Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Van onder water geven

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Water: Van onder water geven

    Korting op 420shop
    Van onder water geven

    Ballaststoffendrinkworteltje is, is over twee dagen een transportworteltje. Drinkworteltjes worden constant (90% in de donkeruren) aangemaakt. De nieuwe vervangen de bestaande dus steeds.

    Wat belangrijk is, is dat je weet dat de wortels die boven in het medium verkeren als grootste taak hebben om ballaststoffen af te scheiden en bovenin het medium af te zetten.
    De plant heeft afzetwortels, bovenin het medium, transportwortelsdrinkworteltjesballaststoffen bestaan hoofdzakelijk uit nitriet en zoutenvan onderuit waterwaterhuishouding: een keer teveel water geven en je loopt zomaar al een hele week achter! Want in een te nat medium neemt de plant niets meer op.

    De clou zit hem verborgen in de reactie van de drinkworteltjes. Deze drinkworteltjes hebben een soort van membraampjesdrinkworteltje is er een bepaalde zuurgraad en als de zuurgraad buiten de drinkworteltjes te hoog of te laag is, gaan de membraampjes niet open en neemt de plant dus niets op. Ook als het te nat is rondom de drinkworteltjes nemen ze niet op en blijven de membraampjes gesloten. Wat ze dan doen is te zien aan je schutbladeren die worden ontdaan van de levenssappen om aanvulling te geven op de behoeften die de plant heeft. Het gevolg is dat je schutbladeren veel eerder geel worden dan goed is.

    Geef dus zoveel mogelijk van onderen water! Zet schotels onder je potten, en nadat je het grondmedium eenmaal een keer goed van boven inspoelt, geef dan alleen nog water in de schotels. De smaak van je wiet zal daardoor dan ook beduidend zachter worden.



    Zoals hierboven vermeld kun je je potten op schotels zetten en ze zo van onder water geven. Zorg wel voor een laagje hydrokorrels onder in je potten en voldoende grote gaten.
    Je kunt ook al je potten in een grote bak zetten waar je van onder water in geeft.
    Een andere methode is het om een bodemloze plastic fles, op de kop, langs de zijkant van je pot in te graven. Je geeft dan via die fles het water wat dus onder in je pot terecht komt en niet je ballaststoffen mee omlaag spoeld.

    Een derde mogelijkheid is het om een drainage slang onder in je pot te leggen die langs de zijkant van je pot of bak boven de aarde uitkomt. Je geeft dan water via deze slang. bijkomend voordeel is dat als er geen water in de slang staat deze extra lucht in je bodem brengt.

    Omdat ik zelf micro kweek en dus met vrij kleine potten werk heb ik dit zelf als volgt gedaan.
    Ik heb een fijnmazig gaas tot een kokertje gebogen en dit als een u in me pot gezet voordat ik deze verder met me growmix heb gevuld. de uiteindes komen aan de zijkant boven de aarde uit. Via deze geef ik dus water en fungeren ze tevens als luchttoevoer voor me grond.





    Grtz
    Last edited by monty; 17 November 2009, 11:21.

    #2
    Re: Van onder water geven

    NICE , net wat ik nodig had
    Mvg Izzzzz

    Comment


      #3
      Re: Van onder water geven

      dus je hebt eigenlijk een buisje gemaakt dat door je kluit loopt naar beneden de pot?

      Comment


        #4
        Re: Van onder water geven

        Ja loopt in een u twee uiteinden steken aan de zijkant net boven de aarde rest loopt dus via de onderkant in een u. U gaat niet helemaal tot onder maar tot 2/3 van de pot. Anders loopt natuurlijk alles meteen we door je gaten. verder staat er een schotel onder me pot overtollige water komt hierin terecht en verbruikt de plant later.

        Grtz

        Comment


          #5
          Re: Van onder water geven

          Weer wat geleerd! Thanks Monty.

          Wel zou ik andere toch aanraden om ook de bovenlaag af en toe eens te bevochtigen, het is niet de bedoeling dat deze uitdroogt toch?

          En; "De smaak van je wiet zal daardoor dan ook beduidend zachter worden."
          Dat verband zie ik niet, de manier waarom de worteltjes water opnemen komt ten goede aan de smaak van de latere toppen?
          [B][URL="https://420shop.nl"][COLOR=#008000][B]420Shop.NL: uw head- & seedshop!

          Comment


            #6
            Re: Van onder water geven

            Idd Weedy, het is niet de bedoeling dat de bovenlaag kurk en kurk droog word. Dus af en toe van boen gieten is zeker niet verkeerd. Giet dan wel langs de randen en niet bij de stam. Door de capillaire werking zuigt het water zich omhoog in je medium tot nagenoeg bovenin. Dus echt helemaal uitdrogen zal het niet snel, hier tenminste niet.

            De ballaststoffen zijn in feite de afvalstoffen van je plant, de plas poep en zweet. Als je constant van boven giet spoel je deze dus constant weer mee naar onder waardoor deze weer opnieuw in de plant terecht komen en dat proef je dus terug in je wiet. Daarnaast kan de plant die energie die ze nodig heeft om telkens maar die giften weer af te zetten beter voor je buds gaan gebruiken. Dus een keer van boven gieten kan best maar is volgens mij niet echt nodig. Is de grond te hard, woel hem dan los met een vork. en geef je plantjes niet te veel water. Overmaat schaat in deze vele malen meer dan een dagje droog staan.

            Grtz

            Comment


              #7
              Re: Van onder water geven

              Ik snap hem. Super info Monty!

              Thanks!
              [B][URL="https://420shop.nl"][COLOR=#008000][B]420Shop.NL: uw head- & seedshop!

              Comment


                #8
                Re: Van onder water geven

                ga dit is proberen binnekort overpotten dus waarom niet ^^

                Comment


                  #9
                  Re: Van onder water geven

                  Is een hele goeie post, ga het ook eens proberen met een gebogen gaasje

                  Comment


                    #10
                    sigpic

                    Comment


                      #11
                      Re: Van onder water geven

                      In de natuur of buitenteeld zorgt het bladerdek ervoor dat het hemelwater naar de buitenkant van de plant word afgeleid. Rondom de stam blijft het nagenoeg droog. In een pot die kleiner is dan de omvanf van de plant werkt deze trukk natuurlijk niet. Al het water zou naast de pot vallen als je haar onder de douche zou zetten. We moeten in de binnenteeld op aarde dus zowiezo al kunstgrepen uithalen. Ik pleit voor van onder water geven omdat enerzijds een natte stam zowiezo niet bevorderlijk is i.v.m.schimmels e.d. anderzijds zet de plant dus Rondom de stam haar ballast af, dit doet ze in de bovenlaag in de bovenste 10 cm of zo. De Wortels die daar zitten zijn dus afzetwortels, daar drinkt de plant niet mee. De drinkworteld zitten dieper. Ik geef niet in de schaal water maar met een drainage pijp (mijn geval een gaaskoker) die in een u vorm van loopt deze loopt niet tot helemaal onder in de pot maar tot op 2/3 ongeveer. onderin zit een laag hydrokorrel voor een goede afwatering. de U loopt dus door de drinkwortels.

                      De enzymen die je aanhaalt zijn natuurlijk prima. Die breken idd een deel van de ballast weer af in de voor de plant bruikbare stoffen.

                      Het hele verhaal gaat er dus om dat je niet lang je stam moet bewateren. je ken ook gewoon van boven gieten maar dan langs de potrand. Je kunt je plant op een bergje zetten en lang de rand een soort slootje maken dit voorkomt al zeer veel herinspoelen van ballast.

                      Grtz Monty

                      Comment


                        #12
                        Re: Van onder water geven

                        Mooie topic Monty kan men iets van leren al gaf ik al vanonder de dames water 1 beter 2 veel makkelijk en sneller klaar 3 geen gekleungel door je dames heen met de kans dat je iets breekt.

                        Super
                        Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd.

                        Comment


                          #13
                          Re: Van onder water geven

                          he monty
                          als ik nu mijn potten in een plastieke bak zet en die dan van onder vul ipv ze langs boven te begieten zoals ik dus tot nu toe deed blijven mijn voedingstoffen dan niet in die bak kleven als ze niet direkt drinken die planten
                          ik bedoel daarmee als ze niet meteen drinken zakt dan de voeding niet in de bak en ook als ik mijn tien potten erin zet is dan de ene nie met meer weg dan de andere
                          grtj benhaze

                          Comment


                            #14
                            Re: Van onder water geven

                            Euhm mensen Ik heb het hier over via een drainage buis je water in het medium brengen en niet een bak of schotel vol gieten.

                            Als je voedingswater lang in die schotel stil staat zal idd een deel van de voeding neerslaan.

                            Enkel water geven via een bak of schotel gaat natuurlijk wel prima.

                            Comment


                              #15
                              Re: Van onder water geven

                              De ballaststoffen bestaan hoofdzakelijk uit nitriet en zouten
                              als je dan, net zoals in de natuur, er voor zorgt dat het water via de buitenkant van de potten gegeven word zoals het nabootsen van de bladeren die er voor zorgen dat het niet rond de stam komt, zit je dan ook goed? begrijp wat je bedoelt, maar in de natuur komt het toch ook van boven af.

                              dit ivm bv. niet altijd bij de schotels te kunnen als je bv. 25 potten hebt staan.

                              Comment

                              Bezig...
                              X