Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Voeding: hoofd- en sporenelementen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Voeding: hoofd- en sporenelementen

    Korting op 420shop
    Zowel dierlijke mest als kunstmest hebben tot doel de bodem aan te vullen met stoffen die voor optimale groei van het gewas nodig zijn. De hoofdelementen, waarvan veel wordt opgenomen zijn stikstof (N), fosfor (P), kalium (K), calcium (Ca), zwavel (S), Magnesium (Mg). De sporenelementen, waarvan weinig wordt opgenomen zijn ijzer (Fe), zink (Zn), koper (Cu), molybdeen (Mo), borium (B) en mangaan (Ma). Het ene gewas zal meer of minder van bepaalde hoofd- of sporenelementen opnemen dan het andere, nochtans, bij de plantengroei zijn al deze elementen nodig. Zonder een van deze elementen sterft de plant onherroepelijk. Het toevoegen van smaakverbeteraars heeft naar mijn oordeel geen enkele zin. Als ik in mijn moestuin azijn bij de savooiekool giet gaat hij dood en krijg ik beslist geen zuurkool. Het zelfde geldt voor toevoeging van suiker met het doel zoete wiet te kweken. Suiker bestaat uit Carbonium (C), Hydrogenium (H) en Oxygenium (O), waarbij de waterstof atomen en de zuurstof atomen zich verhouden als 2 staat tot 1. De atomen C, H en O maken dus geen onderdeel uit van de hoofd- en sporenelementen. De scheikundige formule van glucose is C6H12O6. Als je suiker oplost in (voedings)water nestelt deze zich tussen de intermoleculaire ruimtes van de watermoleculen. Een plant neemt van deze oplossing alleen het water op en de suiker blijft achter in de grond. Je krijgt dan hooguit grond met een suikersmaak maar geen zoete wiet. Hoe goed dan ook bedoeld, ik vermag niet in te zien dat suiker van toegevoegde waarde kan zijn bij de plantengroei. Ik vermoed zelfs dat suiker een negatieve invloed heeft op de consistentie van de grond: in plaats van luchtige, zuurstof doorlatende grond krijg je een ondoordringbare kleffe massa.

    Xtreme
    Last edited by Xtreme; 18 July 2009, 07:40.

    #2
    http://www.jointjedraaien.nl/wietfor...aak-t1386.html

    Comment


      #3
      Re: Voeding: hoofd- en sporenelementen

      Hallo Monty,

      Dat heb ik in eerste aanleg overwogen, maar uiteindelijk heb ik besloten niet in de gevoerde discussie te participeren. Het is naar mijn oordeel zonneklaar dat bij vele scribenten de fundamentele kennis van de fytologie ontbreekt -dura veritas, sed veritas-. Uit respect voor hun goede bedoelingen vond ik het als nieuwkomer op dit forum niet op zijn plaats -binnen dit topic-de elementaire beginselen van de voedingsleer aan de orde te stellen. Het staat een ieder vrij die waarde toe te kennen aan beide tegengestelde zienswijzen die ze verdienen.

      Met vriendelijke groet

      Xtreme

      Comment


        #4
        Re: Voeding: hoofd- en sporenelementen

        Kan je dit even uitleggen in mensen taal voor de ongeletterden onder ons .
        Niet iedereen heeft latijnse les genoten.

        Grtz

        Comment


          #5
          Re: Voeding: hoofd- en sporenelementen

          Interessant...
          denk dat er toch hier en daar hiaten in je betoog zitten
          Grtz $iR
          sigpic

          Comment


            #6
            Re: Voeding: hoofd- en sporenelementen

            Beste $ir Smoke Allot,

            Kun je mij gedetailleerd aangeven welke hiaten je hebt geconstateerd? Ik ben zonder meer bereid omissies mijnerzijds ongedaan te maken.

            Met vriendelijke groet,

            Xtreme

            Comment


              #7
              Re: Voeding: hoofd- en sporenelementen

              Beste Bobo,

              Ik heb niet van mijn Latijnse lessen genoten: ik heb ze ondergaan. Vrij vertaald betekent het spreekwoord: de waarheid is hard, maar het is de waarheid.

              Met vriendelijke groet,

              Xtreme

              Comment


                #8
                Re: Voeding: hoofd- en sporenelementen

                Blijkbaar beschikt u niet over de competentie " schriftelijke vaardigheid " : o.a. aanpassen van de tekst aan het doel publiek, ...

                Grtz

                Comment


                  #9
                  Re: Voeding: hoofd- en sporenelementen

                  3 sides to every story:
                  yours, mine and the truth....

                  Je mag best je mening ventileren meende ik hier te bekennen, maar doe het dan ff op een niet academische manier. Het enige wat je krijgt is wrijving omdat niet ieder lid hier hoog geschoold is met Latijns o.i.d.
                  Jeg kan ikke forsta hvad du siger eller skriver....
                  Dou moar gewoon din dust al gek genog.

                  vale.
                  Last edited by ceBep; 19 July 2009, 00:31.

                  Comment


                    #10
                    Re: Voeding: hoofd- en sporenelementen

                    jaja...sapere aude zeg ik daarop Maar de lijn tussen een wijsneus en een kenner is zeer fijn...
                    Grtz $iR
                    sigpic

                    Comment


                      #11
                      Re: Voeding: hoofd- en sporenelementen

                      Oorspronkelijk geplaatst door Xtreme View Post
                      Hallo Monty,

                      Dat heb ik in eerste aanleg overwogen, maar uiteindelijk heb ik besloten niet in de gevoerde discussie te participeren. Het is naar mijn oordeel zonneklaar dat bij vele scribenten de fundamentele kennis van de fytologie ontbreekt -dura veritas, sed veritas-. Uit respect voor hun goede bedoelingen vond ik het als nieuwkomer op dit forum niet op zijn plaats -binnen dit topic-de elementaire beginselen van de voedingsleer aan de orde te stellen. Het staat een ieder vrij die waarde toe te kennen aan beide tegengestelde zienswijzen die ze verdienen.

                      Met vriendelijke groet

                      Xtreme
                      Das toch juist de bedoeling dude. Dat heeft niks met respect voor goede bedoelingen te maken ik vind dit eerder onrespectvol naar smokey toe.
                      Gewoon schrijven wat je denkt in mensentaal die ook voor mij (mijn uit assen) te begrijpen is zonder woordenboek. Als ik je goed ontcijfer voel je je dus te goed om in Smokeys topic te reageren en vervuil je het forum met dubbele topics. Van mij mag hier wel een slotje op.

                      Grtz

                      Comment


                        #12
                        Re: Voeding: hoofd- en sporenelementen

                        Ik vond het allesinds interessant leesvoer... dus waarom slotten?

                        Comment


                          #13
                          Re: Voeding: hoofd- en sporenelementen

                          Oorspronkelijk geplaatst door Xtreme View Post
                          Zowel dierlijke mest als kunstmest hebben tot doel de bodem aan te vullen met stoffen die voor optimale groei van het gewas nodig zijn.

                          1)De hoofdelementen: waarvan veel wordt opgenomen zijn stikstof (N), fosfor (P), kalium (K), calcium (Ca), zwavel (S), Magnesium (Mg).

                          2)De sporenelementen, waarvan weinig wordt opgenomen zijn ijzer (Fe), zink (Zn), koper (Cu), molybdeen (Mo), borium (B) en mangaan (Ma).

                          Het ene gewas zal meer of minder van bepaalde hoofd- of sporenelementen opnemen dan het andere.
                          Nochtans, bij de plantengroei zijn al deze elementen nodig.
                          Zonder een van deze elementen sterft de plant onherroepelijk.
                          Het toevoegen van smaakverbeteraars heeft naar mijn oordeel geen enkele zin.
                          Als ik in mijn moestuin azijn bij de savooiekool giet gaat hij dood en krijg ik beslist geen zuurkool.
                          Hetzelfde geldt voor toevoeging van suiker met het doel zoete wiet te kweken.
                          Suiker bestaat uit Carbonium (C), Hydrogenium (H) en Oxygenium (O), waarbij de waterstof atomen en de zuurstof atomen zich verhouden als 2 staat tot 1. De atomen C, H en O maken dus geen onderdeel uit van de hoofd- en sporenelementen.
                          De scheikundige formule van glucose is C6H12O6.
                          Als je suiker oplost in (voedings)water nestelt deze zich tussen de intermoleculaire ruimtes van de watermoleculen.
                          Een plant neemt van deze oplossing alleen het water op en de suiker blijft achter in de grond. Je krijgt dan hooguit grond met een suikersmaak maar geen zoete wiet.
                          Hoe goed dan ook bedoeld, ik vermag niet in te zien dat suiker van toegevoegde waarde kan zijn bij de plantengroei.
                          Ik vermoed zelfs dat suiker een negatieve invloed heeft op de consistentie van de grond: in plaats van luchtige, zuurstof doorlatende grond krijg je een ondoordringbare kleffe massa.

                          Xtreme

                          Dit leest al stukken beter.

                          Dus kunnen we hieruit besluiten dat suiker toevoegen aan het voedingswater geen nut heeft, kun je daarbij ook es een bronvermelding plaatsen + een systematiche tekening van de moleculen en atomen zodat het wat helpt om je tekst hierboven te vatten

                          Ook begin je je tekst over de hoofdelementen + spoorelementen kun je daar es wat meer over zeggen bv over de NPK bij groei/bloei welke spoorelementen het nuttigst zijn, in welke verhouding best te gebruiken, waaruit kun je deze halen etc..

                          Want nu lijkt dit op een hoopje tekst waar het enige besluit uit is dat de planten hoofdelementen en spoorelementen nodig heeft (wat algemeen geweten is) en suiker toevoegen onnuttig is.
                          Wat vind je dan bv van de vele bloeistimulators die als bijbedoeling hebben de smaak van het eindproduct te beinvloeden?
                          Q. If there are two potheads in the back of a car, then who is driving?

                          A. The cop!

                          Comment


                            #14
                            Re: Voeding: hoofd- en sporenelementen

                            Extreme heeft vragen op zich afgeroepen. Goede vragen!
                            Dit zijn discussies se, daarvoor ben ik lid op een forum.
                            Alle insights aflezen over een topic waar ik me in boei, en uiteraard mijnen insight erbij smijten.

                            Tekorten Tekorten in sporenelementen, we zien ze snel! Overpotten of enzymen bijgeven op je voeding is dan zeker geen overbodige luxe. Pot ze dus niet over wanneer al reeds in bloei, maar geef wel enzymen. Power-zyme van Hesi bv?
                            Ik gebruik ook de standaard druppel supervit.. Maar stel me vragen of de supervit alleen voldoende is om de sporenelementen en aminozuren op peil te houden.

                            Van voeding en sporenelementen heb ik nog een HELE BOEL te leren, wat niet wegneemt dat ik al een hele boel geleerd heb.
                            Borium is in de boeken die ik las een onmisbaar sporenelement voor de opbouw van gezonde en kiemkrachtige zaden.
                            Mangaan voor de mytochondrien.

                            Om het te kort te maken:
                            Tekort aan sporenelementen is meestal te wijten aan een uitgeput medium of aan een tekort in uw voedingsupplement. Geef zowiezo regelmatig enzymen bij op uw voeding en ge gaat het niet snel voorhebben.

                            NPK moeten we niet meer uitleggen, toch?
                            Int groei overwegend NP en in bloei overwegend PK.
                            In de discussie hier vraag ik me toch af of afbouwen op N in de bloei beter is dan opbouwen. De zoutwaarde EC beter laten oplopen met wat meer NP of wat extra N erbij? hmmm

                            Smaak? Ik weet niet of suiker nu degelijk smaak toevoegt aan de wiet of niet, maar ik stel me er vragen bij. Toch, ik vind wel dat wiet een hele andere smaak heeft als het medium van voeding is uitgespoeld of niet.
                            Nevertheless, ik wil niet dat mijn wiet naar suiker smaakt, maar naar wiet

                            Comment


                              #15
                              Re: Voeding: hoofd- en sporenelementen

                              Om effe verder te praten ivm smaakbeinvloeders: ik heb gehoord dat vroeger men honing bij de voeding geeft tijdens de bloei --> wat zorgt voor een zoetere smaak + zwaardere toppen

                              is dit een mythe of fact?

                              Misschien best es een nieuw topic openen ivm voeding en samen es kijke wat er allemaal mythes zijn en wat echt helpt net als alle ondervindingen van iedereen bij een bepaalde voedingslijn die ze gebruiken.
                              Zijn supplementen wel nodig bij bepaalde voedingslijnen? Kijk maar es naar Hy-pro die hebben enkel een wortelstim, A en B voeding (waarvan zij claimen dat alle supplementen er al in zitten) + een foliarspray
                              Q. If there are two potheads in the back of a car, then who is driving?

                              A. The cop!

                              Comment

                              Bezig...
                              X