Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.
Zo kunnen leden vlugger en een correctere diagnose stellen!

Ook kan je via de zoek functie al eens zoeken naar gelijkaardige bladproblemen, die hier al op het forum zijn gepost.

Enkele belangrijke informatie:


Board: Bladproblemen:
Montys-Blad-Probleem-Oplosser
Fotos plaatsen bij Bladproblemen

Board: Ziekten:
Lijst van ziekten
Schimmelziekten bij cannabis
Meeldauw

Board: Beestjes:
Lijst van ongedierte
Welk insect zit op mijn wietplant
Bekijk meer
Bekijk minder

Kleurverandering in het blad, geen flauw idee wat het is.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Kleurverandering in het blad, geen flauw idee wat het is.

    Korting op 420shop
    Irie,

    Ik ben momenteel bezig aan m'n 3e kweekverslag, maar ik ben op een bladprobleem gestoten. Nu, wegens kleurenblindheid is het voor mij enorm moeilijk om foto's van het net te vergelijken met m'n bladeren en uiteraard kan ik niet zomaar aan iemand vragen om eens naar m'n bladen te komen kijken. Ik heb het probleem al in de vorige thread gepost, maar daar komt niet veel antwoord op, daarom probeer ik het hier eens aangezien het probleem zich uitbreid. Iemand hier enig idee welk tekort/overvloed dit kan zijn? Ik zou denken aan een tekort, maar ik volg het Plagron schema met 50% (hoeveelheid voeding). Enige dat ik in de laatste weken heb opgemerkt is dat de kleine bladen langs binnen afsterven, maar dit wijdde ik aan de onderbelichting (aangezien alles zo geknakt is dat het 1 oppervlakte wordt, de bladen eronder krijgen amper licht) en dat ik de laatste week ben begonnen met een (zeer kleine) hoeveelheid Alga Bloom.

    Copy/paste van de originele post:
    Nood update!


    Met de drukte van de laatste dagen zijn de planten even aan me voorbij gegaan.
    Nu, daarnet piep ik even in de tent en zag ik toch wel wat dat me verontrustte.
    Ik had al vermeld dat de kleinste binnenste bladen snel afsterven. Nu, na veel te zoeken zag ik nog niet echt iets vergelijkbaars op het internet en wijdde ik het maar aan het gebrek aan licht aan deze blaadjes. Het zijn vooral de kleine blaadjes aan de stengels vanonder die afsterven, en dit lijkt me niet zo abnormaal.

    Toen ik dan daarnet keek zag ik dat bij 2 planten ook enkele bladen een lichtere kleur krijgen.
    Wegens kleurenblindheid is het voor mij enorm moeilijk om de beginnende problemen te herkennen, en zeker om ze dan nog eens op foto te vergelijken.
    Ik heb net wat foto's genomen, hopelijk herkent iemand hier het probleem?
    Ik ben zelf ook volop nog aan het zoeken, maar het is nogal dringend want ik wil geen verdere aantasting .

    Nu, niet letten op de blinkende plekjes op de bladen, ik heb enkele dagen geleden nog eens moeten rondgaan met de Vitality Plus want er waren terug heel kleine tekentjes van trips. Maar het product werkt wel goed, dus de trips zijn niet echt een probleem deze kweek.
    En ook niet letten op de hangende bladen, ze stonden net 3 dagen droog en de foto werd genomen vlak voor ik ze water heb gegeven.
    Hopelijk is het duidelijk!


    Ook even een foto van het tentje. Ik vind het een mooi soortje om te groeien, maar er zit wel wat verschil in de planten.
    De dame rechtsachter is heel bushy, lijkt erg veel Indica in te zitten. Linksachter daarentegen lijkt me wat magertjes, en zijn heel gevoelig voor strekken.
    Ze zijn ook zeer gevoelig voor over- of onderbewatering. De plantjes groeien als kool de nacht dat je ze water geeft, maar het is moeilijk om de juiste balans te krijgen.
    Daarmee dat sommige stukken erg gestrekt zijn, en is de plant minder compact dan ik had gehoopt. Maar bon, we blijven positief.


    Grtz, Modesto.
    Ik kan hier eventueel morgen als de lampen terug aan zijn nog meer foto's posten, aangezien het probleem duidelijker word met de dag.
    Link naar de thread vind je in m'n handtekening.
    Dank bij voorbaat!
    Last edited by Modest; 5 October 2015, 22:18.
    Stap voor stap geraken we er wel.

    #2

    Comment


      #3
      Re: Kleurverandering in het blad, geen flauw idee wat het is.

      Na even alle spots op de tent proberen te richten heb ik me nog eens gewaagd aan foto's. Slechte fotograaf, ik weet het.
      IMG_20151006_195056.jpgIMG_20151006_195653_1.jpgOverzichtje van de tent met de lamp uit/aan.
      IMG_20151006_195249.jpgIMG_20151006_195231.jpgSchade aan de onderzijde v/d plant. Dit grote blad is het eerste grote blad en zag ik wel bij veel kweekjes. De rest van de lichte aangetaste bladen leken me eerst aan het licht te wijdden, maar daar begin ik uiteraard ook over te twijfelen. Deze bladen staan altijd wat in de schaduw door de bovenste laag (gelukkig zitten alle toppen wel goed aan de oppervlakte, ik denk dat er weinig fluff gaat zijn als ik het tot een goed einde weet te brengen)
      IMG_20151006_195127.jpgIMG_20151006_195110.jpgIMG_20151006_195215.jpgBeginnend probleem aan de midden- en bovenlaag v/d bladen.

      IMG_20151006_195442.jpgIMG_20151006_195442_1.jpgIMG_20151006_195524.jpgIMG_20151006_195524_1.jpgIMG_20151006_200207.jpgIMG_20151006_200413.jpgAlle bladen op een rijtje (in de natuur verliezen ze ook wel eens een blad, dus ik maak me geen zorgen om afgetrokken bladen ).
      Rechtsboven de midden- en bovenlaag.
      Linksboven de kleine binnenste blaadjes (voornamelijk onderaan).
      En dan nog het eerste grote blad.

      Ook lijkt ze wat last te hebben van te veel voeding, ook al halveer ik het plagron schema al. Zal de komende paar beurten enkel water geven.

      Grtz,
      Modest
      Stap voor stap geraken we er wel.

      Comment


        #4
        Re: Kleurverandering in het blad, geen flauw idee wat het is.

        De rode stelen doen ook denken aan een stikstofblokkade, maar het kan ook soort-eigen zijn. In je topic zie ik dat namelijk al op de tweede pagina, toen alles nog oke was. Zonder goed belichte foto's wordt het lastig gokken ben ik bang.
        Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
        Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

        Comment


          #5
          Re: Kleurverandering in het blad, geen flauw idee wat het is.

          Ohja, plantje rechtboven zijn de bladen nogal gekruld, maar heeft dit al wat van zaad af.
          Stap voor stap geraken we er wel.

          Comment


            #6
            Re: Kleurverandering in het blad, geen flauw idee wat het is.

            image010.jpgLijkt toch dat ze stikstof uit het onderste blad aan het halen is. Zoals je zelf al aangeeft vangt dit blad weinig licht en dan offerd de plant zoon blad. Ze trekt het leeg van alle mobiele voedingselementen, kurkt het af en laat het blad vallen. Zelf wacht ik altijd tot de plant het offerblad afkurkt voor ik het wegneem om wonden (schimmelinfecties) te voorkomen.

            Hogerop in de plant mist ze ook al stikstof zo te zien. Misschien een beurt groeivoeding eens geven.

            Nevenstaand plaatje geeft dus aan waar in de plant je welke tekort verschijnselen kunt waarnemen.

            Bij een tekort of blokkade van niet mobiele voedingselementen, de sporenelementen, zie je helemaal boven in de kruin het tekort ontstaan. Ze kan immers deze tekorten niet aanvullen door het van elders in de plant te verplaatsen wat wel gebeurd bij mobiele voedingselementen. Een veelvoorkomend voorbeeld hiervan is een ijzer blokkade door overwateren, de kruinen worden dan geel.

            Magnesium kalium en phosfor tekorten beginnen onder in de plant en vind je zelden hogerop in een vroeg stadium.

            Stikstof en Zwavel (zeldzaam) tekorten beginnen ook altijd onderop bij het oudste grote fanblad. Als de oorzaak van de blokkade niet wordt weggenomen of het tekort niet wordt aangevuld zal de vergeling steeds hogerop te zien zijn. De plant heeft boven in de groeikruinen het stikstof nodig en trekt dit dan uit het onderste oudste blad om boven her te gebruiken. Doe je er niks aan dan gaat de vergeling dus gewoon door tot alle grote blad is leeg getrokken.
            Last edited by FlintStoned; 6 October 2015, 21:17.

            Comment


              #7
              Re: Kleurverandering in het blad, geen flauw idee wat het is.

              De blaadjes heb ik er gewoon afgetrokken voor de foto, verder blijf ik daar af .
              Nu, ik ben wel al een week of 2 gestopt met groeivoeding terwijl te ondertussen nog wel serieus hard gegroeid zijn/dikker geworden. Maar deels zijn de toppen ook wel wat aan het groeien, enkel de laatste paar dagen precies wat trager. Zal bij de volgende waterbeurt eens een beetje groeivoeding erbij geven dan.
              Zelf dacht ik een beetje aan teveel water, maar geen idee hoe jullie daar over denken...

              Allesinds bedankt Flint, en anderen, bijkomende info is nog steeds welkom!
              Stap voor stap geraken we er wel.

              Comment


                #8
                Re: Kleurverandering in het blad, geen flauw idee wat het is.

                Als ze te nat staan werkt de wortel ook niet goed maar dat kun je zelf beter beoordelen dan wij van afstand. Zoals je zelf al aangeeft groeit een plant de eerste weken van de bloei ook nog flink wat en ben je redelijk vroeg gestopt met groeivoeding. Dit bevestigd dat het hier waarschijnlijk om een stikstof tekort gaat. Je kan overwegen om dit snel op te lossen d.m.v. bladvoeding, bijvoorbeeld fischmix met een uitvloeien (beetje groene zeep), enkel het blad besproeien. Of een beurt groeivoeding geven.

                Comment


                  #9
                  Re: Kleurverandering in het blad, geen flauw idee wat het is.

                  Het probleem is dat de wortels zich helemaal vanonden de pot bevinden, dus door m'n vinger in de aarde te steken heb ik nogal een slechte indicatie. Ik geef ze nu om de 2-3 dagen elk ongeveer 1 liter water.
                  Ik heb qua bladvoeding Vita Race liggen, maar dit kregen ze nog (een heel klein beetje) bij de PVP behandeling een goede week geleden. Zal dus volgende keer enkel bij het water wat groei bijvoegen.
                  Bedankt voor de info, hopelijk gaan de plantjes er terug gezond uit zien!

                  Edit: Na even opzoeken blijkt er enkel Ijzer in Vita Race te zitten, en Stikstof in Alga Grow.
                  (4-2-4). 4,2% Stikstof totaal (N) waarvan 4,2% organische gebonden stikstof, 2,0% in water oplosbaar fosforpentoxide (P2O5), 4,3% in water oplosbaar kaliumoxide (K2O).
                  Zal dus bij de watergift gebeuren.
                  Last edited by Modest; 6 October 2015, 22:11.
                  Stap voor stap geraken we er wel.

                  Comment


                    #10
                    Re: Kleurverandering in het blad, geen flauw idee wat het is.

                    beurtje van die alga grow geven dan.

                    Comment


                      #11
                      Re: Kleurverandering in het blad, geen flauw idee wat het is.

                      24 Uur geleden elke plant +- 1 litertje gegeven met de aanbevolen dosis Alga Grow (4ML/l).
                      Daarnet nog eens gekeken. De blaadjes waarbij het probleem begon heel stilletjes begon te komen lijkt het weg, de plant linksonder is nog steeds redelijk licht (maar net ietsje minder denk ik).
                      Bij het plantje rechtsonder lijken 2 bladen er wel meer last/opvallender te hebben. Maar ik wacht nog een dagje af om foto's te plaatsen.

                      Grtz,
                      Modest.
                      Stap voor stap geraken we er wel.

                      Comment


                        #12
                        Re: Kleurverandering in het blad, geen flauw idee wat het is.

                        Mooizo het heeft ook enige tijd nodig. Als er al verkleuring in het blad is dan is het tekort al langer aanwezig. Als laatste redmiddel trekt ze mobiele elementen dan it een blad maar dat doet ze pas als alle andere reserves op zijn. Nu je gevoed hebt zal ze eerst die reserves weer aanvullen en dan pas zal er herstel te zien zijn. Ik zou de volgende waterbeurt zonder of met halve voeding geven om al te hoge EC schommelingen te voorkomen en dan weer aankijken hoe ze hersteld of en nog een beurt groei nodig is. Te veel N in bloei willen we nu ook weer niet.

                        Comment


                          #13
                          Re: Kleurverandering in het blad, geen flauw idee wat het is.

                          Ondertussen zijn we 48 uur verder.
                          Ik heb geen foto's kunnen nemen zonder HPS omdat ik niet thuis ben als de lampen aan of uitspringen. Zondag is dat wel het geval (normaal toch
                          Nu, toestand blijft hetzelfde, alhoewel ik soms twijfel of sommige plekken erger zijn geworden of niet. Zo'n futiliteit voor de meesten is zo enorm moeilijk voor mij.
                          Morgen geef ik nog eens water (ik denk dat om de 2 dagen momenteel goed is) zonder voeding erbij.
                          Planten zelf staan vandaag 1 maand op 12/12. Nu, ik weet dat op 12/12 je er ongeveer nog 2-3 weekjes moet bijrekenen voordat de echte bloei begint (toch in mijn geval) en ze zouden +- 75 dagen moeten. Dus ik reken toch nog op een 65 dagen = dikke 2 maanden. Hopelijk kunnen ze nog 2 maanden door zonder (extra) problemen te krijgen. Wachten wachten wachten, en daar ben ik niet zo goed in .

                          Foto's zijn dus onder HPS, maar ik zal proberen om zondag nog wat betere foto's te kunnen nemen zodat jullie kunnen vergelijken.
                          Vandaag viel me vooral op dat de bladen met het probleem zeer willekeurig zijn. Die enkele bladen hebben er heel veel last van, terwijl de rest van de plant er goed uitziet. Raar...
                          IMG_20151009_215111.jpgIMG_20151009_215117.jpgIMG_20151009_215128.jpgIMG_20151009_215148.jpg
                          Grtz
                          Modest
                          Stap voor stap geraken we er wel.

                          Comment


                            #14
                            Re: Kleurverandering in het blad, geen flauw idee wat het is.

                            Nog steeds geen verbetering.
                            Ik heb al (i.v.m. het gebruik van een Brita filter) gedacht aan eventueel een calciumtekort? Iemand die dit zou kunnen bevestigen, aangezien ik niet zomaar wat wil staan geven.
                            Vandaag hebben ze gewoon afgezuurd water gekregen.
                            Ik vrees dat het aan het uitbreiden is en hierdoor de topgroei trager begint te gaan.

                            Nu, gisteren met 2 personen gesproken die elk apart ook een tentje hebben staan en beide ervaring hebben met de Alga lijn van Plagron.
                            Beide hadden ze ook telkens na week 3-4 v/d bloei hetzelfde probleem (ik heb ze foto kunnen laten zien van op de GSM).
                            De ene gebruikt nu Biobizz met telkens wel lekkere resultaten, de andere gebruikt de Terra lijn en heeft sinds de aanpassing van de voeding plotseling bijna een dubbele oogst (1gr/w).
                            Eventueel nog mensen die ditzelfde probleem hebben gehad?
                            Maar bon, hopelijk kan iemand hier bevestigen of uitsluiten dat het iets met het calciumgehalte te maken heeft. Voorts geloof ik ook nog wel steeds in het stikstoftekort van Flint, maar jammer genoeg breid het probleem zich alleen nog maar uit precies.

                            Foto's van daarnet (4 dagen na de watergift met Grow).
                            IMG_20151011_195303.jpgIMG_20151011_195310.jpgIMG_20151011_195317.jpgIMG_20151011_195323.jpgIMG_20151011_195329.jpgIMG_20151011_195336.jpgIMG_20151011_195636.jpgIMG_20151011_195916.jpg
                            Grtz
                            Modest.
                            Stap voor stap geraken we er wel.

                            Comment


                              #15
                              Re: Kleurverandering in het blad, geen flauw idee wat het is.

                              Zeker geen Calcium tekort.

                              Misschien heb je hier iets aan: http://www.growweedeasy.com/marijuana-symptoms-pictures

                              Welke pH heb je tot nu toe elke keer gegeven ?
                              ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

                              Comment

                              Bezig...
                              X