Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wietplanten water geven

Collapse
Dit is een Sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Water: Wietplanten water geven

    Korting op 420shop
    Water..
    Onze plantjes kunnen niet zonder,maar wanneer geef je water en hoeveel is niet altijd duidelijk.
    Ik zal proberen zo veel mogelijk info hier neer te schrijven.


    Water (de basis)
    1e regel bij water voor onze plantjes,ph 5,8-6.
    Ph kun je regelen;

    Door grond afzuren <---(linkje)

    Door regenwater te gebruiken.

    Door een zakje groene thee in een gieter kraanwater te hangen en zo een paar uur te laten "trekken",
    Bij deze methode weet ik niet of het de smaak van je wiet gaat beinvloeden,maar het werkt wel!

    Verder zou $ir smoke allot jullie graag nog meegeven dat kraantjeswater chloor bevat,dat moet "gelucht" worden.
    Als mensen kraantjeswater gebruiken om aan hun plantjes te geven,is het aangeraden deze best min 24u laten staan. Je zult aan de binnenkant van de emmer belletjes zien vormen, dit is het chloor. Een tik tegen de emmer en het chloor ontsnapt via de oppervlakte. Op deze manier krijgt je water ook een aangenamere temperatuur voor je schatjes.
    Met dank aan sir.

    Hieraan wil ik nog toevoegen dat kamertemperatuur(ca 21 graden) de beste temperatuur is voor je voedingswater.


    Geef je planten pas water tenminste 1 tot 2 uur nadat de plant licht heeft,
    Doordat de verdamping dan pas goed op gang komt,kan de plant het water wat hij opneemt ook verdampen/gebruiken,dit ook mede ter voorkoming van toprot.


    Water geven bij zaailingen.
    Wanneer je zaait doe je dit altijd in VOCHTIGE zaai- en stekgrond,dit geldt ook voor een reeds ontkiemt zaadje.
    Water de grond tenminste een paar uur voor je gaat zaaien zodat de temperatuur en waterverspreiding in de grond optimaal zijn.
    Gebruik,zolang de zaadjes nog niet boven zijn,wat plastic(huishoud)folie met een paar gaatjes om uitdroging te voorkomen,sproei dagelijks licht met een plantenspuit(dit doe je met tussenpozen van een paar minuten enkele keren per potje zodat het water wat in kan zakken),of geef een heel klein beetje water(tnx weedy) tot de zaailing bovengronds is,daarna gewoon water geven naar behoefte.
    Let op dit zal de eerste tijd verrassend weinig zijn,goed voelen en opletten!

    Water geven bij stekjes.
    Behandel de zaai- en stekgrond voor zoals bij zaailingen,zorg dat de grond echt genoeg water heeft,dit om te voorkomen dat de grond vocht gaat onttrekken aan je stekje,
    houdt de luchtvochtigheid hoog(een propegator is hiervoor ideaal)en zorg ervoor dat een stek niet te veel blad heeft,dit om te voorkomen dat de wortels niet vormen,of dat er teveel verdamping plaatsvindt.

    Buitenplanten(volle grond)
    Planten in volle grond zullen minder behoefte hebben aan extra water dan planten binnen of in potten/kuipen,
    Wanneer de plant voldoende tijd heeft gehad om te wortelen,zal ze alleen hoogzomer(of wanneer het een echt grote plant is) extra water nodig hebben,
    Let goed op je plant,wanneer de bladeren gaan hangen en licht opkrullen is dit een teken dat ze behoefte heeft aan wat extra water,wanneer je niet tijdig water geeft kan de plant zich niet beschermen tegen de felle zon en zal haar blad uitdrogen,met als gevolg dat ze slechter water naar haar blad kan sturen,met alle gevolgen van dien..

    Pot of kuip.
    Zet je planten NIET in een stenen pot,de pot neemt vocht op,zal dit in de zon zeer snel verdampen en er zo voor zorgen dat de aarde die tegen de pot komt uitdroogd.
    Maak ALTIJD voldoende gaten in pot/kuip/emmer om ervoor te zorgen dat overtollig water altijd kan wegstromen,overbewatering is bijna net zo erg als uitdroging!(alleen wel eenvoudiger op te lossen)
    Overbewatering herken je doordat soms (geel)blad afvalt en de bladeren gaan er "dik" uitzien en hangen.

    Plaats de pot ook niet op een platte ondergrond,dit kan de uitstroming van water uit de pot verhinderen,zelf gebruik ik hier wat geplastificeerde afrastering voor,hout is hier i.v.m. rotten niet geschikt voor
    (nogmaals dank sir)

    In een pot of kuip heeft je plant wat vaker water nodig,inschatten wanneer een plant water nodig heeft doe je door,de pot regelmatig op te tillen,zo leer je het gewicht kennen met of zonder water,en voel je aan het gewicht of ze water nodig heeft,
    Je kunt ook je vinger in de grond steken en voelen of het nog vochtig genoeg is,de bovenste paar cm voelen makkelijk droog aan terwijl de plant voldoende water heeft.
    Een tensiometer is de beste manier,maar kost geld.

    Een linkje ---> overbewatering en onderbewatering

    Af en toe iets droog laten staan heeft trouwen wel een goede invloed op de ontwikkeling van wortels en bevordert de opnamebereidheid van de wortels,maar de grens tussen iets droog en TE droog is zeer klein,let daar op.

    Het komt voor dat de bovenkant van de grond wat uitgedroogd raakt en moeilijk water opneemt,
    Neem in dat geval een vork en woel de bovenste 2-3 cm wat los,geef vervolgens een klein beetje water en wacht tenminste 5 minuten,herhaal dit en wacht weer een tijdje,daarna kun je gewoon water geven en zul je zien dat het weer beter opgenomen wordt.

    En tenslotte,
    Een week voor de oogst stoppen met water geven,zorgt ervoor dat de plant je nog een extra staaltje van budontwikkeling zal laten zien!

    Grts
    Daniella
    Last edited by Jointjedraaien; 5 October 2013, 15:23.
    Geef een lach elke dag,je zal er vaak een voor terugkrijgen.

    Misty's ABC

    #2
    Re: Water geven ?? SIMPEL !!

    Thanks voor deze thread!

    Ik zie dat jij je zaailingen met de plantenspuit water geeft. Zelf heb ik dit gedaan met een klein bekertje; en dan gewoon enkele druppels verspreiden.

    Het nadeel van een plantenspuit is dat je alleen de bovengrond vochtig maakt. Mocht je een lamp erbij hebben staan dan verdampt dit binnen no-time, en blijft de grond onder de bovenkant droog.
    [B][URL="https://420shop.nl"][COLOR=#008000][B]420Shop.NL: uw head- & seedshop!

    Comment


      #3
      Re: Water geven ?? SIMPEL !!

      Mooi draadje miss!
      ikzelf raad mensen altijd aan om iets onder hun potten te zetten zodat deze iets verhoogd worden van de grond. De reden hiervoor is dat als de pot wat weegt en de gaatjes plat op de grond staan, het water er ook niet uit kan... logisch. Gebruik hiervoor absoluut nooit hout wegens schimmellen!
      Verder zou ik graag nog meegeven dat kraantjeswater chloor bevat dat moet gelucht worden. Als mensen kraantjeswater gebruiken om aan hun plantjes te geven is het aangeraden deze best min 24u laten staan. Je zult aan de binnenkant van de emmer belletjes zien vormen, dit is het chloor. Een tik tegen de emmer en het chloor ontsnapt via het oppervlakte. Op deze manier krijgt je water ook een aangenamere temperatuur voor je schatjes.

      Grtz $iR
      Last edited by SirSmokeAllot; 13 September 2009, 21:06.
      sigpic

      Comment


        #4
        Re: Water geven ?? SIMPEL !!

        Aha, nooit geweten dat over dat chloor. Handig om te weten!
        [B][URL="https://420shop.nl"][COLOR=#008000][B]420Shop.NL: uw head- & seedshop!

        Comment


        • granddaddyHaze
          granddaddyHaze commented
          Editing a comment
          Weet je wat handig is...zelf onderzoek doen....Er zijn landen waar Chloor is toegestaan maar in Nederland is dit verboden

          Watersamenstelling kan je bij je gemeente opvragen en verschilt per provincie...qua hardheid
          Maar Chloor...Nee
          Last edited by granddaddyHaze; 16 February 2021, 02:11.

        • QnQ
          QnQ commented
          Editing a comment
          Ten tijde van deze post (2009) was dit ook nog maar 4 jaar het geval.
          Er wordt trouwens nog wel Chloride gebruikt, maar daar merk je niks van.

        #5
        Re: Water geven ?? SIMPEL !!

        Dank aan weedy en sir voor het meedenken,heb inmiddels wat aanpassingen gemaakt.

        Grts
        Daniella
        Geef een lach elke dag,je zal er vaak een voor terugkrijgen.

        Misty's ABC

        Comment


          #6
          Re: Water geven ?? SIMPEL !!

          Hey sterk geschreven
          Q. If there are two potheads in the back of a car, then who is driving?

          A. The cop!

          Comment


            #7
            Re: Water geven ?? SIMPEL !!

            1 vraag als ik biocanna geef moet ik dan ook naar de ph waarde kijken ze hebben mij gezecht van niet maar ik heb er toch mijn twijfels over

            Comment


              #8
              Re: Water geven ?? SIMPEL !!

              Als je kweekt is het altijd beter ph (en eventueel ec) waarden in de gaten te houden,veel plantenvoedingproducenten houden rekening met de juiste ph en ec,maar de ph/ec waardes worden niet alleen bepaald door je voeding.
              Als je geen ph meter hebt kun je redelijk op veilig spelen en de tips volgen die hierboven beschreven zijn.(regenwater e.d.),en ervoor zorgen dat je medium de juist waardes heeft.

              Grts
              Daniella
              Geef een lach elke dag,je zal er vaak een voor terugkrijgen.

              Misty's ABC

              Comment


                #9
                sigpic

                Comment


                  #10
                  Re: Water geven ?? SIMPEL !!

                  gewoon lekker regenwater gebruiken yoh!! het regent genoeg hier in nederland
                  Ben je ook van dat moeilijke gezeur af

                  Comment


                    #11
                    Re: Water geven ?? SIMPEL !!

                    @sir,
                    Dank je voor het meedenken,
                    Ik wil graag met mijn post bereiken dat de normale basisinfo over water in 1 post staat.
                    Er is nog ontzettend veel te vinden over water geven en hulpmiddelen ,
                    Als ik dit allemaal in mijn post wil zetten wordt het alsnog onoverzichtelijk.
                    Maar mooie extra info,tnx.

                    @green farmer,
                    De optie van regenwater staat al in de startpost,en is soms(ooit op een balkonnetje moeten kweken?)niet haalbaar.
                    Ook als je een zomer hebt als deze,zullen je planten het niet redden op het door jou opgevangen regenwater,dus een alternatief moet er zijn.

                    Grts
                    Daniella.
                    Geef een lach elke dag,je zal er vaak een voor terugkrijgen.

                    Misty's ABC

                    Comment


                      #12
                      Re: Water geven ?? SIMPEL !!

                      no prob miss.
                      een beginnend kweker die op zoek is naar info en goed alles leest heeft dit nu ook al mee he. Het was niet de bedoeling dit in de hoofdtekst terug te vinden hoor.
                      Cadeau voor de goede lezers

                      Grtz $iR
                      sigpic

                      Comment


                        #13
                        Re: Water geven ?? SIMPEL !!

                        thanks! 'kheb veel geluk dat m'n pa vanachter een ton heeft staan met regenwater in!

                        Comment


                          #14
                          Re: Water geven ?? SIMPEL !!

                          Hoy tekkillaz en andere aanhorenden,

                          Pas op met stilstaand water, vooral deze tijd van het jaar en het voorjaar, ivm muggenlarven en watervlooien.
                          Ik raad een watertankje aan, dit hoeft niet veel te zijn met een pompje met een klein debiet. De inhoud van de bak 1x per uur erdoor is voldoende omdat anders pH schommelingen door het snelstromende water (zuurstof die wordt toegevoegd tot het verzadigingspunt) zullen optreden. Algen hoef je niet echt mee in te zitten want zoals onze plantjes floreren ze vooral onder sterk verlichte condities.
                          Daarnaast is nog een reden voor het 's morgens water geven in mijn ogen dat slakken nachtdieren zijn die zich goedvoelen in vochtige omstandigheden wat uiteraard het geval is als je 's avond water geeft...

                          Grtz $iR
                          sigpic

                          Comment


                            #15
                            Re: Water geven ?? SIMPEL !!

                            Wat ik niet begrijp is waarom hier niet wordt gesproken over het bewateren van onderaf.
                            Wat ik hiermee bedoel is;
                            Zet je potjes in een grote bak en giet het water in de bak zelf, zo zal het water vanaf de gaten in de potten de grond in trekken en voorkom je overbewatering (welke eventueel niet weg kan) en voorkom je eventuele kalkaanslag op de grond (indien je van bovenaf bewater).

                            Is dit niet veel raadzamer??
                            Info nodig...? Zie: Misty's ABC

                            Comment

                            Bezig...
                            X