Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Brandnetelgier bereiding & Wat kun je ermee doen??? Tips Of Advies Laat gerust horen??????

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Brandnetelgier bereiding & Wat kun je ermee doen??? Tips Of Advies Laat gerust horen??????

    Korting op 420shop
    Brandnetelgier maken en gebruiken.

    Brandnetelgier is een voedzame meststof die gemaakt wordt van een gegist aftreksel van brandnetels. Je kan dit makkelijk zelf maken en gebruiken voor diverse groenten en fruitbomen. Aangezien brandnetels heel wat stikstof en mineralen bevat zal het afgietsel het bodemleven sterk bevorderen. In verdunde vorm kan je brandnetelgier ook gebruiken om bladluizen en schimmels te bestrijden.

    brandnetelgier-maken1.jpg


    Brandnetelgier maken.

    Brandnetelgier bewaren.

    Eens je brandnetelgier klaar is kan je de netels verwijderen en het brandnetelprut zeven om het resterende gier te bewaren in plastic flessen of een reservoir. Zaten er bloemen (die zaadjes bevatten) op de brandnetels of is het water vuil dan kan je best een doek gebruiken om de vloeibare meststof te zeven. Anders staat je tuin binnen de kortste keren vol met netels. Om brandnetelgier lang te bewaren plaats je het reservoir best op een schaduwrijke plek.
    In een biologische tuin gaat ook niets verloren! De brandnetels die overblijven kan je makkelijk composteren op de composthoop. Leg ze wel niet bovenaan want dan kunnen de netels nog enkele dagen stinken.

    brandnetelgier.jpg



    Brandnetelgier gebruiken.

    Waar toepassen
    Waar beter niet toepassen
    Uien en peulvruchten zoals erwten en bonen.

    Brandnetelgier als bestrijder
    Goed tegen bladluis, zwarteluis, rupsen, koolvlieg, wortelvlieg, selderijvlieg, wortelrol en didymella-kanker.

    Korte samenvatting.

    Dit bericht is samengevoegd wegens dubbelposting.

    Ik zelf heb nu pas gehoord dat het binnen ook kan gebruikt worden.
    Maar dan zou je de netelgier best even aan de kook brengen, en dan zouden de beestjes in de netelgier dood zijn.

    DSC09839.jpgDSC09841.jpg

    Voila Beestjes dood en dan maak ik altijd de verhouding van 500ml Netelgier bij 5 liter water.

    – Aanlengen met water, verhouding 1/10. !!!
    Don'T Cry ... SaY "FucK YoU"... And Smile

    #2
    Re: Brandnetelgier bereiding & Wat kun je ermee doen??? Tips Of Advies Laat gerust horen??

    Da's tof uitgelegd! Thx!

    Comment


      #3
      Re: Brandnetelgier bereiding & Wat kun je ermee doen??? Tips Of Advies Laat gerust horen??

      Wat een keurige uitleg VN, mijn complimenten!
      Stemma doet het forum, stout 2017

      Stemma doet stout (2016)
      Dark Devil en Punisher#2 in huize Stemma

      Comment


        #4
        Re: Brandnetelgier bereiding & Wat kun je ermee doen??? Tips Of Advies Laat gerust horen??

        Top, gaan we proberen
        2015 - Santa Maria binnen en buiten eerste keer
        2016 - Greyvol's buitenkweek
        2017 - Santa Maria van Space Cees

        Comment


          #5
          Re: Brandnetelgier bereiding & Wat kun je ermee doen??? Tips Of Advies Laat gerust horen??

          Netels genoeg overal, dit gaan we doen!

          Comment


            #6
            Re: Brandnetelgier bereiding & Wat kun je ermee doen??? Tips Of Advies Laat gerust horen??

            Als je het gaat koken dan breek je wel het mierenzuur af en daarmee de werking tegen insecten.
            Het mierenzuur in de plant, dat bij mensen de irritatie opwekt, is verantwoordelijk voor de insectendodende werking. Mierenzuur vervluchtigd snel dus de werking van het aftreksel gaat snel achteruit. Door koken breekt mierenzuur zeer snel af.



            De Griek Hippocrates (ca.460-ca.377 v.C.) ,vader van de geneeskunde, paste al de urinedrijvende werking van de plant toe. Hadden de oude Romeinen last van haaruitval dan gebruikten zij hiervoor de brandnetel. En wat te denken van het feit dat ze het zaad van de brandnetel gebruikten omdat daar stoffen in zitten die de zaadproductie bij de man stimuleren.
            'Rare jongens, die Romeinen' maar ze wisten wel wat goed voor hen was.
            Last edited by FlintStoned; 4 October 2015, 14:04.

            Comment


              #7
              Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
              Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

              Comment


                #8
                Re: Brandnetelgier bereiding & Wat kun je ermee doen??? Tips Of Advies Laat gerust horen??

                om geuroverlast te voorkomen kun je ook gesteentemeel strooien over wateroppervlakte of vlierbesbloesems gebruiken.
                de emmer afdekken met plastiek brengt ook soelaas
                brandnetelgier is rijk aan stikstof, ijzer en magnesium

                wat heermoes bijvoegen en je hebt ook nog extra silicium in je gier zitten

                Comment


                  #9
                  Re: Brandnetelgier bereiding & Wat kun je ermee doen??? Tips Of Advies Laat gerust horen??

                  {Ter Info!} .





                  Bij het afkoken van mijn brandnetelgier (voor binnenshuis gebruik)
                  Hing er wel een RottiG geurtje door gans ons huis!!!! (bijna om van te spauwen)



                  Ikzelf heb daar geen hinder mee ondervonden, omdat ik goed genoeg wist wat dat boeltje ging veroorzaken (buiten het vrouwke da wat liep te zeuren
                  Don'T Cry ... SaY "FucK YoU"... And Smile

                  Comment


                    #10
                    Re: Brandnetelgier bereiding Wat kun je ermee doen??? Tips Of Advies Laat gerust horen??

                    Ik had wat snel over het woordje gier heengelezen, Dacht het ging over een extract, wat je dus kookt. Bij een extract zijn de beestjes dus echt wel kapot na koken. Als een gier 2 weken fermenteerd, dan neem ik niet aan dat daar nog iets levends in zit hoor. eieren zullen door osmose reeds gesprongen zijn en volwassen dieren zullen zoon fermentatiebad niet echt leuk vinden. Naar mijn inzien kun je dus netelgier ook binnen gebruiken als je dat niet kookt. Dat koken was eerder een reactie op een uitroep van Bella in een ander topic. Ik denk dat je het daar oppikte van dat koken. Als je een thee, extract of gier maak dan zeef je dat ook nog eens door een kaasdoek, dan zijn eventuele niet gesprongen eieren er ook echt wel uit.
                    Last edited by FlintStoned; 6 October 2015, 00:49.

                    Comment


                      #11
                      Re: Brandnetelgier bereiding & Wat kun je ermee doen??? Tips Of Advies Laat gerust horen??

                      Ik heb deze zomer gier in een 160L regenton gemaakt.
                      Het duurde wel een week of 6 voordat alle netels echt bijna opgelost waren, met een zuurstofpompje erin.
                      Je rook de ton al op 5m afstand
                      Een versneller gebruiken is wel een goed idee, of alleen heel jonge brandnetel, anders is 2 weken wat optimistisch denk ik.
                      ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

                      Comment


                        #12
                        Re: Brandnetelgier bereiding & Wat kun je ermee doen??? Tips Of Advies Laat gerust horen??

                        Fermenteren doe je juist zuurstof arm, dus zonder zuurstofpompje. En ja normaal gebruik je voor een thee of extract enkel jonge topbladeren een gier kan ook van de gehele plant.

                        Comment


                          #13
                          Re: Brandnetelgier bereiding & Wat kun je ermee doen??? Tips Of Advies Laat gerust horen??

                          Die gier kan je ook gebruiken om mollen uit je tuin te verjagen, is bij mij vorig jaar toch gelukt maar dit jaar was het veel minder effectief.

                          Ik denk dat het dit jaar woelratten/muizen waren en geen mollen en dat het daardoor minder goed werkte. Werkte wel maar het duurde veel langer voordat je merkte dat ze bij de buren zaten [emoji6]


                          Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

                          Comment


                            #14
                            Re: Brandnetelgier bereiding & Wat kun je ermee doen??? Tips Of Advies Laat gerust horen??

                            Ja, dat beluchten, een belletje per seconde ofzo, geen bruissteentje natuurlijk, deed ik omdat ik geen tijd heb om 2x per dag in die ton te gaan roeren.
                            Het werkt prima, alleen dat 1-2 weken is erg kort, zo snel is het bij mij nooit gelukt, ook niet in een emmertje met 2x p/d roeren.
                            Ik laat het wel staan tot 90% van de brandnetels volledig 'opgelost' is.

                            @TS bronvermelding als je een artikel overneemt van het internet is wel fijn, om problemen te voorkomen.
                            Foto's van anderen gebruik je beter niet zonder toestemming !

                            bron van het artikel en foto's: tuinpraat.be
                            ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

                            Comment


                              #15
                              Re: Brandnetelgier bereiding & Wat kun je ermee doen??? Tips Of Advies Laat gerust horen??

                              Ik heb dat spulletje afgelopen zomer ook gemaakt. Stinkt inderdaad als de hel maar de plantjes doen het er bijzonder goed op. Echte aanrader!

                              Comment

                              Bezig...
                              X