Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wat is er mis aan de hypotheekrenteaftrek.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Wat is er mis aan de hypotheekrenteaftrek.

    Korting op 420shop
    Woord vooraf: alle 5 woningen waarin ik ooit heb gewoond heb ik nooit een cent voor geleend. Dus als ik mijn standpunt verwoord dan is er geen eigen belang of egoisme aan de orde.
    Binnen het Nederlandse wettelijke systeem wordt een eigen woning als een bron van inkomen beschouwd. Dat wordt vertaald in een bijtelling van het eigen woningforfait in box 1 van je inkomen. Kosten, die op deze bron drukken zijn aftrekbaar van de hoofdopbrengst van deze bron. Dus de aftrek van rentekosten die hun oorsprong vinden in de aanschaf of de verbetering van de bron zijn aftrekbaar. Dat leidt per saldo tot een negatieve opbrengst en dus een vermindering van belasting. Wat is daar zo verkeerd aan? Is dit nu echt een subsidie voor de meer vermogenden?
    Als je een nieuwbouwhuis koopt in een bepaald project waar tevens sociale woningbouw plaatvindt, weet je een ding in ieder geval zeker. De kosten van de infrastructuur worden doorberekend aan de particuliere kopers. Die moeten 400 euro per m2 of meer voor hun grond betalen. De woningbouwcorporaties moeten meestentijds slechts een fractie van deze prijs betalen. Dus als koper druk je de kostprijs van toekomstige huurders. En als die huurders een relatief laag inkomen hebben krijgen ze ook nog eens huurtoeslag.

    Hoewel ik dus nog nooit van mijn leven gebruik heb gemaakt van de hypotheekrente aftrek vind ik dat mensen die wel gebruik maken van deze aftrek -in ieder geval bij bestaande gevallen- deze aftrek moeten behouden.

    Maar wellicht word ik nu als asociaal bestempeld omdat ik mijn huizen met eigen geld heb afgetikt: als je leent is het niet goed en als je niet hoeft te lenen is het ook niet goed.

    #2
    Re: Wat is er mis aan de hypotheekrenteaftrek.

    Ik ben het helemaal met je eens

    Al huur ik een kamer bij mijn vrouw en mag ik gebruik maken van de rest van de faciliteiten als ik kook
    Ik heb nog nooit rood gestaan ................................................ tot ik mijn vrouw leerde kennen

    Ajo
    Ventje
    Living in Second live for real

    Ticket is geboekt maar ik mag niet meer vliegen

    Comment


      #3
      Re: Wat is er mis aan de hypotheekrenteaftrek.

      Met het systeem van de hypotheekrente is op zich niets mis. Je hebt gelijk dat de sociale woningbouw profiteert van de particuliere markt, dus mag deze ook wel eens tegemoetkoming krijgen. Alleen in tijden van crisis worden alle bezuinigingsopties bekeken. Gezien er vrij veel hypotheekrenteaftrek wordt genoten in ons land, is dat dus makkelijk om aan te grijpen. Ik ben het met je standpunt een dat dit niet eerlijk is. Daarbij komt dat de banken de laatste jaren veel aflossingsvrije hypotheken hebben afgesloten, waarbij de draagkrachtigheid van de hypotheeklast is gebaseerd op de vermindering d.m.v. hypotheekrenteaftrek. Kortom zal half Nederland in de problemen komen als de hypotheekrente wordt afgeschaft en zal het voor veel mensen onmogelijk worden om een hypotheek te krijgen. Dit resulteerd weer in een huizenmarkt die op slot raakt en huizenprijzen die kelderen als een gek. Dus geen optie lijkt mij.

      Wat ik wel krom vind (gelukkig proviteer ik daar wel van). Is dat als je een huis verhuurd, niet zijnde bedrijfsmatig. Je de inkomsten niet hoeft op te geven bij de belastingdienst. Immers wordt alleen de overwaarde belast in box 3. Indien je ervoor kiest om een hypotheek af te sluiten bij je eigen B.V. tegen 0% rente, en deze is meer dan de WOZ-waarde, dan ben je de belastingdienst niets verschuldigd. Dit zouden ze moeten veranderen en zo de huisjesmelkers ook een bijdrage moeten laten leveren aan de schatkist. Immers wordt er zo heel makkelijk geld verdiend. Maar ach ja....... als je je best doet, dan kun je altijd wel een gat in de wet vinden.

      Gr. JFF
      Vlieg niet harder dan je beschermengel doet!!!

      Comment

      Bezig...
      X