Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Van de wet mag het, maar ruim 200 gemeenten verbieden drugsgebruik op straat

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Van de wet mag het, maar ruim 200 gemeenten verbieden drugsgebruik op straat

    Korting op 420shop
    1080x1080a.jpg
    (bron: https://nos.nl/artikel/2291720-van-d...op-straat.htmlpdf) van de NOS.

    Daarbij gaat het niet alleen om een verbod op softdrugs, zoals wiet, maar meestal ook om een verbod op harddrugs. De gemeenten met zo'n totaalverbod volgen daarmee niet de landelijke geldende Opiumwet. Die wet stelt het gebruik van soft- en harddrugs in Nederland expliciet niet strafbaar, alleen de handel en productie ervan.

    Een verbod op het gebruik van drugs wordt in allerlei gemeenten ook ingezet op specifieke plekken waar veel overlast is. Dat geldt bijvoorbeeld voor het Mercatorplein in Amsterdam of de boulevard van Scheveningen.

    Experts zeggen dat zo'n specifiek gebiedsverbod beter is. Maar de maatregel geldt nu in 60 procent van de gemeenten voor de gehele publieke ruimte. Het gaat dan veelal om kleinere gemeenten. Van de grote steden heeft alleen Rotterdam een algeheel gebruiksverbod.

    Over de handhaving lijken de gemeenten zich niet druk te maken. Aan de NOS laten ze weten het verbod te hebben ingesteld om er eventueel later iets mee te doen. "Om in te kunnen grijpen bij excessen", zegt bijvoorbeeld de gemeente Almelo. "Het verbod is meer voor de zekerheid, het was niet strikt noodzakelijk", zegt de gemeente Duiven. "De politie kan overal handhaven, maar doet dat niet overal", zegt de gemeente Rotterdam.

    Hoewel gemeenten dus geen jacht lijken te maken op blowende jeugd, is het totaalverbod wel degelijk een probleem, vinden hoogleraren Jon Schilder en Jan Brouwer, experts op het gebied van het Nederlandse drugsbeleid. Ze stellen in gesprek met de NOS dat de gemeenten zich met het algehele verbod bewust niet aan de Nederlandse wet houden. In de Opiumwet is volgens hen met opzet het gebruik van drugs niet verboden.

    "Gemeenten doorkruisen met een gebruiksverbod de landelijk geldende Opiumwet waarin het gebruik van drugs heel bewust niet strafbaar is gesteld", zegt Brouwer, hoogleraar Algemene Rechtswetenschap aan de Rijksuniversiteit Groningen. Schilder, hoogleraar Staats- en Bestuursrecht aan de Vrije Universiteit in Amsterdam, vult aan: "De vrijheid om drugs in de publieke ruimte te gebruiken die de wetgever voor ogen had, wordt nu door gemeenten expliciet om zeep geholpen." Boete zal standhoude


    #2
    Yep, dat kan gewoon onder de APV.
    Zoek je gemeente maar op in die pdf, het is vrij specifiek.
    Een algeheel verbod houdt ook in dat het op het water verboden is, dus niet meer gaan vissen met je jointje
    Nja, zolang er niet gehandhaafd wordt.
    Maar ze kunnen je er dus altijd op pakken.

    Mja, meeste BOA's hebben niet zo'n goeie conditie
    ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

    Comment


      #3
      Huh?

      In mijn gemeente verboden? Daar merk ik dus inderdaad helemaal niks van.
      Alleen het lokaal festival is blowvrij.

      Maar goed, de meeste blowers roken, en roken mag strakkes nergens meer...

      Die goeie ouwe tijd....ik stak elke morgen in de trein naar school een vette joint op, niemand deed daar moeilijk over, zelfs de conducteurs niet. In elke concertzaal waar ik ben geweest idem. Bijna niet meer voor te stellen nu
      "Alles gaat goed, en anders doe ik wel alsof" - Takketoelli
      "Wat er ook gebeurt, altijd blijven lachen" - Bassie
      "Ajeto" - Buurman en Buurman

      Comment


        #4
        Gelukkig in mijn gemeente geen verbod

        ik kan nog lekker mijn hondje uitlaten, met een jointje daarbij, zonder een vette boete te krijgen.

        Comment


        • QnQ
          QnQ commented
          Editing a comment
          Zolang je niet binnen 500m van een onderwijsinstelling komt

        #5
        Dus iedere gemeente mag z'n eigen wetten maken

        Comment


        • kroket
          kroket commented
          Editing a comment
          Precies wat ik dacht..

        #6
        Zoals het oude spreekwoord zegt; " Een tevreden roker is geen onruststoker".

        Ga wat radicale gekken vangen ofzo, of van die ettertjes die hele steden plezieren met hun rotgedrag, maar dat is te moeilijk zeker?!

        Comment


          #7
          Van de wet mag het, maar ruim 200 gemeenten verbieden drugsgebruik op straat
          Volgens de wet mag het niet, staat toch in de Opiumwet.
          Toch prima dat gemeenten hun eigen APV hebben en besluiten te gedogen.
          Als het omgekeerd was zou het pas vreemd zijn.

          Veel gestelde vragen over het forum

          JOINTJEDRAAIEN.NL - Smoking Community
          420Shop.NL - Headshop / Seedshop : Korting voor leden van Jointjedraaien.nl

          Comment

          Bezig...
          X