Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Waarom is regulier zaad zo duur?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Waarom is regulier zaad zo duur?

    Korting op 420shop
    Ik wil komende zomer wat reguliere zaden in de kas zetten om een voorraadje zaad te krijgen om mee te experimenteren.
    Ik vraag me alleen af...hoe kan het dat dit super eenvoudige volkomen natuurlijke zaad wat met tonnen voorradig zou moeten zijn zo duur is?

    Ik begrijp dat mensen betaald willen worden voor hun harde werk om bepaalde unieke kruisingen te creeren, maar 10 Power Plant zaden voor €5,2 per stuk?
    Iets wat iedereen op een vierkante meter zo met honderden na kan maken door gewoon de natuur op zijn beloop te laten?

    Ik denk er vast te makkelijk over maar wat zie ik over het hoofd?


    https://www.jointjedraaien.nl/wietfo...e_smiley69.gif

    #2
    Ik herinner me ook wel eens gezien te hebben dat ze iets goedkoper zijn dan hun gefeminiseerde variant. Las eens dat reguliere soorten superieure stekken opleveren. Misschien is dat belangrijk voor hun werkwijze, geen idee eigenlijk. Maar dan zou het wellicht duurder kunnen zijn omdat ze hun gereedschap aan je verkopen
    Last edited by Snuitje; 12 March 2023, 00:06.

    Comment


    • Snuitje
      Snuitje commented
      Editing a comment
      Maar waarschijnlijk is een groot deel van de prijs van een soort voor de gewenste consumptieve eigenschappen, en de kosten van de productiekosten wegen minder zwaar. Had even bij dutch passion gekeken, hebben veel soorten als regulier en gefeminiseerd. Regulier is ruwweg 25%-50% goedkoper dan gefeminiseerd.

    • QnQ
      QnQ commented
      Editing a comment
      omdat je (reëel gezien) kans hebt dat de helft mannelijk is.

    • Snuitje
      Snuitje commented
      Editing a comment
      Inderdaad QnQ. Dat ook. Denk dat Jim zich ook voornameijk afvroeg waarom ze dan toch nog relatief meer kosten dan gefeminiseerd, als dan ook nog de productiekosten lager zijn.

    #3
    Precies @Snuitje

    Sterker, bij Dutch Passion kosten 10 reguliere PP zaden net zoveel als 10 gefeminiseerde zaden.

    Maar wellicht is het een beetje het verhaal van het lege cassettebandje vroeger, waar Buma Stemra vrolijk wat op de prijs gooide om je op die lege bandjes illegaal muziek kón opnemen/copieéren.
    Met drie reguliere PP zaadjes van DP hoef ik nooit hun PP nog te kopen.​ Zo gezien zouden ze juist duurder moeten zijn
    https://www.jointjedraaien.nl/wietfo...e_smiley69.gif

    Comment


    • Snuitje
      Snuitje commented
      Editing a comment
      Ik weet niet wat de regels zijn bij cannabisplanten als het om het voortbestaan van de soort gaat. In het dierenrijk is het vaak niet goed om broers en zussen met elkaar te kruisen, of zelfs maar verdere verwanten. Daardoor degenereren adellijke families en koningshuizen ook, en sterven soms uit; ze doen het enkel met elkaar. Als ze aan de buitenkant al normaal lijken, zijn ze meestens gestoord. Denk dat het met planten wel anders is, want zie de ervaren rotten hier vaak praten over terugkruisen, F8, F1 etc. Het is een wetenschap denk ik dan. Bovendien zijn de nakomelingen van twee kampioensdieren (en hopelijk zijn de ouders van de reguliere zaadjes door je duur koopt dat ook), niet automatisch zelf ook kampioenen. Misschien kraam ik onzin uit, maar denk dan ook dat het wel ingewikkeld is.

    #4
    Op zich denk ik dat het voor een stabiel ras niet meer dan schappelijk is om regular duurder te prijzen. Je geeft je lijn weg.

    Comment


    • Snuitje
      Snuitje commented
      Editing a comment
      Daarom misschien ook sommige soorten op dp site regulier duurder t/m veel goedkoper vergeleken met gefeminiseerd? Omdat ze het zelf ook nog niet zeker weten? Oude juwelen sommige soorten, zoiets. PP een soort oude vw bus of kever, rijdt klote maar iedereen wil er 1

    • KritischeMassa
      KritischeMassa commented
      Editing a comment
      Ja ik heb weinig zinnigs te melden eigenlijk zoals altijd, was gewoon brainfart... misschien Tat2peet iets toe te voegen?

    • Snuitje
      Snuitje commented
      Editing a comment
      Denk juist dat je de spijker op de kop sloeg. Zal vast om de klassiekers gaan, met een bewezen onderhoudshistorie

    #5
    Je denkt er idd te makkelijk over ben ik bang. Uiteraard krijg je zaad door een vader en moederskant samen te zetten, maar selectie van planten is iets ingewikkelder ben ik bang.
    Ik selecteer uit 200-500 zaden een geschikte dame of heer, daar heb je tijd voor nodig en ruimte. Bij een nieuwe kruising spreek je dus over 400-1000 planten om van soort A een goede X en Y te zoeken en tevens van soort B. En dan door naar een F1 of S1, je bent zo een jaar verder in je selectie.
    Als je eenmaal je ideale soort hebt….dan is het wat simpeler.

    Comment


      #6
      Bedankt voor je antwoord.
      Maar nu heb ik ipv één, twee vragen

      Ik snap helemaal dat het maken van een soort met stabiele eigenschappen erg veel werk en tijd kost.
      Maar als je die eenmaal hebt dan is het produceren van reguliere zaden toch een stuk makkelijker (en dus goedkoper) dan het maken van gefeminiseerde zaden?

      En vraag twee: Zijn de zaden die ik uiteindelijk krijg uit het kweken met een zakje reguliere zaden minder dan de oorspronkelijke zaden uit dat zakje?
      En levert dus alleen de moeder en vader van deze 10 zaden deze kwaliteit en zijn de zaden die ik er mee kweek inferieur?
      En ik spreek dan niet over kleine genetische verschuiving, want ik begrijp dat als je dat 20 keer doet het eindproduct waarschijnlijk wel anders zal zijn.

      https://www.jointjedraaien.nl/wietfo...e_smiley69.gif

      Comment


        #7
        Winstbejag, plat kapitalisme en vraag en aanbod en zo.

        En 2: dat hangt af van hoe stabiel je reguliere zaad is. Maar in principe is het een quasi kopie van pa en ma.

        Comment

        Bezig...
        X