Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Alternatieven voor zaai- en stekgrond?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Alternatieven voor zaai- en stekgrond?

    Korting op 420shop
    Hallo,

    Ik vraag me af of het per se nodig is dat ik zaai- en stekgrond koop. Ik heb begrepen dat de voedingsstoffen in potgrond er voor zorgen dat de wortels niet goed ontwikkelen omdat ze de voedingsstoffen zonder moeite verkrijgen.

    Ik ben vandaag langs geweest bij mijn lokale tuincentrum en die hadden geen zaai- en stekgrond. Ik ga morgen nog even langs de boerenbond, maar ik vrees dat die alleen 20 liter-zakken voor een hoge prijs of zelfs helemaal niks hebben.

    Nou heb ik op meerdere fora gelezen dat een mix van potgrond en scherp zand (ook wel zandbakzand) ook als zaai- en stekgrond kan dienen. De verhouding hiervan zijn echter op elk forum verschillend, waarvan 1 deel potgrond op 2 delen zand of 2 delen potgrond op 1 deel zand de meest voorkomende zijn.

    Ik heb in de boerenbond wel potjes met wortelstimulators voor een redelijke prijs zien staan maar ik denk niet dat dit de voedingsstoffen uit de potgrond "filtert"..

    Iemand die hier meer over weet?

    Sandos

    #2
    Re: Alternatieven voor zaai- en stekgrond?

    Idd vele potgronden zijn soms te overvoed om jonge zaailingen of klonen te laten groeien, wat een goed alternatief is, zijn pitpots klik hier voor meer info. Persoonlijk gebruik ik het liefst cocos, is een neutraal medium en zeer luchtig voor de wortelen. Over die potgrond met zand heb ik geen ervaring, wss zijn er leden op het fora die dit toepassen en jou kunnen verder helpen.
    Veel succes ermee alvast.

    Grtz
    420Shop, Online Headshop, Seedshop, Cannabis Souvenirs & Lifestyle
    Korting voor leden van Jointjedraaien.nl

    Comment


      #3
      Re: Alternatieven voor zaai- en stekgrond?

      Voor mij zijn die spongepots eigenlijk te duur en een te grote hoeveelheid. Ik ga slechts 1 plantje ontkiemen.

      Mijn broer zei dat hij nog wat cocos had liggen, dus ik kan dat eventueel gebruiken. Kan je dat, als het plantje overgepot moet worden, rechtstreeks in de potgrond stoppen met cocos en al?

      Bedankt voor de hulp

      Comment


        #4
        Re: Alternatieven voor zaai- en stekgrond?

        Oorspronkelijk geplaatst door Sandos View Post
        De verhouding hiervan zijn echter op elk forum verschillend, waarvan 1 deel potgrond op 2 delen zand of 2 delen potgrond op 1 deel zand de meest voorkomende zijn.
        Hai Sandos,

        Zelf heb ik 2 delen potgrond en 1 deel zand getest. Ging prima! Daarna heb ik de grond gezeefd dus de verhouding is met iets meer zand geweest.
        Cocos heb ik geen verstand van helaas.

        Succes!
        node voor node van klein naar groot
        LST LEMON SKUNK VERSLAG

        Comment


          #5
          Re: Alternatieven voor zaai- en stekgrond?

          Sandos dat gaat prima hoor coco's is luchtig en geeft een goede wortelgroei later in aarde geen probleem is ook een goede buffer.

          Comment


            #6
            Re: Alternatieven voor zaai- en stekgrond?

            Oorspronkelijk geplaatst door bassassin View Post
            Zelf heb ik 2 delen potgrond en 1 deel zand getest. Ging prima!
            Ok, dan zal ik dat doen als ik niks kan vinden in de boerenbond.

            Kan ik hiervoor zand gebruiken dat bijv. onder speeltoestellen zit? Wit zand, volgens mij gewoon zandbakzand...

            Sandos

            Comment


              #7
              Re: Alternatieven voor zaai- en stekgrond?

              Oorspronkelijk geplaatst door Sandos View Post
              Kan ik hiervoor zand gebruiken dat bijv. onder speeltoestellen zit? Wit zand, volgens mij gewoon zandbakzand...
              Ja wit zand had ik. Kun je kopen voor een euro of minder. Das beter dan het uit een speeltuin te halen (zo zielig voor de kinderen)
              node voor node van klein naar groot
              LST LEMON SKUNK VERSLAG

              Comment


                #8
                Re: Alternatieven voor zaai- en stekgrond?

                Oorspronkelijk geplaatst door bassassin View Post
                Ja wit zand had ik. Kun je kopen voor een euro of minder. Das beter dan het uit een speeltuin te halen (zo zielig voor de kinderen)
                Waar koop je dat dan?

                En zielig.. we hebben het hier over max. 1-2 eetlepels

                Comment


                  #9
                  Re: Alternatieven voor zaai- en stekgrond?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Sandos View Post
                  Waar koop je dat dan?

                  En zielig.. we hebben het hier over max. 1-2 eetlepels
                  Euhm ik heb dat bij de Hu- (reclamecensuur) -bo gekocht
                  node voor node van klein naar groot
                  LST LEMON SKUNK VERSLAG

                  Comment


                    #10
                    Re: Alternatieven voor zaai- en stekgrond?

                    voor stekken gebruik ik steenwolblokjes, cocos of uitgewerkte aarde van een vorige kweek. Als het om risicostekken gaan (bijv hele kleintjes of een klein aantal die ik graag allemaal het levenslicht zag behouden) trouwens uitsluitend gesteriliseerde steenwolblokken. Om dat te doen gaan ze 'n halfuurtje de oven in -na het broodbakken Met die en andere maatregelen verlies ik max 1% stekken, dus schoon werken is nog wel een keer een draadje waard misschien > dat gun je toch iedereen
                    Society is like stew-if you don't keep it stirred up, you end up with a lot of scum on the top

                    Comment

                    Bezig...
                    X