Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

natrium vs led duidelijk artikel

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Verlichting: natrium vs led duidelijk artikel

    Korting op 420shop
    Dit artikel vind ik als leek op lichtgebied lekker duidelijk


    Licht Belicht



    Het is mij vergund om in dit redactionele artikel de lezer deelgenoot te maken van mijn ervaringen en beschouwingen over lichtbronnen die gebruikt worden voor de belichting van planten.

    Er is in de afgelopen 130 jaar natuurlijk veel gebeurd op het lichtgebied waarvan ik u noem:

    1879 Elektrische lamp
    1938 Fluorescentie Lamp
    1959 Halogeen Lamp
    1961 Hoge Druk Natrium Lamp. (Sodium)
    1962 Metaal Halogeen Lamp.(Metal Halide)
    1969 Eerste LED (Rood)
    1976 Groene LED
    1993 Blauwe LED.
    1999 Witte LED
    2000 Eerste LED Kamerverlichting


    Ik was onderlaatst op bezoek in Hongkong en zag daar tot mijn verbazing dat tuinders in met plastic afgeschermde veldjes nog steeds gloeilampen van 100W gebruiken voor de belichting die daar in guirlandes boven de planten hangen. Eigenlijk niet zo vreemd als je bedenkt dat de gewone gloeilamp zeer voor de plant bruikbare straling afgeeft maar de energiekosten zijn natuurlijk niet meer van deze tijd. Maar wat een Chinees niet kent dat eet hij natuurlijk niet J.





    Klanten vragen mij vaak naar de lumen waarde van de verschillende lichtbronnen in de veronderstelling dat je aan de hand daarvan energiezuinige belichting kunt distelleren. Het aantal lumens is een factor die de hoegrootheid van zichtbaar licht meet binnen het voor de mens zichtbare spectrum. Die lumen waarden zijn ongeveer als volgt:

    Gloeilamp 8-12 lumen per Watt
    Halogeenlamp 15-25 lumen per Watt
    Leds 60-80 lumen per Watt
    Spaarlampen / TL buizen 60-90 lumen per Watt
    Metaalhalogeenlamp 70-100 lumen per Watt
    Natriumlamp (Sodium) 120-150 lumen per Watt

    Logisch dus dat bij de belichting overwegend gebruik wordt gemaakt van de natriumlampen als meest zuinige lichtbron waarover we kunnen beschikken.

    het stuurlicht.

    Bij planten zijn dan ook de lumens van een lichtbron van ondergeschikt belang maar het is juist te doen om de fotonen die uitgestraald worden op golflengtes van lager dan 450 nanometer en 630 nanometer of nog hoger.
    Het blauwe licht zorgt voor de opening van de huidmondjes van het blad waardoor de energiepakketjes in het blad geraken en aanzetten tot fotomorfogenese. Het rood zorgt voor de bloei en dikkere bladen. Straling boven de 650 nanometer zorgt voor langere planten.
    Kortom: planten hebben veel licht nodig tussen 400 en 700 nanometer maar juist al het licht aan de boven- en ondergrens wordt het meest benut voor het proces van de fotomorfogenese en fotosynthese. Energie in het middengedeelte (groen) wordt nauwelijks aangewend voor het floreren van de plant.

    Bij het licht voor planten spreken we over PAR-licht (Photosynthetic Active Radiation) maar waar het bij planten werkelijk om gaat is de PPFD-factor (Photosynthetic Photo Flux Density) . Deze laatste wordt gemeten in micro-mol. De micro-mol zijn energie-pakketjes die gemeten worden aan het aantal van die pakketjes wat per seconde een oppervlakte van 1m2 bereikt.

    Energiezuinige belichting vraagt dus om lichtbronnen die met zo weinig mogelijk gebruik van energie zoveel mogelijk micro-mol opleveren.

    En dat is niet (meer) de natrium lamp maar de high power leds. De universiteit van Wageningen heeft al informatie uitgegeven waaruit blijkt dat de leds 2 micro-mol per Watt leveren en dat is ruim 10% meer dan de natriumlampen.
    Het belangrijkste in dit verband is echter dat we een natrium lamp niet kunnen sturen. Het licht komt beschikbaar in een heel breed spectrum waarvan grote gedeelten voor de plant weinig of zelf niet bruikbaar zijn. Er wordt dus heel veel energie ongebruikt de ruimte ingestuurd terwijl bij leds de golflengtes nauwkeurig te bepalen zijn. Met andere woorden de in leds gepompte energie kan volledig ten goede komen aan de belichting van de plant waardoor men wel 80% of nog meer energie kan besparen.

    Het is nu zaak om per gewas exact de lichtgevoeligheid op elke golflengte te meten en vervolgens met led-clusters te komen die samengesteld zijn uit high power leds die juist alleen licht op die welbestemde golflengtes voortbrengen. LOHUIS ontwikkelt deze nieuwe generatie van led groeilampen in samenwerking met de C&D Groep in China, de 42e grootste onderneming van dat land met een omzet van 3 miljard Euro in 2007. Deze producten zijn gepatenteerd.



    Momenteel zijn leds nog behoorlijk kostbaar in vergelijk meet natrium lampen. De ontwikkelingen voltrekken zich echter in een razend snel tempo. In het algemeen kan men stellen dat leds zeker 10% in elk jaar beter worden terwijl de kostprijs met 10% daalt.

    Maar nu al is het zo dat een 600Watt natrium lamp vervangen kan worden door een 90W high power led. Dat levert een besparing op van meer dan 1 Euro per dag per lamp in de meest voorkomende installaties. Investeringen zijn dus snel terugverdiend en blijvend terug verdiend omdat de leds welhaast niet meer kapot gaan. Er is een garantie van 3 jaar en er wordt toch zeker uitgegaan van een 6 jaar cyclus voordat leds aan vervanging toe zijn.
    Last edited by Jointjedraaien; 13 May 2010, 00:49.

    #2
    Re: natrium vs led duidelijk artikel

    Oorspronkelijk geplaatst door zwof View Post
    Maar nu al is het zo dat een 600Watt natrium lamp vervangen kan worden door een 90W high power led. Dat levert een besparing op van meer dan 1 Euro per dag per lamp in de meest voorkomende installaties. Investeringen zijn dus snel terugverdiend en blijvend terug verdiend omdat de leds welhaast niet meer kapot gaan. Er is een garantie van 3 jaar en er wordt toch zeker uitgegaan van een 6 jaar cyclus voordat leds aan vervanging toe zijn.
    Lees eens rond, het correcte spectrum is nog niet gevonden
    Led's zijn zeker de toekomst, maar ze hebben nog een lange weg af te leggen.
    In de groeifase hebben ze zich al bewezen, maar de bloei is nog een probleem.
    Het zal nog enkele jaren ontwikkeling (en prijsdalingen) duren voor alle growers van hps naar led overschakelen.
    Want qua verbruik bespaar je er wel mee, maar qua kostprijs dan weer niet.

    Just my 2 cents

    Comment


      #3
      Re: natrium vs led duidelijk artikel

      Ik ben eigenlijk net een beetje begonnen me in het lichtgebied te verdiepen, er staat zoveel ik kweek tot nu toe buiten.
      Dit artikel ging niet over wietkweek, elke plant schijnt zijn eigen ""ideale patroon" te hebben ofzo, correcte spectrum zal het juiste woord zijn, zoals jij zegt.
      Ik vind dit artikel wel van waarde omdat het leesbaar is voor een leek, heb wat discussies gelezen hier waar ik echt geen touw aan vast kon knopen
      En die leds maken ze zo duur zodat dat ze er nog een poos fiks aan kunnen verdienen, want stel je voor dat de consument een fiks voordeel kan behalen.
      mopperdemopper

      Comment


        #4
        Re: natrium vs led duidelijk artikel

        Daar ben je correct in, elke plantensoort heeft zijn eigen ideale patroon/spectrum.
        Het artikel is zeker leesbaar voor een leek, maar die maken dan ook snel de fout van "ah 90 watt led is beter dan 600w natrium" kopen die handel
        Vandaar mijn opmerking
        Ikzelf ben ook een buitenkweker maar ben me de laatste tijd enorm in kunstlicht aan het verdiepen aangezien ik in de toekomst enkele originele projectjes gepland heb.
        Veel lezen en durven vragen stellen meer kan ik je niet aanraden.

        Comment


          #5
          Re: natrium vs led duidelijk artikel

          Dan heb ik toch even de drang om dit te laten zien.

          http://www.youtube.com/watch?v=Fh9oGroryoc

          Comment


            #6
            Re: natrium vs led duidelijk artikel

            wat een mooie tomaten



            Oorspronkelijk geplaatst door fadster View Post
            Dan heb ik toch even de drang om dit te laten zien.

            http://www.youtube.com/watch?v=Fh9oGroryoc

            Comment


              #7
              Re: natrium vs led duidelijk artikel

              Nou ja, als leek had ik naar aanleiding van dat artikel niet meteen led aangeschaft hoor, er staat duidelijk dat het zaak is nu het juiste patroon te ontdekken, zover zijn ze nog niet dus...
              Maar als ik binnen ga kweken hang ik misschien wel een rood ledlampje naast de natriumlamp tomaten zijn ook stinkplanten zullen we maar denken.
              Ik ben wel benieuwd naar je originele projectjes

              Comment


                #8
                Re: natrium vs led duidelijk artikel

                Oorspronkelijk geplaatst door fadster View Post
                Dan heb ik toch even de drang om dit te laten zien.

                http://www.youtube.com/watch?v=Fh9oGroryoc

                Ziet er best gelikt uit
                En ik geloof best dat het mogelijk is, maar het zal wachten worden tot deze experimentele uitvoeringen
                in de winkel verkrijgbaar worden voor de echte vergelijkende homegrowers testen kunnen beginnen.
                Op commercieel vlak zal led alleen het nu nog niet halen met slechts 90watt.


                En ik ben niet pro of contra leds, ben zelf ook nog aan het rondkijken wat voor lampen het hier zullen worden.
                Ik heb dus zeker geen vooroordelen

                Maar, en dit zeg ik uit een neutraal standpunt, al is op gelet dat tijdens het filmpje de lampenkap van de hps verandert
                Eerst heeft die precies een gewone hamerslag, en nadien lijkt het op een cooltube (die niet geventileerd wordt)
                Iemand al opgemerkt? en anders kijk is goed

                btw dan vind ik een setup als deze
                http://www.youtube.com/watch?v=F-R5xi0n2nc
                mss meer slaagkans heeft.
                In dit filmpje staat er trouwens 300 watt led = 600 hps.

                Wie heeft er nou gelijk?

                Hier op het forum lopen ook enkele led kweekjes, om er eentje te noemen
                http://jointjedraaien.nl/wietforum/f...att-t8610.html van ledpower
                Hij gaat voor 400 watt aan led

                @ zwoff : soon my precious het nieuwe jaar zal nieuwe dingen met zich meebrengen
                Last edited by copro; 27 November 2009, 22:17.

                Comment


                  #9

                  Comment


                    #10
                    Re: natrium vs led duidelijk artikel

                    HPS vs LED, .... inderdaad wie heb r nouw gelijk, t zijn ook allemaal verschillende spectra enzo....

                    Sja, wa zal ik zegge een spectrum speciaal voor cannabis...

                    90Watt- 108gram, zonder andere bijverlichting of verwarming



                    2 x 300Watt- 540gram, ook zonder bijverlichting of verwarming


                    daarom vergelijk ik liever geen HPS met LED, of is er ook al een HPS met een spectrum speciaal voor cannabis
                    Last edited by dokkie; 12 December 2009, 18:34.

                    Comment


                      #11
                      Re: natrium vs led duidelijk artikel

                      Mooie planten!!! Er is veel contraverse rond led's. Ik ben begonnen met LED's en ik zal erbij blijven. Er zijn te veel voordelen. Uit een "experiment" is er wel gebleken dat kleine planten ( +- 60cm ) meer opbrengst halen dan hogere planten ( +-1.2m ) Wierd!

                      Comment


                        #12
                        Re: natrium vs led duidelijk artikel

                        Jij dacht, laat ik all LED artikelen van de laatste 4 jaar nog eens een keertje bumpen?

                        Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

                        Comment

                        Bezig...
                        X