Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

ec meten op aarde

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Voeding: ec meten op aarde

    Korting op 420shop
    heey hobbyfielen

    Ik was me ff aan het vervelen en d8 ik ga een draadje maken over, hoe je de ec waarde en de ph waarde uit je medium kon meten (bijv. aarde, cocos, mapito, steenwolslabs) maar ik doe het dit keer met aarde.

    wat zijn de benodigheden

    *aarde ongeveer 1 eetlepel van ongeveer 2 a 3 centimeterdiepte genomen
    *2 mokjes
    *gedemineraliseerd water +- 50 ml
    *koffie filters ik gebruik er altijd 2 in elkaar voor stevigheid
    *ph en ec meet instrumenten



    hoe gaat men te werk

    je neemt de aarde en doet het in een mokje
    daar giet je de demi water bij
    het moet niet te modderig zijn maar geen dun soepie
    roer dit en maak zonodig de wat grovere stukjes in de aarde klein tot
    je een mooie klontvrije massa hebt
    laat dit voor ongeveer 5 a 10 min staan
    daarna giet je het mengsel via het filter in het ander mokje en dan
    laat je de filter uitlekken
    de vloeistof wat je nu in het kopje hebt bevat de ec en de ph waarde van
    je medium.
    het enigste wat je dan nog moet doen is de meters erbij pakken
    en meten.

    maar de ec waarde wat de meter dan aangeeft moet je wel optellen met de ec van je kraanwater wat meestal tussen de 0.4 en 0.5 is

    bij mij gaf de meter ph 6.6 aan en een ec waarde van 1.1
    dus dan komt daar nog een een ec waarde van 0.5 bij van ons kraantjes water en dat maakt een ec waarde van 1.6

    maar verder zijn de foto's ook allemaal met naam dus spreek voor zich
    als er iets niet duidelijk is of er klopt iets niet in mijn draadje dan wil ik daar graag op geatendeerd worden

    mvg DH
    Attached Files
    Last edited by SirSmokeAllot; 1 June 2010, 21:48.

    #2
    Re: ec meten op aarde

    aah dit is goed uitgelegt se en met foto's enal
    daar zulle veel mense bly me zyn
    goed gedaan dh

    grtjes olivier

    Comment


      #3
      Re: ec meten op aarde

      samen kunnen we meer dan individueel dus als we samen onze kennis delen zijn we individueel beter

      Comment


        #4
        Re: ec meten op aarde

        hahaha mooi gezegt

        Comment


          #5
          Re: ec meten op aarde

          wat er staat is mij helemaal duidelijk, maar wat me nu echter nu niet duidelijk is, is dat de GS tegen mij zegt dat ik de PH en de EC ook in mijn voedingsvat kan meten, omdat ik dan alles op cocos slabs ga doen.
          ze zeggen tegen mij dat ik het dan maar 1x pw hoef te meten, dus als ik min voedingsvat heb aangemaakt, wat ik elke week dan doe.

          zou graag willen weten als dit zo is

          Comment


            #6
            Re: ec meten op aarde

            heey omerta

            jou waarde in het voedingsvat moet jou waarde in jou medium gaan compenseren om een aanvaardbare waarde te krijgen tussen de 5.2 - 6.2 ph

            bijvoorbeeld als jou waarde van jou medium 6.5 ph heeft dan moet je jou ph waarde van je voedingsvat misschien wel op 5.8 -5.6 maken om een ph in je medium van 6.0 - 5.9 te behalen

            ook kan jou ec te hoog oplopen door ongebruikte mineralen (zouten)

            als jou ec te hoog oploopt kan je die verlagen door een maal minder voeding mee te geven

            bijvoorbeeld normaal is je voedingsvat met de aangegeven dosering 1.6 ec en je ec moet zijn 1.4 dan geef je niet de hele dosering wat op verpakking staat maar de helft en dan meet je de ec

            en dan blijf je voeding aanvullen tot je de juiste ec hebt berijkt

            je moet eens het water wat uit de slabs komt meten en dan kan je aan de hand daarvan je voedingswater aanmaken

            en als het nog niet duidelijk is dan hoor ik het graag

            mvg DH

            Comment


              #7
              Re: ec meten op aarde

              dus ik maak een voedingvat aan met de aangegeven ph en ec van een voedingschema en geef dit dan mee aan de plant. of eerst meet ik de ph van de medium en als dat dan bv een ph heeft van 5,0 dan maak ik mijn voedignsvat aan met een extra ph van 1,0 erbij?

              ik snap alles, alleen dat ph/ec meten gaat er nog niet in bij mij
              want wil bij volgende de ph en ec onder controle houden, omdat dat ik dit nog niet eerder heb gedaan (alles op beloop gelaten wat betreft de PH/EC waardes)

              en heeft het echt een hogere opbrengst als ik de waardes onder controle houd?
              want je betaald al 80€ per meter.

              groet omerta

              Comment


                #8
                Re: ec meten op aarde

                nou ik vindt het vreij knap dan dat je het tot nu toe hebt gedaan zonder meters
                heb je alleens geoogst ????
                ik doe alles met de meter
                meten = weten
                ik doe bij mijn hydro kweek +- 6 keer per dag meten ik heb een recirculerend systeem en doe ik elke 3 a 4 uur bijsturen indien nodig bij mij is de ph constant 5.8 - 6.0 en mijn ec hou ik aan het schema is op dit moment 1.9 en ik zie de plant elke dag vorderen
                ik snap eigenlijk niet hoe je op cocos kan kweken zonder meters ????
                zou ik niet aan beginnen
                maar jah moet je natuurlijk voor jezelf afwegen of jou dat waardt is een meter van 80 e ik kan jou vertellen dat ik voor mijn meetkoffer met ph en ec meter 175 e heb betaald en dat het een must is ik kan/wil niet meer zonder

                en jah als jou ph van je medium 5 ph is dan moet het wel worden opgekrikt denk met 6.5 ph om ergens rond de 5.7 - 6.0 uit te komen en de ec waarde controleer je die ook ????

                mvg DH

                Comment


                  #9
                  Re: ec meten op aarde

                  ja heb al paar x geoogst (2), mijn 3e is nu bijna klaar, heb ook wel kweek stukje op de forum staan.
                  maar ik deed alles op aarde, en ik kweek nu ook gewoon op aarde, maar de volgende wil ik dus wle op cocus doen, en dan dus ook helemaal goed dus ook met meten.
                  maar als ik alles wil meten moet ik het natuurlijk wel begrijpen van hoe en wat.
                  en nee de EC meet ik ook niet

                  ik weet nu wel dat je eerst je medium moet doen en dan je voedingsvat. en dan eerst je ec op orde maken, en dan je ph.
                  maar wat ik niet begrijp is als mijn medium bv 5.1 ph, en in mijn voedingsvat is het zeg maar 5.3ph, wat is mijn ph dan, en hoe reken ik uit dan hoeveel erbij moet of af
                  dat is het stukje wat ik niet helemaal begrijp, als je het mij uit zou willen leggen, heel graag, want zelf hoe jij het uitlegt snap ik het niet (als jou ph van je medium 5 ph is dan moet het wel worden opgekrikt denk met 6.5 ph om ergens rond de 5.7 - 6.0 uit te komen)

                  en welke ph/ec meters kan ik het beste kopen?
                  Die meters die de GS aan me willen verkopen zijn 80€ per stuk en waterdicht.

                  Comment


                    #10
                    Re: ec meten op aarde

                    @ omerta

                    als je bijvoorbeeld 5.9 ph van het medium wilt hebben
                    en je meet maar 5.0 ph
                    dan moet je dus je water een beurt minder afzuren dan
                    geef je bijvoorbeeld voedings water van 6.2 ph
                    dan krik je zo de ph van je medium een beetje op en dat
                    blijf je doen tot je ph van je medium stabiel op 5.9 ph is
                    en dan geef je weer gewoon water van 5.9 ph

                    als je bijvoorbeeld 5.9 ph van het medium wilt hebben
                    en je meet 6.6 ph
                    dan moet je dus je water een beurt extra afzuren dan
                    geef je bijvoorbeeld voedings water van 5.5 ph
                    dan verlaag je de ph van het medium een beetje tot dat
                    de ph van je medium weer stabiel op 5.9 ph is
                    en daarna geef je weer water van 5.9 ph

                    maar wat ik met dit verhaaltje wil zeggen is dat je niet mijn waardes moet aan houden maar gewoon het rekensommetje opzich
                    te hoog medium ph lager voedingswater ph
                    te laag medium ph hoger voedingswater ph

                    als die verschil duidelijk is dan komt de rest van zelf je moet er een beetje gevoel in krijgen
                    ik kan niet tegen jou zeggen zoveel liter die ph dan zoveel die dat moet je een beetje aan voelen.

                    mvg DH

                    ik hoop dat het nu net iets duidelijker is
                    en voor de rest verbeter me als ik iets verkeerds heb gezegd
                    of als iets beter op een andere mannier gedaan kan worden

                    Comment


                      #11
                      Re: ec meten op aarde

                      Beste Devil's Haze,

                      Bij Plagron gebruiken we deze handleiding om mensen uit te leggen hoe ze en betrouwbare pH- en EC-meting moeten doen.

                      Uitvoeren van pH- en EC-analyse
                      Met name de hydrologische kweker zal regelmatig een bodemanalyse moeten uitvoeren om de pH- en EC-waarden van het substraat te bepalen. Voor teelt op aarde zul je alleen een monster hoeven te nemen, wanneer je denkt dat er iets mis is met je planten.

                      De correcte manier om een pH- en EC-analyse uit te voeren:

                      Zorg allereerst voor een goede, betrouwbare pH- en EC-meter. Lees de gebruiksaanwijzing van de meters en kalibreer deze.
                      Zorg dat je een maatbeker van 250 ml. hebt en een fles gedemineraliseerd water.
                      Je hebt een grond-, cocos- of watermonster nodig, welke onder uit de pot, bak of slab komt. Het mag niet afkomstig zijn van het bovenste deel, aangezien daar verdamping plaats vindt, hetgeen de meting onbetrouwbaar maakt.
                      verzamel een ruime hand vol van het betreffende substraat
                      Knijp een handvol van het substraat samen totdat er geen water meer uitkomt (wanneer het substraat helemaal droog is dien je deze eerst licht te bevochtigen met gedemineraliseerd water en vervolgens samen te knijpen totdat er geen water meer uitkomt)
                      Neem de maatbeker en vul deze met 150 ml. gedemineraliseerd water.
                      Duw nu de grond of cocos in de maatbeker, totdat het waterniveau gestegen is tot 250 ml. Meng het geheel goed en laat de maatbeker 5 minuten staan.
                      Neem de pH- en EC-meter en stop deze in de maatbeker en noteer de afgelezen waarden
                      De pH-waarde in grond moet tussen de 5,5 en de 7,0 liggen. Voor Cocos is dit een pH-waarde tussen de 5,5 en 6,0.
                      De EC-waarde voor jonge planten behoort te liggen tussen de 1,2 en 1,6. Voor volwassen planten tussen de 1,6 en 2,2.
                      Als de gemeten waarden afwijken van de ideale waarden kun je deze bij grond met het voedingswater bijsturen. Op kokos een spoelbeurt geven met de enzymes.

                      Bij het hydrologisch kweken kan je met behulp van een spuit direct water uit het medium trekken (zie foto) en direct de pH- en EC-waarde bepalen.

                      Voor een hydrologisch systeem moet je pH-waarde tussen de 5,5 en 6,0 blijven. De EC-waarde voor jonge planten behoort te liggen tussen de 1,2 en 1,6. Voor volwassen planten tussen de 1,6 en 2,2.
                      Als de gemeten waardes afwijken van de ideale waardes kan je deze een spoelbeurt geven met de juiste waarden.

                      Zelf heb ik 12 jaar in een Growshop / groothandel in maastricht gewerkt, waar we ook analyses deden voor de klanten.
                      Ook hier hanteerden we de 1:1,5 extractiemethode alleen het op dezelfde vochtigheid maken van het monster deden we niet.

                      Groeten
                      Last edited by CIAze; 1 October 2009, 15:43. Reden: verbetering

                      Comment


                        #12
                        Re: ec meten op aarde

                        dankje ciaze

                        denk dat het omerta nu ook wat duidelijker is

                        Comment


                          #13
                          Re: ec meten op aarde

                          srry mensen, maar ik snap nog iets niet

                          ik snap dat als zeg maar mijn grond 5,7 moet zijn en ik meet 4.1 zeg maar dat het omhoog moet, maar nu komt het wat ik niet snap,

                          hoe moet ik weten dan, hoeveel ik moet toevoegen, dat rekensommetje dat snapik niet, hoe komen jullie aan die waarde om toe te voegen.

                          zoals devil zei,
                          je wilt je medium op 5.9 hebben, maar je meet 5.0 dus dan moet je afzuren. ok dat snap ik.
                          maar dan zegt devil, dat je dan moet afzuren met 6.2......ik snap dus dan niet hoe je aan dat getal komt.
                          Want ik dacht het is dus 5.0 en ik wil hem hebben op 5.9, dus ik zou zelf dan 0.9 toevoegen, maar dat kopt dus niet.

                          kan iemand daar miss nog een uitleg over geven?

                          Comment


                            #14
                            Re: ec meten op aarde

                            kijk omerta

                            wat ik wil zeggen dat heb ik ook in mijn bovenstaande bericht vermeld
                            je moet je nit aan mijn waardes houden maar wat ik wil duidelijk maken
                            dat als jou ph medium te zuur is dan moet je wateren met water dat hoger is dan de ideale waarde wat je wilt hebben 6.2 is hoger dan de 5.9 dus als jou ph medium bijvoorbeeld 5.0 was kan het zijn dat je ph medium na een keer wateren met 6.2 je ph medium dan bijvoorbeeld is opgelopen naar 5.4 maar dat kan iik niet precies zeggen aangezien het aan meerdere factoren ligt

                            bijvoorbeeld hoeveel water je planten opnemen
                            hoeveel het medium vasthoud
                            drainage
                            hoeveel water je geeft

                            dat zijn een aantal factoren waaraan het ligt
                            hoevaak je met een hoger of lagere waarde dan de idiale moet wateren

                            maar als medium bijvoorbeeld met een beurt wateren van 5.0 ph naar 5.4 ph is opgelopen dan doe je het nog een keer met 6.2 ph
                            dan loopt je ph van het medium weer wat op dan is die bijvoorbeeld van 5.4 ph naar 5.7 ph gegaan
                            dan doe je nog eens wateren met 6.0 ph dan loopt jou ph medium weer wat op dan kan die naar bijvoorbeeld 5.8 - 5.9 gaan
                            en als je de 5.9 ph medium dan hebt berijkt geef je weer gewoon water van 5.9 ph

                            en is de ph van het medium te hoog dan doe je het andersom
                            dan geef je water lager dan het idiale dan loopt je ph medium weer af

                            mvg DH

                            Comment


                              #15
                              Re: ec meten op aarde

                              He he ik snap het nu eindelijk..thnx thnx devil


                              dus het beste is dan ook om mijn waardes om de dag te gaan meten?
                              (water uit mijn potten, toch?)

                              Comment

                              Bezig...
                              X