Weet je Herbalists nog? Ik heb het spel overgenomen en herschreven

Collapse
X

• Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts
  • kweekbaas
    Zaadje
    Nieuw Lid
    • Aug 2026
    • 3

Games Weet je Herbalists nog? Ik heb het spel overgenomen en herschreven

Korting op 420shop
    Vorige week kwam ik hier een topic uit 2013 tegen over een weedgame in ontwikkeling, Herbalists: https://www.jointjedraaien.nl/wietfo...ieuwe-weedgame. Ik heb daar kort gereageerd, maar zoals Reppel terecht aanstipte verdient het verhaal een eigen topic.

Ik heb die game jaren geleden overgenomen, inclusief de volledige broncode, en herschreven naar iets wat een stuk stabieler draait. Daarna heeft hij nog zeker 8 jaar stilgelegen. Inmiddels is hij weer live, in beta, met nog steeds de nodige quirks: https://kweekrijk.com (wil je gelijk met extra geld en 3 dagen vip beginnen gebruik dan https://kweekbaas.kweekrijk.com als link)

Waar ik het meest benieuwd naar ben is dit: als je Herbalists destijds gespeeld hebt, waarom ben je gestopt? Iemand hier zei "was wel leuk, maar trok niet echt" en dat is denk ik precies waar het spel op sneuvelde. Was het de VIP-drempel, het eindeloze grinden, dat er na een tijdje niks nieuws meer kwam, of iets anders? Ik heb meer aan dat antwoord dan aan tien ideeën voor nieuwe features.

Want de kritiek in dat oude topic was grotendeels terecht. Het VIP-systeem waar je eigenlijk niet omheen kon, vrienden werven om verder te komen, en een economie die nergens op sloeg. Je kreeg binnen tien minuten miljoenen toegestopt, en tegelijk kon je voor 5 euro in de VIP-shop een item van anderhalf miljoen kopen. Dat staat in geen enkele verhouding tot de rest van het spel, en dan valt er dus ook niks meer te bereiken. Iemand noemde het destijds een piramidespel en ik snap precies waar dat vandaan kwam.

Mijn insteek is anders. Een spel moet leuk zijn zonder dat je je portemonnee trekt, en er mag best wat realisme in zitten.

Wat er inmiddels ligt

De economie is een stuk stabieler getrokken, al blijft dat finetunen. Items hebben andere prijzen en een betere onderlinge verhouding gekregen, en er zijn nu veel missies en doelen die geld opleveren, zodat er ook echt iets te doen is.

De shop met echt geld is aangepast op die verhoudingen. Je koopt niet meer voor een euro iets van anderhalf miljoen. Ik probeer echte aankopen eerder te ontmoedigen dan aan te moedigen. Het dagaanbod houdt ook rekening met je level, zodat een nieuwe speler spullen krijgt waar hij nu wat aan heeft in plaats van spul dat pas over maanden nut heeft.

De zaden kloppen nu een beetje met de werkelijkheid. Naast feminized heb je regulars, met 50/50 kans op een mannetje. Die gebruik je op je zaadplantage om zelf te kweken, en wat je oogst is zelf ook weer regular. Niet elk zaadje levert dus wat op, en dat maakt het een stuk minder voorspelbaar. De plantage zelf is verbeterd en de steden zijn aangepakt.

Vechten kan sinds kort. Kort samengevat: vanaf level 15 doe je mee, daaronder kan je niet aangevallen worden. Je stuurt je tien sterkste vechters (dealers) en de uitkomst wordt berekend op level en gezondheid, met een kleine toevalsfactor. Je valt spelers van je eigen level of hoger aan, met een marge naar beneden die ruimer wordt naarmate je hoger komt. Na elke aanval, gewonnen of verloren, kan je hetzelfde doel 6 uur niet opnieuw pakken en is dat doel 3 uur beschermd tegen iedereen. Word je zelf aangevallen, dan mag je terugslaan ongeacht het levelverschil maar uiteraard niet lager dan level 15, binnen 48 uur en maximaal 3 keer. Bij winst pak je een deel van het geld en soms een item, maar nooit wapens of voertuigen en niet het zeldzaamste spul. Daar bovenop bouw ik een uitgebreider systeem voor gangs/clans, met een stuk maffia eromheen.

En dan iets waar ik maar meteen eerlijk over ben, want het raakt precies aan de kritiek van toen: er is nog steeds een referral. Iedereen heeft een eigen link (jouwnaam.kweekrijk.com). Klikt iemand daarop, dan krijg jij 500 in-game. Wordt iemand via die link lid, dan krijg jij 7 dagen VIP en de nieuwe speler 3 dagen VIP plus 5000 startgeld. Het verschil met vroeger zit hem er wat mij betreft in dat VIP niet meer de enige weg vooruit is, dus je hoeft niemand te ronselen om mee te kunnen doen. Vind je dat alsnog te dicht bij het oude systeem liggen, zeg dat gerust, dan denk ik daar serieus over na.

Wat nog op de lijst staat

Grotendeels dingen die in dat oude topic al genoemd werden. Het groeiproces meer laten afhangen van omstandigheden en soort, want een auto hoort nu eenmaal eerder klaar te zijn dan een sativa. Meer tegenspel van politie (er staat inmiddels een beginnend politiebureau met een doel) en van rivaliserende gangs. En een uitleg die nieuwe spelers echt op weg helpt, want die miste toen ook al. Daar is nu een begin mee gemaakt.

Verder wil ik op termijn met seizoenen gaan werken, dus resets waarbij de top 3 een prijzenpot verdeelt. Hoe ik dat eerlijk houd voor iemand die niets uitgeeft ben ik nog over aan het denken, maar dat is een zorg voor later.

Waar ik zelf niet tevreden over ben

Het lettertype. Ik kom er simpelweg niet uit wat wel past, heb het maar bij het origineel gehouden dus als iemand daar een goede suggestie voor heeft: graag. En het mobiele design. Het is in de kern een desktopgame en ik heb mijn best gedaan om hem mobielvriendelijk te maken, maar daar valt nog winst te halen. Dat komt nog.

Het is dus niet even in een paar dagen omgebouwd, en juist daarom stel ik de vraag hier. Waar haal je betere feedback vandaan dan bij de rokers zelf?

Kraken mag trouwens ook, daar heb ik meer aan dan aan complimenten.
  • kweekbaas
    Zaadje
    Nieuw Lid
    • Aug 2026
    • 3

Update: wat er de afgelopen week is gebeurd

Een week verder en het was een zeer productieve. Voor wie er meeleest (of meespeelt): dit is sinds mijn bericht van een week geleden veranderd.

De plantage is een reis geworden

De grootste verandering. Elke stad heeft nu zijn eigen plantage, met zijn eigen water, mest, ongedierte en gezondheid. Je ziet dus ook en verzorgt alleen het veld van de stad waar je bent. Heb je dus meerdere velden dan betekent dat meer reizen en/of verzorgingsmiddelen kopen. Elk veld speel je vrij met een soort queste: drie doelen (verkoop daar x gram, rook x gram joints, bezit er een pand) plus een koopsom, oplopend van Detroit tot Ohio. De tellers starten pas op het moment dat je de ontgrendeling activeert. Wat je dus eerder in het spel hebt gerookt of verkocht telt niet mee voor de doelen van deze plantage en natuurlijk kan er maar een ontgrendeling tegelijk actief zijn. De zaadplantage werkt daarnaast hetzelfde: per stad vrij te spelen met een sleutel. Het verkopen van grammen in de betreffende stad betekent dus ook weer nieuwe handel omdat je in kamers in die stad moet verblijven met je dealers om zo aan de verkochte grammen te komen.

Ohio als eerste bereiken en daar exclusief spul verkopen is dus een echte prestatie geworden in plaats van een kwestie van doorklikken.

De economie, weer een ronde eerlijker

Een paar dingen die gewoon fout waren, zijn ondertussen recht gezet. Het mooiste voorbeeld: het item superjuice beloofde in zijn tekst 20% meer zaadjes, maar deed er in de praktijk slechts 5. Deze situaties gaan met items niet meer voorkomen en de percentages tonen nu de definitieve hoeveelheid extra % zaadjes die je krijgt. Zo is het getal wat je ziet ook wat je krijgt. Ook de muntkoers is in die ronde meegenomen, waardoor vrijwel alles in de muntwinkel goedkoper werd.

De bank is er en heeft regels

Voorheen was er geen bank. Je kon geen geld storten, dus alles wat je verdiende liep gewoon risico. Nu wel: geld op de bank is veilig voor een inval. Maar helemaal gratis is die veiligheid niet, want anders berooft iemand een ander en sluist hij de buit meteen weg. Dus: na een aanval kun je 24 uur niet storten, er past maximaal driekwart van je vermogen op de bank (er valt bij iedereen dus altijd wat te halen), en storten kost een klein percentage. Het scherm rekent voor je uit wat je maximaal kwijt kunt, dus zelf puzzelen hoeft niet. Aanvallen blijft daarmee lonen, en je geld beschermen is een keuze met een prijs geworden in plaats van een gratis knop.

Panden zijn niet langer nutteloos zonder huurders

Elk pand dat je bezit levert nu sowieso inkomsten op, ook als er geen huurder in zit. Het basisbedrag schaalt met de prijs van het pand, dus een hotel brengt meer op dan een tentje, en de huur van externe huurders komt daar bovenop. Een pand kopen is daarmee altijd een investering in plaats van een lege doos waar je op hoopt.

NPC-Dealers verkopen per stad ander spul

Hoe duurder de stad, hoe beter het schap van de rondlopende handelaren. In Amsterdam vind je het beginnersspul, in Ohio de topcategorie. Reizen loont dus ook buiten de plantage om. En het dagaanbod is opgeschoond: drie items per rol in plaats van tien, een prijsplafond, en geen aanbiedingen meer met zeven weedstones waar je helemaal niks aan hebt.

Wat eraan komt

Gangs. Je kunt straks met je gang territoria bezitten en bezetten, en die gebieden leveren inkomsten op zolang je ze vasthoudt. Verdedigen, aanvallen, camera's plaatsen om te zien wie er loert: het skelet staat er al en wordt stad voor stad opengezet. En het politiebureau wordt een echt spelelement: je dealers niet alleen vrijkopen, maar ook vrijbreken, met alle risico's die daarbij horen.

Het lettertype is trouwens nog steeds hetzelfde, dus die suggestie blijft welkom. En kraken mag nog steeds, sterker: de beste aanpassingen van deze week kwamen uit precies dat soort opmerkingen die in de live-chat of via FB Messenger gemeld zijn.

Oh, mochten hier designers zijn die de stijl kunnen ontwerpen, ik hoor graag van jullie want heb wel wat zaken die ik nog zou willen aanpassen maar zelf niet de volledige beheersing over heb!

image.pngimage.pngimage.pngimage.png

Comment

• kweekbaas
      Zaadje
      Nieuw Lid
      • Aug 2026
      • 3

Weer een update. Inmiddels zijn we weer een heel stuk verder en is het nog steeds in beta. Dus even op een rij wat er sinds donderdag is bijgekomen.

De handleiding staat online

Er is nu een complete handleiding: https://docs.budropolis.com. Kweken, dealers, panden, de stad, de farmer, munten en VIP, de instellingen, een woordenlijst, en schermafbeeldingen erbij. In het Nederlands en in het Engels, met dezelfde pagina's in allebei de talen.

Dat was een van de dingen die in de feedback terugkwam: je moest te veel zelf uitvogelen. De pagina's over panden en dealers staan vol met dingen die nergens in het spel uitgelegd worden.

Mobiel, opnieuw

Hier ging opnieuw de meeste tijd in zitten, want dat was mijn hoofdvraag de vorige keer en het heeft me de afgelopen 5 dagen slapeloze nachten gegeven.

De menubalk staat nu onderin en je stelt hem zelf samen: vijf knoppen naar keuze, zeven met VIP, in de volgorde die jij kiest. Wat er niet in past zit achter het streepjesmenu. De chat is een zijpaneel geworden met de snelchat erin en een teller op het icoon, in plaats van een strook die het scherm opat. Schermen beginnen weer bovenaan, een tik laat geen tooltip meer achter die blijft plakken, en de uitleg achter het vraagteken past nu gewoon op je scherm.

Feedback hierop blijft het meest welkom. Speel je op een telefoon: wat klopt er nog niet?

De farmer

Een hulpje dat voor een paar ganja coins of met specifieke items je veld oogst en opnieuw beplant. Hij loopt echt over je veld en levert hetzelfde op als wanneer je zelf klikt.

Een tweede huis

Het spel is nu ook op budropolis.com te bereiken, met het oog op een verhuizing daarheen. De taal volgt de deur waar je binnenkomt: .nl en .be openen in het Nederlands, .com in het Engels. Je eigen taalkeuze blijft altijd zwaarder wegen.

De ganja shop opnieuw ingericht

Tabbladen per categorie, kaarten van gelijke hoogte, en pakketten voor je plantageverzorging erbij. Op een telefoon werkt vegen in dat scherm ook weer.

Discord

Er is een Discord, en je kunt je spelaccount eraan koppelen. Onder instellingen staat een nieuw blok; een klik en je staat op de server, met de rol van je stad, je VIP-rol zolang die loopt, en je spelnaam als bijnaam. Dat blijft vanzelf kloppen als je levelt of je VIP afloopt. Ontkoppelen kan altijd.

Koppelen vult meteen een nieuw doel: 10.000, 25 respect en een pakket met potgrond, vloeitjes en groeiboosts.

Gangs komen eraan

Die staan klaar en worden nu fijngeslepen. Zodra de knop omgaat hoor je het.

Onder de motorkap

De economie wordt nu gemeten terwijl er gespeeld wordt, zodat ik zie wat er werkelijk gebeurt in plaats van wat de formules beloven. Verder een reeks reparaties, strengere koopschermen, algemene voorwaarden die nu ook in het Engels kloppen, en flink wat werk aan de controles die het spel elke nacht automatisch doorlopen.

Feedback blijft meer dan welkom, ook als het kritisch is. Vooral over mobiel, maar net zo goed over de balans of over features die je mist.

Wil je het proberen of nog eens kijken hoe het er nu uitziet: https://kweekbaas.budropolis.com. Bij het aanmaken van je account krijg je 3 dagen VIP en 5.000 extra startgeld mee.

Comment

Bezig...