Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Fotografie en camera instellingen.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Fotografie en camera instellingen.

    Korting op 420shop
    Fotografie en camera instellingen.

    a. Witbalans variaties.
    Een van de factoren die bijdragen aan een goede kleurweergave is de witbalans. Is de witbalans foutief ingesteld dan leidt dat tot rare kleuren in je foto's. Omdat ik gebruik maak van kunstmatig licht is de witbalans zr belangrijk. Wie echter gebruik maakt van natuurlijk zonlicht kan zijn witbalans op automatisch laten staan of de witbalans op buitenlicht in stellen.

    b. Diafragma opening en sluitertijd.
    De gekozen diafragma opening heeft een belangrijke werking op je foto. De grootte van de opening is direct verantwoordelijk voor welke delen van je plant scherp op de foto komen en welke niet. Iedere lichtstraal legt in principe een andere weg af van object, door je lenzen, door het diafragma en op je film/CCD. Het diafragma zorg je ervoor dat er minder lichtstralen je film/CCD bereiken. Hoe meer lichtstralen, des te meer deze 'gebroken' worden door de optiek waardoor er onscherpte in de foto ontstaat. Dus door het diafragma te knijpen worden er minder 'gebroken' lichtstralen opgevangen wat de scherpte van de details ten goede komt.

    c. De macrostand.
    Iedere camera kent een minimum afstand tussen lens en te fotograferen object. Ga je onder die minimum afstand zitten dan kan je camera geen scherpe foto's meer maken. Je loopt dan tegen de focus-limiet van je lensoptiek aan. De macrostand van een digitale camera komt onze hobby erg goed van pas want we willen vaak graag plantdelen van dichtbij scherp gefotografeerd zien (denk aan geslacht bepalen). Met de macrostand is het mogelijk om je plant dicht te benaderen en alsnog scherpe foto's te maken. Zonder de macrostand wordt het al snel erg moeilijk. Denk niet dat inzoomen met de zoom knop iets te maken heeft met de macrostand. Sterker nog: inzoomen levert geen scherpe foto's op zodra je de macrostand hebt geactiveerd. Bij de macrostand zet je de zoom op 1x en vervolgens benader je de plant van dichtbij. Vrijwel iedere digitale camera van naam of faam heeft een macrostand aan boord. Het is een kwestie van kijken in de handleiding en zoeken naar de macrostand, inschakelen en foto's schieten.

    Een tweede methode is het handmatig scherpstellen. Zet je kamera op handmatig scherpstellen en kies de kleinst mogelijke afstand. Bij mij 6cm. Beweeg nu je camera korter naar de plant toe of juist iets verder weg. Kijk goed in je schermpje wanneer je het deel wat je scherp wil hebben ook scherp is. en klikken maar. N.B. dit vergt enige oefening en is millimeterwerk.

    d. Inzoomen.
    Inzoomen is het proces waarbij via de lensoptiek het object dichterbij wordt gehaald, zeg maar vergroot wordt. Het in- en uitzoomen is op iedere digitale camera aanwezig. Voordeel van deze techniek is dat de fotograaf zijn camera niet van positie hoeft te verplaatsen. Met de macro methode is dat juist andersom. Inzoomen op je plant heeft echter 2 belangrijke nadelen. Ten eerste moet je rekening houden met analoge en digitale zoom. Het digitaal zoomen c.q. vergroten gebeurd met een wiskundig proces wat gebaseerd is op interpolatie. Met deze methode worden er niet werkelijk bestaande pixels tussen de pixels van de originele foto gezet. Het nadeel ligt voor de hand; de foto wordt onduidelijk en naar mate de vergroting wordt doorgezet komen een duidelijk vierkante patronen in je foto terecht.
    De betere methode is alleen de analoge zoom te gebruiken. Controleer in de handleiding van je camera of er sprake is van analoge en digitale zoom en waar dat het ene systeem in het andere over gaat. Als voorbeeld: mijn camera kan van 1x-6x zoomen. De analoge zoom eindigt bij 3x. Dus meer dan 3x inzoomen gebruik ik niet. Als laatste opmerking; met inzoomen maak je een deelopname van je plant maar de echt fijne details blijven haast onzichtbaar want de afstand tussen de camera en je plant wordt hierdoor niet verkleind. Als je de fijne details wilt zien moet je de camera dichter bij het object brengen.

    e. Vergroten.
    Een methode om details uit een foto te lichten, anders dan de macrofotografie, is het vergroten van delen van je foto. Hiertoe kun je een standaard foto nemen en die vervolgens vergroten. Dit kan met programma's zoals Photoshop of Paintshop Pro. Maar zoals reeds beschreven wordt dit wiskundig opgelost wat verlies van kwaliteit met zich mee brengt.

    Een praktische 'digitale' methode van vergroten is de volgende
    Maak een normale foto van het onderwerp wat je wilt vergroten. De originele foto heeft een grote van 2048 bij 1024 pixels. De belichting is ingesteld op maximale scherptediepte want eventuele achtergronden moeten ook scherp afgedrukt worden.
    In een foto programma open ik deze foto en selecteer het gedeelte wat ik er uit gehaald wil hebben. Het uitgesneden deel is nog altijd een behoorlijke foto van omvang. Wat overblijft is dit als resultaat. Een scherpe foto zonder verlies van kwaliteit en toch nog in een behoorlijk formaat.

    Het Statief is ook een handig hulpmiddel om trillingsvrije dus scherpe foto's te maken. om helemaal trillings vrij te knippen kun je de timer van je toestel gebruiken (de camera knipt dan met een vertraging van 3 of tien seconde. Dus eerst je camera goed instellen en scherpstellen. dan voorsichtig afdrukken. Omdat de camera pas later de werkelijke afdruk maakt zullen veel kleine trillingen reeds uitgedempt zijn.


    Grtz
    Last edited by monty; 27th July 2009, 16:33.

    #2
    Re: Fotografie en camera instellingen.



    Helaas geen plantjes in de buurt, dus deze ff gemaakt. ( Sony alpha 350 btw.)
    Leuk en leerzaam topic


    vale.
    Last edited by ceBep; 27th July 2009, 17:39.
    Stultus es, qui facta infecta facere verbis postulus.


    sigpic

    FAQ links over kweken



    Never give in never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense.
    W.L.S. Churchill







    Comment


      #3
      Re: Fotografie en camera instellingen.

      Kijk zo moet het dus,

      Mooie foto Vale

      Grtz

      Comment


        #4
        Re: Fotografie en camera instellingen.

        Een testje van mijn zoom tijdens de vakantie...

        1.jpg 2.jpg 3.jpg 4.jpg 5.jpg 6.jpg

        Greeds Chris
        "Medicinaal kweker en gebruiker"

        Comment


          #5
          Re: Fotografie en camera instellingen.

          LoL .

          Grtz

          Comment


            #6
            Re: Fotografie en camera instellingen.

            hwaohahaha nice somewhere, verry verry nice

            5 sterren

            grtz
            Last edited by monty; 28th July 2009, 15:58.

            Comment


              #7
              Re: Fotografie en camera instellingen.

              Hoe werkt camera witbalans


              Het is je vast wel eens gebeurd dat je bij het fotograferen onder HPS licht een hele gele gloed over je foto kreeg. De kleuren zagen er onecht uit en het groen was gelig geworden. Dit heeft alles te maken met de kleurtemperatuur en het spectrumm van de lichtbron waarmee je fotografeert en hoe dit licht op de camera valt. Gelukkig is dit vrij eenvoudig, al in de camera, te corrigeren. We kijken naar de witbalans instelling van de camera.

              Het idee achter witbalans is dat je de kleuren in de foto corrigeert rekening houdend met het licht waarin de foto werd genomen. Niet alle typen licht leveren namelijk dezelfde typen kleurverdeling op in het lichtspectrum. Wij zien dat niet altijd, omdat onze hersenen de verschillende kleuren automatisch compenseren (we weten dat een vel papier wit is, dus we zien het ook als wit), maar een camera is hier veel gevoeliger voor. Hierdoor kan het bijvoorbeeld gebeuren dat ondanks dat wij wit TL licht zien dat de camera een blauwe waas op de foto tovert. HPS lampen produceren vooral licht in het rode en gele deel van het spectrum en daarom krijg je gele/oranje foto’s . Met de witbalans stellen we in welke delen van de foto echt wit zijn en dus wat de neutrale kleur is.


              Drie primaire kleuren (niet blauw, rood en geel, maar Rood, Groen en Blauw = RGB) vormen in de sensor het witte licht dat wij midden op de dag zien. Afhankelijk van de belichting komen deze kleuren in verschillende verhoudingen voor waardoor de foto een rode of juist blauwe gloed krijgt. Bij een hoge kleurtemperatuur (groeilicht)is er meer blauw licht, bij een lage kleurtemperatuur (bloeilicht) is er meer rood licht. Lichttemperatuur wordt gemeten in Kelvin. 5600 Kelvin is het gemiddelde voor midden op de dag zonneschijn. Hoe hoger de Kelvin waarde, hoe blauwer het licht. Deze schaal werkt dus tegenovergesteld, hoe hoger het getal hoe blauwer het licht.

              Witbalans instellingen

              Bij analoge fotografie werden deze kleurtemperatuurverschillen gecompenseerd door verschillende typen film of filters te kiezen. In dit digitale tijdperk is dit echter makkelijker aan te passen, met de witbalans stand op de camera kunnen we deze kleuren compenseren. We vertellen dan bijvoorbeeld aan de camera welk object van de foto wit is. De camera berekent dan het verschil tussen de kleurtemperatuur op het object en de neutrale waarde die het zou moeten bevatten en compenseert alle onderdelen van de foto met dat verschil.
              Wordt een foto bijvoorbeeld genomenonder groei omstandigheden – hierin valt meer blauw licht op de sensor – zal de camera het blauwe licht gedeeltelijk compenseren door meer rood toe te voegen zodat er een neutrale foto uit komt. Als licht van een bloeilamp de boventoon voert, dit betekent dat geel / rood licht de boventoon voert en dat er minder blauw en ook groen licht (van RGB, Rood Groen Blauw) op de sensor valt, dan zal de camera hier rekening mee houden en koeler (blauw) licht toevoegen, waardoor de foto er toch redelijk normaal uit komt te zien en de witte delen echt wit zijn en groen groen.

              Met behulp van een neutrale kaart (18% grijs) of een witte kaart kunnen we de camera helpen met de instelling. De meeste geavanceerde camera’s hebben een mogelijkheid om handmatig de witbalans in te stellen (dus niet via de voorgeprogrammeerde opties). Je richt de camera dan op zo’n kaart (die wordt schuingehouden, zodat het licht van de omgeving op de kaart valt) en vult het hele beeld er mee. Vervolgens druk je op de Witbalans knop (controleer je handleiding) en wordt vanaf dan elke foto met die waarden gecompenseerd.
              Het is wel wat lastig om elke keer die instelling te moeten doen, dus op je camera heb je ook al vooringestelde waarden. Zonlicht, bewolkt, schaduw, gloeilamp licht, TL-licht etc. Afhankelijk van de omstandigheden geef je de compensatie aan. Over het algemeen zullen de witbalans instellingen al een redelijke correctie opleveren, maar het resultaat zal niet altijd perfect zijn.


              Bewerken

              Daarom zul je, mocht de kleurtemperatuur je niet bevallen, aanpassingen willen maken aan de witbalans. Dit kan in een digitaal fotobewerkingsprogramma (zoals Photoshop en Lightroom). Het werkt het beste als je in het RAW formaat hebt geschoten, dan kun je heel veel wijzigingen toepassen zonder dat de foto er slechter uit komt te zien. In JPG is dit wat lastiger, hoewel je bij witbalans wel de ruimte hebt aanpassingen te maken voordat je aan kwaliteit inlevert. Let trouwens op, in bijvoorbeeld Lightroom heeft Adobe de schaal weer omgedraaid, een hoge waarde geeft meer warmer (geler) licht aan.
              Last edited by monty; 10th November 2011, 12:40.

              Comment

              Footer Left Ad

              Collapse
              Bezig...
              X