Maak gratis een account aan en krijg toegang tot het volledige forum. Paswoord vergeten? klik hier om een nieuwe aan te vragen. Neem contact op indien u problemen ondervindt met inloggen of registreren.
Maak een account aan!
Ja ik heb dat boek gelezen. Hij heeft ook nog een tweede boek (de praktijk). Het is een boek waarin men een zelf bewustwording leert ontwikkelen. Het is geen slecht boek voor jezelf te leren kennen en je los te trekken van voorgekauwde theorieën van de maatschappij.
Dit boek brengt inderdaad een verlossing met zich tenopzichte van jezelf. Je hebt terug de greep te pakken op je eigenleven en gaat echt alles intens beleven op een zelf bewust wordende manier. Het geeft een vrijheid aan jezelf.
Mijn probleem echter met het boek is dat het maar 1 boek is. Hiermee wil ik zeggen dat je zeker op goede weg bent maar er nog lang niet bent. Je kan het vergelijken met de pil van de Matrix die je genomen hebt. Je bent wakker geworden maar het echte werk moet nog beginnen.
Al de filosofen door de eeuwen heen hebben intersante theorieën geschreven over
"wie ben ik" , "Is er meer", "Hoe bereik ik een stadium van eeuwig geluk" enz.
Wat onze beste vriend hier eigenlijk gedaan heeft is een theorie opgeraapt van uit de geschiedenis die reeds al eeuwen bestond en heeft het in een hedendaagse contekst geplaatst. Wil je echt vrij worden en wil je echt ontdekken wie je bent. Zou ik de volgende boeken aanraden.
Inleiding in de filosofie, geschiedenis van de filosofie. Vervolgens filosofen die je aanstaan hun werken echt lezen. Onderandere Decartes heeft een zeer mooie theorie over "Ik denk dus, ik ben" "je pons donk je suis".
Het belangerijkste dat je uwzelf kan aandoen beste vriend is een cursus Inleiding in de filosofie gaan volgen. Het volgende wat er gaat gebeuren is dat je over de gehele periode van het onstaan van de filosofie tot nu allerlei theorieên van verschillende mensen gaat horen met een rationele fundatie op belangerijke levensvragen. Al deze theorieên gaan je eigen intellect uitbreiden.
Met andere woorden als de politiek je iets in je strot gaat willen duwen dat het niet meer zo vanzelf ja knikkend gebeuren. Hun theorie zal vergeleken worden met je eigen kennis en theorieën die je reeds opgedaan hebt. Al wat vandaag de dag gezegd word bestaat beste jongens al 1000de jaren.
Een voorbeeld nemen om mijn punt duidelijk te maken:
Hoe komt het dat een groene politieke beweging het gebruik van cannabis wil legalizeren, en een andere politieke partij hier absoluut niet van wil horen en er een celstraf opzet?
Dit komt omdat beide partijen een rationeel systeem in de achtergrond hebben dat gerelateerd is aan een levensbestaan met wat voor hun juist of fout is. We zullen voor de eenvoudigheid de legalizerende partij, partij (A) noemen en de niet llegalizerende partij (B).
Partij A zal inderdaad de theorie van zelf bewustwording en vrede uit het boek van de kracht van het nu halen. Ze zullen om hun theorie kracht bij te zetten ook aanhalen dat het medisch gebruikt kan worden en ten goede komt voor het hele menselijke bestaan zonder gevaar van de maatschappij. Integendeel het zal de maatschappij positief evolueren.
Partij B hierintegen zal op dit thema sterk reageren met criminaliteit. Ze zullen sterke punten aanhalen van politie rapporten waarin bewezen word dat het de criminaliteit verhoogd. Het uiteindelijk doel van Partij B is een zo sterk rationeel betoog te houden dat het de maatschappij ten onder brengt en zorgt voor een oncontroleerbare criminaliteit.
Dit eindeloze gelul zal zo verder gaan tot de politiek ziet welk argument het meeste kiezers lokt. M.a.w diegene die het sterkste betoog heeft en het meerendeel van de bevolking kan overtuigen zal winnen. De grote vraag echter in heel deze kwestie is "Wie had er echt gelijk?" Uiteindelijk gaan we hier ook terug in de geschiedenis van de tijd van de sofisten waar iedere filosoof op het marktplein zijn theorie stond te verkondigen om het meeste aanhangers te krijgen, of die theorie uiteindelijk ook waar was had geen belang.
De maatschappij vandaag de dag is al aan het bijdraaien tegenover het gebruik van cannabis en ooit zal deze kwestie terug een zwaar politiek agenda krijgen en dan hopen we eindelijk niet meer vervolgd te worden.
Nu kom ik terug tot het punt waarom het nu net zo belangerijk is zo goed mogelijk al die filosofische theorieën te kennen. Wel heel eenvoudig omdat het je verstand ontwikkeld op een niveaux dat voorbij de politiek stijgt. Je zo vrij gaat worden dat niet je nog iets kan doen of maken en zeggen, je gaat zelf wel nadenken wat goed of fout is!
De vraag met wat dan uiteindelijk goed of fout is zal uiteindelijk liggen in wat je over de jaren als eind moraliserend systeem hebt vast gehouden. Je zal een heel uitgebreid gamma hebben van theorieên die zullen vergeleken worden in je verstand met wat voor jouw de wet van goed of fout is. Op die basis zal je dan beslissen.
Het enige wat het boek probeert te doen is je een vrijheid laten voelen, maar die vrijheid is volgens mij van zeer korte duur.
Comment