Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Hamvraag: Welke soort moet ik nemen?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Hamvraag: Welke soort moet ik nemen?

    Korting op 420shop
    De vraag van nieuwelingen "Welke soort moet ik nemen" klinkt ons allen bekend in de oren. Vandaar dat ik even een topic aanmaak bij de zaken waarop je moet letten bij je keuze van een soortje.

    Aan de hand van de main criteria zal je weten naar welke soort je op zoek zal moeten gaan:

    Sativa (Haze, Amnesia, Jack Herrer, Durban Poison,...)
    Hoogte:
    Deze planten staan gekend om nogal de hoogte in te schieten wat hun groei betreft. Ook als de bloeicyclus ingegaan wordt willen die wel eens 2x tot 4x zo groot worden als hun groeilengte. Aangeraden hier is dus dat je deze enkel neemt als je een iets hoger hokje voorhanden hebt.

    Bloeitijd:
    De Sativaplanten staan uiteraard gekend voor hun (heel) lange bloeitijd. Iets wat rokers die het puur voor het soortje doen niet kan deren. Maar mensen die snel resultaat willen kiezen hier best niet voor. Het kan tot 13 en zelfs 15weken duren eer ze afgebloeid zijn en klaar om te oogsten, geduld is dus een vereiste!
    Als we dan deze als buitenplant kiezen moet je de bemerking maken dat ze langer zal moeten staan, wat als gevolg heeft dat ze in de buurt van onze herfst komt. Deze is meestal vochtig, veel regen, minder goed zonlicht etc... Voor buitenkweekjes (indien je niet gaat verduisteren) dus iets minder geschikt als we een slecht najaar hebben.

    High:
    De sativastrains zijn vooral geliefde voor het effect die ze teweeg brengen wanneer gerookt. De smokers omschrijven het als 'High'. Energie en een helder hoofd is de eigenschap. Ook vrolijkheid, activiteit, sociaal etc...

    Indica(Top44, Nlx, Afghaan...)
    Hoogte:
    De Indicaplanten hebben de neiging minder groot te worden, een gedruktere vorm. Groeien iets meer in de breedte. Hebben bredere bladeren dan de sativa's en ook (meestal) iets korter. Ze gaan meestal maximaal een verdubbeling doen tijdens hun bloei. Geschikt voor in kweektentjes dus!

    Bloeitijd:
    Ideaal, althans in mijn opinie, voor buitenkweekjes. Hun relatief korte bloeitijd (vanaf 6-7weken) maken dat ze heel geliefd zijn bij buitenkwekers die absoluut geen zin hebben in risico op toprot en dergelijke. Ze bloeien sneller af dus dat betekent ook dat je sneller je roker hebt. Het zijn aanraders vooral in onze contreien aangezien het weer (najaar) wel eens kan tegenvallen, als we dan al een deftige zomer hebben gehad...

    Stoned:
    Dit is het kenmerk bij het roken van een Indicaplant. Je krijgt het typische 'stoned' gevoel. Je lichaam voelt zwaar aan, je hebt geen zin om uit je zetel te komen etc...

    Indica/sativa of Hybrides(Orange Bud, Big Bud, Double Fun,...)(Op aanvraag van SaRs!)
    Je hebt ook kruisingen tussen de 2 eerder beschreven strains. Het spreekt voor zich dat je dus een mix zal vinden van kenmerken die ik beschreven heb. Om een voorbeeld te geven: Powerplant van Dutch Passion: Gaat tijdens de groei vooral z'n Indica kenmerken laten zien (dikke bladeren, gedrukte vorm, geen hoogschieter). Maar eenmaal in de bloei laat ze pas echt haar Sativagenen zien! De lengte gaat gerust tot x4 keer de groeilengte en je komt in een tent zo in de problemen als je dit niet incalculeert.
    Of men gaat bijvoorbeeld een soortje met een mooi smaakje, helaas op een langbloeier, gaan kruisen met een kortbloeier (indica). Door selectie gaat men telkens de exemplaren uitkiezen dien voldoen aan de gewenste criteria. De beste smaken met de kortste bloeiperiodes worden uitgekozen en gaan zo verder gekruist worden tot een optimaal resultaat (volgens de beoogde criteria). Zo bekom je kruisingen met bvb 75%indica en 25% sativa genen. Bij kruisingen is het altijd handig te weten welke juist die eigenschappen zijn die zich gaan uiten. Een kweekverslag raadplegen van het soortje dat je op het oog hebt is dus geen slecht idee. Op vele sites worden ook de eigenschappen beschreven zodanig dat je er een zicht op krijgt hoe de plant zich precies gedraagt.
    De meeste soorten op de markt zijn echter kruisingen. Pure indica's en pure sativa's zijn eerder 'zeldzaam' geworden.

    Autoflowers (AF)(Lowryder#1, Lowryder#2, AK47, DieselRyder, Masterlow, Powerstout, Automatic xxx...)(Op aanvraag van Weedlover)
    De autoflowers zijn iets minder talrijk maar zeker niet minder belangrijk. Het concept autoflower draait om het feit dat de planten geen groei nodig hebben. M.a.w de groeicyclus wordt overgeslaan, dus geen 18/6 maar rechtstreeks onder 12/12 bloeilicht. De plantjes gaan uiteraard wel wat groeien maar dit tot een maximale hoogte van rond de 50cm. Note: Dit is dus zeker een voordeel voor de mensen die een buitenkweekje willen doen, guerrillastyle, dat het dus niet mag opvallen. Ze gaan rechtstreeks in bloei zei ik, dus gaan ze ook in een evenlange tijd afbloeien dan andere planten? Yep, vandaar dat de complete cyclus van die autoflowersoortjes veel korter is (je skipt namelijk de groei). Ook de bloeiperiode op zich is bij deze vrij kort gehouden (minder dan 8weken meestal).
    Allemaal voordelen? Nee, toch niet. De opbrengst per plant is namelijk meestal gelimiteerd tot een 20gram per plant (dus zet er maar gelijk een heel bos )... Je kan echter wel een vroege roker bekomen door deze soortjes te zetten.
    De laatste jaren winnen de autoflowers telkens maar weer aan terrein, vooral in de buitenkweekjes zoals beschreven. Ook is het feminised zaad bij deze soorten heel geliefd.

    Greetzzz

    Jona
    Last edited by Jointjedraaien; 5 October 2013, 14:51.

    #2
    Re: Hamvraag: Welke soort moet ik nemen?

    mooi uitgelegd

    Comment


      #3
      Re: Hamvraag: Welke soort moet ik nemen?

      Dankje voor de duidelijke uit leg
      God was never on your side..

      Comment


        #4
        Re: Hamvraag: Welke soort moet ik nemen?

        Heel helder allemaal, waarvoor dank!

        Vandaag ben ik begonnen met het kiemen van Northern Light en Wild Rose zaad.

        Heeft er iemand een idee aan welke hoogte en breedte ik me over een paar maanden mag verwachten?

        Grts!

        Comment


          #5
          Re: Hamvraag: Welke soort moet ik nemen?

          2-3 meter in de hoogte denk ik.
          breefte zou ik bij god niet weten.
          SPaCeCaKe

          Comment


            #6
            Re: Hamvraag: Welke soort moet ik nemen?

            Ok...

            En als ik die tijdig top, kan de hoogte dan beperkt blijven tot 1m50; 1m80 ofzo?

            Comment


              #7
              Re: Hamvraag: Welke soort moet ik nemen?

              zeker maar begin hier al vroeg mee, als je het op 1,50 doet blijft hij natuurlijk groen zodra hij in de bloei is zou ik daarme beginnen.
              SPaCeCaKe

              Comment


                #8
                Re: Hamvraag: Welke soort moet ik nemen?

                Oorspronkelijk geplaatst door Stone Cold View Post
                Heeft er iemand een idee aan welke hoogte en breedte ik me over een paar maanden mag verwachten?
                Ik zou toch op een 1.50m tot 2m in de breedte rekenen, zeker als je ze gaat toppen, dan groeien ze nog meer door in de breedte. Ik heb al heel wat foto's gezien waar ze heel mooi over die 1.5m gaan zonder dat ze nog maar getopt worden

                Greetzzz

                Jona

                Comment


                  #9
                  Re: Hamvraag: Welke soort moet ik nemen?

                  Bedankt voor deze duidelijke topic, # per seconde wijzer

                  Comment


                    #10
                    Re: Hamvraag: Welke soort moet ik nemen?

                    Nice!

                    Misschien uitbreiden met semi-autoflower??

                    Suc6 en Smookse

                    Comment


                      #11
                      Re: Hamvraag: Welke soort moet ik nemen?

                      Ik zie(kan aan mij liggen) eigenlijk weinig Sativa AF, klopt dat?

                      Comment


                        #12
                        Re: Hamvraag: Welke soort moet ik nemen?

                        Dan kijk je niet goed. Er zijn honderden autoflowers waar sativa genen in zitten. (oke, overdreven misschien, maar toch wel tegen de 100 zeker)
                        Buiten dat, een autoflower zit altijd Ruderalis in, dus een pure sativa kun je als AF niet vinden, net zoals er geen pure indica AF is.
                        ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

                        Comment


                          #13
                          Re: Hamvraag: Welke soort moet ik nemen?

                          Mooie duidelijke topic! Goed voor de beginnende kwekers!

                          Vrijheid van meningsuiting, je hoeft het niet met mij eens te zijn.

                          Mike's 5x special kush #1 (RQS)

                          Comment

                          Bezig...
                          X