Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wietproef: coffeeshops krijgen de tijd om te wennen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Wietproef: coffeeshops krijgen de tijd om te wennen

    Korting op 420shop
    Voordat het experiment met de teelt van staatswiet begint, krijgen coffeeshops eerst de tijd om zich erop in te stellen.
    Het kabinet heeft de details van de proef naar de Tweede Kamer gestuurd en daaruit blijkt onder meer dat er een "overgangsfase" komt, zoals de Kamer ook had gevraagd.


    Tijdens de proef mag wiet worden verkocht, die onder staatstoezicht wordt geteeld.
    Nu is de teelt en levering van cannabis aan coffeeshops verboden en wordt de verkoop, onder voorwaarden, gedoogd.




    Effecten op criminaliteit en volksgezondheid
    De eigenlijke proef duurt vier jaar.
    Zoals in het regeerakkoord is afgesproken, wil het kabinet met het experiment onderzoeken of en hoe op kwaliteit gecontroleerde wiet aan coffeeshops kan worden geleverd.
    Daarbij worden de effecten op criminaliteit, veiligheid, overlast en volksgezondheid bekeken.


    Het experiment wordt gedaan in maximaal tien gemeenten.
    Burgemeesters kunnen vanaf 23 april melden dat ze interesse hebben.
    De verwachting is dat later dit jaar een besluit wordt genomen over welke gemeenten worden toegelaten.


    Grensgemeenten
    Alle coffeeshops in de deelnemende gemeenten moeten aan het experiment meedoen.
    De coffeeshops mogen een voorraad

    De 'staatswiet' wordt geproduceerd door ten hoogste tien telers.
    Die moeten in staat zijn zeker tien soorten wiet te telen.

    Op de verpakking moet het gehalte werkzame stoffen staan en de coffeeshophouders zijn verantwoordelijk voor voorlichting aan klanten over de producten en preventie.

    Als het experiment is afgelopen en wordt besloten dat de regels in het hele land worden ingevoerd, kan de proef met anderhalf jaar worden verlengd om de wet aan te passen.



    ______________

    Bron: NOS.nl
    ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

    #2
    EY QnQ ik wilde je gewoon effe een kusje geven kan je alleen niet vinden dus doe ik het gewoon effe hier
    God was never on your side..

    Comment


    • QnQ
      QnQ commented
      Editing a comment

    • Rreppellsteeltjam
      Rreppellsteeltjam commented
      Editing a comment
      Ieuw, kan je niet in een box apart ofzo!?

    #3
    Dus blijven er dadelijk n klein aantal shops bestaan, de rest wordt weggepest door strenge regels en/of hoge kosten.

    Ondertussen blijft de illegale teelt gewoon doorgaan, het meeste wordt verkocht aan het buitenland.
    Een dag zonder wiet kent Flip niet.

    Comment


    • Weske
      Weske commented
      Editing a comment
      Sterkste overwint.....
      Juist denk ook echt dat degene die eraan onderdoor gaan wel op andere manier krijgen probleem verschuifd zich zo alleen maar

    • Flip Hasjkip
      Flip Hasjkip commented
      Editing a comment

    • Weske
      Weske commented
      Editing a comment
      Juist flip inderdaad

      Eigenlijk best ziek dat zo kan he
      Ik zal eens een kijkje nemen

    #4
    Ik vind dit geen goed project van de overheid.
    Ik vind het gewoon legalistatie beter is, bijvoorbeeld de hobby-/thuistelers max 5 planten ongemoeid laten, woningstichtingen mag ze niet langer lastigvallen, indien de telers gebruikt maakt van veilige materialen en electriciteit etc.

    Grote kwekerijen onder licentie stellen, illegale straatdealers en illegale megagrote kwekerijen verdwenen... dus minder criminaliteit, en dus minder politietaken voor de politiemensen. zodat ze beter op echte criminaliteit kan richten (moordzaken, zedenmisdrijven etc)

    En dit kan de overheid een hoop geld schelen en zelfs een nieuwe bron om de staatskas te spekken (heffingen bij profesionele kwekkerijen en profesionele groothandels etc)

    Comment


      #5
      Dit gaat niet werken................
      Alle wiet die gekweekt wordt gaat voor
      90% naar het buitenland. Wat willen ze nu
      bereiken? Die illegale kwekers zijn niet gek!

      Ps. Wel een goede ontwikkeling voor legaal...

      Comment


      • Gruffalo
        Gruffalo commented
        Editing a comment
        De slogan dat een groot deel bestemd is voor de export, is onzin. Dit is nergens op gebaseerd en gewoon overgenomen door alles en iedereen die belangen heeft om die achterlijke achterhaalde opiumwet in stand te houden. Het is een kwestie van tijd. Het piept en kraakt in de 2e kamer. Binnenkort valt het kabinet. Ik begrijp gewoon niet wat het probleem is van thuisteelt. Laat mensen gewoon zelf bepalen wat ze op het balkon neerzetten, of in hun tentje, kastje of wat dan ook. Ik volg regelmatig de kamervragen die schriftelijk ingediend zijn. De christelijke partijen stellen nu dat er bij sterke wiet grotere kans is op psychoses. Van alcohol is al een tijdje bewezen hoeveel ellende, verslavingen en lichamelijke verwoesting daarvan komen. Daar worden geen vragen over gesteld. Sterker nog ik kan gewoon mijn eigen druiven verbouwen, bier brouwen en op facebook vertellen hoe dronken ik geweest ben van het weekend. Gegarandeerd dat mensen dat massaal leuk vinden. WANNEER WORDT DE POLITIEK EEN KEER WAKKER?

      #6
      De klant wil geen staatswiet met zo weinig mogelijk thc, maar hij wil keuze hebben uit soortjes waar je flink stoned van wordt! Dergelijke besluiten komen uit de koker van bezopen politici die aan de drank zitten in hun ivoren toren en vervreemd zijn van het echte leven. Indien coffeeshops straks alleen nog staatswiet op de kaart hebben te staan kunnen die spoedig hun deuren wel sluiten. De klant is niet gek en zal wel via een andere weg naar Rome gaan. De cannabishandel zal zich verplaatsen naar de straat en de huisdealers met exclusieve soortjes zullen oprukken. Want nogmaals: de klant wil geen staatstwiet, hij wil thc rijke soortjes en dat weten coffeeshophouders ook wel. Misschien als staatswiet te koop is voor twee euro de gram dat het een ander verhaal wordt!

      Comment


      • Ipie
        Ipie commented
        Editing a comment
        Dit is al jaren aan de gang zeker in de grote steden, maar goed verwoordt!
        Ik geef je als rapportcijfer een 7,5 hahhaha!! Prettig weekend!!

      • Pit
        Pit commented
        Editing a comment
        Ik vind het hele idee van staatswiet een belediging voor de cannabisconsumenten. De gramprijzen in coffeeshops zijn al idioot hoog en dan verwacht de regering dat een fijnproever een product zal kopen onder de naam staatswiet dat nauwelijks thc en effect heeft? Dat doet de klant evenmin als dat politici genoegen zouden nemen met staatsdrank! Het is alom bekend dat de Haagse heren wel een drankje lusten, dus als zij dat voortaan vervangen met staatslikeur, dan overweeg ik staatswiet!

      • belladonna
        belladonna commented
        Editing a comment
        Juist

      #7
      @ QnQ in dat geval zet ik in de toekomst wel vijf staatswietplanten in mijn hokje!

      Comment


        #8
        Is wiet slechter dan zuipen wat wel legaal is?
        Misschien iets om over na te denken toch?

        Comment


          #9
          Daar word als jarenlang over geklaagd
          drank meer kapot maakt als wiet

          Haze kweek #1,Haze kweek #2,Indica/sativa, weske's indoor garden

          Comment


            #10
            Ik hoop dat de gemeentes en de coffeeshops de plan torperteert.
            zodat de overheid naar voorbeeld van USA/Canada moeten gaan kijken. Daar is wietcriminaliteit behoorlijk minder geworden en de overheidskassen rijkelijk gevuld is door de heffingen en vergunningen etc.

            Een economische boost in NL sluit ik niet uit..

            Comment


            • Flip Hasjkip
              Flip Hasjkip commented
              Editing a comment
              Dat is dus niet waar. Er worden minder mensen veroordeeld voor een kleine hoeveelheid wiet, daar vandaan dendaling. De overvallen op kwekers en transporteurs van de oogst zijn dramatisch gestegen. Er mag immers alleen maar cash worden betaald en moeten er speciale bedrijven worden ingehuurd (voornamelijk ex agenten) die met gepantserde wagens wiet of geld vervoeren tussen kwekers en afnemers.

            #11

            Comment


              #12
              Rutte noemde wiet troep - wat ik niet begreep - dus wat hij bedoelde was dat staatswiet troep is! Coffeeshops dwingen om staatswiet te verkopen is als horecaondernemers dwingen ranja aan de tap te hangen.

              Comment


              • QnQ
                QnQ commented
                Editing a comment
                ah, je hebt de staatswiet al geprobeerd ?
                De wiet in de shop zit vaak rond de 10-15% dus dat zal niet veel verschillen toch ?

              #13
              QnQ ik heb de naar communisme riekende staatswiet niet geprobeerd en eigenlijk prefereer ik cannabis met een meer kleurrijke naam, ook al is een naam slechts een naam. Straks rook ik staatswiet in een huis van de staat en rijd ik in een auto die eveneens van hen is. Nee, ik behoud liever het recht zelf mijn rookwaar te kweken i.p.v. dat de regering mij de staatswiet door de strot duwt.

              Comment


                #14
                Er zouden 10 soorten wiet gekweekt worden. Geen enkele zaadbank heeft 10 soorten met laag thc %. Die zitten doorgaans allemaal rond en boven de 15*.

                Volgens mij heb je met je 3 of 4 hps'en gewoon schrik voor je bijverdienste, of je zou er zo fel niet tegenin gaan. Als je wiet kweekt puur voor eigen gebruik, wat maakt het dan uit wat er in de coffeeshop ligt? Het gaat erom dat de coffeeshops legaal wiet kunnen aankopen en daar vragen ze zelf naar.

                Comment


                • Pit
                  Pit commented
                  Editing a comment
                  Het maakt mij persoonlijk niet uit wat er in de coffeeshop ligt, maar zoals ik al schreef behoud ik graag het recht om mijn eigen rookwaar te kweken. En met de komst van staatswiet komt het recht op zelfbeschikking helaas steeds meer op de tocht. Indien ik wat zou bijverdienen met mijn hobby, zouden deze ontwikkelingen eerder een verhoging van mijn prijzen betekenen dan dat ik met de handel zou blijven zitten. Immers, het risico wordt groter en er is lastiger aan exclusieve soorten te komen en daar moet voor betaald worden. Dus als jij denkt dat ik broodkweker ben, weet dan dat de komst van staatswiet goed is voor mijn portemonnee.

                • beowulf
                  beowulf commented
                  Editing a comment
                  Dat recht heb je nu ook niet, dus daar verandert niks. Je zal mss enkel harder gestraft worden als elke coffeeshop legaal kan inkopen en jij nog blijkt te kweken met 1200 watt of meer wat je nu doet. En als ik mis ben en dat is geheel voor eigen gebruik, dan lijkt het mss verstandig van jezelf daar effe wat vragen bij te stellen. Ik heb liever de "broodkweker" die wat vrienden voorziet dan iemand die beweert dat 5 gram per dag weg smoren geen probleem is.

                • Pit
                  Pit commented
                  Editing a comment
                  In de praktijk word je in Nederland vaak niet meer vervolgd wanneer je betrapt wordt met slechts vijf planten en ik zou het jammer vinden als dat teruggedraaid wordt en dezulken direct hun woning worden uitgezet, maar technisch bezien hebben we het recht om cannabis te kweken niet. Verder ontgaat me de relevantie voor de discussie van wie of wat jij liever hebt en hoeveel jij vindt dat men mag roken. Dat leg ik derhalve ook maar ter kennisgeving naast me neer.

                #15
                Vijf planten buiten wordt gedoogd ook binnen
                ''tenzij'' je maar geen lamp erboven hebt..........

                Comment


                • Weske
                  Weske commented
                  Editing a comment
                  Word gedoogd door de politie ja...

                  Maar komen de huurinstanties erachter ga je gewoon je huis uit maakt niet uit of je lampen hebt of niet

                • Ipie
                  Ipie commented
                  Editing a comment
                  Correctie : Nee dit is ''niet'' het geval, goed lezen....

                • Pit
                  Pit commented
                  Editing a comment
              Bezig...
              X