Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Is ingrijpen in Libië terecht ?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Is ingrijpen in Libië terecht ?

Korting op 420shop
    Nu Frankrijk zich van haar "menslievende" en trouwens ook vechtlustige kant laat zien met militair ingrijpen in Libië, en er langzamerhand een soortemet van internationale coalitie aan het ontstaan is ben ik benieuwd wat de JD-ers vinden van dat ingrijpen.

Gaat het om een terechte inmenging in een binnenlandse aangelegenheid die bestempeld kan worden als massaslachting van onschuldige burgers
    of
    Hebben we hier te maken met bemoeizuchtig gedrag ivm het mogelijke falen van gegarandeerde olieleveranties

Of zijn er andere meningen ?

Ik zeg Nee, onterecht. Want waarom wel hier, en niet in Sudan, Darfur, Noord Korea, Myanmar, Tibet, Tsjetsjenië, en wellicht zelfs de Us of A ?
    24
    Ja
    54,17%
    13
    Nee
    45,83%
    11
    Last edited by moreweed; 19 March 2011, 21:45.
    Society is like stew-if you don't keep it stirred up, you end up with a lot of scum on the top

Re: Is ingrijpen in Libië terecht ?

Zodra er geld of olie mee gemoeid is kun je zoiets verwachten, denk aan Koeweit.
    Of het terecht is... Gaddafi heeft er lang genoeg gezeten en met de botte bijl rondgehakt.
    Zodra deze weg is heb ik nog wel een paar op MIJN lijstje staan

Comment

Een oorlog is zeker en vast geen heldhaftige toestand.
      Men kan niet de volledige wereld redden, maar elk land dat gered kan worden is een land extra.

Ik heb op JA gestemd, door vele redenen.

Onder Khadaffi’s bewind steunt Libië vanaf de jaren zeventig links-extremistische en terroristische groeperingen, zoals de IRA en de PLO. Op grote schaal vinden zuiveringen plaats onder tegenstanders van het bewind.

Olie, men mag niet vergeten dat Libië niet behoord tot de OPEC, en maar een productie heeft van een 1 tot 2% van alle olie-exporterende landen.
      Zelfs Qatar(opec lid), laat de angstkreet van het Libische volk niet ongemoeid. Wat betekend dat er één arabisch land actief zal meehelpen. Een coalitie met de arabische landen is voor de Navo als de coalitie landen van essentieel belang.

Dat wezen moet weg, wie schiet nu zijn eigen mensen neer!
      De vele executies die gedaan worden op dit moment.
      Doordat er zoveel huurlingen te plaatse zijn, is te wijten aan de executies die ze vele soldaten aandeden. Omdat die soldaten weigerden om hun eigen volk neer te knallen. Ook enkele weken toen men dacht dat Khadaffi op de vlucht was via Malta, waren het 2 gevechtspiloten die naar Malta waren gevlugd omdat ze opdrachten hadden gekregen om alle oppositie stellingen van de rebellen te vernietigen, waar uiteindelijk vele slachtoffers zouden zijn gevallen.

Khadaffi en zen zonen hebben een vermogen van 60.000.000.000 euries hehe.
      Over de olie winst in Libië, daar weten we genoeg van!

Nu zijn de buitenlandse rekeningen in Europa bevroren, ook deels om een wapenembargo op te starten.

Volgens mij zullen er wel grondtroepen aan wal komen.

Dus is volgens mij persoonlijk wel terecht deze actie, hoe jammer het ook mag zijn.

Grtz
      Last edited by westport; 20 March 2011, 19:41.
      420Shop, Online Headshop, Seedshop, Cannabis Souvenirs & Lifestyle

Comment

Ach wetende dat je toch alleen de informatie krijgt die de overheid wil dat je hoort, zal er over een paar jaar wel weer gezeik zijn.
        met waarom wij daar naar toe zijn gegaan en hoe het heeft dat kunnen gebeuren dat Wij daar zijn binnen gevallen ! (valse voorwenselingen en stuff) Ik zie alweer de vele spoed debatten en Commisies hun optreden doen en na een tijdje weer stilletjes in de mist verdwijnen waar het volgende project alweer zijn beurt zit aftewachten.

"Defensie" is een ffing big business, en dat moet natuurlijk wel verdedigt worden !
        Last edited by bertg; 20 March 2011, 01:34.

Comment

-Update-

420Shop, Online Headshop, Seedshop, Cannabis Souvenirs & Lifestyle

Comment

Ik heb ook ja gestemd maar met gemengde gevoelens ik ben t eens met zowel als moreweed als met westport...ik denk wel dat er ingegrepen dient te worden... T probleem is dan idd de achterliggende redenen...het lijkt alsof olie of andere grondstoffen de belangrijkste criteria zijn om landen waar onrust heerst te 'helpen'
            En ti's moeilijk zo gauw er twee grote groepen zijn die tegen elkaar strijden aan de ener hand de bevolking anderzijds de pro-khadaffi aanhangers (weliswaar gekochte sympathisanten en huurlingen uit omringende landen)
            Wie zijn wij dan om te zeggen dit zijn de goeden en dit zij de slechten...maja khadaffi aanhangers met tanks en geweren de bevolking laten afslachten,lijkt me geen optie...en t ding is vooral dat t zo openbaar in de media is...er zijn genoeg andere landen met dergelijke situaties, maar daar komt de media niet, en dus weegt de publieke opinie nauwelijks of niet mee...nu kan iedereen t zien, en heeft een mening, en ook aan de uitslag van deze poll tot nu toe, is te zien dat dit is wat we willen, ook al verdedigen we daarmee hele andere belangen dan we denken...
            Pz
            1

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Pariaz View Post
              Wie zijn wij dan om te zeggen dit zijn de goeden en dit zij de slechten...
              Dit vind ik wel een belangrijk punt idd P. Natuurlijk is het waanzin dat bevolking wordt afgeslacht maar er is geen "betrouwbare" verslaglegging vanuit Libië, welliswaar onwaarschijnlijk maar toch > er kan een hoop "gemaakt" nieuws tussen zitten. Daarnaast : we zijn er allemaal getuige van geweest wat voor puinhoop je krijgt als je alleen op basis van "hij moet weg" een land gaat aanvallen. Onder het mom van humanitaire hulp zijn er meer dan 'n miljoen burgerslachtoffers gevallen in Irak > is dan de oplossing niet gewoon erger dan de kwaal ?
              Khadaffi is al 30 jaar aan de macht, er is geen oppositie of georganiseerd tegenbewind. Het is dus maar de vraag wat/wie er voor hem in de plaats gaat komen, en met de continue dreiging van extremisme in die hoek (ook erg actueel in Egypte) is een machtsvacuum niet wat we zouden willen daar.
              En nog wat anders : er zijn op dit moment serieuze bedreigingen op het gebied van economisch herstel, en vooral vertrouwen in overheidsleningen. Het zou natuurlijk erg kil zijn om daarom niet een helpende hand toe te steken, anderszijds is het ook wel erg apart om economisch herstel mogelijk te maken door NOG een oorlog te beginnen (er zijn er nog steeds 2 aan de gang, vergeet dat niet). Want waar gaat het dan stoppen ?

Begrijp me niet verkeerd > massaslachting is geen acceptabel gedrag, maar als een een olifant door de porseleinkast gaan razen zonder zoiets fundamenteels als een exitstrategie (wat gaan we doen, wat niet, wanneer zijn de doelen bereikt en hoe gaan we dan verder) is elk optreden gewoon een SHOW
              Society is like stew-if you don't keep it stirred up, you end up with a lot of scum on the top

Comment

Nou dan kun je nog verheugen op Bahrein, Jemen, Jordanië, Syrië, en nog nader te speciferen "assen van het kwaad"....
                Publieke opinie heerst, het is opportunisme ten top....maar ti's niet anders...levert wel weer goed schrijfmateriaal voor mij op
                Pz

Comment

Nadat Khadaffi in 2003 zijn verantwoordelijkheid heeft genomen voor de Lockerbee aanslag in 1988 werd deze terrorist getransformeerd in trouwe bondgenoot. De afhankelijkheid van Libische olie in de diverse OESO-landen varieert thans tussen de 10 tot boven de 20 %. Door geopolitieke verschuivingen dreigt de olieleverantie in het gedrang te komen. Dus het besluit om Libië binnen te vallen is op zijn minst poly-interpretabel.

Comment

wij hebben daar niks te zoeken... laat ze zelf hun zaakjes maar uitvechten.
                    In a democracy you are allowed to say whatever you think but if it's smart thats the second.

Comment

zou je dat ook zeggen moest jouw land in de greep zijn van een dictator. je bijna geen geld hebt om eten te kopen en je president in een paleis leeft met een harem?

Comment

Ik heb nog niet gestemd, omdat ik hier nog niet aan uit ben.
                        Je weet maar zo'n klein deel van het verhaal, en hoe weet je nou dat alles wat je verteld word de waarheid is?

Mijn gevoel zegt nu dat het ingrijpen in Libië niet terecht is.
                        Ik vind dat je met gelijke maten moet meten. waarom Libie wel, en de mensen in Bahrein (en vele andere landen) aan hun lot overlaten?

Bahrain police killing people by drive by shootings

Bahrain police stamp on man's head then bundle his body into police car

Bahrain protester gets shot in the face by police caught on camera

En dan Yemen nog en de rest van de landen waar je relatief weinig van hoort, er gebeurt genoeg: http://www.youtube.com/user/91177info

Heeft iemand videobeelden gezien van de vliegtuigen van Khadaffi die zijn eigen volk bombarderen? afgezien van de verhalen van ooggetuigen die niet peilbaar zijn voor de "waarheid" (vooral gezien de situatie waarin propaganda langs alle kanten floreert)
                        Ik heb deze namelijk nog niet gezien, en wat ik nu van Libië heb gezien zie ik ook terug in andere landen. De overheid moord de opstandelingen uit.

Tot slot het Rap news
                        Veel gestelde vragen over het forum

JOINTJEDRAAIEN.NL - Smoking Community
                        420Shop.NL - Headshop / Seedshop : Korting voor leden van Jointjedraaien.nl

Comment

ik ben het er zeker mee eens we haden er al moeten zijn vind ik
                          of er nou olie is of nie je hoort geen mensen te doden omdat je aan de macht wilt blijfen
                          er hoort geen armoede te zijn als je zo veel heb om te delen maar het nie wil
                          zo er met plezier naar toe gaan als het mij werd gevraagt
                          kan er nog veel meer over zegen maar heb weer geen zin om voor terrorist uit gemaakt te worden

rustig Gonzo
                          Mocht ik door de wiet bezwijken, mocht ik door de hasj vergaan,
                          laat dan op mijn grafsteen schrijven: "Ik was te stoned om op te staan''

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door janleuri View Post
                            zou je dat ook zeggen moest jouw land in de greep zijn van een dictator. je bijna geen geld hebt om eten te kopen en je president in een paleis leeft met een harem?
                            These are the satellite photos that set off the protests in Bahrain

Dus vertel mij eens waarom wel Libië en niet Bahrein? Het is overal hetzelfde de mensen bovenaan de piramide worden gedragen door de slaven onderaan.
                            Veel gestelde vragen over het forum

JOINTJEDRAAIEN.NL - Smoking Community
                            420Shop.NL - Headshop / Seedshop : Korting voor leden van Jointjedraaien.nl

Comment

Mwoah Bahrein is moeilijk...ik denk dat het afgezien van mensenrechten, en fatsoenlijke wetgeving een moderner en welvarender land is.... er rijden daar behoorlijk veel mooie auto's en ik zie niet direct ghetto's...
                              Het midden oosten kan ook beelden van de protesten in Frankrijk en Griekenland laten zien,en er dan een heel ander verhaal ophangen...als in : kijk hoe dit volk in opstand komt tegen hun regering... We moeten wat doen...
                              Bovendien koopt t midden oosten (overigens ook khadaffi) zich in, in Europese en Amerikaanse bedrijven.. En zo gelden er allerlei belangen...
                              Ik moet zeggen dat ik veel kriebeliger word van de houding en eventuele sancties/reacties van China en Rusland...
                              En ik ben het wel met jointjedraaien eens dat de veronderstelde gruweldaden van khadaffi niet echt duidelijk zichtbaar is geweest...toch zullen de mensen die benghazi verdedigen en oppositie voeren ook niet zomaar daar zijn, hoewel er een redelijke kans is dat zij ook betaald zijn, maar dan door t westen(zoals verondersteld word bij khadaffi aanhangers) maar ik blijf bij m'n ja...al is t alleen maar vanwege de publieke opinie, en de zogenaamde voorbeeldfunctie die het westen zich aanmeet...maak t dan maar waar denk ik dan....maar then again de publieke opinie is niet de mijne en het is niet mij oorlog, net als de superieure westerse wereld niet mijn wereld is... Ik probeer er slechts in te functioneren...terwijl de opgehitste suffe massa de dienst uitmaakt...
                              Doe t dan maar....
                              Pz

Comment

Bezig...
                              X