Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Politie steekt stokje voor legale hennep

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Politie steekt stokje voor legale hennep

    Korting op 420shop
    Auteur Tom Kiel

    Henk Susebeek uit Winterswijk heeft een droom. Hij wil van hennep een duurzaam huis bouwen.
    Maar de politie heeft er een stokje voor gestoken.

    Achter een landbouwschuur in de buurtschap Miste ligt een klein hennepperceel.
    Tweehonderd vierkante meter meet het stukje landbouwgrond officieel. Het perceel dient als proefveld voor legale hennepteelt.
    Henk Susebeek huurt het stukje grond om te experimenteren met de productie van duurzame bouwmaterialen.
    Maar de politie heeft alle planten weggehaald.

    Veld geruimd
    Vorige week dinsdag liet een woordvoerder van de politie weten dat er werd uitgezocht of Susebeeks hennepteelt was toegestaan, of niet.
    De woordvoerder kon destijds geen bevestiging geven of het perceel geruimd zou worden.
    De volgende ochtend maakte de politie er direct werk van.
    In de grond van het perceel zitten nu allerlei gaten, waar een dag eerder nog enkele tientallen hennepplanten stonden.

    Duurzaam huisCBD Project
    Daarom heeft hij zich aan het begin van dit jaar aangemeld bij het CBD Project.
    Dat project is door het bedrijf LaCassini Research uit Enschede opgezet om legale hennepteelt makkelijk te maken. H
    et bedrijf test normaal gesproken de inhoud van cannabisproducten voor diverse partners.
    Het CBD Project was een manier om zowel het bedrijf als het gebruik van medische cannabis op de kaart te zetten.

    Legale hennep
    Om de hennepteelt legaal te houden, gebruikt het project een wettelijke bepaling die boeren normaal gesproken vrijstelt van strafrechtelijke vervolging.
    De Europese Commissie heeft namelijk een lijst opgesteld van 51 rassen die zijn toegestaan. Van zulke rassen mag je touw, jute of vogelzaad maken.

    De toegestane henneprassen produceren vrijwel geen psychoactieve stoffen zoals THC.
    Bloemen van zulke rassen zullen dus nooit in de coffeeshop te koop zijn.
    Maar je kan wel andere dingen doen met bloemen van vezelhennep. Daarin zit namelijk de stof cannabidiol (CBD).
    En die stof wordt steeds populairder als alternatief medicijn tegen chronische ziekten, zoals reuma of Multiple Sclerose (MS).

    Productie CBD
    Maar de productie van CBD ligt weer op gespannen voet met de Opiumwet.
    Want de teelt van vezelhennep is alleen toegestaan als er touw, jute of vogelzaad van wordt gemaakt.
    Cannabidiol is weliswaar legaal, maar het is niet toegestaan om kruidenextracten van cannabis te maken.
    Daardoor verkopen drogisterijen, apotheken en webshops legaal flesjes met CBD-olie, terwijl die nergens in Nederland geproduceerd mogen worden.

    Of hennep legaal is, hangt dus af van het uiteindelijke doel.
    Susebeek zegt dat hij vezels wil gebruiken om er hennepbeton van te maken, wat in principe is toegestaan.
    Hij heeft zich zelfs ingeschreven bij de verenigingLandeigenaarWebsite offlineJustitie grijpt in bij legaal hennepproject

    de nieuwsbron: cbdolie.org
    ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

    #2
    Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
    Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

    Comment


      #3
      Re: Politie steekt stokje voor legale hennep

      Eerder zag ik op de grens van belgie ook een legale plantage van hennep.
      Naja
      of het nog legaal is betwijfel ik na het lezen van dit artikel.
      Tevens maakte de boer touw van de hennep.

      Meerdere mensen dit gezien toevallig?

      Comment


        #4
        Re: Politie steekt stokje voor legale hennep

        Ik ken wat nederlandse boeren (noord limburg, noord brabant) die ook hennep hebben staan. Voor de koeien, als voer. Of voor touw of zaad. Of een combinatie van dat alles. Vorig jaar heb ik nog rond liggen rollen in een hectare grote autoflower-perceel. De boer legde uit dat zolang hij het voor de koeien deed, hij de papieren met een paar minuten werk kon verkrijgen.
        Dat mag allemaal, er kraait geen haan naar. In de provincies Friesland en Groningen zijn velden van kilometers groot te vinden voor touwproductie.

        Dat is legaal, wettelijk vastgelegd. Echter, denk ik dat wanneer deze boeren openlijk CBD zouden gaan raffineren, dat ze ook strafbaar gehouden worden. Daar zit de crux van het verhaal denk ik. Deze 'bouwer' deed alles tegelijk, en jezelf aansluiten bij bepaalde stichtingen/clubjes is geen enkel bewijs dat je ook hetzelfde doel voor ogen hebt.
        Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
        Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

        Comment


          #5
          Re: Politie steekt stokje voor legale hennep

          Als het dan zo gemakkelijk is om de papieren te krijgen, waarom kost een zak kempzaad dan ondertussen 2 keer zoveel dan pakweg 4 jaar geleden? Met telkens hetzelfde excuus. Ja, er zijn maar een paar van die velden in Frankrijk en de oogst is weer eens mislukt. Van 17 naar 42 euro voor een zak van 20 kg, op een paar jaar tijd.

          Comment


            #6
            kon kopen voor een paar dollarcent. Nu betalen ze daar hetzelfde als hier, terwijl het voor hun is wat graan voor ons is. Da's nogal een gemis voor ze. Maar er zijn een paar mensen die er flink rijker op zijn geworden. Marktwerking noemen ze dat.
            Vraagoverschot en/of een aanbodtekort zorgen altijd voor stijgende prijzen. Of dat aanbodtekort nu komt door lage productie, of omdat ze het ergens opslaan (zoals met goud), dat weten alleen de handelaren.

            Aan de papieren zal het niet liggen denk ik. Maar dat baseer ik slechts op de 6 of 7 boeren die ik erover gesproken heb.
            Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
            Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

            Comment


              #7
              Re: Politie steekt stokje voor legale hennep

              Die twee zijn toch te combineren? Zaad oogsten en de rest voor veevoer.
              Zijn de hipsters daar ook al mee bezig, met kempzaad? Zou niet weten wat je er mee moet doen

              Comment


                #8
                Re: Politie steekt stokje voor legale hennep

                Je zou zeggen van wel ja. Dat dat te combineren is. Maar de vraag rest dan: zijn er machines die dit kunnen? Ik zie een boer niet gauw een paar loonwerkers inhuren om zaden te plukken uit de toppen.
                Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
                Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

                Comment


                  #9
                  Re: Politie steekt stokje voor legale hennep

                  John Deere Hempflax In samenwerking met een Nederlands bedrijf. Oogst de bovenste 40 cm waar het zaad in zit en snijdt de onderste 3 meter in stukjes.

                  Comment

                  Bezig...
                  X