Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Welke grond voor kruiden ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Welke grond voor kruiden ?

    Korting op 420shop
    Het is belangrijk te weten welke grondsoort u hebt en of deze overal in de tuin hetzelfde is. Het type grond in niet alleen van invloed op het vocht vasthoudend vermogen, maar ook op de voedingsstoffen die de plant van nature ter beschikking staan. De meeste kruiden floreren in uiteenlopende grondsoorten, maar voor gezonde planten met weelderig blad en een rijke bloei is een grondsoort die zo veel mogelijk lijkt op die van hun natuurlijke milieus het beste.


    Zandgrond:

    Een lichte zandgrond laat water met alle erin opgeloste voedingsstoffen snel door. Alle niet-veeleisende mediterrane kruiden zullen in zulke grond gedijen.

    Bernagie, Dragon, Kamille, Koriander, Lavendel, Marjolein, Bonenkruid, Teunisbloem, tijm, Venkel.


    Kleigrond:

    Omdat deze grondsoort 's zomers barst en in de winter heel plakkerig is, moeten tuiniers er weinig van hebben. Toch geniet klei de voorkeur van verscheidene kruiden, vooral die met lange wortels. Sommige helpen mee de compacte grond losser te maken. Kleigrond wordt geschikter voor de bij zavelgrond en vochtige lichte klei genoemde kruiden wanneer u flinke hoeveelheden compost door de bovengrond mengt.

    Absint-alsem, Bergamot plant, Munt, Smeerwortel.



    Vochtige lichte kleigrond:


    Slecht afwaterende lichte kleigrond is door veelvuldig omwerken te verbeteren. Diep wortelende kruiden voelen zich in deze grond thuis, plus kruiden die van nature op zware grond voorkomen.

    Bergamot plant, Citroen melisse, Engelwortel, Moeras spirea, Munt, Peterselie, Roomse kervel, Spaanse zuring, Valeriaan, Vrouwenmantel.



    Natte grond:


    De meeste kruiden haten permanent vochtige wortels, maar onderstaande zijn in slecht doorlatende grond de moeite van proberen waard.

    Bergamot plant, Engelwortel, Heemst, Moeras spirea, Valeriaan, Waterkers.



    Zavelgrond:

    Deze grondsoort, in de regel rijk aan voedingsstoffen en goed doorlatend, is voor de meeste kruiden ideaal.

    Basilicum, Bieslook, Dille, Karwij, Kattekruid, Kervel, Koriander, Laurier, Lavas, Peterselie, Rozemarijn, Salie, Tijm, Venkel, Vrouwenmantel, Wijruit.


    Let wel op bij wijnruit, bij volle zon niet aanraken. Mijn vrouw heeft eens vol gestaan met brandwonden.

    Grtz
    Last edited by bobo; 29 August 2010, 09:16.

    #2
    Re: Welke grond voor kruiden ?

    sluit mooi aan op belladonna haar post.

    Comment


      #3
      Re: Welke grond voor kruiden ?

      wat een slimme bobo
      God was never on your side..

      Comment


        #4
        Re: Welke grond voor kruiden ?

        Kijk was ik ff naar op zoek. Zeer handig, heb momenteel bassilicum en dragon.

        Grtz
        420Shop, Online Headshop, Seedshop, Cannabis Souvenirs & Lifestyle
        Korting voor leden van Jointjedraaien.nl

        Comment


          #5
          Re: Welke grond voor kruiden ?

          hey bobo, leuke topic!!!

          ik zit hier in de tuin die nog in aanleg is met zeer zware kleigrond. Ze hebben vorige week 7 meter diep moeten graven om een grondlaag te vinden die water doorlaat.... Voor het gazon hebben ze 100 kuub champignonmest ingefreesd om de grond beter te maken.
          Wat kan ik doen om de grond beter te maken voor zowel kruiden als ons meest geliefde kruid?

          xxx Lien

          Comment


            #6
            Re: Welke grond voor kruiden ?

            Kijk of je aan veen kan komen om je grond luchtig te houden

            Ajo
            Ventje
            Living in Second live for real

            Ticket is geboekt maar ik mag niet meer vliegen

            Comment


              #7
              Re: Welke grond voor kruiden ?

              de grond in mijn tuin is zware poldergrond/kleigrond; ik kweek op cocos; de gebruikte cocos meng ik in de aarde in de tuin om deze luchtiger te maken; zo sla ik 2 vliegen in 1 klap - mijn grond wordt luchtiger en mijn gebruikte cocos wordt opgeruimd
              dit kan je natuurlijk ook met een andere medium, zoals aarde doen

              Comment

              Bezig...
              X