Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Stekjes overzetten in potgrond?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    #16
    Re: Stekjes overzetten in potgrond?

    Omdat ik mezelf ook wel heb vergist in het effe bouwen van een kast: Reken er simpelweg op dat t net zo veel geld kost om een kast te bouwen dan om een kast of tent te kopen. Ga maar eens opschrijven wat je nodig denkt te hebben en schrik van de prijs En dan kom je waarschijnlijk nog de helft te kort.

    Niet om je af te schrikken hoor. Alleen maar om aan te geven dat t wel een hobby is, en daar gaat gauw goed geld in zitten.

    Een tweedehands kast van g-tools trouwens misschien een idee?

    Dit bericht is samengevoegd wegens dubbelposting.

    Prachtige tekening trouwens. Hoe hoog is tie? Mijn eigen ervaring is dat onder de 160cm hoogte wil ik geen 400w lamp gebruiken. De zomer komt er ook nog is aan..
    Klinkt vast ongelooflijk suf, maar 250w is denk ik een stuk leuker kweken. Dat gevecht met het juiste temperatuur krijgen als de lamp aanstaat met bijbehorende herrie van fan wil ik je graag besparen.

    En ja helaas, je kan het een maandje (tijdens groei) uitstellen. Maar dan wordt die filter echt noodzaak.
    Last edited by dr00p; 16 April 2014, 19:02.
    Rough! Rough! Arrrr..

    Comment


      #17
      deze topic gebaseerd.
      ✓ Eet twee ons groenten per dag!

      Comment


        #18
        Re: Stekjes overzetten in potgrond?

        wil ej het goedkoop , koop dan een pakje balken van 3/3 ofzo , maak een frame en span daar zwart/wit folie rond
        Met een jointje in je hand , kom je door het hele land ^^

        Comment


          #19
          Re: Stekjes overzetten in potgrond?

          Zou me toch eerst maar eens goed gaan verdiepen in wat een kast bouwen werkelijk inhoudt voor je onnodig met munten gaat gooien.
          400W kan er wel in, maar aan de zijkant heb je dan niet genoeg licht, als je dat weet kun je er rekening mee houden. Plantjes iets van de wanden af zetten.
          Als je met zaden kweekt is de luchtvochtigheid van minder belang. Dat is iets wat je pas kunt bepalen als het hele hok klaar is en draait. Zorgen voor later.
          Bronwater is onnodig geld uitgeven. Heb je al een ruwe schatting gemaakt wat daar de kosten van zijn ? Litertje of 40 per plant kun je minimaal wel op rekenen.
          Er komt water uit de kraan en uit de lucht vallen. Van het bespaarde geld koop je nette voeding en metertjes.

          Als je een kast bouwt moet je toch wel rekenen op een paarhonderd euro.
          Wil je een goeie kast maken van 120x120x200 dan kom je zonder probleem aan de 500+

          Op JD is ook een afdeling kweekruimte daar kun je ook veel hokken en inrichting vinden.
          ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

          Comment


            #20
            Re: Stekjes overzetten in potgrond?

            We gaan hier verder zie ik.
            ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

            Comment


              #21
              Re: Stekjes overzetten in potgrond?

              Klopt! We gingen een beetje off topic, vandaar. Ik hoop er ook andere mee te kunnen helpen die zelf een kast willen bouwen. Toch hoor ik vooral mensen die het afraden en dat het altijd duurder is dan je denkt. Een tent zou een beter oplossing zijn?
              ✓ Eet twee ons groenten per dag!

              Comment


                #22
                Re: Stekjes overzetten in potgrond?

                In ieder geval een kant en klare oplossing. Een tent heeft ook zijn tekortkomingen. Maar aan de hand daarvan doe je wel een hoop ervaring op welke je inzicht geeft in hoe je een kast zou moeten bouwen.

                Ach, heeft beide zijn voor en tegens. Denk dat je eens een hoop bouwverslagen en kweekverslagen moet lezen (van diezelfde bouwverslagen). Dan zul je zien dat er een hoop steeds maar weer verbeteren / bij schaven. Ik praat overigens wel over kleine hokken/tenten. 1 lamp, hooguit 2.

                (Want evengoed kun je een kast in elkaar flansen en daaruit ervaring op doen. Je leest het al, kwestie van doen. Wat is je budget eigenlijk?)
                Rough! Rough! Arrrr..

                Comment


                  #23
                  Re: Stekjes overzetten in potgrond?

                  Ik heb liever een stevige kast dan een tent (denk ik). Ik vind het ook leuk om aan zoiets te beginnen en ik heb er de ruimte voor, helaas is het geld wat minder. Ik hou het ook maar bij vijf plantjes en hoef niet het uiterste uit mijn planten, zolang ze maar genoeg opleveren.
                  Het liefst koop ik alleen het noodzakelijk voor een eventuele kast. Mijn budget was zo'n €100,- en als het echt moet €150,-. Ik verwachte voor de kast al zo'n €50,- kwijt te zijn en een complete verlichting set (lamp, kap en vsa) voor €60,-. Ik dacht hiermee wel even vooruit te kunnen. Helaas mis ik dan een filter met afzuiger, maar die zijn samen al minimaal €100,- als ik me niet vergis... Ik kan gemakkelijk zonder, maar ben toch bang dat ooit andere het gaan ruiken. Zoals voorspelt lopen de kosten dan al snel op. Verder heb ik wel een kacheltje en ventilator, maar helaas geen meet apparatuur en luchtbevochtiger (samen ook zo'n €100 gok ik?). Volgens mij heb ik het dan een heel eind.

                  Dit is tevens ook mijn eerste kweek en heb het idee van 'even kijken hoe het nu gaat, dan kan ik altijd nog een kastje bouwen of een tent aan schaffen' maar aan de andere kant 'ik kan het beter ineens goed dan'.

                  Ik ben al verschillende verslagen aan het lezen, leer je toch een hoop van!
                  ✓ Eet twee ons groenten per dag!

                  Comment


                    #24
                    Re: Stekjes overzetten in potgrond?

                    Die meters en luchtbevochtigers mag je vergeten. Zijn leuk voor later maar absoluut geen noodzaak en zonde van t geld, als je het niet hebt.

                    Maar ja, denk dat je wel weet wat t kost. 60 euro voor een lamp is al krap. Denk dat je effe door moet sparen. Vergeet je de verzendkosten niet..

                    Ps Ventilatortje, 15 euro mag je wel op je lijstje schrijven. ...
                    Last edited by dr00p; 18 April 2014, 23:35.
                    Rough! Rough! Arrrr..

                    Comment


                      #25
                      Re: Stekjes overzetten in potgrond?

                      Oh oke, dan is dat inderdaad pas voor later. Ik zat te denken aan deze lampen set, voor 5 plantjes, klein hokje? Ventilator heb ik!
                      ✓ Eet twee ons groenten per dag!

                      Comment


                        #26
                        Re: Stekjes overzetten in potgrond?

                        Om even terug te komen op mijn vraag, zal ik mijn zaadplantjes rond deze tijd kunnen overzetten in potgrond? 2 april ben ik begonnen met ontkiemen tussen de vochtige watjes, zie hieronder een foto van hoe ze er nu uitzien. Ik heb ze dicht onder een TL lamp staan en hoop ze straks buiten te kunnen zetten als het weer het toe laat.

                        20140422_132315.jpg
                        ✓ Eet twee ons groenten per dag!

                        Comment


                          #27
                          Re: Stekjes overzetten in potgrond?

                          Die planten zijn aan het strekken als ne zot!!!!
                          zo snel mogelijk overpotten en ingraven tot aan de lobblaadjes..

                          wat betreft de de lampenset is dit ideaal. heb zelf ook een deel van me instalatie van eugrowshop. De meeste hebben er slechte ervaring mee, ik niet.
                          ben van antwerpen en ben het zelf gaan halen in tilburg.( er zijn meerdere afhaalpunten) dan bespaar je je verzendkosten ook ineens.
                          veel succes verder en ik volg je mee
                          ..first time WW and still running..

                          Comment


                            #28
                            Re: Stekjes overzetten in potgrond?

                            Bedankt voor je reactie! Ik ga ze toch maar eens over potten dan. Ze stonden al dicht op de lamp (zo'n 5 cm) maar twijfel om een lampen setje te halen. Ik heb ze liever buiten staan namelijk, maar dat zal ik dan wel aan de opbrengst gaan merken neem ik aan?
                            ✓ Eet twee ons groenten per dag!

                            Comment


                              #29
                              Re: Stekjes overzetten in potgrond?

                              ik kweek binnen,
                              als ik de verslagen lees van buiten kweek, heb je een goede oogst ten einde als het weer met je mee zit.
                              ..first time WW and still running..

                              Comment


                                #30
                                Re: Stekjes overzetten in potgrond?

                                Hmm.. Laten we dat maar hopen dan. Ik heb ze zojuist overgezet (zie foto)!

                                Onder de TL lamp passen ze nu niet heel goed meer en vind het versjouwen van de planten ook niet erg fijn. Zal ik ze nu al buiten kunnen laten staan als ik ze in de zon zet? Ik zou er een afdakje boven kunnen maken? Of een kleine tunnelkas er omheen maken misschien?

                                20140422_141806.jpg
                                ✓ Eet twee ons groenten per dag!

                                Comment

                                Bezig...
                                X