Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Lente

Collapse
Dit topic is gesloten.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Lente

    Korting op 420shop
    Lente

    We zijn weer vertrokken en de eerste lentemaanden april en mei waren maar magertjes om mee te beginnen. Weinig zon en veel wolken zorgden voor een trage groei en start van de ontkiemde zaailingen. Gelukkig kwam eind mei ,begin juni daar verandering in en kwam de zonneschijn zich tonen. De zaailingen verwelkomden de zon door hun bladeren wijd te spreiden en rechtop wijzende om zoveel mogelijk van de zonnestralen te profiteren. De zonnekracht zorgde voor een enorme versnelling in de ontwikkeling van de planten.

    De eerste tegenslag begon al bij het ontkiemen van de zaden. Ik had mezelf 15 dubbelpaars zaden bemachtigd van Ingemar. Jammer genoeg ontkiemde geen enkel zaadje, er was zelfs geen krak te zien. Wat een slecht voorteken en ik verheugde me er al op om deze uit te groeien na zoveel over de kwaliteit van deze planten gelezen en gehoord te hebben. De purple tops zaden ontkiemden dan weer allemaal. Om niet bij de pakken te blijven zitten werden de dubbelpaars zaden vervangen door 20 new purple power zaden. Alle ontkiemde zaden werden geplant in 1 liter potten gevuld met stekgrond en daaruit werd dan de eerste selectie gemaakt. De ziekelijk traag groeiende planten werden verwijderd alsook alle andere planten die tekenen van zwakte vertoonden. Het voordeel van ze in kleinere potten eerst voor te groeien is omdat je zo minder aarde nodig hebt als je vele zaailingen moet uitzetten. Direct planten in 5 liter potten bv zorgt al onmiddellijk voor een grote hoeveelheid aarde en potten. Ook nemen grote potten heel wat meer ruimte in beslag en niet iedereen heeft een tuin die voldoet. Ook weet ik al op voorhand dat heel wat zaailingen zullen afvallen doorheen de tijd en het dus overbodig werk is om ze al in grotere potten te planten. Ook gebruik ik premix die ik mix met goede stekgrond waardoor je grond voedingrijk wordt en van hoge kwaliteit. Omdat jonge zaailingen zich niet goed zullen ontwikkelen door ze direct op deze premixgrond te planten geef ik ze liever twee weken groei op doodgewone stekgrond waarna eens ze kleine dames geworden zijn ze verpot worden. Het verschil tussen de sterke en zwakke planten is nu dan ook overduidelijk en om ze in de groei niet teveel te laten beperken worden ze hierna dan ook spoedig verpot in 4 liter potten gevuld met premixgrond. Hierdoor kunnen ze zich volop weer gaan ontwikkelen en verkrijgen dan een mooie donkergroene glans door de voedingrijke aarde. Tekorten zullen zich nu voor bepaalde tijd niet tonen en indien gewenst kun je vloeibare voeding geven ook. Een voordeel van steeds in een telkens grotere pot te verpotten is dat je opgewaardeerde aarde bijvoegt wat ervoor zorgt dat je geen vloeibare mest moet toe voegen omdat de voedingrijke aarde opnieuw voldoet voor een bepaalde tijd. Ik blijf verpotten tot ze in een 15 liter grote pot staan daarna gaan ze in hun definitieve verblijfpot van 40-80 liter. De reden hiervoor is dat je een kluit wortels van 15 liter nog kan overpotten maar een kluit van 30 liter geeft teveel stress aan de wortels. Ik laat namelijk de pot wat indrogen en inkrimpen en trek er dan aan de stam voorzichtig de hele kluit uit. Dit werkt alleen goed als de plant zich al stevig geworteld heeft in de pot. Zoniet blijft de helft in de pot liggen en de andere helft hou je vast in je hand. Dit is nogal stressvol voor de wortels. Ik heb totnogtoe nog geen plant negatieve effecten zien ondergaan door het verpotten. Ik ben van mening dat de positieve effecten van het verpotten dus de nieuwe ruimte voor de wortels en overvloedige voeding alle negatieve teniet doen. Aanraden om niet te verpotten omdat je plant schade zou ondervinden vindt ik dan ook belachelijk in veronderstelling dat je het allemaal goed doet natuurlijk. Ik geef trouwens biologische voeding bio groei en ze lijken ervan te genieten. Een stop langs de growshop om wat voeding op te halen was weer nodig. Wat nog te zeggen valt over premix is dat je echt maar 5% mag toevoegen aan je aarde. Denk dus niet ik zal hier eventjes 6 % of 7% toevoegen en mijn planten zullen nu nog beter groeien. Doe je dit krijg je het tegenovergestelde. Premix is al enorm krachtig op zichzelf. Als je teveel toevoegt dan krijg je vervormde planten door het teveel aan voeding in je pot. Je planten zullen trager groeien dan anderen ondanks het overvloed aan voeding. Overdaad schaadt? Inderdaad! Goed mengen is ook een vereiste daarom heb je wel nood aan een kuip waarin je b.v. 20 liter aarde doet en dan 1 liter premix erbij. Dit meng je dan heel goed. Premix is grijs en dus blijf je mengen tot je geen grijze deeltjes meer ziet. Na twee minuten verkrijg je topkwaliteit aarde waarvan ik je garandeer dat je planten er nog nooit zo mooi groen en levendig uitgezien hebben. Je hebt natuurlijk vele soorten aarde en elk met hun eigen kwaliteiten. Daarnaast heb je nog zovele recepten om goede aarde te verkrijgen. De reden waarom ik premix verkies is omdat je met een klein zakje op een gemakkelijke en snelle manier een grote hoeveelheid goede aarde kan verkrijgen.

    Paarse planten,kokos en bondageZware potten en kritieke fase
Bezig...
X