Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Magnesiumsulfaat enkele vraagjes

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Magnesiumsulfaat enkele vraagjes

    Korting op 420shop
    Last edited by fastlurner; 22 February 2010, 16:07.

    #2

    Comment


      #3
      Re: Magnesiumsulfaat enkele vraagjes

      Dit zou ik ook wel eens willen weten

      Comment


        #4
        Re: Magnesiumsulfaat enkele vraagjes

        Oorspronkelijk geplaatst door monty View Post
        Bitterzout is een lapmiddel bij een Mg en/of Mn tekort dit vult deze tekorten snel aan.

        Grtz

        Treden deze tekorten vaak op wanneer je op grond kweekt, of is dit meer een probleem bij hydro-kweek?

        En is het ook te gebruiken als de stelen van de hoofd-bladeren paars worden? of is dit niet aangeraden?

        Thanks

        Comment


          #5
          Re: Magnesiumsulfaat enkele vraagjes

          Yo fastlurner,

          We meet again and it seems I can only agree to disagree with you baby.
          Bij mn waterdraadje dacht ik ook aan bitterzout of epsom zout SO4

          Ik moet monty gelijk geven in het feit dat MgSO4 slechts een lapmiddeltje is die dient als EHBO bij Mgtekorten. Dit is in feite ook niet echt heel moeilijk, maar als je beslist dit de hele kweek te gaan toevoegen dan vind ik dat je toch eens verder na moet denken over waar je dan mee bezig bent...

          MgSO4... Dat ziet er prachtig uit maar nu moeten we weer een beetje raketten gaan bouwen. De Mg, das duidelijk. Maar wist je dat MgSO4 gewonnen wordt uit zwavelzuur?

          Ik ga niet te hoog van de toren blazen maar gebruik gewoon mn boerenverstand (mn kennis van chemie vind ik persoonlijk ook maar basis). De plant gebruikt het Mg maar wat gebeurd er dan met het SO4?

          - Stel dat de plant hieruit het nodige sulfer/zwavel haalt voor een gewone groei/bloei... In mijn voeding is geen sulfer aanwezig en in de bodem heel miniem. Daarom heet het ook een sporenelement. Elke dag (of toch bijna) gaan toevoegen lijkt me geen verstandige beslissing. OD van sulfer zorgt er volgens mij zeker voor dat andere sporenelementen en misschien hoofdelementen niet meer opgenomen worden. Ik denk ook niet dat sulfer pH neutraal is (meer na een vulkaanuitbarsting).

          - Stel dat het reeds al in het gietwater een verbinding aangaat of met het vocht in je bodem. De chemische formule van water kennen we allemaal, maar die van zwavelzuur?
          Sulfaat (SO4) is de samengestelde base van het waterstofsulfaat-ion (ook bekend onder de verouderde namen hydrosulfaat en bisulfaat) (HSO4) dat op zijn beurt weer een samengestelde base is van zwavelzuur (H2SO4).



          Hmmm... het sulfaat, die 2- is, dient dus 2 H+ ionen aan te trekken. H+ ionen (ten opzichte van OH- basen) zijn zuren en maken de pH waarde van je water uit. Onze plantjes hun water dus.
          Nja...ik was altijd gebuisd hoor voor chemie vroeger en nu nog steeds maar daar hoef je echt geen krak voor te zijn...

          - Ik veronderstel, want het is een verbinding, dat het ook wel even duurtOp grond waar je nog wat respijt hebt kun je zoiets eens flikken maar op lange termijn dan ben je volgens mij helemaal fout bezig. Ikzelf probeer het ook wat onder de knie te krijgen maar sulfaten zou ik absoluut vermijden!!!
          Persoonlijk, op mn waterdraadje, vermeld ik het gebruik van vloeibaar bitterzout (MgO). Dit is zeer snel opneembaar (misschien wel onmiddellijk) voor je plantjes en mag zelf in erge gevallen gebruikt worden als bladvoeding omdat het magnesium dan direct op de plaats is waar het nodig is. Nog een ander voordeel is dat er overduidelijk geen schadelijke stoffen inzitten zoals sulfaten...
          Ik gebruik het gedurende mn hele kweek in minimale dosissen (50mg/l Mg) met osmose water om mn pH onder controle te krijgen maar dit is dus niet zo simpel zoals je reeds weet. Ik gaf je reeds een verhouding maar van het epsomzout zou ik zeker afstappen moest ik van jou zijn.

          Verder ben ik van mening dat paarse stelen duiden op een of andere vorm van stress en niet zozeer een bepaald element. Er bestaat nochtans een draadje over van monty.

          Hmmmm...dat was het denk ik zo voorlopig.

          Grtz $iR
          Last edited by Jointjedraaien; 20 June 2010, 18:25.
          sigpic

          Comment


            #6
            Re: Magnesiumsulfaat enkele vraagjes

            bedoelde dat maar kon het niet onder woorden brengen thanks sir
            punt erbij en een vette plus.
            Last edited by monty; 23 February 2010, 10:58.

            Comment


              #7
              Re: Magnesiumsulfaat enkele vraagjes

              saai hoor $ir. ik open een topic om alle info op mijn gemak te verzamelen en jij komt af en smijt alle info op mijn plaat.

              Grapje bedankt voor de info



              vloeibaar bitterzout (MgO)=verkrijgbaar bij .................................................. ....ook de apotheker?

              Comment


                #8

                Comment


                  #9
                  Re: Magnesiumsulfaat enkele vraagjes

                  Verkrijgbaar bij uw growshop of bij voorkeur onze alien, maar ik vond ze al ergens anders ook. Ik denk meestal van hesi of canna maar zag overlaatst dat plagron nu ook al individuele voedingsstoffen aanbiedt.



                  Ik weet of de apotheker zoiets staan heeft maar veronderstel dat ie dat wel voor je kan maken. Echter om dan iets uit te gaan vinden waarom je het nodig zou kunnen hebben... enkel voor planten zeker?
                  De kostprijs vind ik te verwaarlozen omdat de verpakking bij mij toch oneindig lang zal meegaan. Ik betaalde voor Ca en Mg een kleine 16euro en gebruik op 25l 1ml. De flessen zijn in mijn geval dus goed om 25000 liter water aan te maken...

                  Grtz $iR
                  sigpic

                  Comment


                    #10
                    Re: Magnesiumsulfaat enkele vraagjes

                    2,5 kilo bitterzout voor €0,99

                    Comment


                      #11
                      Re: Magnesiumsulfaat enkele vraagjes

                      Goed je bitterzout oplossen, hou je EC op1.0 of lager. NIet te vaak/veel geven want voor je het weet heb je kalkgebrek..

                      Per kweek spuit ik 2 of 3 keer preventief als bladvoeding, gecombineerd met appelstroop en lavameel.

                      Gaat prima.

                      Gr
                      Buizerd

                      Comment


                        #12
                        Re: Magnesiumsulfaat enkele vraagjes

                        Ik mix door de aarde altijd wat kieseriet korrels.

                        Kieseriet is een natuurlijk product dat veel magnesium (25 % MgO) en nog meer zwaveloxide (50-55 % SO3) bevat. Beide stoffen, maar zijn erg belangrijk voor de vorming van chlorofyl, dat het blad van planten groen kleurt en onder invloed van licht de motor in de plant is die voedingstoffen omzet in bouwstoffen.

                        Comment


                          #13
                          Re: Magnesiumsulfaat enkele vraagjes

                          Magnesium is het centrale atoom van chlorofyl ofwel bladgroen en heeft daardoor een duidelijke rol in het fotosynthese proces van de plant. Magnesiumtekort leidt dan ook tot de snelle afbraak van bladgroen, dat aan de buitenkant zichtbaar is als bladontkleuring (= chlorose). Maar ook veel andere processen in de plant worden aangestuurd door magnesium.
                          Naast magnesiumtekort door een laag magnesiumgehalte in de bodem, kan magnesiumtekort ontstaan door een hoog kaliumgehalte. Naast kalium zorgen ook ruime hoeveelheden natrium en ammonium voor een slechtere opname van magnesium door het gewas.

                          Magnesium wordt aan de grond gebonden door organische stof en kleidelen. Lichte zandgronden kunnen magnesium matig vasthouden. Het zijn dan ook vaak deze bodems die geregelde magnesiumbemesting vereisen.

                          De goedkoopste vorm van magnesium is een koolzure magnesiakalk. Deze kan alleen dan worden geadviseerd als er als ook een pH-stijging is gewenst. Deze vorm van magnesium werkt trager dan die in de vorm van kieseriet of bitterzout welke vrijwel direct ter beschikking komt aan de plant. Slechts een kwart van het magnesium uit koolzure-magnesiakalk is in het eerste seizoen beschikbaar. Bij bodems met een pH onder 4.8 is de beschikbaarheid in het eerste seizoen bijna volledig.

                          Een te hoog gehalte aan magnesium kan er voor zorgen dat door concurrentie bij de opname door de plantenwortel er te weinig andere mineralen kunnen worden opgenomen. Magnesium is chemisch gezien tweewaardig en concurreert dan ook vooral met andere tweewaardige elementen zoals calcium, maar ook spoorelementen zoals mangaan en zink. Bij paprika wordt dit zichtbaar door neusrot op de paprikavrucht veroorzaakt door calciumgebrek. Niet omdat er te weinig calcium in de grond zou zijn, maar louter door het teveel aan magnesium.

                          Een ander nadeel van een te hoog magnesiumgehalte is structuurbederf. Doordat magnesiumionen de eigenschap hebben om een kring van water aan zich te binden, draagt dit bij aan een slemperige grond. Door calcium toe te voegen kan dit evenwicht weer in positieve zin verschuiven en de structuur verbeteren.


                          Er zijn 3 verschillende soorten magnesiumsulfaat in de handel:
                          1. Kieseriet (26% magnesium als MgO) Kieseriet bestaat evenals bitterzout en sulfamag hoofdzakelijk uit magnesiumsulfaat (MgSO4). De gehaltes aan magnesium verschillen door zuiverheid, maar vooral door het aantal water dat in de kristallen is ingebouwd.
                          2. Bitterzout (16% magnesium als MgO
                          3. Sulfamag 36 % (Magnesium als MgO)


                          Alternatieven voor magnesiumsulfaten:
                          1. Kalk met daarin magnesium. De gehaltes aan magnesium verschillen per merk kalk. Het varieert van 3 tot 20 % magnesium (als MgO) In plaats van sulfaat is hier carbonaat gebonden aan het magnesium. Carbonaat is sterk pH verhogend. Er moet dus een noodzaak zijn voor het toevoegen van kalk om magnesium in deze vorm te geven. De magnesium uit kalk is minder snel opneembaar als die uit de magnesiumsulfaat. Op kalkrijke grond hoeft geen magnesiumwerking te worden verwacht van betekenis. Alleen op zure en licht zure grond is deze meststof welkom. Het toevoegen van magnesium in de vorm van kalkmeststof is meestal de goedkoopste vorm. Hoe meer magnesium de kalk bevat des te hoger is de zuurbindende waarde.
                          kalkrijker is deze. Zie verder onder kalk.
                          2. Magnesiumcarbonaat (puur) Zie 1. Het magnesiumgehalte alsmede de kalkwerking is
                          3. Andere mengmeststoffen waarin magnesium zit. Hier zitten echter ook andere elementen in zoals veelal stikstof, kali en fosfaat. De verhouding tussen de verschillende componenten van deze mengmeststof moet dan wel in grote lijnen aansluiten bij de behoefte van de bodem. Mengmeststoffen met een relevante hoeveelheid magnesium zijn meestal gebaseerd op kunstmest.


                          Bij strooien over het gewas kunnen achterblijvende korrels of kristallijn poeder, of achterblijvend stof van de bemesting schade veroorzaken. Spoel deze dan in voorkomend geval met ruim water van de planten af.
                          Magnesium beweegt zich in zand redelijk gemakkelijk door de grond. In veengronden beweegt het redelijk door de grond, en in kleigronden beweegt het naarmate de klei zwaarder is matig tot slecht door de grond. Er is betrekkelijk weinig verschil in werkzaamheid tussen de verschillende meststoffen op basis van magnesiumsulfaat.


                          Magnesiumsulfaat of te wel bitterzout is voor particulieren algemeen verkrijgbaar bij zeer vele tuincentra en winkels die het merk Ecostyle voeren.

                          Comment


                            #14
                            Re: Magnesiumsulfaat enkele vraagjes

                            Top!

                            Deze is herkenbaar, ik had eens overvoed met bitterzout en kreeg o.a. zware kalkgebreken.
                            " Magnesium is chemisch gezien tweewaardig en concurreert dan ook vooral met andere tweewaardige elementen zoals calcium, maar ook spoorelementen zoals mangaan en zink. Bij paprika wordt dit zichtbaar door neusrot op de paprikavrucht veroorzaakt door calciumgebrek. Niet omdat er te weinig calcium in de grond zou zijn, maar louter door het teveel aan magnesium."

                            Comment


                              #15
                              Re: Magnesiumsulfaat enkele vraagjes

                              Ik voeg meestal een klein beetje toe in de derde week bloei! 1 gram/l. Dat is genoeg voor de hele kweek!

                              Gr. Chaz

                              Comment

                              Bezig...
                              X