Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.
Zo kunnen leden vlugger en een correctere diagnose stellen!

Ook kan je via de zoek functie al eens zoeken naar gelijkaardige bladproblemen, die hier al op het forum zijn gepost.

Enkele belangrijke informatie:


Board: Bladproblemen:
Montys-Blad-Probleem-Oplosser
Fotos plaatsen bij Bladproblemen

Board: Ziekten:
Lijst van ziekten
Schimmelziekten bij cannabis
Meeldauw

Board: Beestjes:
Lijst van ongedierte
Welk insect zit op mijn wietplant
Bekijk meer
Bekijk minder

Help! S tikstofblokkade vs wortelrot vs iets anders

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Help! S tikstofblokkade vs wortelrot vs iets anders

    Korting op 420shop
    Hallo, Ik vraag me af of ik te maken heb met een stikstofblokkade, wortelrot of iets anders. ik heb 1 Durban Poison die een bladprobleem begint te krijgen. Ik heb deze plant 22 juli onkiemt en ze heeft al 2 keer een aftreksel gehad van kippenmestkorrels, redelijk verdund. Ik heb erg gelet op de hoeveelheid water, maar ik moet zeggen dat ik soms goed water geef en dan ook wel even goed laat drogen, hoewel er rond wortels altijd wel een beetje vochtigheid blijft, zoals het hoort neem ik dan even aan. Wel is de tempratuur af en toe wat hoog, op piek momenten tot wel 32 graden Celsius, waarna ik er vaak de airco op zet waardoor ik redelijk snel weer op 26 graden zit. De grondmix waar ze in staat bestaat uit 1/4e moestuin grond, 1/2e cocopeat en 1/4 perliet en hydropots/kleiballen. Het probleem is op 1 blad onderin, 1 vingerigblad, kwamen bruine plekjes, heel lichtjes en op het blad op de foto komt nu, iets later, een donkerdere vlek/plek op het blad, bovendien is de steel op de internode van deze blaadjes paars.

    aangezien een foto meer zegt dan duizend woorden, ik dank jullie:
    image.jpgimage.jpgimage.jpgimage.jpg

    Dit bericht is samengevoegd wegens dubbelposting.

    Bij het ompotten van kleine plastig potjes naar een iets grotere 1liter air pot, waren van 5 van deze plantjes veel van de wortels een beetje dun en geel. Ik moet zeggen, nu met de air pots zie ik alleen maar gezonde witte wortels doorbreken onderin.
    Last edited by Dkuttekop; 17 August 2015, 20:06.
    Buitenleef en buitenkweek, lekker thuis en er op uit! 2016 (actief)

    #2
    Re: Help! S tikstofblokkade vs wortelrot vs iets anders

    Paarse steeltjes kunnen vele oorzaken hebben maar bij heel jonge plantjes is het vaak stress. Aan je vergeelde lobblad te zien had ze al vroeg een stikstof tekort. Je grondmengsel bestaat dan ook voor 3/4 leeg medium dus dat is niet zo verwonderlijk. Zeker als je ruim waterd spoelt het aanwezige snel uit. Ik denk dus eens een combinatie van onregelmatig water geven met te grote hoeveelheden voor zoon klein potje een niet al te slim gekozen start medium en redelijk wat stress door de vele handelingen in haar jonge leven (nu reeds overgepot in iets wat nu al weer te klein is.)

    Comment


      #3
      Re: Help! S tikstofblokkade vs wortelrot vs iets anders

      Oorspronkelijk geplaatst door FlintStoned View Post
      Paarse steeltjes kunnen vele oorzaken hebben maar bij heel jonge plantjes is het vaak stress. Aan je vergeelde lobblad te zien had ze al vroeg een stikstof tekort. Je grondmengsel bestaat dan ook voor 3/4 leeg medium dus dat is niet zo verwonderlijk. Zeker als je ruim waterd spoelt het aanwezige snel uit. Ik denk dus eens een combinatie van onregelmatig water geven met te grote hoeveelheden voor zoon klein potje een niet al te slim gekozen start medium en redelijk wat stress door de vele handelingen in haar jonge leven (nu reeds overgepot in iets wat nu al weer te klein is.)
      Bedankt FlintStoned! Daar kan ik wat mee! Ik ga de aangekaarde punten behandelen. De kleine potten, tja, een deel gaat nog naar buiten, dus die komen goed. Heb dan nog 10 Ruderalis Indica plantjes in deze potten in een tentje, beter zou dus zijn om grotere potten te nemen, maar ik begrijp op zijn minst meer voeding naar die wortels krijgen?
      Buitenleef en buitenkweek, lekker thuis en er op uit! 2016 (actief)

      Comment


        #4
        Re: Help! S tikstofblokkade vs wortelrot vs iets anders

        Start gewoon in een lightmix of zaai en stekgrond in een p9 potje (1 liter) als het plantje een node of 4 a 5 gemaakt heeft zal ze om voeding gaan vragen. Dan verpot je ze meteen in de eindpot (minimaal 11 liter). Ze kunnen dan fatsoenlijk wortelen en heben dan voor de eerste 3 weken weer voldoende voeding.

        In cocos en perliet zit 0 voeding dat is enkel voor je bodemstructuur en het water vasthoudend vermogen van je growmix. Je hebt de grond dus in feite behoorlijk verarmd. Moestuingrond is doorgans verrijkt met langzaam vrijkomende meststoffen die gedurende een maand of 6 vrijkomen. Dat vrijkomen duurt dus een poos. Cannabis is echter op een maand of 3 al klaar en vraagt gedurende haar leven, alnaar gelang in welke fase ze is een aangepaste voeding. In groei vraagt ze veel N in bloei meer P en K. Met langzaam vrijkomende meststoffen voor 6 maanden ben je dus net niks als het om cannabis gaat.
        Kippenmest is een heel scherpe mest. Cannabis houd daar niet echt van.

        Beter gebruik je dus gewoon een lightmix voor de start een een fatsoenlijke growmix voor je eindpot en koop je een fles basis groeivoeding en een fles basis bloeivoeding. Meer hebben ze eigenlijk niet echt nodig, wortelstim, boosters enz is wel leuk maar niet dringend noodzakelijk, ze doen het ook prima zonder.

        Comment


          #5
          Re: Help! S tikstofblokkade vs wortelrot vs iets anders

          Ik zie modder. Een N-gebrek als het lobblad er nog aan zit is dan vrijwel alleen te wijten aan te natte bodem.

          Jammer van die ruderalis indica. Dat worden echt monsterplanten als je die vroeg in het jaar zaait. Dan beginnen ze ook in augustus al met bloeien. Nu zal dat medio september pas beginnen.
          Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
          Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

          Comment


            #6
            Re: Help! S tikstofblokkade vs wortelrot vs iets anders

            Bedankt Flintstoned en LR2,

            Wat ik dus begrijp van jullie is dat er sowieso een stikstof tekort is, maar @Flintstoned jij wijdt dit aan een te arme grond en @LR2 jij wijdt dit aan een te natte grond waardoor de wortels in zo'n staat komen waardoor ze het stikstof niet meer kunnen opnemen? Correct?

            Nu ga ik er van uit dat er een kern van waarheid zit in jullie beide verhalen, aangezien jullie wel wat ervaring lijken te hebben.
            Een te arme grond kan ik inkomen, aan de ander kant, er zit toch wel wat modder in hier en daar en de planten staan hier nog niet zo lang in, maar zoals jij zegt, als dit langzaam vrijkomende voedingstoffen zijn, zou het in theorie dus kunnen zijn dat er wel voeding is, maar dat die te langzaam vrij komt.
            Dit in combinatie met wortels die te veel water hebben, zeker in het begin van hun leven, tijdens het ontkiemen en het schieten van het eerste wortelsysteem, zou kunnen lijden tot deze gevolgen.

            Wat ik me nu afvraag, ik heb ze nu in air pots staan, te klein welliswaar, maar aangezien een deel nog naar buiten gaat en een ander deel niet te groot mag worden ivm een kleine tent, maar hoe vochtig mogen deze wortels dan eigenlijk worden? Als ik water geef nu, is het niet zo dat als ik de pot uitschud, dat er water onder uit komt, de bodum lijkt vaak zelfs nog wat droog, het water wat ik geef verspreid zich dus langzaam naar de bodem toe omdat het in het midden van de pot zit na wateren en vervolgens door de aarde die in contact staat met elkaar langzaam wordt doorgegeven naar beneden. Dat lijkt me een goede manier toch? of niet?

            Boven dien staat de ventilator er dag en nacht op, ook op de potten, en geef ik pas weer water als de pot aanzienlijk licht is en aan de onderkant de grondmix droog lijkt, wetende dat er rond de wortels nog wel wat lichte vochtigheid zal zijn, zoals vaak het geval is, maar ik wil de wortels ook niet compleet droog zetten voordat ze weer water krijgen...

            Dit bericht is samengevoegd wegens dubbelposting.

            Nog even een vervolg, ik twijfel eigenlijk ook over die kippenmest, dus wellicht dat maar gewoon door de tuin gooien en niet hierbij.&nbsp;<br><br>Dan nog een vraag over die Ruderalis Indica. Die zet ik nu al op 12/12, ze zijn nog erg klein, maar wil ze ook klein afbloeien in me kleine tentje (90cm hoog) Nu is mijn vraag, kan ik planten die in de bloei gezet heb later nog stekken om daar een moederplant van te maken en daar in het voorjaar van te clonen? of kun je dat alleen doen bij planten die in de groeifase staan? Want dan bewaar ik gewoon een moeder van die Ruderalis Indica en komt het wel goed in het voorjaar.<br><br>Bedankt, jullie helpen me echt heel erg op weg!&nbsp;
            Buitenleef en buitenkweek, lekker thuis en er op uit! 2016 (actief)

            Comment


              #7
              Re: Help! S tikstofblokkade vs wortelrot vs iets anders

              Voordat een N-tekort zichtbaar wordt, gaat eerst het lobblad er helemaal aan. De plant trekt dat zo veel mogelijk leeg. Vaak is daar wel voldoende uit te halen voordat de symptomen verder verspreiden.
              Vandaar dat ik gok op een blokkade; het lobblad zit er immers nog aan, wel geel, maar het leeft nog. Maar het klopt wat flintstoned zegt; je hebt een leeg medium, dus vroeg of laat moet je toch wat gaan toevoegen.

              De pot heeft pas vocht nodig als het blad van de plant een beetje gaat hangen. Je ziet dan duidelijk dat de celdruk verminderd is en het blad voelt slappig aan in plaats van strak. Dan pas ga je water geven. Kleine beetjes elke keer. Als je dat netjes afweegt, of een beetje bijhoudt hoe snel dat water weer opgebruikt is, dan heb je dat zo onder de knie.


              Stekken kun je altijd trekken, zelfs in bloei, behalve bij autoflowers. Maar door de omstandigheden (hoge LV, natte bodem) voor stekken, zul je waarschijnlijk meerdere stekken moeten trekken. Omdat er toch wel een paar verloren zullen gaan.
              Of dat met die ruderalis indica gaat, dat weet ik niet. Ik kon ze prima stekken in de groei, in de bloei heb ik het niet geprobeerd. Ze bloeien trouwens ook al bij 13-14 uur licht. Dan hebben ze weer wat uren extra energie ten opzichte van 12/12. Maar ik weet niet of je andere planten dat heel fijn vinden.

              Over voeding: je hebt in je lokale tuincentrum een kilo droge pokon 'wateroplosbaar' voor ongeveer een tientje. Daar kun je 5 jaar mee doen. Dat is direct opneembaar en veel goedkoper dan de meeste andere voedingen. Ik stel voor dat je dat gaat meegeven met je water om de beurt. Het is de meest complete universele voeding die ik tot nu toe heb kunnen vinden.
              Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
              Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

              Comment


                #8
                Re: Help! S tikstofblokkade vs wortelrot vs iets anders

                Wat ik dus begrijp van jullie is dat er sowieso een stikstof tekort is, maar @Flintstoned jij wijdt dit aan een te arme grond en @LR2 jij wijdt dit aan een te natte grond waardoor de wortels in zo'n staat komen waardoor ze het stikstof niet meer kunnen opnemen? Correct?
                Correct, Het zal de combinatie van beide zijn. Ze mist in elk geval stikstof anders vergeelde het lobblad niet. Nu trekt ze de N uit het lobblad om dit boven in de groeischeut te hergebruiken. Stikstof is namelijk een mobiel voedingselement. Zeld denk ik niet dat je wortel het volledig blokkeert want zo heel nat hebben ze niet gestaan als ik je verhaal zo lees. Ik denk dus dat die moestuingrond wel was voorbemest maar dus met een langzaam vrijkomende mesttof. De stikstof zit dus wel in je grond maar is nog niet omgezet naar een voor de plant opneembare vorm.

                Nu ga ik er van uit dat er een kern van waarheid zit in jullie beide verhalen, aangezien jullie wel wat ervaring lijken te hebben.
                Een te arme grond kan ik inkomen, aan de ander kant, er zit toch wel wat modder in hier en daar en de planten staan hier nog niet zo lang in, maar zoals jij zegt, als dit langzaam vrijkomende voedingstoffen zijn, zou het in theorie dus kunnen zijn dat er wel voeding is, maar dat die te langzaam vrij komt.
                Dit in combinatie met wortels die te veel water hebben, zeker in het begin van hun leven, tijdens het ontkiemen en het schieten van het eerste wortelsysteem, zou kunnen lijden tot deze gevolgen. Correct.

                Wat ik me nu afvraag, ik heb ze nu in air pots staan, te klein welliswaar, maar aangezien een deel nog naar buiten gaat en een ander deel niet te groot mag worden ivm een kleine tent, maar hoe vochtig mogen deze wortels dan eigenlijk worden? Als ik water geef nu, is het niet zo dat als ik de pot uitschud, dat er water onder uit komt, de bodum lijkt vaak zelfs nog wat droog, het water wat ik geef verspreid zich dus langzaam naar de bodem toe omdat het in het midden van de pot zit na wateren en vervolgens door de aarde die in contact staat met elkaar langzaam wordt doorgegeven naar beneden. Dat lijkt me een goede manier toch? of niet?
                Op zich geef je dat goed als ik het zo lees, je hebt geen drain water dus het medium is dan nog niet geheel verzadigd en er zit nog lucht in de grond. Neemt niet weg dat je beter tegen het verwelken aan kunt gaan zitten dan tegen het te nat staan aan. Zuinig dus met water en als het kan gieten in kleine beurten meermaals per dag. Dan fluctueert de zuigspanning het minste in de pot.

                Boven dien staat de ventilator er dag en nacht op, ook op de potten, en geef ik pas weer water als de pot aanzienlijk licht is en aan de onderkant de grondmix droog lijkt, wetende dat er rond de wortels nog wel wat lichte vochtigheid zal zijn, zoals vaak het geval is, maar ik wil de wortels ook niet compleet droog zetten voordat ze weer water krijgen... Das prima.

                Nog even een vervolg, ik twijfel eigenlijk ook over die kippenmest, dus wellicht dat maar gewoon door de tuin gooien en niet hierbij.
                Ja kippenmest is een heel scherpe mest die voor cannabis eigenlijk pas geschikt is als deze een jaar of 2 heeft gecomposteerd.

                Dan nog een vraag over die Ruderalis Indica. Die zet ik nu al op 12/12, ze zijn nog erg klein, maar wil ze ook klein afbloeien in me kleine tentje (90cm hoog) Nu is mijn vraag, kan ik planten die in de bloei gezet heb later nog stekken om daar een moederplant van te maken en daar in het voorjaar van te clonen? of kun je dat alleen doen bij planten die in de groeifase staan? Want dan bewaar ik gewoon een moeder van die Ruderalis Indica en komt het wel goed in het voorjaar.<br><br>Bedankt, jullie helpen me echt heel erg op weg!&nbsp
                Stekken van een plant in bloei wortelen maar moeizaam maar het gaat wel met enig geduld. In feite moet de stek gelijktijdig, en reveggen en wortelen. Als de plant tot de oogst gezond blijft kun je ook de gehele plant reveggen. In hoeverre het ruderalis aandeel je hierin tegenwerkt weet ik niet dat valt te bezien. Reveggen kost wel enorm veel tijd en licht (stroom) dus of het de slimste zet is,.... Ik zelf zou gewoon wat nieuwe zaaien voor de volgende run.

                Comment


                  #9
                  Re: Help! S tikstofblokkade vs wortelrot vs iets anders

                  Nogmaals bedankt voor deze mooie antwoorden, dit is erg leerzaam. Ik ga morgen inderdaad maar eens zo'n kilo droge pokon halen, hoewel ik ook wel die pakken beendermeel heb zien staan en nog twee soorten, maar dat loopt al richting de 30 euro dan. Dus die pokon klinkt goed. Ik moet ook bekennen dat al die middelen speciaal voor de cannabis kweek die aangeprezen worden mij niet echt aan staan, ik hou het graag overzichtelijk en natuurlijk. Lekker eco

                  Ik laat de planten nu inderdaad droog staan tot ze wat slapjes worden op jullie advies, dat kan dan eigenlijk niet verkeerd gaan en dan als ik water geef kleine beetjes over die dag.

                  Ik heb mijn planten trouwens weer van de 12/12 afgehaald en naar 20/4 gezet, ze waren nog wat klein eigenlijk en die planten die vanacht de natuur in zouden laat ik toch nog maar onder licht staan tot het weer even weer een zomerse piek krijgt.

                  @LR2 Bedoel je dat die Ruderalis Indica ook op 13 a 14 uur al bloeit los van het feit dat 50 procent van de planten autoflowers zijn? Want wat ik begreep zijn de helft autoflowers en de andere helft zijn mannen of vrouwen die op basis van lichtcycles bloeien. Die auto's die gaan na 5 tot 7 internodes al in de bloei en de overige vrouwtjes op basis van het lichtcycle?

                  Wat betreft het Reveggen en stekken, dit zijn nog goedkope zaden, dus wat dat betreft kunnen nieuwe zaden ook wel. Als ik eens Jack H's haal of andere dure varianten, dan zou ik het wel kunnen overwegen.

                  nog even een foto van de samenstelling van de kippenmest, voor de liefhebber en ter informatie:
                  image.jpg
                  Buitenleef en buitenkweek, lekker thuis en er op uit! 2016 (actief)

                  Comment

                  Bezig...
                  X