Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Verandert THC je hersenen? Onderzoek van UMC Utrecht!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Verandert THC je hersenen? Onderzoek van UMC Utrecht!

    Korting op 420shop
    Voor deze studie zoeken wij mannen die:
    - tussen de 18 en 45 jaar zijn
    - rechtshandig zijn
    - geen medicatie gebruiken
    - af en toe cannabis gebruiken
    - roken (sigaretten/shag)


    Voor deelname ontvang je een flinke vergoeding. Ook reiskosten worden vergoed!
    Voorafgaand aan het onderzoek krijg je een uitgebreide toelichting en een medische keuring.
    De 2 studiedagen vinden binnenkort plaats in het UMC te Utrecht.


    Kijk voor meer info op cannabisonderzoek.nl.
    Last edited by Jointjedraaien; 8 October 2016, 00:38.

    #2
    Re: Verandert THC je hersenen? Onderzoek van UMC Utrecht!

    Ik val zelf niet in de geschikte categorie, maar wil toch nog wat dingen vragen

    -Waarom rechtshandig?
    -Geen medicatie kan ik begrijpen...
    - Af en toe cannabis gebruiken? Wat is af en toe? 1x in de week, 1x per dag, 1x per maand????
    -Roken? Heeft normale tabak dusdanig invloed op de werking van THC/CBN/.... dat iemand die vaporized of enkel puur rookt niet geschikt zou zijn voor het testen naar veranderingen in de hersenen door THC/CBN/...
    sigpic
    Kruimel um, draai um, steek um op en paas um door.

    Comment


      #3
      Re: Verandert THC je hersenen? Onderzoek van UMC Utrecht!

      Je kan toch niet mensen charteren via dit soort fora voor hersenonderzoek, betrefd cannabis gebruik?

      Comment


        #4
        Re: Verandert THC je hersenen? Onderzoek van UMC Utrecht!

        Lijkt mij juist ideaal, hier zit de doelgroep... de cannabis gebruiker ... Het is aan jezelf of je er op wilt reageren of niet natuurlijk
        sigpic
        Kruimel um, draai um, steek um op en paas um door.

        Comment


          #5
          Re: Verandert THC je hersenen? Onderzoek van UMC Utrecht!

          Ja ideaal voor hun, dat snap ik wel.

          Comment


            #6
            Re: Verandert THC je hersenen? Onderzoek van UMC Utrecht!

            we zijn toch allemaal gebaat bij een verbeterde kennis en meer begrip omtrent de mogelijk en moeilijkheden van cannabis....
            Persoonlijk juich ik iedere vorm van onderzoek toe, de mate van bruikbaarheid en relevantie is meer persoonlijk en zal nog lange tijd onderwerp van discussie blijven.

            Zo zou ik persoonlijk geen bezwaar hebben mee te werken ware het niet dat bloed afnemen voor mij een crime is ... de vergoeding ook bij lange na niet voldoende toch denk ik wel dat dit soort fora de juiste plekken zijn om personen te vinden.

            Comment


              #7
              Re: Verandert THC je hersenen? Onderzoek van UMC Utrecht!

              Vraag me eigen af,waarom alleen mannen!?
              recht is recht. krom is krom.

              Comment


                #8
                Re: Verandert THC je hersenen? Onderzoek van UMC Utrecht!

                De criteria zijn waarschijnlijk zo opgesteld dat mogelijke storende factoren worden constant gehouden. Dus het verschil tussen man en vrouw, het verschil tussen links en rechtshandigen mensen, enz.

                Dan is waarschijnlijk ook nog voor mannen gekozen om dat procentueel meer mannen dan vrouwen cannabis roken, waardoor mannen makkelijker gevonden kunnen worden.

                Comment


                  #9
                  Re: Verandert THC je hersenen? Onderzoek van UMC Utrecht!

                  Hmm... tot twee weken geleden had ik medicatie maar daar ben ik nu mee gestopt, ben ik dan nu een geschikte kandidaat?

                  Comment


                    #10
                    Re: Verandert THC je hersenen? Onderzoek van UMC Utrecht!

                    ik gebruik iets teveel vrees ik ,maar heb geen herseletsel ,behalve het beginnende stadium van demensie lol belachelijk ,weer den boel voor de zoveelste keer door het slijk halen
                    Stay calm. Everything is going to be okay. There will be marijuana giveaways

                    Comment


                      #11
                      Re: Verandert THC je hersenen? Onderzoek van UMC Utrecht!

                      Had er graag aan mee gewerkt.
                      Van mijn zijn er meerdere onderzoeken gedaan,Mri en EEG.

                      Ook van voor mijn tijd dat ik blowde en ben/was eigenlijk wel benieuwd
                      of er voor hun zichtbaar en aantoonbare verschillen zijn.

                      In Jan krijg ik die periodieke onderzoeken weer,had mooie vergelijkings plaatjes op kunnen leveren.

                      Ik geloof namelijk dat het iets veranderd.
                      recht is recht. krom is krom.

                      Comment


                        #12
                        Re: Verandert THC je hersenen? Onderzoek van UMC Utrecht!

                        Oorspronkelijk geplaatst door latindos View Post
                        ik gebruik iets teveel vrees ik ,maar heb geen herseletsel ,behalve het beginnende stadium van demensie lol belachelijk ,weer den boel voor de zoveelste keer door het slijk halen

                        Comment


                          #13
                          Re: Verandert THC je hersenen? Onderzoek van UMC Utrecht!

                          oeie ik heb geen probleem hoor ?ligt aan u interpretatie dacht ik zo !En iedereen mag denken wat hij wil dus jij ook van mijn part!

                          Edit ,de wetenschap doet zijn werk juist en correct ,maar de uitslagen worden nadien in de meeste gevallen voor de gebruiker als negatief aanzien !dat bedoel ik met door het slijk halen!Niet meer niet minder!DUDE

                          http://www.kennislink.nl/publicaties...-de-wetenschap

                          Blowen voor de wetenschap

                          Scholieren die regelmatig een jointje opsteken, of op een andere manier cannabis gebruiken, kunnen meedoen aan wetenschappelijk onderzoek van het Universitair Medisch Centrum Utrecht. Het is namelijk nog onbekend of cannabis de ontwikkeling van jonge hersenen verandert en zo ja, hoe dan.

                          Het UMC Utrecht doet onderzoek naar cannabis en het brein, met hulp van functionele MRI. Dat is een scanner die live hersenactiviteit meet en in beeld brengt. De proefpersonen tussen 12 en 17 jaar waarnaar het UMC zoekt, zijn nodig om uit te vissen wat het effect is van blowen op de ontwikkeling van de hersenen. Wetenschappers willen de activiteit in de hersenen van jongeren die veel hebben geblowd, namelijk vergelijken met de grijze cellen van jongeren die nooit cannabis gebruikten. De test die een eventueel verschil moet ontmaskeren, bestaat uit verschillende (pc-)taken waarbij je flink moet nadenken.

                          De cannabisplant, of in gewoon Nederlands: hennep. Van de hars van hennep wordt hasj gemaakt, van de knoppen van vrouwelijke bloemtoppen kan je marihuana maken. Wie eenmaal hasj geroken heeft, herkent de geur voortaan altijd.

                          Niet af

                          Met het onderzoek hopen de Utrechtse onderzoekers te zien welk effect cannabisgebruik op jonge leeftijd heeft. Want in de puberteit zijn de hersenen nog niet helemaal ‘af’. Gebieden die bijvoorbeeld betrokken zijn bij geheugen en concentratie moeten als het ware nog rijpen. Cannabis verstoort die ontwikkeling mogelijk.

                          In deze doorsnede is met groen weeggegeven waar cannabis werkt in het brein. (Bron: wikipedia.nl)

                          Meedoen?

                          Als je wilt meedoen in het onderzoek, kun je op de website hieronder een vragenlijst invullen en (per post of e-mail) versturen aan onderzoeker Gerry Jager. Via de vragenlijsten worden kandidaten geselecteerd, legt Gerry Jager uit. “De uitkomst van het onderzoek waaraan zij meedoen, helpt bij hulpverlening en behandeling van jonge cannabisgebruikers die in de problemen komen. Pubers die regelmatig cannabis gebruiken, kunnen te maken krijgen met psychische problemen, schulden of en stoppen vaker vroegtijdig met school.”
                          Naar de vragenlijst voor deelname aan het onderzoek van UMC Utrecht

                          www.fMRI.nl/cannabis/info.htm

                          13000 x hulp gevraagdMaria & JuanaCannabis sativa var. indica of, in huis-tuin-en-keuken-taal: hennep. Van de hars van de hennepplant kan je hasjies maken. De bladeren en bloemen zijn de basis van marihuana, dat gebruikers mengen met tabak, vandaar de naam ‘joint’ (van het Engelse to join, samenvoegen). De naam marihuana komt waarschijnlijk van een andere samenvoeging, namelijk twee veelvoorkomende Spaanse vrouwennamen, Maria en Juana. Marihuana verwijst zo naar de eigenschap van cannabis dat het lust kan opwekken.

                          Zie hier de werkzame stof in cannabis: THC (delta-9-tetrahydrocannabinol). Dit zorgt nou voor het ontspannen gevoel. Het kan ook leiden tot ‘zware’ ledematen (als steen, vandaar het Engelse ‘stoned’).

                          THC lijkt op lichaamseigen anandamideLollig of niet?

                          Een van de effecten van THC is dat het alle gevoelens en zintuigen versterkt. Dat is lollig als je je goed voelt; je raakt superontspannen, en mooie muziek of beelden kunnen veel intenser overkomen dan normaal, net als aanrakingen. Maar wie niet lekker in zijn vel zit, of angstig is, kan last krijgen van angstaanvallen, paranoia of paniek. Een combi met alcohol is trouwens niet aan te bevelen: cannabis versterkt het effect van alcohol. Braken komt dan vaak voor.
                          Zelf kweken

                          In Nederland mag je officieel geen cannabis bezitten en ook niet zelf kweken. Maar vanwege het gedoogbeleid is het coffeeshops toegestaan maximaal 5 gram te verkopen per klant. Particulieren mogen ook maximaal 5 planten zelf kweken. In het buitenland is bezit en –handel van (zelfs weinig) cannabis een misdrijf.
                          Meer lezen over cannabis of drugs?

                          Neder-wiede-wiede-wiet (Kennislinkartikel)
                          De bijeffecten van combigebruik (Kennislinkartikel)
                          Nobelprijs Geneeskunde 2003 (Kennislinkartikel over MRI)
                          Hoeveel drugs gebruik je? Test jezelf!
                          Alles over alle soorten drugs
                          Trimbosinstituut
                          Last edited by latindos; 22 December 2009, 14:08.
                          Stay calm. Everything is going to be okay. There will be marijuana giveaways

                          Comment


                            #14

                            Comment


                              #15
                              Re: Verandert THC je hersenen? Onderzoek van UMC Utrecht!

                              ik vind het wel goed dat er wordt onderzoek gedaan en ja het meeste wordt gebruikt voor het afbreken van onze heilige ganja.
                              Maar ook wordt er veel gebruikt in het toelaten van medische en recreatie gebruik van cannabis.
                              En beter hier mensen vragen die er wat van weten dan een lul die 1 keer rookt vanuit de choffeeshop en denkt dat hij de nieuwe generatie is van de hippies.
                              Maar zelf medoen aan zo'n onderzoek zou ik nooit doen dat brengt toch niet op en ben nog juist geen proef ratje.

                              Comment

                              Bezig...
                              X