Mededeling

Collapse
No announcement yet.

81° ergens in PC

Collapse
Dit topic is gesloten.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

81° ergens in PC

Korting op 420shop
    Na het downloaden van speedfan kreeg ik bevestigd wat ik al vermoedde. Ergens in mijn PC is het te warm. Mijn kamertemperatuur stijgt steeds een goed pak graden als mijn PC lang aanstaat.

Nu wil ik weten wat er zo warm is maar het is niet echt zo duidelijk...

Info die ik ondertussen heb gevonden: De 81°C die vermeld staat is temperatuur 3 (van de 3, 1= 31° en 2=38°) die deel uitmaken van chip IT8718F (moet iets te maken hebben met Super I/O. Ook heeft de temperatuur iets te maken met een ISA bus. En bij adress staat $228, weet niet of het uitmaakt.

Kan iemand hier iets van maken? Ik denk dat het mijn GPU is want ik gebruik de twee uitgangen voor dualscreen en het lijkt ook het warmst als ik mijn hand naast de fan houd...

Dusja, weet iemand of dit klopt en wat ik daar aan kan doen indien het idd mijn GPU is? (behalve dualscreen uitschakelen)

P.S.: Alle andere temperaturen (cpu, hdd, ...) staan erg stabiel rond 28-37C°
    Last edited by Aurora; 4 December 2009, 13:43.
    sigpic

Re: 81° ergens in PC

Heb je CPUID HWMonitor al geprobeerd?
    Of die dezelfde readings geeft?

En hij hapert niet bij deze temperatuur?
    Welke videokaart heb je?
    Last edited by ceBep; 4 December 2009, 14:30.

Comment

Hey Aurora

Ik leef met je mee, oververhitting is nooit tof.

Warning : ga zitten en adem rustig, rol een vette joint want de uitleg is lang

Naar mijn mening (en heb jaren ervaring als backup) heeft je probleem maar 2 mogelijke oorzaken
      Je hebt een probleem met je northbridge man
      of je hebt een probleem met de temperatuursensor van je mobo.

ff uitleggen wat in godsnaam een northbridge is :
      Hier gaat het over, volg de zwarte pijl van northbridge

Ik zal het proberen simpel houden, als je iets niet verstaat roep je maar
      Alle verwerkingen van je I/O (input/output) devices zoals schijven, video kaarten, netwerk etc etc ...
      wordt voornamelijk hierdoor geregeld via IRQ's zodat je CPU (processor) zich enkel moet bezighouden met berekening ipv data te verplaatsen.
      Bij vele mobo's moet je daardoor bij een nieuwe installatie een pakket chipset drivers installeren.
      Die chipset is normaal gezien je northbridge (uitzonderingen bestaan waar 2 chipsets zitten)
      Deze northbrigde moet dus gekoeld worden, want schakelingen = warmte en zal ALTIJD een koelelement op te vinden zijn.
      Is dit er niet, gaat je mobo langzaam aan stuk en is ermee geprutst door iemand.

7 vragen :
      - welk type mobo gebruik je
      - is deze overclockt of zijn er standaard onderdelen verandert
      - hoe lang is het geleden dat je hele pc nog uitgeblazen is met perslucht?
      - wat voor koeler heeft deze northbridge
      - is de airflow goed van je pc : dus koude lucht binnen vanonder, warme lucht buiten vanboven
      - heeft je pc bios-performance profielen, zo ja, zijn deze aangepast
      - voelt je northbridge warm aan, heet of kokend? hou je pink er op voor een "accurate" schatting

Ik heb zelf al ondervonden dat vele moederborden met een inefficiente nortbridge koeler geleverd worden,
      of dat die temp sensor van de haak is

M'n K8v-x bijvoorbeeld had een zwakke platte northbridge koeler en heb deze vervangen door een van een grafische kaart => problem solved
      M'n P5 mobo'tje daarintegen gaf een temp aan op de northbridge van 95°
      terwijl de koelvin gewoon koud was
      Ff google gebruikt in deze syntax [mobo model][onderdeel][foutmelding]
      dus "Asus P5 northbridge overheating" bijv. en je vind zo uitleg dat dit een gekend probleem is, je temp sensor mankeert wat bla bla enz ...
      Probleem negeren dus
      Maar weten = goud, dus start je zoektocht maar al

Comment

Praten we over de CPU of de GPU?
        Als ik CPUID Hardware Monitor laat meten, zie ik exact waar de temperaturen voor staan en hoe hoog ze zijn.
        Dan kun je toch ook zien waar de schoen wringt of begrijp ik het verkeerd?
        Screenshot bijgevoegd ter verduidelijking

Comment

Duidelijk die gpu, nu de exacte oorzaak zoeken natuurlijk
          overloop alle punten eens en kijk hoever je geraakt want een hoge temp kan echt een legio aan oorzaken hebben
          Van verkeerde spanning tot slechte firmware, stof enz ....
          Voor verdere hulp kan ik je misschien tweakers.net aanraden
          daar kennen ze minder van plantjes maar een hoop meer over alle mogelijke pc problemen, ik kan je hier enkel de aanzet geven ben ook niet alwetend
          Voel eens aan de componenten of ze werkelijk zo heet worden, gebruik desnoods een thermometer.
          Maar werk veilig, geen water in de buurt enz dus

Is dit tijdens gamen of andere zware belasting, of ist dit ook als de pc idle staat?
          + en alle voorgaande vragen zoals hierboven gesteld

Comment

Jammer dat de vragensteller nog geen screenshot heeft geplaatst met dezelfde gegevens.
            Want dit proggie mits het ondersteund wordt geeft goede info weer.
            Maar afwachten dan maar....

Comment

Hehe idd
              Meer kunnen we niet doen hé Vale

Comment

Ja, dan stopt het eerst eventjes.
                Of is ie in rook opgegaan?????
                Hoop het niet!

Comment

damn, juist post waar ik aan bezig was gewist..

anyway, hier nog es de info (bedankt trouwens voor de vlugge reacties, ik was echter op café)

- gpu: ATI Radeon HD 4980
                  - mobo: GIGABYTE S-series GA-MA770-DS3 (met plaats van meeste hitte aangeduid dmv de pinktest hehe)

- niet wordt overclockt en niets is gemod geweest
                  - 2 maand oude pc, alle onderdelen nieuw
                  - alle andere onderdelen stabiel op 30° dus duidt wel op goede airflow denk ik
                  - ben niet in rook opgegaan en PC ook (nog) niet
                  - AHa!! Inderdaad beter progje:

is dit dan de northbridge?? (en ja mijn gpu is inderdaad ook wat aan de warme kant, moet ik liquid koeling overwegen?)
                  sigpic

Comment

Yup het is je northbridge
                    Eneuh je gpu is mss wel wat warm, maar nog steeds in de groene zone
                    (tenminste als dit de temp is als de pc al een tijdje opstaat en niet als die net opstaat)
                    Een gpu kan veilig werken tot 90° maar dat is dan ook het randje

Comment

nog es bedankt, envoor die northbridge en gpu, is het de moeite om extra koeling te kopen? Liggen toch dicht bij elkaar dus moet gemakkelijk te koelen zijn met een elementje...
                      sigpic

Comment

Je kan van die koelblokjes kopen voor op je north/south bridge.
                        Gewoon van die passive koelblokjes. Je kan ze er met van die plakkertjes
                        op vast maken. Of.. maar das wel definitief, ze er op lijmen met koellijm. (o.a zalman)
                        Op mijn northbridge maakt die toevoeging een verschil van 13graden.

Liquid koeling zou niet nodig moeten zijn hoor.
                        Je northbridge kun je eenvoudig koelen met een passief koelblok(je) dan wel met een fan.

Je grafische kaart (afhankelijk van waar je gpu zich bevind op je grafische kaart)
                        kun je vrij eenvoudig en goedkoop koelen met een simpele pci slot koeler. (7,50 ofzo)
                        Die druk je in een vrij pci slot. Deze koelers hebben afzuiging die bijna aansluit op je gpu.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Grtz,

Gertie
                        sigpic

Gertie's bescheiden bloemen tuintje

Comment

kan je zo'n koelblokje eens linken (pic of kooplink), is dat zo'n ijzeren plaatjesraster? want dat zit er al op hé... en die gpukoeler is wel interessant, als het maar 7,5 is. Bedankt
                          sigpic

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Aurora View Post
                            kan je zo'n koelblokje eens linken (pic of kooplink), is dat zo'n ijzeren plaatjesraster? want dat zit er al op hé... en die gpukoeler is wel interessant, als het maar 7,5 is. Bedankt

Hi Aurora,

K heb zelf deze (attachment) op mijn northbridge hangen.
                            Gewoon een passief blokje welke ik met speciale pasta van zalman
                            (koellijm) heb vastgemaakt. Blokje kost onder de 5 euro.
                            Heb er zelf 3,95 voor betaald.

Er zijn ook wel nb koelers met een klein fannetje alleen zijn die over het algemeen heel erg luidruchtig. (klein dus veel toeren)

Suc6

Gertie
                            Attached Files
                            sigpic

Gertie's bescheiden bloemen tuintje

Comment

Gertie, waar heb je dat koelblokje gevonden?

Ben hier al 6 winkels langs gelopen maar niemand doet meer aan extra mod spullen....
                              sigpic
                              Kruimel um, draai um, steek um op en paas um door.

Comment

Bezig...
                              X