Re: James Randi - De geheimen van paranormalen
Ik vroeger ook... Via Youtube
Super interessant, maar bij zodra het te technisch wordt met formules haak ik af.
Kwantummechanica wordt door veel new age aanhangers op zo'n manier geïnterpreteerd dat het in hun verhaal past. Ook religieuze geven hun eigen draai eraan om hun wereld beeld kloppend te maken.
Naast het double slitt experiment is er ook:Schodingers cat experiment een gedachte experiment dat de QM principes op macro schaal.
IS de kat op hetzelfde moment zowel levend als dood is tot er een externe waarnemer langs komt en de zogenaamde "Wave function collapse" plaats vind?
Ik vind de quote van Stephen Hawking wel mooi:
Ik heb zelfs al lessen van Amerikaanse universiteiten gevolgd over kwantum mechanica.
Super interessant, maar bij zodra het te technisch wordt met formules haak ik af.Kwantummechanica wordt door veel new age aanhangers op zo'n manier geïnterpreteerd dat het in hun verhaal past. Ook religieuze geven hun eigen draai eraan om hun wereld beeld kloppend te maken.
Naast het double slitt experiment is er ook:Schodingers cat experiment een gedachte experiment dat de QM principes op macro schaal.
IS de kat op hetzelfde moment zowel levend als dood is tot er een externe waarnemer langs komt en de zogenaamde "Wave function collapse" plaats vind?
Ik vind de quote van Stephen Hawking wel mooi:
"Wanneer ik hoor spreken van Schrödingers kat, dan trek ik mijn revolver," waarbij hij zinspeelt op de beruchte uitspraak van de nazi-auteur Hanns Johst: "Wenn ich Kultur höre, entsichere ich meinen Browning!".Het is namelijk zo dat Hawking, en vele andere natuurkundigen met hem, van mening zijn dat in de Kopenhaagse interpretatie van de kwantummechanica er onverantwoord veel nadruk wordt gelegd op de rol van de waarnemer. Een definitieve consensus op dit punt onder de natuurkundigen lijkt nog buiten bereik te zijn. Logischerwijs is er voor de kat geen enkele onzekerheid of hij nog leeft of dood is. Onzekerheid zit dus alleen in de waarnemer.

Comment