Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Slimme software spoort hennepkwekerij op

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Nederland: Slimme software spoort hennepkwekerij op

    Korting op 420shop
    Specifiek gebruik

    Stedin heeft nu dus een nieuw middel waarmee illegale kwekerijen opgespoord kunnen worden.
    Een student ontdekte dat hennepkwekerijen een specifiek elektriciteitsgebruik hebben.
    Daarvan kunnen met behulp van slimme software in de elektriciteitsstations 'sporen' worden teruggevonden.
    Hoe de software precies werkt, wil Stedin niet vertellen.

    "Maar vanaf nu kunnen we zien of er in het elektriciteitsnetwerk van een wijk of buurt een hennepkwekerij is", zegt De Wit.
    "Zodra dat wordt geconstateerd, gaat er een automatische melding naar de afdeling fraudebestrijding.
    Dan kunnen we verder onderzoeken om welke kabels het gaat.
    Uiteindelijk kom je dan in de straat uit of zelfs voor het pand uit waar de hennepkwekerij is.
    We wachten dus niet meer af, maar gaan actief op zoek naar hennepkwekerijen."

    Stedin gaat de komende vijf jaar al haar 22.000 elektriciteitsstations in Utrecht en een groot deel van Zuid-Holland van de software voorzien.

    Het hele artikel op: nos.nl
    -------

    Voila ze zijn er eindelijk achter, er moest alleen een 'student' aan te pas komen om het ze te vertellen.
    Dat dit een mogelijkheid is heb ik jaren geleden al diverse keren verteld op verschillende fora.
    Het gaat niet om het Wattage, maar om de frequentie waarmee een kwekerij stroom gebruikt.

    18/6 en 12/12 zijn softwarematig heel simpel te filteren, en ik ga er vanuit dat ze die methode nu gevonden hebben.
    En of je dan met 12 HPS lampen, 3 spaarlampen of een LED-belofte kweekt, dat maakt niks uit.
    Zo'n softwarematig filter haalt dat er gewoon uit, die kijkt niet naar het verbruik, alhoewel je dat zou kunnen koppelen natuurlijk.
    Ik werk niet voor Stedin, maar zo'n filter kun je natuurlijk 'on-the-fly' aanpassen.

    In combinatie met de slimme meters wordt opsporen tot de voordeur een fluitje van een cent, of eigenlijk een kwestie van een druk op de knop om de lijst met 'verdachte gevallen' uit de computer te krijgen.
    ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

    #2
    Re: Slimme software spoort hennepkwekerij op

    Echt belachelijk , als je reptielen hebt , die werken op dezelfde frequentie , dus lijkt me niet het geval


    Sended from far far away

    Comment


      #3
      Re: Slimme software spoort hennepkwekerij op

      Nou ehh de taak van een Netbeheerder is niet het opsporen van illegale hennepkwekerijen. Dus daar gaan ze zich ook niet mee bezig houden. Waar het om gaat is het bestrijden van energiefraude. Dus illegaal aftappen. Dat is wat de 'slimme software' registreert. En ja, dat gebeurd nu eenmaal het meest bij hennepkwekerijen.


      [COLOR=#a9a9a9][B][SUB]Een pad ontstaat door er op te lopen[/SUB][/B][/COLOR]

      Comment


        #4
        Re: Slimme software spoort hennepkwekerij op

        Zorg dan maar dat je een grote bak reptielen in de huiskamer hebt staan zodat je het kunt verantwoorden als je controle krijgt.

        En wat de taak van een netbeheerder ook is, het gaat erom dat er nu software gebruikt gaat worden waarmee kwekerijen gedetecteerd worden.

        Wat is er nou makkelijker:
        IRL: Iedereen die nieuwe software installeert gaat dat daarna meteen opstarten.

        De oplossing is denk ik een hokje erbij zetten.
        ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

        Comment


          #5
          Re: Slimme software spoort hennepkwekerij op

          Het kan allemaal QNQ, ik weet het ook niet zeker. Maar ik kijk dan wel op een manier waar de netbeheerder baat bij heeft. En dat is toch het bestrijden van illegaal aftappen. Dat kost ze klauwen met geld natuurlijk.

          De politie is al flink onderbezet, en om die nou op een zaak te zetten omdat er op vaste tijden een bepaald vermogen wordt ingeschakeld, dat is niet te doen. En volgens mij kun je daar juridisch ook niet veel mee, daar verleend de officier geen huiszoekingsbevel voor.

          Als er een sterk vermoeden (door de slimme software) bestaat dat je je met illegaal aftappen bezig houdt, dat is wel andere koek.

          Maar nogmaals, is ook maar een aanname van mij
          [COLOR=#a9a9a9][B][SUB]Een pad ontstaat door er op te lopen[/SUB][/B][/COLOR]

          Comment


            #6
            Re: Slimme software spoort hennepkwekerij op

            @Q, verdubbeling van het aantal kweektentjes
            Stemma doet het forum, stout 2017

            Stemma doet stout (2016)
            Dark Devil en Punisher#2 in huize Stemma

            Comment


              #7
              Re: Slimme software spoort hennepkwekerij op

              Ze gaan idd vast een algoritme laten draaien om de 18/6 en 12/12 schakelmomenten te vinden. Of om de piekspanning met het opstarten van een vsa te vinden.

              Aan ons dan weer te taak om tussendoor ff 10 seconden de lamp uit te zetten ofzo....

              Comment


                #8
                Re: Slimme software spoort hennepkwekerij op

                Vergeet dat maar. HPS moet minstens een kwartier afkoelen voor je hem terug opstart. En een kwartier donker in je bloeiperiode geeft sowieso herma's. Als ze het op 12/12 zetten dan kweek je 11 45 - 12 15. Het hangt er vanaf hoe die software werkt. Piekspanning, dat weten ze al jaren. Dan bestond die software al. Denk ik dan.

                Comment


                  #9
                  Re: Slimme software spoort hennepkwekerij op

                  Ik denk dat als je niet illegaal aftapt maar altijd netjes je rekening betaald, ze nergens naar talen en ze alleen maar blij zijn met een op tijd incasso

                  en dan nog laat ze maar komen met hun shit je betaald toch voor je stroom en al zit ik 80 flatscreens neer en discolicht + 15 bouwlampen als ik betaal geeft Stedin geen fuck

                  Ja als je aftapt dan zeg ik een ander verhaal
                  sigpic
                  LED there be light

                  Comment


                    #10
                    Re: Slimme software spoort hennepkwekerij op

                    Denk dat ook. Ik vermoed dat Stedin de Nederlandse Elektrabel is? Dat is een bedrijf dat winst moet maken. Thuistelers die een 600 watter draaien hebben die leveren geld op. Wie aftapt kost hun geld en daar kunnen zowel zij als de staat hoge boetes voor aanrekenen. Dus het lijkt mij een win-win situatie door ons gerust te laten en de grote illegale kwekerijen te snappen.
                    Wsl moeten ze met die software het netwerk voor een langere tijd observeren. Je hebt immers tijd genoeg. Als ze de overgang zien van 18/6 naar 12/12 met een ferme piekspanning dan zullen ze het wel snel door hebben. Heb je nog 8 weken voor de administratie rond te krijgen en al is polshoogte te gaan nemen.

                    Comment


                      #11
                      Re: Slimme software spoort hennepkwekerij op

                      Zonnepanelen wegleggen en dan maar overdag draaien je verbruikt immers eerst de opgewekte stroom op
                      Heb je genoeg panelen liggen dan is die een of twee lampjes niet te peilen met de software
                      Je (verbruik / terugleveren ) zal zo'n afwisselen dat echt niet zomaar bij jou aan de deur zullen staan

                      Daar komt bij als je een vijver heb of een terrarium zoals QnQ al zei dan verbruik je ook op vaste tijden meer stroom
                      Denk dan ook dat de software geen kleine hokjes opzoekt in combinatie met de slimme meters zijn degene die aftappen er zo uit te halen natuurlijk
                      Zolang je betaald en het binnen de perken houd (eigen gebruik) dan is er niet veel aan de hand voor de energiemaatschappij

                      Comment


                        #12
                        Re: Slimme software spoort hennepkwekerij op

                        Ik denk dat heel veel terrariumliefhebbers van hun bed gelicht gaan worden..
                        Veel terraria hebben een warmtematje, tenminste 200W aan verlichting en elektra, en die bakken draaien (in de meest natuurlijke vorm) 12/12.

                        Een beetje ingelezen kweker, weet dat zijn planten ook prima kunnen bloeien bij 13 uur licht, misschien wel 13,5 of anders 10 of 11 uur. Desnoods gebruik je twee schakelaars en twee verschillende typen lampen, dat je bijvoorbeeld na 9 uur van 600W overschakelt naar 400.

                        Dan een ander ding: Als ze op afstand kunnen zien wat jij in je huis doet, en ze meten dat actief, hoe is het dan gesteld met de privacy? Als je dit soort dingen voor wietkwekerijen kunt, dan kun je het voor alle elektronica. Het gaat misschien zelfs zo ver, dat wanneer je wifi over je elektra-netwerk hebt lopen via van die stekkertjes, dat ze dat ook kunnen uitmeten. Ze weten wanneer ik slaap, wanneer ik wakker ben, wanneer ik mijn computer gebruik en mijn telefoon oplaad. Kortom: elke handeling met elektronica kan vastgelegd worden met deze software.
                        Dat Stedin niet wilt uitleggen hoe het werkt, komt waarschijnlijk omdat ze hiermee toornen aan de wet. Waarschijnlijk staat in een contract met Stedin niet dat je toestemming voor ditsoort dataverzameling geeft.
                        Ik ben benieuwd hoe dit op juridisch vlak gaat trekken, want in basis is het een sleepnet-techniek: iedereen is verdacht en wordt doorgelicht, totdat het tegendeel bewezen wordt. Dat is in strijd met de grondwet als je 't zo bekijkt.

                        Ik zie het trouwens wel gebeuren dat kwekerijen van woonpanden naar kantoor- of industriegebouwen verplaatsen, daar valt het verbruik niet op.
                        Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
                        Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

                        Comment


                          #13
                          Re: Slimme software spoort hennepkwekerij op

                          Of met gasgeneratoren.

                          De wietteelt zal ze altijd een stap voor blijven.

                          Comment


                            #14
                            Re: Slimme software spoort hennepkwekerij op

                            De slimme meter weigeren dat kan juridisch , en ook zorgen dat je de data stopzet zodat ze niet kunnen uitlezen daar heb je recht op , hier ook gedaan ...


                            Sended from far far away

                            Comment


                              #15
                              Re: Slimme software spoort hennepkwekerij op

                              Dat had ik idd al eens gehoord, dat je niet verplicht bent om de slimme meter te laten plaatsen. Gelukkig hier nog een ouderwetse meter...

                              Nog een leuk stukje voor de thuisteler :
                              http://www.rollingstoned.nl/26-1-16-...ne-thuisteler/
                              [COLOR=#a9a9a9][B][SUB]Een pad ontstaat door er op te lopen[/SUB][/B][/COLOR]

                              Comment

                              Bezig...
                              X