Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

PH meter ijken

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    PH meter ijken

    Korting op 420shop
    ik zag dat er best wat vraag was naar het IJKEN van je HP meter
    dus naar een beertje gegoogle te hebben kwamen we aan dit verhaaltje ik hoop dat er mensen zijn die er wat aan hebben

    Alvorens de Ph meter, nieuw of tweedehands, voor de eerste keer te gebruiken moet men zien of er batterijen aanwezig zijn. Zo ja kan men de meter gaan ijken.
    We doen dit als volgt : neem het deksel van de meter, aan de kant van de meetsonde, niet aan de kant van de batterijen.





    Men kan dit zien op de achterkant van de meter zelf. Je vindt er een aantal zeer fijne schroefjes met een getal (Ph-getal) naast. Afhankelijk van het aantal kalibratiepunten vindt je er schroefjes. Voorbeeld stel er zijn 2 schroefjes aanwezig, dwz twee kalibratiepunten (meestal bij Ph 4 en 11) maar er zijn ook uitzonderingen!





    Na 4 uur neem je de meter uit het gedestilleerd water, goed maar lichtjes afschudden zodat de water druppels die aan de sonde (glazen bolletjes) hangen eraf vallen.Let op, laat geen waterdruppels in de ijkvloeistof vallen, ze verdunnen de ijkvloeistof, dit geeft dan foutieve kalibraties en in het verder stadium slechte metingen.


    Zet de meter aan en regel de meter met het overeenstemmende schroefje, tot de juiste waarde (bv 11) op het scherm afgelezen wordt.
    Doe dit voor al de kalibratiepunten.


    Na de kalibratie spoel je de sonde of de onderkant van de meter af met gedestilleerd water. De meter is nu klaar voor gebruik.

    Je hebt nu twee mogelijkheden:

    a) Methode met potje gedestilleerd water
    Passieve toestand :
    men laat het deksel van het toestel en plaatst de meter steeds in een beker met gedestilleerd water tot juist aan of onder het streepje. De sonde mag nooit droog komen te staan, anders moet men opnieuw kalibreren (ijken), dus goed opgelet voor de verdamping van gedestilleerd water.
    Actieve toestand :
    - neem de meter uit de beker en plaats de sonde tot aan het streepje (of tot net eronder) in de te meten vloeistof.
    - wacht 5 sec en zet de meter aan. Indien je geen vaste aflezing krijgt, dwz de waarde op het scherm blijft schommelen, is dit meestal te wijten aan lege batterijen of een vuile sonde.
    - Plaats na de meting, de meter terug in de beker met gedestilleerd water. (tot aan het streepje,? nooit erboven, dit kan leiden tot beschadiging van de meter).
    Dit is de beste methode.


    b) Methode met stuk spons.
    Plaats in het deksel van de meter een stukje spons dat je steeds vochtig houdt. De sonde mag nooit droog staan.
    Voor de meting haal je het deksel van het toestel, na de meting plaats je het deksel terug.
    Bij deze methode moet je de meter 3 maal per jaar te kalibreren

    rustig
    Mocht ik door de wiet bezwijken, mocht ik door de hasj vergaan,
    laat dan op mijn grafsteen schrijven: "Ik was te stoned om op te staan''

    #2
    Re: PH meter ijken

    Dit zal wel van pas komen voor de gene die net een meter hebben... zoals ik.

    Ik heb de SM100 pH Meter van Millwaukee
    Ik heb hem in de ijkvloeistof(7.01) Ik heb de bovenste knop gedraaid tot er 7.1 PH kwam te staan.
    Nu hoef ik alleen te chekcen of die op 7.1 blijft en dan na 4 oor of 24 uur w/e zet ik de meter uit en dan is de geijkt?
    Hoe kan ik het beste controleren of ik hem juist heb geijkt? nog een keer in de ijkvloeistof drukken en en op on drukken? of wa?
    Er is hier valt wel iemand zo aardig om mij en de rest hiermee te helpen

    Ben een beetje noob hier in

    Comment


      #3
      Re: PH meter ijken

      IJken, kalibreren of justeren justeren. (Je kunt een meter alleen justeren . IJken en kalibreren doet het IJkwezen of een certificeringsinstantie.) Bij justeren pas je je meter aan aan de kwaliteit van je elektrode (en niet omgekeerd). Justeren doe je best inderdaad zo weinig mogelijk.

      Nu hoef ik alleen te checken of die op 7.1 blijft en dan na 4 oor of 24 uur w/e zet ik de meter uit en dan is de geijkt?
      Hoe kan ik het beste controleren of ik hem juist heb geijkt? nog een keer in de ijkvloeistof drukken en en op on drukken? of wa?
      Justeer zo weinig mogelijk en enkel als het nodig is. En of het nodig is merk je door te controleren in een buffer. Meet je bufferoplosing (liefst pH= 4.01 en PH = 7.01 ), hou rekening met de temperatuurafhankelijk van je oplossing (zie etiket op het flesje) Geeft je meter deze waardes ook aan dan is er geen rede om te justeren. Indien niet, kan je justeren.


      Wat vaak vergeten word is dat je de meet sonde eerst moet activeren bij een nieuwe meter alvorens je deze kunt Justeren.
      Je zet de meter eerst in bewaar vloeistof of in PH 7.01 gedurende 2 tot 4 uur. Niet in demi of gedestilleerd water! in demi water zullen de ionen uit de electrode diffunderen waardoor je na verloop van tijd een instabiel signaal kunt krijgen.

      De elektrode (sonde) kan het best bewaard worden in het electroliet wat in de elektrode zit (voor gecombineerde electrodes). Dit betekent dus dat een elektrode die gevuld is met 3 M KCl ook hierin bewaard wordt. dat is dus meestal 3 of 3,5 mol KCL pH7. Ook wanneer je hem gereinigd hebt met HCl laat hen dan een tijdje in KCL staan om te zorgen dat het diafragma weer vrij wordt van HCL. HH elektrodes (niet gecombineerde) kun je het beste wel in demi water bewaren.



      dus eigenlijk kalibreervloeistofmet gewoon water (geen demi-water). Zorg dat de meter na het spoelen afgeschud word zodat er geen waterdruppel meer aan sonde hangt, deze zou je buffer oplossing vervuilen.
      + Neem je tijd !!!





      Los 1 tot 5 gram pepsine op in 100 ml zoutzuuroplossing 0.1 mol/liter. Dit middel en alternatieven ervoor zijn ook commercieel verkrijgbaar.



      Gebruik_van_een_pH-meter.pdf
      Grtz
      Last edited by monty; 8 March 2011, 12:49.

      Comment


        #4
        Re: PH meter ijken

        lol ze daar gaan veel mensen wad aan hebbe ze goed topic gonzo en monty grt

        Comment

        Bezig...
        X