Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

scrog: 3x Big Grapefruit - spaarlampen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    scrog: 3x Big Grapefruit - spaarlampen

    Korting op 420shop
    hoi,

    ik kweek nog niet zo lang, maar heb toch al wat ervaring opgebouwd - vooral door hier te lezen. dus ik dacht laat ik ook maar es een verslagje doen ik heb vorig jaar een kastje gemaakt, en na telkens veranderingen tussendoor te maken ben ik tot de huidige versie geraakt. oorspronkelijk had ik 5 x 20W lampen in een veel onhandigere en slordigere fitting. die is dit jaar vernieuwd, er is een lamp bijgekomen en nu ben ik er best wel tevreden over. de lampen kunnen aan een ketting lager gehangen worden, en hangen tijdens de bloei vast langs boven.

    hier met de lampen aan het plafond:
    DSC_0111.jpg

    hier met de potten er in:
    DSC_0112.jpg

    die spiegel hing in de kast toen ik 'm vond. vond ik wel cool, heb ik zo gelaten het is maar 70cm hoog, dus het is van scroggen. het net is geen kippengaas, maar heeft wel ongeveer dezelfde gaten. die zijn eigenlijk iets te klein, maar ik bind zo weinig mogelijk dus dat lukt wel mits wat voorzichtigheid. een filter heb ik niet, omdat je zelfs voor een kleine koolstoffilter een grote capaciteit ventilator nodig hebt in mijn ervaring - heb nog een 183 m3 gehad maar zelfs die deed het niet, en luider/groter dan dat is echt de moeite niet in een kastje als het mijne...

    dus eens alles opgesomd:

    groeilampen: 6 x 20W 4300K
    bloeilampen: 6 x 23W 2700K
    een grote pc-fan voor de uitlaat
    passieve inlaat
    kleine pc-fan voor circulatie
    cheape thermo/hygrometer
    standaard groei- en bloeivoeding van tuincentrum

    de lampenfitting:
    DSC_0108.jpg

    very low budget dus; de laatste oogst was net geen 20g, maar vorig jaar heb ik toch eens net geen 30 geoogst (met een lamp minder dan nog).
    ik doe voor het eerst met 3 planten dus verwacht nu hopelijk wat meer (al wordt het wel wat te koud met de lampen af).


    de soort is Big Grapefruit, een pure sativa. vorige kweken waren allen indica dus wellicht ga ik wat uitdagingen tegenkomen. tips zijn altijd geapprecieerd
    3 zaden zijn al ontkiemd, die zitten in hun pot. ik ontkiem altijd eentje extra als backup, die is er later doorgekomen en gaat in een turfpotje. ontkiemen doe ik in flessenwater, maar eenmaal uitgekomen geef ik ze regenwater. ik heb de indruk dat regenwater slechtere resultaten geeft om te ontkiemen.
    DSC_0106.jpg


    ik verwacht ze in het weekend boven de grond. ik post dan wel foto's.
    bedankt om te lezen, bye!
    Last edited by phutureP; 30 November 2015, 16:23.

    #2

    Comment


      #3
      Re: scrog: 3x Big Grapefruit - spaarlampen

      hm, over de foto's: heb ik mss iets mis gedaan? op mijn pc verschijnt enkel de link maar niet de pic zelf, wat ws ook niet de bedoeling is..

      de lucht wordt niet gefilterd. ik heb lang geprutst om zelf een filter te maken. dit op zich is geen probleem, maar ik vond nooit een ventilator die krachtig genoeg was om er doorheen te zuigen. ik heb nog met een 183 kuub buisventilator geprobeerd; zelfs die viel lam met een filter er voor, en die was al veel te groot en lawaaierig in verhouding tot mijn kastje. ik vind het mooi meegenomen dat het in de bloei lekker ruikt, en voorlopig hoef ik me geen zorgen te maken over mijn omgeving

      update btw: ze zijn deze morgen boven de grond gekomen. allemaal mooi hun zaadhoesje in de grond gelaten (met de wortel naar boven planten is blijkbaar echt de way to go).
      de potten zijn 7,5L
      g1.jpgg1 (2).jpg
      Last edited by phutureP; 6 December 2015, 20:03.

      Comment


        #4
        Re: scrog: 3x Big Grapefruit - spaarlampen

        so far so good!

        dag 5:



        dit is m'n back-upplantje. het krijgt overduidelijk niet genoeg licht - een goed voorbeeld van hoe een plant ontwikkeling van bladeren stopzet om de hoogte in te gaan. morgen gaat ze (helaas) het compost binnen, want de andere 3 zijn kerngezond.




        dag 7:

        een week verder, mooi op schema. ze staan al sinds het begin elk onder 20W, nu ga ik beginnen uitkijken of het de moeite is van er al een tweede boven te zetten. back-upje is ondertussen te ver gestrekt om zichzelf nog recht te kunnen houden best dat ik haar niet zal nodig hebben



        van links naar rechts:


        de linkse is merkbaar verder gevorderd dan de andere - zou niet weten waarom. er hangt wel een fan te blazen van langs de rechterkant - mss te veel (koude lucht) te dicht bij de rechter- en middenplant?
        Last edited by phutureP; 6 December 2015, 20:40.

        Comment


          #5
          Re: scrog: 3x Big Grapefruit - spaarlampen

          Dag phuturep, zit ongeveer in een zelfde Setup maar kan je foto's niet openen. Ik heb een valse start gehad, mijn meisjes stonden waarschijnlijk onder een verkeerde lamp maar ben nu ook over gegaan op 5 x 24 watt 2700 kelvin en 5 x 24 watt 6500 kelvin. Denk dat we aardig gelijk opgaan met startdatum. Misschien leuk om elkaar te posten over de resultaten tot nu b toe en te verglijkbaar? Beetje leren van elkaar en ervaringen uitwisselen? Green greetz

          Comment


            #6
            Re: scrog: 3x Big Grapefruit - spaarlampen

            Hoeveel van die spaarlampen heb je nou precies nodig voor 2 planten?


            Verzonden vanaf mijn iPhone 7

            Comment


              #7
              Re: scrog: 3x Big Grapefruit - spaarlampen

              Ik heb 5 spaarlampen staan van 24 watt voor 4 dochters

              Comment


                #8
                Re: scrog: 3x Big Grapefruit - spaarlampen

                @BigR:ja, wil zeker ervaringen uitwisselen. heb je een verslagje lopen?

                pclover voor 2 planten zou ik minstens 4 20-watters gebruiken. da's genoeg zodat ze gezond zijn en goed groeien, maar meer is altijd beter natuurlijk. in het begin had ik 5 x 20W voor 2 planten, heb ik vorig jaar toch eens 30g mee gehaald.

                ik ga vandaag nog eens een update doen, ik heb ondertussen de klok omgedraaid en het net opgehangen. maar kan er iemand eens verhelderen wat ik mis doe met die foto's aub? ik gebruik 'insert image' in de Quick Reply, maar blijkbaar kan niemand ze zien.. heel vervelend, want het zijn best wel leuke.

                Dit bericht is samengevoegd wegens dubbelposting.dag 5

                g5 (4).jpg

                hier back-upplantje - serieus gestrekt:

                g5 (7).jpg

                en hier de drie main ladies, toen nog elk onder 1 x 20W:

                g5 (2).jpgg5 (3).jpgg5 (6).jpgg5 (5).jpg


                dag 7:

                alles verloopt volgens plan, maar hier begint het op te vallen dat de linkerplant sneller groeit dan die in het midden, die op haar beurt sneller is dan de rechtse.. ik dacht eerst dat het gewoon individuele verschillen waren, maar het zou de komende dagen verergeren

                g7 (5).jpg
                g7.jpgg7 (2).jpgg7 (3).jpg
                Attached Files
                Last edited by phutureP; 26 December 2015, 12:15.

                Comment


                  #9
                  Re: scrog: 3x Big Grapefruit - spaarlampen

                  De ene groeit sneller dan de andere heh, dat heb je met (bijna) alle zaden.
                  De een krijgt wat meer licht dan de ander, of staat wat meer op de tocht, het hele micro-klimaat is net zo van invloed als de genetische stabiliteit.
                  Leuk altijd, zo'n budgetkweekje, duidelijk te zien dat je jezelf ook eerst een beetje informeert voor je dingen doet
                  Al denk ik dat je de geur onderschat, maar da's je eigen keuze.
                  Plantjes binnen kweken is nog steeds een risico, helaas, dus met de geur (en je spiegelbeeld)mag je best een beetje oppassen.

                  Ik zie water in de schalen staan, pas op dat ze niet te nat staan nu.
                  Liever wat aan de droge kant zelfs, zodat de wortels gaan 'zoeken'.

                  Waarvoor is die brug tussen de 2 linkse schalen ?

                  Succes!
                  Last edited by QnQ; 27 December 2015, 08:02.
                  ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

                  Comment


                    #10
                    Re: scrog: 3x Big Grapefruit - spaarlampen

                    Ben erg benieuwd naar de big grapefruit!

                    Wens je veel succes.

                    Comment


                      #11
                      b8(handiger dan telkens typen "dag x van de bloei"). na 3 weken groei heb ik ze op 12/12 gezet, en de toekomstige topjes waren al hoog genoeg om het net te hangen:

                      b8.jpg

                      b11 (hier zie je ook goed de achterstand van de rechterplant):

                      b11 (2).jpgb11 (3).jpg

                      b14. enkele dagen hiervoor ben ik gestopt met ze te binden. ik wist wel dat sativa's langer doorgroeien dan indica's, maar op dat moment zag het er niet naar uit dat ze echt megahard aan het groeien waren dus wou ik zeker zijn dat ze voldoende boven het net zouden uit geraken

                      b14.jpg

                      en yeah, dan begon het te escaleren dit is b17:

                      b17.jpg

                      vandaag is b24, en ik zit in de shit. ze zijn veel te hoog, en ik moet elke dag takken buigen en touwtjes spannen... heb serieus onderschat hoe hard de sativa's zouden groeien, en nog geen ervaring mee. ik heb ook al massa's bladeren moeten weghalen om elk topje voldoende licht te bieden. het wordt echt moeilijk om plaats te vinden, en ik heb nog meer dan 4 weken voor de boeg sinds vandaag geef ik ze nog maar 10u licht in de hoop het wat onder controle te krijgen (en de afbloei te versnellen). knakken durf ik niet doen in de cruciale 4de bloeiweek...

                      b24 (2).jpgb24.jpgb24 (3).jpg


                      dus ja, als ik er in slaag van de toppen naast de lampen te laten groeien zou ik er wel eens een behoorlijke hoeveelheid van kunnen halen, maar het zal nog veel improvisatie vragen!
                      maar ik weet van mn vorige kweek dat het geen kwaad kan om de toppen vlak naast de lampen te laten groeien (worden ze niet warm genoeg voor) - was toen echter niet echt een probleem gezien ze pas helemaal op het einde zo hoog waren.

                      Comment


                        #12
                        Re: scrog: 3x Big Grapefruit - spaarlampen

                        inmiddels geoogst, gedroogd & geknipt..
                        het is een teleurstellende vangst, wat ik verwacht had. 19g. ook 4 zaadjes gevonden, want ik zat naar het einde toe met een hermafrodiet.

                        DSC_0116.jpglessons learned:

                        - sativa groeit zeker 5 weken na klok omdraaien als kool verder
                        - een week minder groei is in kleine kastjes aan te raden

                        Comment

                        Bezig...
                        X