Mededeling

Collapse
No announcement yet.

'Tijd is rijp voor vrij cannabisbeleid'

Collapse
Dit topic is gesloten.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

'Tijd is rijp voor vrij cannabisbeleid'

Korting op 420shop
    Tom DeCorte: ...een effect van de sluiting van Checkpoint is dat gebruikers op zoek zijn gegaan naar bevoorrading in eigen land...

GENT - ,,Nederland en BelgiŽ zijn al jaren verwikkeld in een Kafkaiaanse discussie over het cannabisbeleid.

De Belgen verwijten Nederland slecht nabuurschap, vragen Nederland vooral geen overlastsituatie te creŽren, maar gaan er aan voorbij dat de vraag naar en de gebruikers van wiet vooral uit BelgiŽ komt. Beleidsmakers sluiten hun ogen voor de realiteit. Als Nederland zijn coffeeshops sluit, dan verdwijnt de vraag niet. Beter zou zijn dat de twee landen eens serieus over het cannabisbeleid gaan praten. Over regulering en ontcriminalisering. Met regionale projecten, grensoverschrijdend, zou veel bereikt kunnen worden."

Tom Decorte, docent criminologie aan de Universiteit Gent, geldt in Vlaanderen als een autoriteit op het gebied van de drugsproblematiek. Als geen ander kent hij de voor- en tegens van beleidsvarianten, de marktontwikkelingen in de Benelux en de sociale gevolgen van drugsgebruik.

In het najaar van 2007 publiceerde hij een boek over de cannabisteelt in Vlaanderen, in september volgt een nieuwe publicatie over het softdrugsbeleid in onze contreien. Decorte ijvert al jaren voor legalisering van cannabisteelt en gebruik, omdat hij ervan overtuigd is dat zo een niet-uitroeibaar fenomeen beheersbaar kan worden gemaakt.

Hij is goed op de hoogte van de opkomst en de val van Checkpoint in Terneuzen. Over de inval van justitie wil hij niets kwijt. Dat de Zeeuwse autoriteiten verbaasd zijn dat duizenden Vlaamse en Franse wietgebruikers 'spoorloos' verdwenen zijn, kan hij wel plaatsen, maar wat hem betreft zal die verbazing niet lang duren.

"Die gebruikers duiken vanzelf weer op. Niet in Terneuzen, maar in andere grensplaatsen waar coffeeshops zijn. Ik heb geruchten gehoord dat veel Belgische gebruikers zich nu richten op Maastricht, maar daar is geen onderzoek naar gedaan. Eigenlijk zou je nu in alle coffeeshops in de grensstreek moeten peilen waar hun klandizie vandaan komt. Het zou mij niet verbazen dat veel Checkpointklanten nu elders gaan inkopen. Een ander effect van de sluiting van Checkpoint is dat een aantal gebruikers op zoek is gegaan naar bevoorradingskanalen in eigen land. Aan zelfkweek is wellicht een enkeling begonnen. Daar komt teveel bij kijken. Ik kan ook aardappelen kweken, maar ik ga liever gewoon naar een winkel. Zo is dat met de meeste softdruggebruikers ook. Dat uitwaaieren houd je niet tegen. Het is het bekende waterbedeffect, duw je op een plek iets weg, dan krijg je op een andere plaats een bult, maar je weet vooraf nooit waar."

Volgens Decorte is het Nederlandse gedoogbeleid volledig uit de hand gelopen. Politiek en justitie hebben volgens hem gedacht dat de gedoogde coffeeshops zouden blijven draaien op basis van de aanvoer van kleine telers. De georganiseerde misdaad zou daar niet bij betrokken raken. ,,Het is inmiddels voornamelijk die georganiseerde misdaad die aanlevert. De kleine telers, de hobbyisten, zijn zo geschrokken van het repressief beleid, dat ze bijna allemaal gezegd hebben: voor ons hoeft het niet meer. Die professionele ondernemers laten zich niet afschrikken door een beetje politieoptreden of convenanten met energiebedrijven en woningbouwcorporaties. Dat zijn mensen die op geld uit zijn en die ook zorgen dat ze niet gepakt worden."

De harde aanpak van justitie heeft vooral de kleine telers uit de markt gejaagd, met een groter marktaandeel van criminele professionele ondernemers als gevolg. Die bevoorraden nu via de achterdeuren de coffeeshops. "De Nederlandse overheid heeft natuurlijk zelf in de hand gewerkt dat een coffeeshop als Checkpoint zo groot is kunnen worden, met dagelijks duizenden klanten."

Een tweede reden waarom het in Nederland uit de hand gelopen is, komt doordat er grote inspanningen geleverd zijn om het aantal coffeeshops te reduceren. "De coffeeshops die overbleven konden groeien en groeien, aangezien de vraag naar producten ongewijzigd bleef. Dan krijg je uiteindelijk van die mastodonten ŗ la Checkpoint."

Decorte vraagt zich af waarom Nederland nooit echt heeft nagedacht over het reguleren van de achterdeur-problematiek. ,,Er wordt wat over gedebatteerd, maar daar blijft het bij. Ik kan me goed voorstellen dat burgemeesters als Jan Lonink van Terneuzen en Gerd Leers van Maastricht proberen deze problematiek op de politieke agenda te krijgen. Zij worstelen met problemen die niet ophouden bij de grens. Er worden allerhande drogredenen aangevoerd om niet over reguleren te praten. De geesten zouden er niet rijp voor zijn, de regering Balkenende wil er niet aan, internationaal kunnen we het niet maken. Het vraagt van politici electorale moed om te onderkennen dat ze het probleem met de huidige strategieŽn niet onder controle krijgen. Nog moeilijker is te bepleiten -wat veel mensen inmiddels wel weten - dat het gebruik van cannabis niet zo gevaarlijk is als sommigen beweren."

,,Van alle illegale roesmiddelen is cannabis in BelgiŽ het meest gebruikte. Eigenlijk is het een genormaliseerd product geworden dat door vele bevolkingsgroepen met diverse achtergronden wordt gebruikt; maar ook wordt dat gebruik acceptabel gevonden. Cannabis wordt in BelgiŽ door honderdduizenden gebruikt. Dat is geen kleine groep, zoals bij heroÔnegebruikers. Niet voor niets is de wetgeving met betrekking tot het bezit van softdrugs gewijzigd. Je mag in BelgiŽ drie gram bezitten, mits jke meerderjarig bent. Je hoeft dus als Belg niet per sť naar Nederland te rijden. Heel veel mensen die het gebruiken doen dat en heel veel mensen die het niet gebruiken vinden dat ook acceptabel."

Volgens de Gentse hoogleraar spoort het beeld van het conservatieve Vlaanderen dat een gedogen van cannabis onacceptabel vindt niet meer met de realiteit. "De geesten in Vlaanderen zijn ook rijp voor een beleidsherziening. En het zijn er meer dan je zou denken. Het zijn echter de politici die durf moeten tonen, het zijn de wetenschappers die een echt wetenschappelijk debat moet durven voeren. De laatsten schurken te vaak te dicht bij de beleidsmakers aan, zodat dat open debat helaas nog niet heeft plaatsgevonden."

Decorte zou het liefst zien dat de overheid de teelt en verstrekking van cannabisproducten zelf ter hand zou nemen. "Ik pleit daar al jaren voor. Door staatscontrole houden we greep houden op de teelt, de kwaliteit, de distributie en de verstrekking. Dat dit kan, bewijst Nederland weer met zijn teelt van wietproducten voor medicinale toepassing. Ik vind dat je de verstrekking en productie van roesmiddelen niet moet overlaten aan de vrije markt. Je ziet dat bij tabak en alcohol. Tabaksfabrikanten vinden de sigaret elk jaar opnieuw uit. Ze minimaliseren de schadelijkheid van het product, maar zijn n toch uit op maximalisatie van hun omzet. Bij brouwerijen is het niet anders. Nederland monitort al jaren het THC-gehalte in wiet, maar kan er vervolgens niets aan doen. Met een staatscontrole op de teelt zou je daar omwille van de volksgezondheid wel wat aan kunnen doen."

Grtz

Re: 'Tijd is rijp voor vrij cannabisbeleid'

Helemaal met je titel eens

Comment

Interessant om te lezen

Greatz.

Comment

Hoog tijd ja.
        Gent is precies wel een vooruitstrevende stad? Is dat zo?

Greetz,
        zion

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door zion
          Hoog tijd ja.

Greetz,
          zion
          Dat zou niet echt iemand kunnen zeggen denk ik. Het is gewoon heel Belgie die meemoet, niet 1 stad. Daarom nog ENORM veel werk aan de winkel! Mensen denken VEEL TE stereotiep over heel de zaak. (Alles wat met wiet te maken heeft is per definitie slecht). Je moet maar eens met een zakje wiet naar je ouders toegaan, ze verschieten zich zo rot als een ei net alsof het zakje een atoombom is die op ontploffen staat ofzo... Nog veel werk dus...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door zion
            Ik zou eerder zeggen. Gent en Leuven zijn de 2 grootste studentensteden in Vlaanderen. Dus beiden wordt geconfronteerd met een hoop jongeren, en het logische gevolg ervan, een hoop cannabisgebruikers.
            En dat zoals vaker KULeuven iets conservatiever is dan UGent
            Ik denk dat in Leuven cannabis eerder wordt doodgezwegen en hard aangepakt door de politie.
            Terwijl men in Gent er iets meer over in discussie gaat en onderzoek naar pleegt te doen en dergelijke.

nuja, dat is mijn gevoel daar over toch..
            *SmokingggGG* !

I wanna get high... so high!

Comment

Footer Left Ad

Collapse
            Bezig...
            X