Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Maastricht wil drugstoeristen weren

Collapse
Dit topic is gesloten.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Maastricht wil drugstoeristen weren

    Korting op 420shop
    De Nederlandse stad Maastricht wil voor een proefperiode buitenlandse drugstoeristen weren uit de coffeeshops. Daarvoor heeft de stad een subsidie van 1,4 miljoen euro gevraagd bij het ministerie van Binnenlandse Zaken, zo meldt Het Belang van Limburg vandaag.

    De gemeente Maastricht loopt hiermee vooruit op een eventuele positieve uitspraak bij de Raad van State over het ingezetenencriterium, wat inhoudt dat coffeeshops enkel nog toegankelijk zijn voor mensen die in Nederland wonen. De kans op een positief oordeel is groter geworden nu de advocaat-generaal van het Europese Hof van Justitie geen wettelijke bepalingen ziet die toepassing van dit beginsel belemmeren.

    Maastricht wil beginnen met het in kaart brengen van de huidige overlast en het coffeeshopbezoek. Dat onderzoek zal ook gebeuren in Belgische gemeenten als Lanaken, Voeren en Riemst. Daarnaast wordt een campagne uitgedacht om buitenlanders te informeren dat ze niet meer binnen mogen in coffeeshops.

    Bron: HLN.

    #2
    Re: Maastricht wil drugstoeristen weren

    had ik al gelezen dit stuk ergens, maarja hoop wel dat de belgen ook eens een kansje krijgen om shop in hun eigen land te krijgen. zou wel zo royaal en netjes van de belgische overheid zijn

    Comment


      #3
      Re: Maastricht wil drugstoeristen weren

      Ik kan me goed voorstellen dat gemeenten de overlast van drugstoeristen spuugzat zijn. Echter, deze overlast is te wijten aan 2 partijen. Enerzijds hebben gemeenten dat veelal aan zichzelf te wijten: als je in de gemeentelijke verordening stelt dat er maximaal 5 gram (bij sommige gemeenten zelfs 3 gram) per keer mag worden aangeschaft dan kun je op je klompen aanvoelen dat het bezoek gefrequenteerd wordt. Immers, als je zoals in het verleden een maximale gebruikershoeveelheid van 30 gram niet strafbaar stelt dan kunnen de kopers zich een voorraadje verschaffen. Nu moeten ze voor de zelfde hoeveelheid zich 6 of 10 keer richting coffeeshop begeven. Ook de kopers moeten zich van bepaalde dingen bewust zijn: 90 tot 95 % van de kopers -of het nu Nederlanders of lieden van niet Nederlandse afkomst zijn- gedragen zich op een manier die maatschappelijk aanvaardbaar is te achten. De overigen evenwel bezorgen wel overlast: dubbel parkeren, op straat blowen (daar storen sommige mensen zich nu eenmaal aan), snoeppapier op de stoep gooien e.d. Is het nu echt zo moeilijk om casual gekleed op een normale manier je aankopen te doen? Onaangepast gedrag van enkelen werkt stigmatiserend voor het gros van de blowers dat geen overlast veroorzaakt.
      Wees eens eerlijk: stel dat je in de situatie verkeert dat je getrouwd bent en je hebt 2 kleine kinderen en naast je woning gaat iemand een coffeeshop exploiteren: vind je het dan komisch als er een paar blowers met een lachkick over de stoep liggen te rollen? Ik gun ze dat plezier van harte, maar dan wel op een plaats waar niemand er zich aan kan storen.
      Voor mijn Belgische en Nederlandse medewietgebruikers: in mijn woonplaats zitten op de stoep van het plaatselijke stadhuis vaak wat lieden te blowen. Het verbaast me enigszins, dat deze blowers tijdens een bruidsreportage fulmineren tegen de plaatselijke politie, die hen vriendelijk verzoekt hun jointje elders te roken. Is het nu echt onmogelijk om een joint te roken zonder iemand die daar totaal geen feeling mee heeft in een voor hem ongemakkelijke positie te manouvreren? Wie van jullie zou het leuk vinden om op je trouwfoto's ongenode blowers vastgelegd te zien?
      Last edited by Xtreme; 11 August 2010, 15:53.

      Comment


        #4
        Re: Maastricht wil drugstoeristen weren

        Helemaal mee eens extreem.

        Grtz

        Comment

        Bezig...
        X