Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

probleem met nieuwe davin dv 12 schakelkast

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    probleem met nieuwe davin dv 12 schakelkast

    Korting op 420shop
    hoi best forumleden ik had een vraag invm de schakelkast van davin dv 12.
    de tijdsklok springt telkens op een ander uur aan altijd te laat ze begint normaal van half 7 in de avond te lopen tot half 1 in de middag de dag erna dus 18 uur staat hij aan [groei periode].
    maar soms start hij 5 of 10 min later op of soms start hij zelfs gewoon niet op ik moet dus handmatig ze zelf aan en af zetten.
    alle kabels binnen in de davin zijn aangesloten ze zitten niet los alleen weet ik niet of de kabels op de juiste plaats zijn aangesloten daar heb ik geen verstand van.
    telkens de davin aanslaat doet hij eerst een kort geluidje [ping] hoor ik dan en dan slaat hij aan denk ik dan.
    maar dan duurt het soms 2 min tot 15 min of langer voor de lamp zelf aangaat of soms zelf gaat de lamp niet aan.
    ik denk en ben er vrij zeker van dat alles goed is aangesloten
    1=een stroomkabel vertrekt vanuit mijn reflector naar de evsa.
    2=dan de stroomkabel van de evsa naar de davin.
    3= en dan de davin in het stopcontact.
    had dit al eens opgezocht en alles is goed aangesloten zoals het hoort het kon maar op 1 manier aangesloten worden wat het gemakkelijk maakte en ik niet verkeerd kan zijn.
    ps=kheb hierover al wat gelezen dat de stroomkabels niet langer dan 2 meter lang mogen zijn invm vertraging en dat de kabels van de evsa en de davin beter niet elkaar mogen aanraken of te dicht bij elkaar liggen of dat klopt weet ik niet omdat ik daar niets van ken.
    groetjes

    #2
    Re: probleem met nieuwe davin dv 12 schakelkast

    Die ping, of klak is de magneetschakeling die omspringt en dus stroom op de vsa zet die de lamp moet starten. Zo te lezen doet de davin dus wel prima wat die moet doen maar krijgt de vsa de lamp niet gestart. Dit kan idd komen door te lange kabels tussen vsa en lamp. Deze beter niet langer dan 2 meter maken. Verder kan het zijn dat er een slecht contact is in die kabels of in de fitting zelf. Bekijk het lipje eens in de fitting wat tegen de plus van de lamp aan moet komen. Als dit wat ver terug gebogen is wild e lamp wel eens slecht starten. Alle stroom eraf en lipje wat naar voren buigen zodat deze weer een goed contact maakt. en al je kabels en aansluitingen eens goed nalopen. Je probleem zit dus niet in de davin zelf maar ergens een slecht contact.

    Comment


      #3
      Re: probleem met nieuwe davin dv 12 schakelkast

      Handen in de lucht en groeten aan je tante...

      Comment


        #4
        Re: probleem met nieuwe davin dv 12 schakelkast

        heel hartelijk dank voor de uitleg FlintStoned ben al wat geruster nu met die pingen inderdaad kabel van de lamp naar de evsa is 3 meter dus die kan ik inkorten.
        de blauwe de bruine de groen-gele[aarding] kabeltjes waren gesoldeerd aan het uiteinde en de reflector is met een kroonsteentje.
        en eens kijken naar de lamp of daar alles ok is brand heel goed maar je weet maar nooit.
        het lipje van de fitting binnenin was toen ik de lamp erin draaide voelde ik het goed tegen de lamp aandrukken dus ik denk dat die goed zal zijn maar morgen ga ik toch kijken voor alle zekerheid.
        had de lamp van het begin aangedraaid tot ze goed vastzat maar natuurlijk niet te hard ook zowat op gevoel of de lamp kan breken door teveel kracht te zetten heb hier ook een doek voor gebruikt invm vet plekken op de lamp.
        de reflector kabels de blauwe de bruine en geel-groene[aarding] zitten wel op de juiste plaats en de evsa kabel ook dat heb ik nog eens na gekeken ik denk dat het anders wel al veel sneller een probleem zal gegeven hebben invm met kortsluiting.
        ik ga zo snel mogelijk de kabel inkorten naar 2 M of zelf nog korter liefst 1.50 M. eerst maar een soldeerbout zoeken
        ps= is dit erg voor je davin aangezien ik voorlopig handmatig moet schakelen moet ik de davin soms 2-3-4 keer aan en af zetten voor de lamp aanspringt.
        het is toch zo dat je vanaf de davin aanzet dat de lamp toch ook direct ziet branden natuurlijk van zacht licht naar fel licht.
        want als ik de davin niet een paar keer aan en afzet dan is de kans groot dat de lamp pas 1-2-3...of meer minuten later opstart en niet direct brand.
        groetjes


        de witte ik zal haar de groeten doen het is nog een echt milfke zeis goed bedoeld ze

        Comment


          #5
          Re: probleem met nieuwe davin dv 12 schakelkast

          Ik neem aan dat de bulp nieuw is. Heel oude bulpen willen ook wel eens moeilijk opstarten maar dan had je de bulp allang moeten vervangen. BijLPS zie je op de snelweg wel eens van die knipperende lps lampen. Deze zijn dan dus op en hadden reeds lang vervangen moeten worden

          De aansluitingen in het kroonsteentje goed nakijken. Ik heb al vaak geien dat men het draadje iets te ver erin stopt en dan het schroefje van de kroonsteen dus op de isolatie draait en niet op het koper van de draad.
          Verder kabels gebruiken met een gedraaide koperdraad die dis uit vele kleine draadjes bestaat. Geen solide koper kern kabels gebruiken want deze geven vroeg of laat een kabelbreuk.

          Ik neem aan dat je een porseleine E40 fitting hebt. Het komt wel eens voor dat in de fitting zelf (daar zitten nog 2 korte draadjes in) het probleem zit. Van de kroonsteen van de fitting naar de plus en min pool van de fitting lopen 2 kleine draadjes. Als deze niet goed zijn aangesloten ontsteekt de lamp ook niet of slecht. Om dit te controleren moet je de fitting uit elkaar draaien. Als je in de fitting kijkt zie je daar 2 schroefjes zitten de los draaien en dan kan je de fitting uit elkaar halen en deze draden controleren.

          Daarnaast is het zo dat een warme lamp ook erg slecht opstart. Dus als de lamp even gebrand heeft altijd 15 minuten wachten tot de lamp volledig is afgekoeld voor je herstart.


          De davin is in feite niks anders dan een tijdklok en een magneetrelais. De tijdklok stuurt enkel de magneetschakelaar aan en krijgt dus niet de piekspanning die ontstaat bij het opstarten van de lamp. De magneetschakelaar kan deze piek wel hebben. Met de hand schakelen doet dus niks aan de davin. Wel dus eerst de lamp geheel laten afkoelen voor herstart!

          Succes met de zoektocht

          Comment


            #6
            Re: probleem met nieuwe davin dv 12 schakelkast

            FlintSoned nogmaals heel erg bedankt voor je reactie en uitleg

            de lamp is nieuw heb mij zo een kweektent compleet 80x80x180 aangeschaft met nog wat extra benodigheden.
            het is inderdaad zo een porseleine E40 fitting en de kabel is wel met een solide koperdraad en niet een gerdraaide koperdraad dus ik kan beter een kabel bestellen met gedraaide koperdraad dan?
            kmoet wel zeggen de de kabel die van mijn lamp naar de evsa loopt is zo een met een stekker die in de evsa moet zo een20140929_203558.jpgik weet nie of ik die zo kan bestellen met gedraaide koperdraad en zo een stekker.
            of ik moet die zelf maken dan de kabel bestellen met gedraaide koperdraad en van 2.5 mm dik samen met zo een stekker die ik dan zelf monteer.

            ik had het kroonsteentje nagekeken en alles zag er goed uit twas moeilijk te zien maar dat ga ik morgen nog eens terug bekijken samen met de E40 fitting die ga ik eens open doen en bekijken.

            kheb zelf de lamp nog nooit opgestart als ze warm was en ook niet direct aan af enzo ik start de lamp op en als ze af moet leg ik ze gewoon af.
            bij het aanzetten van de davin moet ik wel wachten tot de lamp begint te branden en vanaf de lamp aanschiet gaat ze van zacht naar feller maar dat gaat wel redelijk snel.

            ik had gelezen dat het niet goed is voor de plantjes dat ze niet elke dag op het zelfde uur opstarten [licht stress]het scheelt per dag bij mij tussen de 2-10 min.
            ik start de davin altijd op om 18u30 maar door die vertraging is het soms dat de lamp aanschiet om 18u32 of 18u35 of 18u40 of soms later terwijl ik de davin altijd om 18u30 aanzet.

            groetjes

            Comment


              #7
              Re: probleem met nieuwe davin dv 12 schakelkast

              Hmm. Je hoort de davin de magneetschakeling omzetten dus de davin doet zijn werk. De klok schakeld het relais aan en deze schakelt de evsa dan in. Het probleem zit dus niet in de davin schakelkast. Dat de e.vsa de lamp niet meteen kan starten als de magneet relais omslaat duid toch op een slecht contact ergens of een kabelbreuk.

              Een standaard PC voedingskabel past ook in je evsa. Zou eens proberen met zoon voedingskabel van je PC of het probleem dan nog blijft bestaan. Zo niet dan zit er dus een breuk in die kabel die je nu gebruikt.

              Dat de lamp na opstarten langzaam feller wordt is overigens geheel normaal.

              In de E40 fitting zitten dus ook nog twee korte kabeltjes. Om deze te controleren moet je de fitting uit elkaar halen. Als je in de fitting kijkt zie je daar twee of 4 kleine schroefjes zitten. Deze moet je dan losdraaien om de fitting in twee delen uit elkaar te halen en deze bedrading te controleren. De lip in het midden ken je dan meteen iets naar voren buigen zodat je zeker bent dat er geen vonken worden getrokken als de bulp niet heel erg strak aangedraaid is.
              Last edited by FlintStoned; 8 May 2016, 20:07.

              Comment


                #8
                Re: probleem met nieuwe davin dv 12 schakelkast

                Je hebt het over een Evsa, heb je daar wel een lamp voor 'n Evsa in zitten ?
                Hoe ziet de lamp er van binnen uit, zijn die metalen draden nog kaarsrecht ?
                Bijvoorbeeld een Son T van Philips is niet zo geschikt voor Evsa's, dan trekken die antennes krom, en kunnen ze zelfs tegen het glas aankomen waardoor de lamp kan springen.
                ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

                Comment


                  #9
                  Re: probleem met nieuwe davin dv 12 schakelkast

                  hoi beste QNQ en beste FlintStoned het is opgelost denk ik het is inderdaad niet de davin maar een te lange kabel.
                  de kabel die van de evsa naar de lamp gaat die heb ik vandaag ingekort die was 3 meter nu nog 1.90 meter en het probleem is opgelost denk ik

                  kheb vandaag dan de lamp terug handmatig aangezet met de ingekorte kabel en ze sprong direct aan zonder dat ik een paar minuten moet wachten tot de lamp zelf aanschiet
                  het zal waarschijnlijk aan de kabel gelegen hebben die van de evsa naar de lamp gaat die was te lang.
                  kga morgen en overmorgen de davin nog eens handmatig schakelen en dit weekend de timer van de davin terug aanzetten das makkelijker.


                  @FlintStoned het is inderdaad zo een fitting die ik heb ik heb alles nagekeken en alles zat op zijn plaats ook het lipje waar het veertje onder zit binnen in de fitting zat goed raakte de bulb goed aan.
                  ps=ik had in het vorige bericht een fout gemaakt invm de kabel die van mijn evsa naar de lamp gaat dat is wel een kabel met gedraaid koperdraad en geen solide kabel dus dat is al goed.
                  maar moet ik die gerdraaide koperdraadjes ook terug aan de uiteindes solderen om in dat kroonsteentje te steken of kan ik die er zo insteken?
                  maar de kleine kabeltjes die van de fitting naar het kroonsteentje gaan van de lamp zijn wel solide kabeltjes kan dat kwaad of moeten die ook liefst met gedraaid koperdraad zijn binnenin?

                  @QnQ ik denk dat de lamp normaal goed moet zijn samen met de evsa want dat waren zo van die complete setjes die je bij de tent kon bij bestellen als optie [dimbaar evsa+lamp samen].
                  de lamp zelf is in orde de metalen draden zijn nog kaarsrecht.
                  dat van de philips lamp had ik onlangs ook gelezen dat die niet samen gingen met de evsa maar bij mij zou dat normaal goed moeten zijn omdat dat complete setjes zijn op elkaar afgestemd.


                  ik hou julie verder op de hoogte nog even een paar dagen testen met de lamp of ze zo blijft goed doen maar dat was al een goed teken dat de lamp direct aanschoot als ik ze aan zette.
                  dat was de eerste keer nu hopelijk doet de lamp morgen en over morgen ook zo goed dan de timer terug een paar dagen testen.


                  bij deze nog heel hartelijk dank voor julie hulp en uitleg hierover ik heb hier weeral eens wat bijgeleerd over die dingen
                  groetjes
                  Last edited by zadigstekje; 9 May 2016, 23:12.

                  Comment


                    #10
                    Re: probleem met nieuwe davin dv 12 schakelkast

                    maar moet ik die gerdraaide koperdraadjes ook terug aan de uiteindes solderen om in dat kroonsteentje te steken of kan ik die er zo insteken?
                    Het beste gebruik je daar kabelschoentjes voor.


                    Te lange , te dunne kabel tussen vsa en lamp kan heel goed de oorzaak zijn.
                    Tijdens het opstarten van de lamp geeft de VSA namelijk hele korte, heftige spanningspieken van zowat 5000 volt. Als het snoer te lang is dan vervlakken die pieken en start de lamp of slecht niet op. (U=IxR)

                    https://www.jointjedraaien.nl/wietfo...ansluit-kabels

                    Comment


                      #11
                      Re: probleem met nieuwe davin dv 12 schakelkast

                      vandaag terug hetzelfde probleem heb de kabel gisteren tot 1.90 meter ingekort vandaag terug 3 keer moeten schakelen voor de lamp aanschiet ik snap het niet de kabel is nu minder dan 2 meter lang.
                      gisteren stak ik de lamp aan en ze begon direct te starten dus ik dacht das een goed teken omdat dat ervoor nooit was maar vandaag helaasmijn lamp staat op een schone groep waar niks anders op aangesloten is dus dat is al uitgesloten en een te lange kabel is ook al uitgesloten die is al ingekort.

                      weet jij FlintStoned de dikte van de kabeltjes 1.5 of 2.5 mm2 is dat alleen de dikte van de koperdraad dat je dan meet?
                      heb mijn kabel gemeten die van de lamp naar de evsa gaat en die kabeltjes zijn 1.5 mm dikte kheb alleen de dikte van de koperdraad gemeten.
                      ik dacht dat de kabel die van de lamp naar de evsa gaat altijd 2.5 mm2 dik moest zijn of is dat zo niet ik kan dat verkeerd gelezen hebben ook.
                      ps=evsa kan die ook behoorlijk warm worden of niet?de evsa is niet gloeiend heet ik kan gerust mijn hand erop leggen maar ze word wel behoorlijk warm.

                      sorry maar heb even iets uit de link van jou gekopieerd hieronder want ik kon er niet goed aan uit.
                      mijn kabel was hiervoor 3 meter lang en 1.5mm2 dik was deze dan goed of niet?
                      is het zo niet dat de hps lamp meer dan 16 ampere bij het opstarten geeft?ik dacht dat ik hier eens iets over gelezen had op het forum ik kan ook verkeerd zijn?

                      Bij het gebruik van lange kabels (langer dan 2,5 meter) is het raadzaam om de draaddikte 1 trap hoger te kiezen om spanningsverliezen over de kabel te compenseren. (dus in plaats van 1.5 mm2 kies je dan een 2.5 mm2)


                      groetjes

                      Dit bericht is samengevoegd wegens dubbelposting.

                      ik heb een evsa van [UGC 600 watt dimbaar] van de urban garden culture shop met een 600 watt lamp deze
                      als je de tent bestelde kon je bij optie een dimbare evsa bij bestellen de lamp zat er bij is deze lamp dan niet geschikt om te dimmen.
                      ze zat er bij dan zou dat toch goed moeten zijn of zou dat een foutje van de growshop kunnen zijn niet slecht bedoeld maar het zou kunnen.

                      groetjes
                      Last edited by zadigstekje; 11 May 2016, 02:49.

                      Comment


                        #12
                        Re: probleem met nieuwe davin dv 12 schakelkast

                        strange ik denk dat het spookt hier thuisvandaag terug de timer aangezet en de lamp via de timer laten opstarten ik kan niet altijd op hetzelfde uur daar zijn.

                        maar nu is het helemaal niet te begrijpen ik stel alles in ik hoor de timer aanschieten en een 20-30 sec later start de lamp op is dat normaal dat het een aantal seconde duurt voor de lamp aanschiet of moet de lamp direct aanschieten.

                        als de lamp morgen ook 20-30 seconde nodig heeft om op te starten is dat niet zo erg dan blijft het wat stabiel maar niet de ene dag 5 min later de andere dag 10 min later enzv want das niet zo goed.

                        plezant is anders als het deze week niet beter word dan vraag ik hulp bij de shop of ik rijd er naartoe das mischien beter dan kan ik met iemand daar van de shop op het gemakske praten en nog wat kennis opdoen.

                        ik ben iemand die het ook goed wil doen en niet half werk leveren maar ik ben niet anders gewoon al heel mijn leven zo der moet eerst altijd was mis gaan voor alles goed gaat pffffffffffffffffffffffffffffffff.

                        blase blase blase...alt ma blase

                        maar we geraken er wel.

                        ik wil julie alvast bedanken voor de info en uitleg die ik tot nu toe heb gehad want ik heb dan ook weer wat bijgeleerd op dit forummaar tis nog een lange weg af te leggen om over alles wat kennis te hebben.

                        vriendelijke groeten

                        Comment


                          #13
                          Re: probleem met nieuwe davin dv 12 schakelkast

                          jongeman je hebt erges iets niet inorde, kauwde je ale mohgelijkheden voor.
                          prde ,. had je de post van qnq gelezen> overwelke lamp er en niet i een evsa mag>?

                          Comment


                            #14

                            Comment


                              #15
                              Re: probleem met nieuwe davin dv 12 schakelkast

                              net nog wat opzoekwerk gedaan en heb gelezen dat deze [ge lucalox lampen] voor problemen kunnen zorgen vroeg tijdig kapot en slecht opstarten of niet opstarten zelf.

                              ik ben er nu vrij zeker van dat de lamp het probleem veroorzaakt waarom vraag ik mij dan af waarom kunnen shops hier niet meer testen mee doen ge ziet maar ik koop een compleet set en toch ook problemen.

                              ik heb vele shops afgegaan online en geen enkele shop geeft uitleg over deze lamp dat die niet samen met een evsa gaan.

                              sommige geven wel uitleg over hoeveel lumen en voor wat deze lamp dient enzv maar niet dat ze samen met de evsa mag gebruikt worden spijtig.

                              het beste lamp terug inleveren en een nieuwe halen.

                              van mij mag er een slotje op.





                              Dit bericht is samengevoegd wegens dubbelposting.

                              de davin werkt perfect ik dacht dat het eerst daar mee te maken had als ik er een nacht lampje of fan op aansluit en de davin aan zet werkt alles direct de davin is goed

                              maar kijk hier eens net iets ondekt aan de binnen en buiten kant van de lamp12052016006.jpg12052016017.jpgis dit erg mischien is dit de oorzaak wel ik weet het niet heb het omlijnt ik hoop dat julie de foto 1 en 2 kunt openen en zien is met een oude gsm genomen heb geen beter toestel.

                              aan bijna alle lampen zit zo een gehard wit spul niet dat poeder van een tl lamp maar dat ander wit gehard spul is dat een soort lijm ik weet niet hoe dat noemt maar het lijkt erop of dat is uitgelopen naar het glas van de lamp.


                              groetjes
                              Attached Files

                              Comment

                              Bezig...
                              X