Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

omschakeling uren

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Verlichting: omschakeling uren

    Korting op 420shop
    Hey medekwekers,

    Ik heb bij mij thuis 4 planten amnesia haze staan in een kweektent met een 400w lamp en sinds enkele weken ben ik de lichtduur beginnen aanpassen van 18h naar 12h door een elke dag een half uur minder licht te geven.
    Nu staan mijn planten al een week op 12h licht en ze blijven maar groeien en beginnen niet te bloeien heeft er iemand een oplossing om ze toch in bloei te krijgen?

    Groetjes

    Goudket

    #2
    Re: omschakeling uren

    Dat komt omdat je normaal gesproken de planten gelijk in 1 klap van 18 naar 12 uur licht zet.

    Je plant ervaart nu pas eventjes genoeg donker om te gaan bloeien . Zeg maar vanaf 13 uur licht en 12 uur donker ofzo.

    Ze zullen nu wel bloei gaan late zien binnen een paar weken hoor.
    Volgende keer gewoon in een keer de verandering van licht. Na bv 3 weken groei op 18 een dag later de rest van de weken op 12 uur.

    Comment


      #3
      omschakeling uren

      Je plantjes zijn dames. En vrouwen moet je nooit geleidelijk ergens aan laten wennen. Komt geheid gedonder van[emoji6]

      Comment


        #4
        Re: omschakeling uren

        Je kan opzich wel geleidelijk de bloei inluiden maar dan bijv. Binnen 1 week,elke dag een half uurtje duurt te lang.
        (In de natuur werkt het wel,waarom binnen niet?)
        Ik neem er meestal een week de tijd.
        Geen idee of het beter werkt overigens.

        Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk

        Comment


          #5
          Re: omschakeling uren

          Uit de vele testen waarover je op verschillende fora kan lezen blijkt eerder het omgekeerde het beste resultaat op te leveren (snellere bloei door direct over te schakelen naar 12/12 dus). Alhoewel ik ook bij de traditionele overgang van 16/8 naar 12/12 blijf, verkiezen bepaalden zelfs deze overgang in te zetten met een periode van 72 uur nacht. Bovendien zie je meestal bij kweekverslagen die zo "natuurlijk" mogelijk groeien - indoor - dat hun opbrengst mager is en lang op zich laat wachten. Vaak worden dan esoterische eigenschappen aan deze weed toegekend door de grower -in mijn mening- puur fantasie. Zelf kweek ik bio en zoveel mogelijke eco voor hoeverre dit indoor kan. Dit om gezondheidsredenen, smaak van de wiet en liefde voor moeder aarde. Ik geloof niet in elfjes en dat meer blauw licht mijn wiet zal veranderen in super anti-kanker toverkruid. Indoor is het altijd onnatuurlijk en de zon is onmogelijk na te bootsen. Als je een plant eens goed & hevig moet stressen indoor, dan doe je dat maar best niet iedere dag...geloof ik.

          Comment


            #6
            Re: omschakeling uren

            👍

            Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk

            Comment


              #7
              Re: omschakeling uren

              best direkt van 18/6 naar 12/12 overschakelen ..... als ze echt niet beginnen te bloeien kan je ze even 72 uur in het donker laten staan dan starten ze vanzelf te bloeien
              https://www.jointjedraaien.nl/wietfo...b-led-440-watt
              KEEP ON GROWING AND SMOKING

              Comment


                #8
                Re: omschakeling uren

                Is 72 uur niet heel erg lang en ontregelend?
                ik hoor regelmatig dat 24 uur donker en dan het twaalf uurs regime ruim voldoende is. Maar als ik dan vraag waarom is het van ik heb het zo gehoord en geleerd en voor mij werkt het...

                Waar komt die 72 uur eigenlijk vandaan? Begint er dan op zeker een bepaald hormoon te werken dat niet na 24 uur donker al werkt.l? Of zo geleerd en maar doorgegaan?

                Comment


                  #9

                  Comment


                    #10
                    Re: omschakeling uren

                    En die te korte nacht is dan weer straingevoelig? Ene plant gaat reveggen op 13 uur en de ander pas op 16 ofzo

                    Ik heb dat gelezen idd op rolling stoned maar ook daar staat eigenlijk gewoon 3 dagen want dan maakt ze hormoon aan (auxine toch ? Uit m'n blote hoofd )
                    Maar dat hormoon wordt niet aangemaakt na 2 dagen nacht of 1 nacht zelfs ? Ik ken best wat kwekers die bij hoog en laag volhouden dat 1 hooguit 2 nachten ook ruim genoeg is en dat langer zelfs meer kans geeft op schimmels en achterstanden.


                    Al lijkt het mij altijd al een noodgreep om een plant drie dagen in jet donker te zetten. Dat doe je imho niet omdat je denkt dat het zo goed gaat met je madammeke

                    Comment


                      #11
                      Re: omschakeling uren

                      Auxine heeft daar niks mee van doen wel Phythochroom. Dit, voor rood en verrood licht gevoelige pigment komt in twee vormen voor. De actieve vorm (Pr) en de inactieve vorm (Pfr). Licht zet de inactieve vorm snel om naar de actieve vorm en in het donker wordt de actieve vorm weer omgezet in de inactieve vorm.

                      Korte dag planten (beter hadden deze lange nacht planten geheten) Gaan in bloei als er kwalitatief en kwantitatief voldoende inactief phytochroom in de plant aanwezig is. Als het inactive phytochroom een bepaalde drempelwaarde overschrijd gaat er als het ware een schakelaartje om in de plant wat de bloei-inductie in gang zet. Er worden dan signaaleiwitten aangemaakt die de meristeme cellen vertellen dat ze moeten stoppen met de vegatatieve groei en moeten overgaan naar bloempjes maken.

                      phytochrome.convert.gif

                      http://plantphys.info/plant_physiology/phytochrome.shtml


                      En die te korte nacht is dan weer straingevoelig
                      Ja. Daarom bestaan er vroeg bloeiende indica's en laat bloeiene indica's.

                      Van orgine komt cannabis uit gebieden rondom de evenaar waar het altijd rond de 12/12 is. Enkel mutanten die noordelijker of zuidelijker van de evenaar overleefden en dus "geleerd" hadden om in bloei te gaan bij het langer worden van de nachten overleefde en konden deze genen verder doorgeven aan hun nakomelingen. Zo ontstond de indica.

                      Mutantjes die nog verder van de evenaar af overleefden hadden "geleerd"dat ze meteen in bloei moesten om in het zeer korte seizoen tot rijpe zaden te komen. Dit evalueerde tot de ruderalis.

                      Het in bloei gaan op +/_ 12/12 is dus enkel van toepassing op indica's. de een gaat reeds in bloei bij 14/10 de ander pas echt bij 12/12. In de practiek betekend dat de ene indica al in juli in bloei kan gaan en de ander echt tot eind september gewoon blijft groeien om dan pas in bloei te gaan.
                      Last edited by FlintStoned; 16 August 2016, 08:48.

                      Comment


                        #12
                        Re: omschakeling uren

                        Ok heel duidelijk thnx!

                        Comment


                          #13
                          Re: omschakeling uren

                          Hele mooie informatie, bedankt! Met name de uitleg over die 72 uur was geheel nieuw voor mij.. Gevoelsmatig klinkt het wat eng maar opzich wel logisch.. Keep up te good work!

                          Comment

                          Bezig...
                          X