Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Afzuiging en lucht

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Afzuiging en lucht

    Korting op 420shop
    Bij het kweken van wiet is het van groot belang dat de wietplanten een ruime toevoer van kooldioxide, CO2 krijgen. Dit is een essentieel bestanddeel dat nodig is voor de ontwikkeling van stekje tot volwassen wietplant.
    In de kweekruimte moeten 2 openingen gemaakt zijn voor de aanvoer en de afvoer van lucht, waarin normaliter voldoende co2 aanwezig is voor het kweekproces.
    De openingen worden met flexibele slangen gekoppeld aan een afzuiginstallatie met een koolstoffilter enerzijds voor de afvoer van lucht en anderzijds voor de aanvoer van verse lucht.
    Een koolstoffilter is een filter die lucht zuivert van geurtjes door de lucht over actieve koolstof te voeren.
    Er zijn weer opnieuw diverse mogelijkheden om de wietplantage te voorzien van voldoende lucht met co2.
    De meest gebruikte afzuiging is gebaseerd op de slakkenhuis ventilator welke afhankelijk van de capaciteit een ruimte velen malen per uur totaal kan verversen. Dit is nodig om het kweekproces zoals eerder gezegd om de wietplantjes te voorzien van co2, maar heeft een belangrijke nevenfunctie namelijk klimaatcontrole.
    Door afzuiging wordt warme lucht afgezogen (als de kweeklampen branden) en draagt zo bij aan een verlaging van de ruimte temperatuur. Tevens wordt door afzuiging van warme lucht ook vocht mee weggezogen zodat de afzuiging ook een directe invloed heeft op de relatieve vochtigheid, hierover later meer.
    Een tweede mogelijkheid is de buisventilator welke stiller is maar vaak ook duurder.
    De capaciteit die nodig is in een ruimte hangt af van vele factoren, laat je hierover goed adviseren en zorg voor een flinke overcapaciteit. Dit vermindert geluidsoverlast .
    Opnieuw goed op trillingen letten, vaak wordt een slakkenhuis ventilator ingebouwd en met degelijk isolatiemateriaal gevuld om geluidsoverlast zoveel mogelijk te beperken, en dus ook het risico gepakt te worden. De afzuiging door de koolstoffilter aangesloten op de slakkenhuisventilator liefst laten plaatsvinden recht boven de plaats waar de wietplanten staan en direct afvoeren naar buiten met aansluiting dmv flexibele slangen. (let op lichtisolatie) Ophangen met sterke rubbers aan haken is een veel gebruikte optie. De aanvoer van de lucht liefst laten komen van een aansluitende ruimte met een opening die minstens even groot is als de afzuigingsopening maar liever iets groter. Filters voor afzuigkappen gebruiken om ongedierte buiten te houden. Als de lucht uit een nabij gelegen ruimte getrokken kan worden hebben we meteen de mogelijkheid deze lucht te verwarmen of te koelen indien dat nodig zou zijn. Het gehele kweekproces kent diverse stadia en omdat we zowel in de zomer als in de winter kunnen kweken hebben we met alle mogelijke natuurlijke invloeden van buitenaf te maken en is klimaatcontrole noodzaak. Nogmaals de nadruk bij het installeren van de afzuiging let op trillingen en op lichtdichtheid.

    Grtz
    Last edited by bobo; 10 January 2009, 00:52.

    #2
    Re: Afzuiging en lucht

    Goedemorgen!
    Ik vroeg me af hoe de luchtaanvoer bij jullie in elkaar zit. De kast moet lichtdicht zijn wanneer de lamp uit is. Dus als ik gewoon een pc-fan op de kast plaats dan komt het licht toch binnen door dat gat...?

    Ik dacht het op deze manier te doen:
    -een kistje maken en die op de zijkant van de kweekkast timmeren (of lijmen, zadat ik geen probleem heb
    met de nagels aan de binnenkant van de growbox),
    -in dat kistje timmer ik 2 houten plankjes, verticaal, 1 aan de bovenkant en 1 aan de onderkant.
    -2 openeingen, links en rechts
    -fan aan de binnenkant van de growbox en het kistje met 1 opening aan de fan plaatsen.

    Dus eigenlijk maak ik een soort doolhof om te verhinderen dat er licht dinnenkan.

    Ik hoop dat het een beetje duidelijk is. Maar ik vrees dat dat niet het geval is

    Comment


      #3
      Re: Afzuiging en lucht

      Ow misschien moet ik erbij zeggen dat ik met een 400 wat lamp ga werken.
      -Philips SON-T PIA Green Power (voor groei en begin 4 weken bloei)
      -Philips Master SON-T PIA Plus (voor bloei)

      Zijn 2 pc-fans of die ventilatoren voor wc's dan voldoende?

      Comment


        #4
        Re: Afzuiging en lucht

        Oorspronkelijk geplaatst door zion
        Ow misschien moet ik erbij zeggen dat ik met een 400 wat lamp ga werken.
        -Philips SON-T PIA Green Power (voor groei en begin 4 weken bloei)
        -Philips Master SON-T PIA Plus (voor bloei)

        Zijn 2 pc-fans of die ventilatoren voor wc's dan voldoende?
        Neen is niet voldoende.
        Zo'n pc fans is goed voor bij een moederplantje te zetten.
        Want als je die onder TL of spaarlampen houdt dan wordt het niet zo warm.

        Ge zult u toch een serieuze afzuiging moeten kopen als ge een 400 watt lamp gaat gebruiken.

        Comment


          #5

          Comment


            #6
            Re: Afzuiging en lucht

            Beste Zion

            Actieve luchttoever is altijd beter dan passief.
            Maar in mijn korte ervaring, dat nog vrij theoretisch is... kan je er beter voor zorgen dat uw luchttoevoer minder verzet dan uw afzuiging.
            Anders krijg je overdruk en is uw koolstoffilter te niet.

            Misschien kan je in de doe het zelfzaak zo'n dimmer kopen, zodat je je luchttoevoer kan bijsturen.
            Ik vind die growshops maar duur hoor, maarja... dat is materiaal voor het leven he.

            Eerst spelen en voelen, dan geld tegen aan gooien

            Comment


              #7
              http://hydrobox.fr/catalog/product_i...8ma28k6321us55

              Greetz,
              zion

              Comment


                #8
                Re: Afzuiging en lucht

                Hey Zion,

                Ja ik kan die dimmer niet gebruiken.
                Wij hebben in BE andere stekkers.
                Wij hebben nog een ingang voor de aarde.

                Succes alvast met de de opbouw van je hokje.

                Ik ben hier aan een klein hokje bezig voor buitenplantjes in voor te groeien.

                Comment


                  #9
                  Re: Afzuiging en lucht

                  Hu, hoezo je kan die dimmer niet gebruiken?
                  Ik woon ook in BE en die GS is in BXL
                  Dus ik denk niet dat ze apparatuur gaan verkopen hier in BXL dan men in BE niet kan gebruiken.

                  Ik ben ook aan het brainstormen. Ik zou een voorgroeiruimte willen maken in men bureaukast (90cm hoog, 35cm diep en 35cm breed).
                  Welke tl-lampen gebruik, hoe lang zijn ze?

                  Greetz

                  Comment


                    #10
                    Re: Afzuiging en lucht

                    In een kast van 35cm breed gaan geen TL armaturen passen.
                    Mijn TL lamp is meer als een meter lang, 36 watt.
                    Maar die van 18 watt zijn kleiner. Dus meet even na in de winkel.
                    Als het nog te groot is, niet panikeren. Dan neem je spaarlampen

                    Ik kan die dimmer wel gebruiken, ik was verkeerd.

                    Maar ik heb gemerkt bij de aankoop van mijn HPS lamp dat de stekker voor het stopcontact niet paste op een Belgisch stopcontact. Hier misdacht ik mezelf even in vorige post.

                    Kijk maar eens naar je stopcontact, daar steekt boven de negatief en positief nog een output voor de aarde.
                    Ik google het even, plaatjes zeggen meer dan woorden he.

                    Onderaan NL:


                    Onderaan BE:


                    Je ziet duidelijk iets uitsteken bij het Belgisch stopcontact. En daardoor moest ik een nieuwe snoer aan mijn VSA verbinden.
                    Dat is uiteraard gemakkelijk opgelost.

                    Comment


                      #11
                      Re: Afzuiging en lucht

                      Owwww
                      Ja het verschil tussen en NL en BE stopcontact is wel duidelijk.
                      Ik heb effe gecheckt of de HPS-kit die ik wil kopen wel in een BE contact past. Ik heb geluk, het is het juiste
                      Plugs & Play Kit

                      Comment


                        #12
                        Re: Afzuiging en lucht

                        WOW man 125 euro en dan nog verzendskosten???

                        Ik heb het mijn met verzendskosten 108 euro betaald!
                        Daar zat een VSA bij, een lamp(peer), kettingen met 4 haken en een hamerslagkap.

                        En die VSA is echt de moeite hoor!
                        Daar heb langsbuiten een ingang voor je kabels met extra beveiliging!
                        De aansluiting was netjes gesoldeerd en daarbovenop kon ik de kabel zelf heel strak vastdraaien. Dat voorkomt het loskomen en beperkt brandgevaar dus.

                        Comment


                          #13

                          Comment


                            #14
                            Re: Afzuiging en lucht

                            Met die lamp van 125 euro heb je toch ook een relais nodig?
                            Trouwens, een relais kost maar ettele euro's he.
                            Een schakelkast uit de doe het zelf zaak met bv een relais van 16A zal wel meer dan voldoende zijn om die op je timer te plaatsen.
                            En zo'n relais kost je nog geen 20 euro.

                            Comment


                              #15
                              Re: Afzuiging en lucht

                              Het probleem is da ik 0 van elektriciteit ken.
                              Ik heb nog tijd hoor, nog 5-6 maand vooraleer ik men kastje in elkaar ga knutselen. Wie weet heb ik tegen dan al veel bijgeleerd en kan ik tegen dan de lamp aansluiten op zo'n relaiskastding

                              Greetz,
                              zion

                              Comment

                              Bezig...
                              X