Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Ph en Ec

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Ph en Ec

    Korting op 420shop
    effe gevonden


    Ph & Ec2.Wat is pH

    Heel eenvoudig gesteld kunnen we over een vloeistof of medium (aarde, cocos,etc.) zeggen dat die zuur, niet-zuur (basisch) of neutraal is. Ten einde een maat te hebben voor de mate van zuur of niet-zuur, is er een schaal bedacht om daaraan uitdrukking te geven. Evenals de kracht van de wind wordt dit uitgedrukt in een cijfer. De zuurgraad is verwerkt in een negatieve logaritmische schaal die een bereik heeft van 0 - 14. Hoe lager dit cijfer des te hoger de zuurgraad. Het verschil tussen een oplossing met pH van 5 en een pH van 6: de eerste is 10x zuurder dan de laatste. Het verschil tussen pH=5 en pH=7: de oplossing met pH5 is honderd maal zuurder.
    Een pH van 1 betekent dat je te maken hebt met een zeer zure vloeistof - een pH van 14 betekent dat je te maken hebt met een zeer basische vloeistof. Een pH van 7 betekent: een neutrale vloeistof die niet zuur of basisch is (gedestilleerd water).

    3.Wat is EC4.Waarom is pH zo belangrijk
    5. pH en EC meten



    Waarom een monster van de aarde nemen ?

    We nemen een monster van ons medium omdat we zo kunnen meten welke pH waarde het substraat bij de wortels heeft. De waardes zijn zeer belangrijk voor de ontwikkeling van alle soorten planten. Afhankelijk van de pH waardes bij de wotels van planten groeien & bloeien ze niet, slecht, goed of juist zeer goed. Zodra we het monster genomen en gemeten hebben kunnen we bepalen of de pH waarde bijgestuurd dient te worden, alleen op deze manier kan men opmaken wat de plant echt nodig heeft of juist niet. Alle andere wijzen zoals de drain van het gegeven water meten hebben weinig nut, je meet tenslotte niet wat er bij de wortels gaande is, en alleen daar wordt water, zuurstof en voeding opgenomen. Wat je in feite dus doet is tegenmoet komen aan de specifieke behoefte van de wortels, je luistert dus naar je planten !


    Wat heb je nodig voordat je begint
    Hoeveel monsters dienen er genomen te worden?


    Het is afhankelijk van hoe je de planten water geeft of het zinvol is om 1 of juist meerdere monsters te nemen van je aarde. In de regel is het zo dat als je alle planten apart kunt bewateren dan loont het zich om van iedere plant een monster te nemen, je kunt dan per plant een optimaal voedingschema nastreven. Indien je alle planten dezelfde voedingsoplossing geeft dan is dit natuurlijk weinig zinvol. Men kan dan beter 2 monsters nemen, te weten van de kleinste en van de grootste planten uit de tuin, men kan zo een tussenwaarde bepalen zodat de kleinste planten niet overbemest, of de grootste planten niet onderbemest worden.


    Een monster van je aarde nemen


    Ga als volgt te werk voor het nemen van een monster van je aarde: Ga uit van een hoeveelheid van minimaal 20ml ( circa 1 theelepel ) aarde uit de pot. Dit monster dien je echter samen te stellen van aarde die op verschillende plaatsen uit de pot is genomen. Mix de monsters goed door elkaar, droog ze en haal daar dan je 20 ml monster uit. Zorg ervoor dat je ook monsters zo dicht mogelijk bij de onderste wortels van de plant weghaalt. Stop het aldus bereide monster in een maatbeker en voeg dezelfde hoeveelheid gedemineraliseerd water toe als dat er aarde in de maatbeker zit. Zet dit mengsel voor minimaal 24 uur weg en roer het regelmatig om, na deze tijd giet je het mengsel door een koffiefilter heen in een schone maatbeker. Je dient zolang te filteren totdat je een zuivere vloeistof overhoud. Van deze vloeistof meet je de pH & EC waardes, de uitkomst van je meting is de pH & EC waarde bij de wortels ten tijde van het nemen van het monster. Stem nu de EC & pH waarde van het voedingswater dat je gaat toedienen af op het verbruik dat de planten hebben gehad zodat je deze een optimaal dieet aanbiedt.


    Temperatuur van het te meten monster

    Om een juiste waarde tijdens de meting te verkrijgen is het belangrijk dat zowel het monster dat men genomen heeft als ook de meetapparatuur die men gebruikt op temperatuur is. Men dient het monster op dezelfde temperatuur te houden als de temperatuur waarop de meetapparatuur geijkt is. Deze temperatuur staat altijd in de gebruiksaanwijzing van de pH meter vermeld. Indien men de meting bij een andere temperatuur verricht dan zal de gemeten waarde afwijken van de werkelijke waarde, ook is het belangrijk om je meetapparatuur tijdig te ijken met de juiste vloeistof, ook dit weer op de juiste temperatuur.
    Bijsturen van pH

    Je kunt tijdens alle fasen van de teelt de pH waarde controleren en bijsturen, indien je pH te laag is in het medium dan kun je de toegevoegde voeding bijzuren met pH+, indien de pH waarde in het medium te hoog oploopt dan kun je de toegevoegde voeding afzuren met pH-.



    Grtz
    Wat jezelf doet , Doe je meestal beter!!! xD
    Why drink and drive when you can Blow And Fly!!!!!

    sigpic

    #2
    Re: Ph en Ec

    wat laat gezien,
    maar goeie duidelijke uitleg.

    Comment


      #3
      Re: Ph en Ec

      Dat is een mooie uitleg! Als je het medim ph wilt verhogen/verlagen dan kan dat door ph- ph+ maar in welke verhouding? (voorbeeld) Stel dan ik een grond heb van 7.0 ik neem water van 6.0 wordt de grond dan 6,5 (7+6 /2)
      Binnenkort m'n eerst zelf gekweekte joint, roken. (JA! en dat was er eentje pff...)
      Stoned name generator, alias: "Splifftastic Space Cadet"

      Comment


        #4
        Re: Ph en Ec

        Mooie,complete en duidelijk uitgelegde info.
        Netjes pitcrew,heb hem in mn abc gezet.
        Thnx.

        Grts
        Daniella
        Geef een lach elke dag,je zal er vaak een voor terugkrijgen.

        Misty's ABC

        Comment


          #5
          Re: Ph en Ec

          een erg mooie uitleg en heel overzichtelijk. Ik heb het geprobeerd maar er is een probleem. 20ml is veel te weinig om goed te kunnen meten. als je dat twee keer door een filter laat lopen is al het water al opgenomen door het papier. of doe ik dan iets verkeerd?

          Comment


            #6
            Re: Ph en Ec

            20ml is wel erg kort ja, dan neem je toch gewoon wat meer.
            Binnenkort m'n eerst zelf gekweekte joint, roken. (JA! en dat was er eentje pff...)
            Stoned name generator, alias: "Splifftastic Space Cadet"

            Comment


              #7
              Re: Ph en Ec

              Oorspronkelijk geplaatst door MiChel N View Post
              Dat is een mooie uitleg! Als je het medim ph wilt verhogen/verlagen dan kan dat door ph- ph+ maar in welke verhouding? (voorbeeld) Stel dan ik een grond heb van 7.0 ik neem water van 6.0 wordt de grond dan 6,5 (7+6 /2)

              hallo, dit vraag ik me nu ook af, als mijn grond een waarde van 7.0 heeft bijvoorbeeld, hoe kan ik dan berekenen hoeveel ph waarde mijn water moet hebben om mijn grond terug naar 6.0 te krijgen ?

              grtzzz

              Comment


                #8
                Re: Ph en Ec

                dit bedoel ik nou. hier krijg je gwn geen antw op.
                het allemaal heel leuk al die uitleg over het meten. maar wat je daarna moet doen (na het meten) word eigenlijk nooit verteld, en zie nergens voorbeelden op dit forum.

                laters

                Comment


                  #9
                  Re: Ph en Ec

                  Hoi, heb dit verhaal ook met interesse gelezen, en is me ook opgevallen dat er geen antwoord op die vraag gegeven wordt.
                  Maar ben zelf ook nog maar beginner op het ph&ec gebied.
                  Op het het NoMercy forum kwam ik een tabel tegen;
                  Medium PH- Te geven PH- Ong. resultaat
                  5.00 - 7.50- 6.3
                  5.50 - 7.20- 6.3
                  6.00- 6.60- 6.3
                  6.50- 6.10- 6.3
                  7.00- 5.60- 6.3
                  7.50- 5.10- 6.3
                  8.00- 4.70- 6.3

                  Dit schema heeft ook eens in de Essensie gestaan.
                  Verder zou ik het NoMercy forum en de verhalen van SpeesCees maar eens doorlezen
                  erg leerzaam

                  Comment


                    #10
                    Was het maar zo simpel.
                    Maar als je aarde een pH van 7 heeft mag je natuurlijk niet zomaar een paar liter water met pH5 erin gooien als je er planten in hebt staan.
                    Grote schommelingen veroorzaken nog meer problemen, daarom is zo'n schema nutteloos. Je zult over een wat langere periode de pH moeten terugbrengen in kleine stapjes van 0.2 of 0.3 punt.

                    Send from my GT-I9100 White
                    ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

                    Comment


                      #11
                      Re: Ph en Ec

                      Stem nu de EC & pH waarde van het voedingswater dat je gaat toedienen af op het verbruik dat de planten hebben gehad zodat je deze een optimaal dieet aanbiedt.
                      Dat is nou precies wat ik wil weten. Hoe stem je dat af? Stel mijn aarde heeft een PH waarde van 7. Mijn plantjes willen graag zo ongeveer 5,8. Hoe zorg ik dan dat de PH waarde van mijn aarde zakt naar 5,8?
                      Topic: The MainLining Adventures II: Bloemschikken!

                      Het is niet zo zeer de bestemming maar de reis die het zo verdomde leuk maakt!

                      Comment


                        #12
                        Re: Ph en Ec

                        Je aarde moet niet naar 5.8 !
                        6.2 - 6.5 is laag zat, anders krijg je tekorten.
                        ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

                        Comment


                          #13
                          Re: Ph en Ec

                          Hoe krijg je water met een PH van ongeveer 6,1 zonder PH-meter.
                          Ik heb een oplossing gemaakt van 1% van PH- (groei 38% salpeterzuur met PH van dacht ik 0,24).
                          Hoeveel ml moet ik van deze oplossing toevoegen aan 1 liter Amsterdams leidingwater (PH circa 8,1) om een PH te krijgen van 6,1.

                          Comment


                            #14
                            Re: Ph en Ec

                            @ Joop69 , dat gaat niet zonder pH meter.
                            Al zakt de pH van het water ook als je groei/bloei voeding toevoegd.
                            Vaak zakt het tot rond de 6.5

                            Voor de mensen die willen weten hoe je de pH afstemd op je medium.

                            De pH van je toe te voegen water is 2 x de gewenste pH minus de pH van je medium die het al heeft.

                            Dus als je een pH van 6.2 wilt en de pH van je medium is 7.3.
                            Dan word de pH van het water (eventueel met voeding) dat je toe gaat voegen (2 x 6.2) - 7.3 = 12.4 - 7.3 = 5.1.

                            Comment


                              #15
                              Re: Ph en Ec

                              Je kunt de ph gehalte omlaag brengen met een paar druppen azijn of soda

                              Comment

                              Bezig...
                              X