Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Bubba Kush op steenwol. Eerste keer kweken, dus hulp gewenst.

Collapse
Dit topic is gesloten.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Bubba Kush op steenwol. Eerste keer kweken, dus hulp gewenst.

    Korting op 420shop
    Hallo iedereen.

    Ik ga voor het eerst kweken, Ik weet dat het niet verstandig is om gelijk hydro te gaan kweken
    zonder ervaring, maar ervaring kun je maar op 1 manier opdoen en in mijn opzichte kun je dan
    maar beter gelijk leren hoe het echt moet, dan eerst een paar kweken te doen op grond en
    daarna alles wat je weet weer overboord te gooien en een andere manier probeert. Dus het is
    een bewuste keuze en hopelijk ook een goede keuze. Maar met jullie hulp moet het allemaal
    goedkomen toch?

    Ik zal eerst een korte uitleg geven welk principe ik in mijn hoofd heb, daarna een
    samenvatting van mijn opstelling en tot slot een update naar hoever ik ben. Dit alles even in apparte berichtjes om het voor mezelf en voor jullie overzichtelijk proberen te houden.

    Gr TQ
    Last edited by Tuys Quecker; 7 October 2010, 17:49.

    #2
    Re: Bubba Kush op steenwol. Eerste keer kweken, dus hulp gewenst.

    Ok, eerst het principe dat ik in mijn hoofd heb.

    Ik heb twee kamers.
    Kamer 1 is ingericht als groeikamer/stekkamer/moederplantkamer.
    Kamer 2 is ingericht als bloeikamer.

    Het idee is om een paar Bubba Kush moederplanten op te kweken en daar stekken van te snijden.
    In de bloeiruimte staan twee kweekbakken waar ik in ieder 28 planten wil kweken.
    De eerste bak moet eerst vol en de tweede bak 5 weken daarna. Hierdoor kan ik ongeveer iedere 4 a 5 weken
    oogsten wat het werk een beetje uitspreid. Plus het feit dat je twee compleet afzonderlijke systemen hebt voor als
    er bij de ene iets misgaat de andere evengoed vrolijk verder groeit.

    Dus ieder 5 weken moet ik nieuwe stekken hebben. Wortelen duurt ongeveer 2 weken. En dan 3 weken groeien.
    Bak 1 kan dan volgezet worden en de nieuwe stekken gesneden.
    Na 5 weken kan dan bak twee volgezet worden en de nieuwe stekken kunnen dan weer gesneden worden.

    Na 4/5 weken kan bak 1 geoogst en gereinigd worden en zijn de stekken weer klaar om gelijk
    bak 1 te vullen met nieuwe stekken.

    Op deze manier wil ik een eeuwig draaiend roulerend systeem verkrijgen.

    Dit is het plan tenminste....

    gr TQ
    Last edited by Tuys Quecker; 7 October 2010, 17:49.

    Comment


      #3
      Re: Bubba Kush op steenwol. Eerste keer kweken, dus hulp gewenst.

      Dan nu de samvatting van mijn set-up:

      Ik heb 4 kweekbakken gemaakt van 60x240x15 met hout en vijverfolie.
      2 in de bloeiruimte en 2 in de groeiruimte (de reden dat die in de groeiruimte
      zo groot zijn is omdat als het allemaal naar behoren werkt ik twee bloeiruimtes
      wil maken en de bakken dan al klaar zijn.

      Die vul ik 5 cm met kleikorrels van het tuincentrum.

      Op die korrels komen steenwol slabs te liggen.

      Mijn stekken komen in grodan startblokken en die op de slabs.
      boven de 2 bloeibakken heb ik 3x400W hps lampen

      boven de moederplantenbak 1x400W metaal-halogeen

      boven 1 bak 4x36W TL verlichting met 2x kleur 830 en 2x kleur 33 om en om.

      De bakken hebben een afschot van 2cm

      Het water geven gaat via een circulatiepompje met een tuinslang. Daar heb ik
      gaatjes geboord van 5,5 mm en slangetjes van 6mm (gardena irrigatieset) en die
      verdeeld over de slabs bij iedere plant 1.

      Ik gebruik canna hydrovoeding.

      ook gebruik ik enzymen, rhizotonic en heb een fles pk13 staan.

      Ik zet 3 rijen van 9 planten in de slabs dus 27 planten. later kijk ik of ik ruimte
      heb voor meer, want ik weet nog niet hoe breed ze worden, dus wil ik eerst zorgen
      dat ze genoeg ruimte hebben

      1 buisventilator van 830 m3 met een 1000m3 koolfilter

      1 badkamerventilator aanzuig van buiten naar binnen

      1 badkamerventilator aanzuig van huiskamer naar kweekkamer

      1 gat van 20 cm in de muur zonder ventilator.

      4 zwenkventilatoren

      Gr TQ
      Last edited by Tuys Quecker; 7 October 2010, 17:50.

      Comment


        #4
        Re: Bubba Kush op steenwol. Eerste keer kweken, dus hulp gewenst.

        6 dagen geleden heb ik mijn 5 gefeminiseerde bubba kush zaden binnen gekregen.

        Ik heb mijn stekpluggen en startblokken 4 uur ingeweekt met een ph van 3,5.
        Daarna heb ik ze 3 uur ingeweekt in water met een ec van 0,4 bovenop de ec van mijn
        kraanwater. Daarbij heb ik rhizotonic en enzymen toegevoegd en afgezuurd tot 5,8.

        De zaden had ik meteen in een glas water gedaan en toen mijn blokken netjes 5,8
        bleven heb ik de zaden gelijk 0,7 cm diep in de blokken gezet om te kiemen.

        Na 3 dagen kwam het eerste plantje boven en de volgende dag nog 3. Ze hebben
        allemaal de zaadhulsjes zelf achtergelaten in de steenwol. Dit was een van de
        problemen die ik de vorige keer namelijk had en daardoor stierven ze.

        Nu staan er dus 4 bubba kush plantjes in mijn propagator 64 op hydrokorrels.
        Vanmorgen zag ik dat er bij 1 plantje al een wortel uit de startblok kwam, dus het
        gaat goed. Ik heb de tl balken 1cm boven de propagator gehangen, wat uitkomt op
        ongeveer 15 cm boven de plantjes. De temperatuur is stabiel op 23 graden.

        bubba1.JPGbubba2.JPG

        Ze zijn dus nu 3,5 dag boven de grond.
        Die twee op de achtergrond zijn trouwens mijn laatste reddingspoging van mijn
        vorige amnesiaplant die er even geen zin meer in had.

        Comment


          #5
          Re: Bubba Kush op steenwol. Eerste keer kweken, dus hulp gewenst.

          Ik heb mijn voedingsschema voor bloei zo samengesteld voor de bloeiperiode.
          Het schema van de groeiperiode houd ik als week 1 (met uitzondering van de 18 uur licht)


          dit is gebasseerd op een druppelcapaciteit van 2 liter/uur.

          Week 1:

          PH 5,8 EC 1,2-1,3
          Rhizotonic / Vega

          Licht aan 22.00
          1 min 23.00
          1 min 01.00
          1 min 03.00
          1 min 06.00
          1 min 09.00
          Licht uit 10.00

          Week 2:

          PH 5,8 EC 1,4
          Rhizotonic / Vega

          Licht aan 22.00
          1 min 23.00
          1 min 01.00
          1 min 03.00
          1 min 05.00
          1 min 07.00
          1 min 09.00
          Licht uit 10.00

          Week 3:

          PH 5,8 EC 1,6
          Flores

          Licht aan 22.00
          1 min 23.00
          1 min 01.00
          1 min 03.00
          1 min 05.00
          1 min 07.00
          1 min 09.00
          Licht uit 10.00

          Week 4:

          PH 5,8 EC 1,8
          Flores

          Licht aan 22.00
          1 min 23.00
          1 min 01.00
          2 min 03.00
          2 min 05.00
          1 min 07.00
          1 min 09.00
          Licht uit 10.00

          Week 5:

          PH 5,8 EC 1,8
          50% PK 13/14
          Flores

          Licht aan 22.00
          2 min 23.00
          1 min 01.00
          2 min 03.00
          1 min 05.00
          2 min 07.00
          1 min 09.00
          Licht uit 10.00

          Week 6:

          PH 5,8 EC 1,8
          75% PK 13/14

          Licht aan 22.00
          2 min 23.00
          1 min 01.00
          2 min 03.00
          1 min 05.00
          2 min 07.00
          1 min 09.00
          Licht uit 10.00

          Week 7:

          PH 5,8 EC 2,0
          Enzymen, PK 13/14

          Licht aan 22.00
          2 min 23.00
          1 min 01.00
          2 min 03.00
          1 min 05.00
          2 min 07.00
          1 min 09.00
          Licht uit 22.00

          Week 8:

          PH 5,8 EC 2,2
          Enzymen

          Licht aan 22.00
          2 min 23.00
          1 min 01.00
          2 min 03.00
          1 min 05.00
          2 min 07.00
          1 min 09.00
          Licht uit 22.00

          Week 9:

          PH 5,8 EC 0,0
          Enzymen,

          Licht aan 22.00
          2 min 23.00
          1 min 01.00
          2 min 03.00
          1 min 05.00
          2 min 07.00
          1 min 09.00
          Licht uit 10.00

          Nu mijn allereerste vraag aan jullie: Waneer haal ik de deksel van de propagator en begin ik met voeden?

          Gr TQ
          Last edited by Tuys Quecker; 7 October 2010, 17:50.

          Comment


            #6
            Re: Bubba Kush op steenwol. Eerste keer kweken, dus hulp gewenst.

            Hey,

            Ik heb zojuist de kweekbak onder de 400W metaal halogeen leeggeruimd (deed toch wel zeer, al waren het mannetjes). En schoongemaakt.
            Ik heb een steenwolslab afgesneden op 2x 60cm en in afgezuurd water te weken gelegd. Vanavond leg ik ze te weken in
            water afgezuurd tot een ph van 5,8 en een ec van 1,2 bovenop de ec van het kraanwater. De totale ec van dus 1,7.

            Ik heb een groentkrat van 60x40x17. Daar doe ik een laag van ongeveer 5cm hydrokorrels in. Daar bovernop leg ik de slabs.
            Bovenop de slabs komen dan de startblokken met de plantjes en dan vul ik het kratje tot de helft van de startblokken aan met hydrokorrels.
            Onder het kratje komt een ander (waterdicht) kratje met het voedingswater. In het voedingswater leg ik een bruissteentje en een
            circulatiepomp voor de druppelaars. De druppelaars prik ik in de startblokken en laat ik tijdens de lichtperiode 5x 1min druppelen.
            Aan de uiteinde van de slang zit i.p.v een dop een kraantje, zodat ik tijdens het voeden een glas kan vullen met het
            voedingswater, zodat ik makkelijk iedere dag de waarden kan meten zonder dat ik de kratten van elkaar hoef te halen.

            De reden dat ik met dit kratjesprincipe ga werken is omdat ik ze eerst nog even onder de tl wil houden en op deze manier
            het hele spul als het zo ver is zo onder de 400W groeilamp te zetten zonder over te potten. De bakken staan vlak naast elkaar,
            dus ik kan als het bijna zover is de lamp mee laten draaien zodat ze langzaam aan het licht kunnen wennen.

            Het 'toeval' wil dat de deksel van de propagator64 ook 60x40 is. Deze kan ik in eerste instantie dus gewoon bovenop
            het kratje zetten om de lv hoger te houden. Ik kan alleen nergens vinden (of ik zoek niet goed) wanneer de plantjes er
            klaar voor zijn om zonder kasje door het leven te gaan. Dus is mijn vraag:

            Wanneer kunnen de plantjes zonder de hoge lv en moet ik de deksel eraf halen en een ventilator aanzetten?
            Ik heb begrepen dat een ventilator belangrijk is voor de vorming van cellulose in de stam, zodat je sterke
            stammetjes krijgt.

            Graag hoor ik reacties of het allemaal verstandig is wat ik aan het doen ben, want 80% van alles heb ik
            zelf bedacht en ervaring heb ik niet, dus het kan best zijn dat ik hier al de fout in ga.

            Gr TQ

            Comment


              #7
              Re: Bubba Kush op steenwol. Eerste keer kweken, dus hulp gewenst.

              Ik zou voorzichtig zijn met een hoge LV (LV van 60% is normaal) in je stekkenbak, als ze ontkiemd zijn dan kan je de schuifjes open zetten, en ook niet te warm in je stekken bak +- 24C.

              En ik zou ook ff wachten met er een fan op te zetten tot ze 5 vingers aan het blad heeft zitten, maar wel ventileren in je voorgroei ruimte, maar niet gelijk een F5 Tornado in je hok zetten.

              Ik ben wel benieuwd hoe je hok eruit ziet en je voedings bakken.

              Als je alles gewoon goed in de gaten houd, en blijft meten gaat het zeker goed komen.

              En wat voor voeding gebruik je? De voedings lijn, Aqua van Canna???

              Ga je zeker blijven volgen.

              Grtz

              Comment


                #8
                Re: Bubba Kush op steenwol. Eerste keer kweken, dus hulp gewenst.

                Je zal merken dat als je eenmaal bezig bent je alleen maar kan leren van je fouten ikzelf ben ook gestart op hydro en bevalt nog steeds.
                Je zal doorkrijgen hoe lang en wanner je moet bewateren dus hou je steenwol goed in de gaten en pas zonodig de waterbeurt aan in tijd en lengte.

                Succes.

                Comment


                  #9
                  Re: Bubba Kush op steenwol. Eerste keer kweken, dus hulp gewenst.

                  Thanx voor de reacties.

                  Ik heb de schuifjes openstaan. De luchtvochtigheid van het stekkenbakje weet ik niet. De meter hangt aan de muur tussen de twee ruimten in.
                  Daar is hij 68. In de ruimte heb ik een passieve inlaat van 20cm. Hier stond voorheen een gaskachel die ik heb weggehaald en dan hou
                  je een gat over . Ook zit er in de vloer een badkamerventilator die uitkomt in mijn huiskamer. De zwenk ventilator heb ik nu schuin omhoog
                  gericht voor de luchtverplaatsing.

                  De voedingslijn die ik heb is van canna. Voor de bloeiruimte heb ik aqua. Voor de groei was er geen aqua meer te krijgen, dus heb ik
                  hydro meegekregen. Volgens de gs werkte dat net zo goed, alleen zou ik meer stijgingen in de ph krijgen. Als deze cans op zijn ga ik wel
                  aqua gebruiken, omdat hettoch een recirculerend systeem is. Nu kost het me dus meer voeding omdat ik vaker verversen moet om de
                  afvalstoffen kwijt te raken. Ik maak dus in het begin maar 10 liter per keer aan.

                  Van de bakken zal ik van de week wel even wat fotootjes maken.

                  Wel spannend zo. Ik voel me net als vroeger een dag voor sinterklaas. Wat tref ik aan als ik straks naar boven ga

                  Gr TQ

                  Comment


                    #10
                    Re: Bubba Kush op steenwol. Eerste keer kweken, dus hulp gewenst.

                    zou je misschien foto's kunnen maken?
                    ik ben maar nog het begin...

                    Comment


                      #11
                      Re: Bubba Kush op steenwol. Eerste keer kweken, dus hulp gewenst.

                      Hier even een update:

                      Het is nu een week geleden dat de plantjes hun kopje boven de steenwol uitstaken
                      en hun eerste levenslicht van de tl hebben aanschouwd.

                      Vandaag heb ik ze onder de metaal halogeenlamp gezet. De temperatuur van gedaald
                      naar 19 graden, dus nu ze onder 400W staan wordt de temperatuur weer iets
                      aangenamer voor de meisjes. Deze meisjes krijgen namelijk geen harde knoppen van
                      de kou.

                      Na het laatste bericht zijn ook de druppelaars geplaatst en staat de timer ingesteld
                      op 5x 1 min water met een ph van 5,8 en een ec van 1,1 exclusief de ec van het
                      kraanwater.

                      Naar mijn idee gaat het tot dusver best goed. De blaadjes zijn mooi groen en het
                      tweede paar blaadjes beginnen te komen.

                      vanboven.JPGweek1.JPGsetup.JPG

                      Opmerkingen zijn zeer welkom.

                      gr TQ

                      Comment


                        #12
                        Re: Bubba Kush op steenwol. Eerste keer kweken, dus hulp gewenst.

                        wow, 1e keer op hydro... Mooi!
                        het is een risico maar zolang je goed naar je mede forumprater luistert
                        kun je er alleen maar van leren.
                        1 ding ben je wel.. moedig

                        Comment


                          #13
                          Re: Bubba Kush op steenwol. Eerste keer kweken, dus hulp gewenst.

                          Thanx

                          Hier weer even een hele kleine update.

                          Ze zijn nu twee weekjes oud en vertonen geen gebreksverschijnselen en groeien
                          goed. Er is echter 1 plantje met een wat eenzijdige groei. Beetje vreemd, maar
                          zij ziet er wel gezond uit, dus ik laat haar maar even gaan.

                          20-10-10-2.JPG

                          De voeding heb ik naar een ec van 1,2 gebracht excl. de ec van het kraanwater.
                          De ph blijft lekker stabiel op 5,8.

                          20-10-10-1.JPG20-10-10-3.JPG

                          Meer heb ik niet te melden. Dus tot volgende week maar weer.

                          Gr TQ

                          Comment


                            #14
                            Re: Bubba Kush op steenwol. Eerste keer kweken, dus hulp gewenst.

                            ik zal deze kweek zeker volgen, ben verliefd op bubba kush geworden dit jaar

                            Comment


                              #15
                              Re: Bubba Kush op steenwol. Eerste keer kweken, dus hulp gewenst.

                              Die eenzijdige groei gaat wel over ik heb dat ook gehad in het begin maar naar een paar weekjes zie je er niks meer van dus idd laat em maar lekker doen
                              ga je volgen verder ziet er goed uit..
                              grtzz
                              There is a moment for wiski, there is a moment for red whine. Give us a moment for high time!

                              Comment

                              Bezig...
                              X