Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

PH

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    PH

    Korting op 420shop
    In formulevorm:pOH

    Naast de pH-schaal bestaat ook de pOH-schaal, die precies het tegenovergestelde van de pH-schaal is. Waar de pH-schaal de activiteit van H3O+-ionen aangeeft, geeft de pOH-schaal de activiteit van OH--ionen aan.


    Deze vergelijking geldt alleen bij een temperatuur van 293,15 K. Naarmate de temperatuur toeneemt, neemt de som van pH en pOH af.


    pH-meting

    De pH van een oplossing kan op verschillende manieren worden gemeten.

    Er zijn kleurstoffen (pH-indicatoren) die verkleuren als ze een H+-ion (van H+) opnemen of afstaan.
    Deze verkleuring vindt dan plaats bij een bepaalde pH. Als men verschillende kleurstoffen inzet kan men zo de pH ruwweg meten, in oplossing of op papier (= pH-papier).
    Bekend is de verkleuring van lakmoes, maar in de keuken ook die van rode kool (de pan kleurt blauw in het basische afwaswater; aan recepten met rode kool wordt vaak wat zure appel, citroen en/of azijn toegevoegd om te voorkomen dat het al verkleurt bij het koken). Welbekend is het lichter worden van thee na toevoegen van citroen.
    Er zijn elektrochemische reacties waarbij H+-ionen betrokken zijn en voor zulke reacties varieert de elektrische spanning als functie van de pH. Men kan de pH meten met een pH-meter door de spanning van de elektrochemische reactie onder gecontroleerde omstandigheden te meten.
    Door middel van titreren met behulp van een sterke base (vaak natronloog). Hierbij wordt de base bij het te onderzoeken zuur gedruppeld totdat de verkregen oplossing vrijwel geen amfolyten meer bevat.
    Om dit zichtbaar te maken wordt een pH-indicator gebruikt met een omslagpunt nabij de 7. Deze methode is nauwkeuriger dan in de praktijk nodig is, als het alleen gaat om het meten van de pH.

    Van pH 14 tot pH 0Buffers

    Een oplossing die de H3O+-concentratie constant houdt, zelfs al wordt er door een chemische reactie H+ geproduceerd of verbruikt, heet een buffer. Een buffer kan worden gemaakt door zowel een zwak zuur als een bijbehorende zwakke base aan een waterige oplossing toe te voegen.
    Als er in zo'n gebufferde oplossing H+ wordt bijgemaakt, kan dat door de aanwezige zwakke base worden opgenomen onder vorming van een zwak zuur zonder dat de pH daarbij verandert.
    Andersom kan, als er H+ uit de oplossing wordt verbruikt, nieuw H+ worden vrijgemaakt uit het zwakke zuur onder vorming van een zwakke base.

    Elke combinatie van een zwak zuur met de bijbehorende zwakke base heeft zijn eigen ideale pH waarbij de buffer het best functioneert (het meeste kan opnemen of vrijmaken met de kleinste verschuiving in pH).
    De zogenaamde buffercapaciteit hangt daarnaast af van de concentratie van de bufferstoffen in de oplossing.

    Als bufferstoffen kunnen bijvoorbeeld worden gebruikt azijnzuur en waterstofsulfaat (pH rond 4,77), of H2PO4- en HPO42-.


    RekenvoorbeeldTrivia

    De aanduiding pH-neutraal op cosmetische producten betekent iets anders dan een pH van 7. Het geeft aan dat het product een pH heeft die overeenkomt met de natuurlijke pH van de huid. De natuurlijk pH van de huid is ongeveer 5,5.

    Grtz

    #2
    Re: PH

    geeft een beetje een gevoel van weemoed naar de middelbare school nietwaar

    Comment


      #3

      Comment


        #4
        Re: PH

        idd maar handig verslag idd, en ik heb altijd wel een paar pH papiertjes bij de hand, handig he school

        Comment


          #5
          Re: PH

          wat ik is wou weten, is er een waarde toegekent aan gedemineraliseerd water. omdat ik als ik mijn ph ervan meet uitkom op 6.1 en heb al gelezen op bepaalde site's dat die 0 zou moeten zijn.
          klopt dit of heeft gedemi water altijd een hogere waarde dan 0

          grtz okiwiet,
          a friend with weed, is a friend indeed. zegge ze altijd maar das toch te zien zenne

          Comment


            #6
            Re: PH

            Gedemineraliseerd water

            Comment


              #7
              Re: PH

              ok da was de les voor vandaag dus

              thx ik gebruik gedemi water om men meter te reinigen daarom dak het vroeg vond de meting maar wat raar.

              maar zal wel kloppen nu je het zo uitlegt want scheelt maar paar tienden en gebruik da water paar dagen na elkaar.

              wat is eigenlijk de beste vrij verkrijgbare vloeistof om uw meter in te bewaren. daarmee bedoel ik winkels zoals doe het zelf zaken of gb's of zoiets?

              grtz okiwiet
              a friend with weed, is a friend indeed. zegge ze altijd maar das toch te zien zenne

              Comment


                #8
                Re: PH

                Weet niet of je de winkelketen CONRAD kent, is een vereneging van doe het zelf zaken.
                Die verkopen alles wat met PH meters te maken heeft.

                http://www1.be.conrad.com/scripts/wg...rch&~cookies=1

                Grtz

                Comment


                  #9
                  Re: PH

                  demi water is water waar in principe 99% van de mineralen uit gehaald zijn, meestal zou dit een pH moeten hebben van tussen de 6,5 en 7 (7 is neutraal op een schaal van 0-14 waarbij 0 zuur en 14 basisch is).

                  soms kan het echter zo zijn dat het gedemineraliseerd water (vandaar demi) net zoals dat in de post van bobo staat, door een ionenwisselaar gaat, maar dat er hierdoor enigszins 'verontreiniging' achterblijft. hierdoor varieert de pH iets.

                  wij gebruiken kaliumnitraat omdat dit een pH van ongeveer 6 heeft, wat na het afspoelen met demiwater de pH bijna altijd tegen de 7 aandrukt

                  cheerzzz

                  Comment


                    #10
                    Re: PH

                    mijn meters blijven er gewoon instaan na gebruik. in de winkels zeggen ze dat de meter rapper slijt als de sonde iedere keer droog word. en moet zeggen op deze manier hoef ik ook minder te ijken.
                    demi water hier is op de kop in de fles 6.89 van ph en ec 0

                    grtz
                    a friend with weed, is a friend indeed. zegge ze altijd maar das toch te zien zenne

                    Comment


                      #11
                      Re: PH

                      kan me iemand de prijs van de goedkoopste ph en vochtmeters geven aub
                      blijkbaar toch hard nodig ben net begonnen aan eerste kweek dus alle hulp is welkom
                      ik heb 5 prachtige zaden van greenhouse the church
                      alvast bedankt
                      No women no cry

                      Comment


                        #12
                        Re: PH

                        Moet je toch aan 50 tot 100 euro denken. ff google he mate

                        Comment


                          #13
                          Re: PH

                          Oorspronkelijk geplaatst door bobo View Post
                          de juiste link is http://www1.conrad.be/scripts/wgate/zcop_be3/~flN0YXRlPTIyNDEyMzM4NTQ=?~template=PCAT_AREA_S_BR OWSE&glb_user_js=Y&shop=BE&p_init_ipc=X&~cookies=1 &scrwidth=1024
                          Last edited by Trimpo; 19 May 2010, 16:58.

                          Comment

                          Bezig...
                          X