Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

geen watercure, maar een SUGARCURE!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    geen watercure, maar een SUGARCURE!

    Korting op 420shop
    We hadden al een "sweat-cure", "flue-cure", "water-cure", "banana-cure"... Met enige trots voeg ik daaraan toe:

    De Sugar-cure!

    Het recept is eenvoudig:

    - Maak een oplossing van suiker in water, 100 gram suiker per liter.
    - Donder daar je toppen in. Leg er iets bovenop (gaas) zodat de toppen helemaal onder water blijven.
    - Laat het brouwsel 4 dagen staan op 35 graden celcius.
    - Spoel het uit, droog het snel (oven op 35/40 graden)
    - Rook een heerlijk zacht, fruitig wietje.

    Ik heb het uitgeprobeerd met een paar plukjes droge White Widow. Ik zou het graag met vers geoogste toppen proberen, maar dan moet eerst mijn nieuwe oogst binnen zijn.
    De toppen worden iets donkerder groen, maar niet bruin. De smaak blijft fris en vers, maar de scherpte is er helemaal vanaf.

    Hoe ik dat zo bedacht? Ik had al geexperimenteerd met een watercure (toppen in schoon water laten weken) waarbij de cellen openbarsten en leeglopen. Je houdt dan een vrijwel smaakloos wietje over. Ik was meer tevreden over een sweat-cure (toppen vochtig en afgesloten op 35 graden houden) maar dat is enorm gevoelig voor schimmel.

    Ik zocht dus een methode om te curen onder water, maar zonder dat de cellen openbarsten. Dat openbarsten komt door osmose (google dat zelf maar) en is te voorkomen door niet te weken in schoon water, maar in zoet/zout water. Aangezien ik geen zin heb om zout te roken heb ik een suikeroplossing gebruikt (100 gram per liter) en daar wat overgebleven flut-topjes ingegooid.

    (Voor tabak wordt trouwens een soortgelijke methode gebruikt, maar dan niet zozeer in suikerwater maar in een "saus" van suiker, glycerine, drop en weet-ik-veel-wat.)

    Het werkt! Het water wordt niet groen, dus de cellen blijven intact. Het oppervlak van het water krijgt een stinkend vel, maar de wiet onder het oppervlak blijft schoon.

    Een beetje overblijvende suiker is ook niet erg. Suiker verbrandt schoon.

    Mijn proces is misschien een beetje omslachtig:
    cureoven.jpg

    Dit oventje was al omgebouwd voor een "sweatcure". Daarvoor heb ik de electra verbouwd, zodat het ding geen 1300 watt maar 325 watt trekt. (Verwarmingselementen in serie in plaats van parallel.) De timer van de oven heb ik vastgezet, zodat ik 'em niet iedere 120 minuten hoef te herstarten. Naast de eigen thermostaat heb ik een externe, nauwkeurige thermostaat toegevoegd. De sensor zie je op de schaal geplakt zitten.

    Drogen doe ik op het rooster dat op de foto bovenop het oventje ligt. De sensor plak ik dan in het oventje, tegen de bovenkant. De deur van het oventje blijft op een klein kiertje. De temperatuur blijft op 35 graden. In een uur of 12 is het spul droog en rookbaar.

    Tot zover de "sugar-cure". ik vond dat ik het idee even in het public domain moest gooien.

    #2
    Re: geen watercure, maar een SUGARCURE!

    Intresting.
    Last edited by monty; 7 January 2012, 15:37.

    Comment

    Bezig...
    X