto zetten.

    Sterretjes uitleg:
    * In mijn mening, en met mijn ervaring, is geen van de genoemde alternatieven beter dan deze watergever.
    ** Ik moest zelf PVC T-stukken maken, omdat er geen T-stukken bestaan voor PVC elektra buis. Na het bouwen tipte iemand mij erop dat er in de aquarium winkel misschien wel passende T-stukken zouden zijn. Dit niet verder uitgezocht, omdat ik al voorzien was.
    *** Niet tevreden over de foto kwaliteit? Doneer dan aub een degelijke camera!
    Still learning... Respect, ook voor de mensen die tegen beter weten in hun eigen koers trekken.

    #2
    Re: Hulp bij watergeven, verhelpt ook deels de rugklachten

    Echt super gedaan dit en ik weet wel zeker dat veel mensen hier wat aan hebben.
    Houd het leuk met elkaar, dan blijft het leuk voor iedereen!


    Comment

    Bezig...
    X