Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Meer psychische problemen cannabisgebruikers

Collapse
Dit topic is gesloten.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Meer psychische problemen cannabisgebruikers

    Korting op 420shop
    Meer psychische problemen cannabisgebruikers

    Uitgegeven:4 oktober 2010 10:00Laatst gewijzigd:4 oktober 2010 10:41
    AMSTERDAM - Cannabisgebruikers hebben twee keer zo vaak een minder goede geestelijke gezondheid als mensen die geen cannabis gebruiken.


    Dat blijkt maandag uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).
    Ruim 4 procent van de mensen tussen de 15 en 65 jaar die tussen 2007 en 2009 zijn ondervraagd, gaf aan recent te hebben geblowd.

    Een kwart van deze groep rookt dagelijks of bijna dagelijks. Ruim 28 procent van de vrouwen die cannabis gebruiken had psychische klachten tegenover 14 procent van de niet-gebruikers.

    Bij mannen had 20 procent van de cannabisgebruikers psychische klachten, tegenover bijna 10 procent van de mannen die niet blowen.

    Mannen
    Ruim 6 procent van de mannen gebruikten cannabis tegenover 2 procent van de vrouwen. Het gebruik is het hoogst in de leeftijdsgroep 20 tot 25 jaar, zowel bij mannen als vrouwen. http://www.nu.nl/gezondheid/2348114/...bruikers-.html
    - - -

    Cannabisgebruik en psychische problemen; hier zijn de gegevens. Wat denken jullie? Is het weer 'propaganda' of vinden jullie het wel werkelijkheid?
    [B][URL="https://420shop.nl"][COLOR=#008000][B]420Shop.NL: uw head- & seedshop!

    #2
    Re: Meer psychische problemen cannabisgebruikers

    Dat deze groep mensen cannabis gebruikt betekent niet meteen dat dit de oorzaak van de psychische klachten is.
    Ik zit 100% zeker tussen die cijfers en aangezien niemand mij wilt helpen is cannabis het enigste wat bij mij de klachten wat vermindert.
    En aangezien met mijn medicinale gebruik van cannabis na het stoppen met de meeste andere medicatie me elke dag sterker en beter begin te voelen.
    Terwijl de andere medicijnen mijn leven alleen maar verkloot hebben. En de therapeuthen hebben daar alleen maar hard aan meegewerkt.
    Dit soort cijfers zijn leuk, maar het is in mijn ogen de grootste propaganda om mensen nog verder onzin dingen in het hoofd te stampen.
    Dat er personen zijn die wel bepaalde klachten krijgen van cannabis, dat ontken ik zeker niet. Maar is dat niet ook zo bij andere medicijnen? Is er niet een volwaardige wereldmarkt aan verschillende soorten pillen
    voor dezelfde ziektes of symptomen?
    it's his line so only God knows
    Grtz Kush

    Comment


      #3
      "Mensen die in 2007-2009 aangaven de afgelopen 30 dagen cannabis gebruikt te hebben, voelen zich geestelijk of psychisch minder gezond dan zij die niet gebruikt hebben. Zo had bijna 20 procent van de mannelijke cannabisgebruikers psychische klachten, tegenover bijna 10 procent van de niet-gebruikers."

      Comment


        #4
        Re: Meer psychische problemen cannabisgebruikers

        Ik kreeg ook direct het idee dat hierboven al 2x staat. Ze hebben weer eens nagelaten te onderzoeken of het percentage blowers met psychische problemen hoger ligt door het blowen, of dat ze juist zijn gaan blowen als antwoord daarop. Zo is bij ADHD bijvoorbeeld al geruime tijd bekend dat deze mensen vatbaarder zijn voor verslavingen en vaker op zoek zijn naar middelen die hun psyche beinvloeden.
        Het is altijd jammer dat wetenschappers die dergelijk onderzoek doen veels te eenzijdig hun resultaten interpreteren. Dit onderzoek vraagt weer om een ander onderzoek.
        Filter eerst de gebruikers er eens uit die al psychische problemen hadden voor het gebruik en kijk dan wat er over blijft. Van die groep kun je dergelijke conclusies trekken. Die uitgefilterde groep heeft weer een totaal ander onderzoek nodig, waar waarschijnlijk weer heel andere resultaten uit zullen komen. Zet die eens droog en kijk dan naar het effect daarvan op hun psyche. De conclusie daarvan zal naar mijn mening heel anders uitpakken.
        Wat ze in de psychiatrie meestal doen is het blowen vervangen voor een ander middel dat weer andere bijwerkingen heeft. Of dat in het voor of nadeel van het persoon is, kan verschillen per geval natuurlijk.
        Ik ken echter mensen die vrij heftige medicijnen vervangen door een blowtje en zich daar veel beter bij voelen. Houd daar maar eens een onderzoek naar.

        Comment


          #5
          Re: Meer psychische problemen cannabisgebruikers

          Je kunt erop wachten, er komt altijd weer een onderzoek dat stof doet opwaaien. Vooral als het gaat om het gebruik van cannabis en psychiatrie. Zoals voorganger beschreef is werking van cannabis tegen pijn bewezen vanuit zeker mijn praktijk. Maar cannabis en psychiatrie/psychologie is een behoorlijk lastige kwestie. Logisch, elk brein is anders. Dat cannabis de stemming beinvloed, positief of negatief, is ook een feit.

          Cannabis is een medicijn dat voor elk van ons anders reageert en voor velen van ons een verlichting van de ellende van de aandoening. Dat gaat boven alles.
          Veel gestelde vragen over het forum
          JOINTJEDRAAIEN.NL - Smoking Community
          420Shop.NL
          "Wat je kunt maken, kun je ook kraken."

          Comment


            #6
            Re: Meer psychische problemen cannabisgebruikers

            Oorspronkelijk geplaatst door CatsEye View Post
            "Mensen die in 2007-2009 aangaven de afgelopen 30 dagen cannabis gebruikt te hebben, voelen zich geestelijk of psychisch minder gezond dan zij die niet gebruikt hebben. Zo had bijna 20 procent van de mannelijke cannabisgebruikers psychische klachten, tegenover bijna 10 procent van de niet-gebruikers."
            scherp

            Comment


              #7
              Re: Meer psychische problemen cannabisgebruikers

              zal het zo zeggen .... mn moeder heeft ad/hd ..... ik heb ad/hd ....
              als mn moeder vroeger af en toe een jointje rookte ....... had ik een veel leukere jeugd gehad !
              niet dat ik haar nog iets kwalijk neem , maar het is wel zo !


              je kunt je afvragen hoe weet jij dat ..... nou af en toe krijgt ze er nu wel eens 1 ....

              werkt prima

              het is voor iedereen anders , ligt aan veel feiten denk ik.... rook je sterke wiet of niet te sterk , draai je kannonnen of stickies ... rook je hele dag of af en toe !
              rook je het echt om problemen kwijt te raken .. stop dan , want dan ben je verkeerd bezig!
              voel je je er beter door in je vel .. blijf gerust gecontroleerd roken !
              rook je en voelt het raar in je kop ... dan ben je dr zelf bij met wat je doet, doorgaan of kappen .

              grtz smokeybandit

              Comment


                #8
                Re: Meer psychische problemen cannabisgebruikers

                cijfers kunnen best kloppen, maar wat ze niet zeggen is hoeveel er blowen om hun psychische klachten te verminderen of hoeveel dr juist psychische aandoening zijn gaan ontwikkelen. dat dan weer niet xD

                Comment


                  #9
                  Re: Meer psychische problemen cannabisgebruikers

                  Met statistieken kan je trouwens alles bewijzen...

                  Comment


                    #10
                    Re: Meer psychische problemen cannabisgebruikers

                    zoals de titel geformuleerd is, ruikt dit voor mij reeds naar propaganda
                    mensen kunnen cannabis gebruiken om psychische klachten tegen te gaan of te verhelpen, dat is het logisch dat er veel mensen tussen zitten die psychische problemen hebben
                    het is geen logische verklaring om cannabis hiervoor als oorzaak aan te duiden, wat men wel suggereert in de titel
                    en zoals vermeld, met statistieken kan men alles verklaren, kwestie van interpretatie

                    Comment


                      #11
                      Re: Meer psychische problemen cannabisgebruikers

                      En ik ga er niet eens meer op reageren

                      1 Pz

                      Comment


                        #12

                        Comment


                          #13
                          Hahaha, heel goed MotherGrower! Ik ga mee met je argumentatie, al was dat niet echt de vraag

                          De vraag is namelijk: waar zijn die wetenschappelijke onderzoeken die uitwijzen dat cannabis slecht is of slechter wordt?

                          Ik ben namelijk zeer nieuwsgierig naar de onderzoeksopzet en interpretatie van de resultaten. Ze moeten er zijn, want de politiek baseert hier haar (toekomstige) beleid op.

                          Comment


                            #14
                            Re: Meer psychische problemen cannabisgebruikers

                            Ik snapte de vraag wel , maar omdat ik in de psychologie zit probeer ik duidelijk te maken dat het niet mogelijk is om een objectief oordeel te vellen.
                            De wetenschap kan alleen zeer uiteenlopende conclusies aantonen omdat de bijwerkingen te sterk afhankelijk zijn van de invidu en zo uiteenlopende onderzoeken krijgt.
                            Net zoals alcohol en dat is wel legaal, maar aangetoont niet goed te zijn bij verkeerd gebruik, dus stellen we er regels aan vast.
                            En zal dus de politiek keuzes gaan maken van alle onderzoeken die het best in hun straatje past, dus hier speelt bij de politici zijn of haar omgeving een grote rol in hun keuzes.
                            Wat de meerderheid in het politieke systeem dus opvoert als omgeving van de politici en daarmee druk uitoefent op het maatschappelijk denkbeeld in een partij zal dan ook de beslissing beinvloeden bij deze politici.
                            Dus waar die onderzoeken zijn of vandaan komen zullen de politici dus bepalen. Als zij er niet mee eens zijn dat bepaalde onderzoeken positief tegenover cannabis zijn zullen zij vanuit hun eigen standpunt handelen op de negatieve onderzoeken.
                            Er valt eigenlijk bijna dus niets te zeggen over hoe deze strijd zal lopen wij kunnen slechts een kleine overtuigingsrol spelen in de wereld van de politiek ten opzichte een positief beleid aangaande cannabis.

                            Grts MG (Denk niet te moeilijk, maar overtuig uzelf)

                            Comment


                              #15
                              Re: Meer psychische problemen cannabisgebruikers

                              Owh, ik zit nu dat ik twee discussies door elkaar heen heb gehaald. Sorry, MotherGrower, je had inderdaad wel de juiste vraag te pakken, ik was in de war met deze threadAl deze effecten zijn van korte duur en verdwijnen weer geheel. Ooit gebruik van cannabis (ongeacht frequentie) is geassocieerd met een verhoogd risico op een eerste psychose (ongeacht definitie) met een factor 1,4. Het risico is groter indien alleen gekeken wordt naar de drie studies met een psychotische stoornis als uitkomst. Als de gegevens worden samengenomen voor de ‘meest frequente gebruikers’ is het risico op een psychose vergeleken met niet-gebruikers 2,1 keer groter. Van de nieuwe gevallen van psychotische stoornissen is een beperkt deel (6-13%) toe te schrijven aan cannabis.



                              En de stelling waar het bovenstaande artikel aan refereert: "Jongeren met een psychiatrisch probleem of gedragsprobleem gebruiken verhoudingsgewijs vaker cannabis." terwijl het artikel juist het tegenovergestelde doet suggereren: "Cannabisgebruikers hebben twee keer zo vaak een minder goede geestelijke gezondheid als mensen die geen cannabis gebruiken." De grap is dat de feitelijke achtergrond van het artikel dus klopt, alleen de oorzaak en gevolg zijn - heel slim en heerlijk suggestief - omgedraaid.

                              Maar ik snap best wel dat de Nederlandse overheid graag cannabis demoniseert om haar daadkracht en vertroetelingsdrang te laten zien. Want zij zou toch niet de alcohol willen verbieden, weet je wel wat dat oplevert? Het staat in hetzelfde rapport: "In Nederland is het jaarlijkse alcoholgebruik 8 liter per hoofd van de bevolking (equivalent aan 600 standaard drankjes) wat neerkomt op een jaarlijkse uitgave door consumenten van 3,2 miljard euro en inkomsten aan accijns van bijna 1 miljard euro. Hier zijn 300.000 banen mee gemoeid."

                              Comment

                              Bezig...
                              X