Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Flint's tuintje

Collapse
Dit topic is gesloten.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Re: Flint's tuintje

    2016-01-102.jpg


    Tijdens de zeer warme dagen wordt het op het heetst van de dag, in de sere vaak al snel boven de 40 graden. De Sativa's lijken hier echter tot nu toe niet echt veel last van te hebben. Er staat een zwenk- ventilator op de planten die steeds voor een kort briesje zorgt waardoor ze goed kunnen blijven verdampen en dus koelen. Ze drinken nu wel als bacchus ghehe.

    LST door sproeien.

    Ik Sproei de planten regelmatig zieknat. Op zeer warme dagen helpt dit hun ook om wat meer te koelen maar ik doe dit vooral om ze naast het windje wat ze ervaren ook wat LST te geven door een regenbui na te bootsen.
    Klets nat buigen de takken dan flink door naar onder. Dit geeft allerlei kleine haarscheurtjes in de stam en zijtakken die de plant snel repareert. Hierdoor krijg je een wat stevigere plant en door het regelmatig flink doorbuigen groeit de plant van zelf ook wat breder uit in plaats van enkel de hoogte in te gaan.
    2016-07-211.jpg


    IMG_20160722_165455.jpg

    IMG_20160722_165913.jpg

    Last edited by FlintStoned; 23 July 2016, 07:02.

    Comment


      Re: Flint's tuintje

      Sproeien doe ik ook regelmatig alleen zo had ik het nog nooit bekeken weer wat geleerd.
      Ze staan er mooi bij alleen als ze straks in de bloei gaan heb je geen bewegingsruimte meer daar ,volle bak
      Trek of snoei je ze nog terug aan de plastic kant om zweten van bladeren tegen plastic te voorkomen ?

      Comment


        Re: Flint's tuintje

        Sproeien doe ik ook regelmatig alleen zo had ik het nog nooit bekeken weer wat geleerd.
        Ze staan er mooi bij alleen als ze straks in de bloei gaan heb je geen bewegingsruimte meer daar ,volle bak
        Trek of snoei je ze nog terug aan de plastic kant om zweten van bladeren tegen plastic te voorkomen ?
        De linker staat in een rechthoekige specikuip. die kan ik van de greenspan afschuiven. De greenspan zijwand kan ik ook geheel of gedeeltelijk oprollen. De rechter staat in de volle grond en links ervan staan nu nog een aantal af jes als deze geoogst zijn over een paar weken dan kan ik die rechter wat meer plat gaan trekken riching de tuin.

        Ook knak ik handmatig de zaak zo hier en daar om de zijtakken wat te sturen.

        2016-07-212.jpg

        Citroenpendelvlieg – Helophilus trivittatus

        Deze 12 tot 18 millimeter lange soort lijkt wat op de 'gewone' pendelzweefvlieg (Helophilus pendulusEristalis tenax). Dit type larve wordt ook wel rattenstaartlarve genoemd. De citroenpendelvlieg heeft een voorkeur voor wat vochtige, bloemrijke omgevingen als vochtige heide en moerassen, maar wordt ook wel in tuinen aangetroffen. De vlieg leeft van nectar van verschillende soorten planten, echter alleen soorten waarbij het nectar niet te diep in de bloem zit, anders kan de vlieg er niet bij.
        Bron: Wikipedia.
        Last edited by FlintStoned; 23 July 2016, 12:06.

        Comment


          Re: Flint's tuintje

          DSC03557.jpg

          Het boerenwormkruid (Tanacetum vulgare) staat inmiddels ook in bloei. Toevallig zat er ook nog een breedscheenjuffer (Platycnemis pennipes).


          De geslachtsnaam "Tanacetum" is vermoedelijk afgeleid van het Griekse woord "athanasia" dat onsterfelijk betekent. Dit slaat vermoedelijk op het feit dat de bloemen niet makkelijk verwelken, maar ook werd de plant vroeger gebruikt om er een soort levensdrank van te maken, en nog een uitleg is dat Boerenwormkruid gebruikt werd om lichamen mee te conserveren. Een andere Latijnse naam die gebruikt wordt is 'Chrysanthemum vulgareTanacetum wordt in de meest recente boeken gebruikt).

          Geschiedenis

          Boerenwormkruid was vroeger veel in gebruik als middel tegen wormen, vandaar de naam. Volgens de Griekse mythe werd het kruid gebruikt om Ganymedes onsterfelijk te maken, nadat Zeus een oogje op hem had laten vallen, op de berg Olympus werd hij vervolgens de waterdrager voor de goden (Aquarius) en de minnaar van Zeus. Boerenwormkruid werd ook gebruikt tegen de motten en vlooien, voor dit doel werd het veel in huis gestrooid. Ook werd hij toegepast als keukenkruid. Ook was het kruid veelvuldig in gebruik om een abortus op te wekken. Toch was het een van de kruiden die gewijd waren aan de Heilige Maagd.


          Gebruik

          De geveerde fijne bladeren wijzen op een grote samentrekkende kracht, op de mens werken zij juist ontkrampend. De bloemen zijn fel geel, dit wijst op een ontgiftende kracht op de spijsvertering. De hoekige, omhooggaande stengel, wijst op weerstand en een grote kracht. Ook de levenskracht van de bloemen wijst hierop. De bloemen staan in schijnschermen.
          InhoudsstoffenWerking

          Spijsvertering

          Bij lintworm, draadwormen etc.
          Voortplantingsorganen

          Bij uitblijven van de menstruatie, of bij een pijnlijke menstruatie.
          Huid

          Uitwendig kan het gebruikt worden als lotion bij schurft.
          Gebruik

          Pluk de bloemen in juni tot september, drogen in de schaduw, niet boven de 35 graden. Ook het zaad wordt gebruikt. Ook alle bovengrondse delen kunnen gebruikt worden. Men kan een infuus maken of een tinctuur, het infuus is echter zeer bitter.
          Recepten

          Bij een pijnlijke menstruatie

          neemt men 20 gram gedroogde boerenwormkruidbloemen op een halve liter gekookt water
          dit laten afkoelen en lauw zeven
          2 kopjes per dag.
          Bij lintworm

          een decoct van de zaden een minuut laten koken in 100 gr. water
          meteen zeven en
          ongezoet drinken.
          Bij draadwormen

          15 gram bladeren en bloemen op 200 gr kokend water
          Het infuus warm zeven en meteen ongezoet drinken. Dit kan ook als een lavement worden toegediend.
          Overige

          Leuk weetje. in Rosemary's Baby krijgt Mia Farrow in de film van haar enge duivelaanbiddende buren een hangertje met Boerenwormkruid om haar kindje te beschermen, ondanks de vieze lucht draagt ze het. We weten allemaal hoe dat afgelopen is. Verder bevatten de toppen van het bloeiende kruid een kleurstof waarmee textiel geel, groen of bruin mee wordt geverfd. Ook in de cosmetica wordt de etherische olie toegepast
          Let op! Boerenwormkruid mag absoluut niet gebruikt worden bij een zwangerschap!
          Verder mag dit middel absoluut niet langdurig gebruikt worden of in een hoge dosering en voor kinderen is het absoluut niet geschikt!


          Goede combinaties

          Bij ingewandswormen mag het gebruikt worden met Absintalsem, en een ontspanner voor de ingewanden als Kamille en een laxeermiddel als Senna.

          Gebruik

          Wat Boerenwormkruid in de schoenen geplaatst helpt tegen chronische koorts, omdat de plant aan Ganymedes werd gegeven om hem onsterfelijk te maken, wordt Boerenwormkruid gedragen om het leven te verlengen. Mieren houden niet van Boerenwormkruid.
          Bron


          DSC03487.jpg
          Twee vliegen in 1 klap dacht de kamelionspin. (Blinde bijvlieg en de citroenpendelvlieg).

          DSC03476.JPG
          Nimf van de Miris striatus, een blindwants.

          DSC03451.jpg

          2016-07-213.jpg

          Menuetzweefvlieg Syritta pipiens
          Last edited by FlintStoned; 28 July 2016, 16:16.

          Comment


            Re: Flint's tuintje

            2016-07-241.jpg
            Tijgermug?

            2016-07-242.jpg
            Deze kennen jullie inmiddels wel. Deze is wel apart gestippeld moet ik zeggen.

            2016-07-24.jpg
            Bezige bij.

            DSC03589.jpg


            DSC03576.jpg

            DSC03568.jpg

            DSC03577.jpg

            Comment


              Re: Flint's tuintje

              Zo zeg, die zijn mooi gelukt!

              Heerlijk!
              2015 - Santa Maria binnen en buiten eerste keer
              2016 - Greyvol's buitenkweek
              2017 - Santa Maria van Space Cees

              Comment


                Re: Flint's tuintje

                Alle dan nog een toetje voor grey, De bij heeft ook al haar tong uithangen, ghehe.

                DSC03592.jpg

                Comment


                  Re: Flint's tuintje

                  Wat kijkt ie boos je ben toch niet gestoken

                  Comment


                    Re: Flint's tuintje

                    in flight picture is prachtig! Net Slowmotion, live gaat dat veels te snel he

                    Thanx Flint, voor het lekkere toetje
                    2015 - Santa Maria binnen en buiten eerste keer
                    2016 - Greyvol's buitenkweek
                    2017 - Santa Maria van Space Cees

                    Comment


                      Re: Flint's tuintje

                      Veel bijen dit jaar vind ik.

                      Hier ben ik weer met een vraag , volg je foto s en info veel maar Om nu Elke keer wauw prachtig mooi te gaan typen vind ik wat overdreven😊

                      Ik ben een week in frankrijk geweest en daar was een boom dat Elke avond van 22h tot 22h30 volledig zoemde. Nu kom ik thuis en de boom hier doet het ook , Elke dag een half uur gezoem. Vind het wel leuk hij zingt percies maar wat kan het zijn?

                      Comment


                        Re: Flint's tuintje

                        Hahaha die foto is echt iets voor Grey ja
                        Mooie foto's flint

                        Bekijk ze altijd met veel plezier
                        Groene vingers

                        Comment


                          Re: Flint's tuintje

                          In Frankrijk denk ik dan meteen aan cicades. Hier in NL zoemen fruitbomen als die in bloei staan van de bijen en hommels maar das dan niet enkel een half uurtje en niet in de schemering. Dus zo 123 zou ik het ook niet zo snel weten.

                          kwam dit berichtje tegen, ghehe http://www.ans-online.nl/nieuws/nijm...ersinstallatie

                          Comment


                            Re: Flint's tuintje

                            Leuk artikel😊 maar in frankrijk moest je 10km rijden voor een volgend huis tegen te Komen.

                            Cicades heb ik al eens opgezocht maar is ander gezoem.

                            Het was in frankrijk maar nu hier thuis ook in een apenboom en een wilg. Ik zit te denken aan dondervliegjes

                            Comment


                              Re: Flint's tuintje

                              Of een boomkikker
                              ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

                              Comment


                                Re: Flint's tuintje

                                Boomkikkertjes kwekken meer dan dat ze zoemen. Ze synchroniseren hun gekwek wel.

                                Alle nog eentje voor greyfull.


                                DSC03606.JPG

                                2016-07-25.jpg


                                DSC03599.JPG

                                DSC03601.JPG

                                DSC03603.JPG

                                DSC03598.JPG
                                Last edited by FlintStoned; 25 July 2016, 17:22.

                                Comment

                                Bezig...
                                X