Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Afdak met sedum voor mijn fietsen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Afdak met sedum voor mijn fietsen

    Korting op 420shop
    Hoi beste cannabis vrienden,

    Ik zit met een vraag die helemaal niets met onze hobby te maken heeft en ik heb nog niet het juiste antwoord kunnen vinden op het net, dus vraag ik het maar even hier. Ik weet dat er hier meer handige mensen ronddwalen.

    Ik wil voor mijn fietsen een afdakje maken in mijn tuin. Ik zat eerst te denken aan wat tuinhout en golfplaat, maar omdat ik vanaf de hogere etages veel op het dakje zal kijken dacht ik dat het eigenlijk wel leuk zou zijn om een sedumdak te maken. Beter voor.....van alles, maar vooral mooier en leuk.

    ?u=https%3A%2F%2Ftse1.mm.bing.net%2Fth%3Fid%3DOIP.Aizfzhnsj_wPOxl12_ErdQHaHa%26pid%3DApi&f=1.jpg

    Nu is er best veel te vinden over de aanleg van sedumdaken, maar het stomme is dat bijna alle howto's beginnen met "controleer of je dak genoeg draagkracht heeft om het sedumdak te ondersteunen", dan hebben we het over 100kg/m2. Leuk ja zo'n advies, maar nergens kan ik vinden hoe je dan dat dak maakt met genoeg draagkracht, ze gaan ervan uit dat je al een dak hebt. Ik ben best handig, maar heb gewoon geen idee wat nou echt een goede manier is om dit aan te pakken.

    Mijn plan is om het dak te maken tegen de gevel aan van het huis met aan de andere kant twee of drie palen, dus ik moet op een of andere manier een draag verbinding maken met de muur. Ik dacht eerst aan een balk tegen de muur aan schroeven, maar ik las ergens dat men vaker beugels gebruikt, maar wat voor beugels precies weet ik niet. Ik vraag me af hoe ik de palen het best veranker in de grond, kuil met beton, of ijzeren pijp waar paal ingaat, ik weet het niet. Verder denk ik dat het dak dakbedekking nodig heeft. Krijg je dat erop geplakt met zo'n klein gasbrandertje die je ook gebruikt om loodgieterswerk te verrichten, of heb je echt zo'n grote brander nodig? Het dak zal toch ook wel een opstaand randje nodig hebben? Wat voor plaatmateriaal gebruik ik het best?

    Heel wat vragen dus en er zullen er nog wel meer komen. Als iemand wat antwoorden heeft zou tof zijn, of me wat verder helpen door in de juiste richting te wijzen op een andere website zou ook al helpen denk ik.

    ps.
    Nu zullen er misschien oplettende mensen zijn die denken "Maar Joop, wat moet jij nou met een fietsenhok op je balkon in Amsterdam" en dat is een goeie vraag. Er zullen er ook zijn die mij al op topics hebben gespot waar ik voorheen niet kwam, dan hebben we het over binnen kweken. Jullie raden het waarschijnlijk al, ik ben verhuisd. Zodra ik wat meer tijd heb om mijn oude hobby op te pakken ga ik er meer over vertellen en dan vooral over de binnenkweek plannen. Daar heb ik ook veel vragen over, maar dat komt nog wel. Eerst maar een fietsenhok

    #2
    Als je per vierkante meter dak een maat uitnodigd en een dansje doet op dat dak. Dan zal het wel stevig genoeg zijn zeker?

    Comment


    • Slome Joop
      Slome Joop commented
      Editing a comment
      Dat denk ik wel ja. Dat is dan ook de ultieme test vanaf nu. Hoe ik het ook ga doen, ik ga met een maat een dansje op dat dak doen als het klaar is.

    #3
    Doe in ieder geval de dwarsbalken OP de palen monteren, en niet ertussen zoals op de foto

    balki.png
    Last edited by QnQ; 1 October 2021, 07:57.
    ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

    Comment


    • Slome Joop
      Slome Joop commented
      Editing a comment
      Hahaha, ja dat is een goeie!

    #4
    Da's m'n werk man.

    Wat Q zegt. Liggers op staanders en zou die staanders tegen je muur aan laten vervallen en gewoon een drager op de muur bouten.

    Sedum mag alleen niet direct op t bitumen maar altijd op universal of EPDM (vijver folie) anders groeien die wortels je dak lek.
    Vergeet die halve meter vrij rondom niet voor onderhoud.

    Jesus Joop, dit is wel zo godvergeten simpel dat je het niet zou moeten durven vragen voor die enorme oppervlakte.
    ​​​​​
    €2450 ex BTW fix ik t voor je.
    Pas u aan aan de onaangepasten. Wees tolerant voor de intoleranten. Omarm hen die u afwijzen. Het systeem heeft gefaald.
    Het systeem betreurt dit ten zeerste.

    Comment


    • Slome Joop
      Slome Joop commented
      Editing a comment
      Alles is simpel als je weet hoe het moet. Ik heb gewoon geen zin om iets te maken om achteraf te horen te krijgen "dat had je toch beter zo en zo kunnen doen"

      Drager tegen de muur, dat had Q in de chat ook al bevestigd, dus dat is dan duidelijk, geen staanders tegen de muur. Ik ben nog niet helemaal zeker van de afmetingen, ik zit te denken aan 3 x 3 meter. Volgens mij kan ik dan af met 2 staanders toch? Bouten zeg jij, keilbouten? Of is minder ook voldoende (schroeven)?

      Bitumen is dus wel ok? Als ik er maar folie overheen leg right? Krijg ik dat er wel op met zo n klein handgasbrander, of moet ik daar zo n grote brander voor gaan huren?

      Onderhoud??? Ik herinner me van de flat waar ik voorheen woonde dat dat spul aan kwam waaien met de wind of zo en dat vervolgens het hele dak (van de garages) er vol mee groeide. Wat voor onderhoud zou ik daar dan nog aan moeten doen?

      Sorrie, zo veel geld heb ik niet, ik ga het toch maar zelf proberen

    • Eerstekamerlid
      Eerstekamerlid commented
      Editing a comment
      Ik zou niet eens gaan branden joh. Heb een typhushekel aan EPDM maar t is goedkoop snel en simpel en je hoeft er niet overheen te banjeren dus dat is de simpelste methode.
      Beetje vouwen en snijden en dan met spuitbusje lijm over je alu daktrim plakken. Blijft beunhazenspul maar als amateur mag je daarmee werken.. Zink is mooier maar wordt wat lastiger voor je vrees ik.

      3 meter is best een overspanning. Moet je wat hogere balken pakken. 145x45 is wel minimum zou ik zeggen hart op hart 60. 165x65 is mooier maar ff kijken hoe je uitkomt met hoogte enzo. Liggers in je muur vallen weg maar onder dakbeschot kan wel kopstoter worden met te weinig hoogte.

      Hoe minder grondcontact des te minder kans op rotten en klein overstekje is sowieso altijd tof.

      Die die balk meestal met kozijnschroeven of stukjes draadeind met chemisch ankertje borgen. Vaste muur maakt er na dakplaten een lekker stijf geheel van hoef je niet te schoren.

      Ff mooi loodslabje inslijpen met meterstukken en je krijgt een sticker met gouden randje.

    • Slome Joop
      Slome Joop commented
      Editing a comment
      Bedankt voor je hulp Eerstekamerlid ik moet al deze info even processen (er staat meer dan je in eerste instantie verwacht) en daarna komen de vragen wel weer. Ik kan er nu al een paar bedenken, maar ik denk dat het handiger is als ik er even een tekeningetje van maak, waar jij dan vervolgens met mijn toestemming over heen mag zeiken Het project heeft niet heel veel haast, dus kan wel even duren voor het op papier staat.

    #5
    Kan dat sedum trouwens ook in cassettes krijgen. Stuk duurder wel. Heb je wel dikkere laag en kan je makkelijker verwijderen als je extra luchtgaten moet maken om die 8 extra 600 watters wat te koelen..
    Pas u aan aan de onaangepasten. Wees tolerant voor de intoleranten. Omarm hen die u afwijzen. Het systeem heeft gefaald.
    Het systeem betreurt dit ten zeerste.

    Comment

    Bezig...
    X