Mededeling

Collapse
No announcement yet.

'Accordeon, alcohol, geblaf, poep en wiet verbieden'

Collapse
Dit topic is gesloten.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

'Accordeon, alcohol, geblaf, poep en wiet verbieden'

Korting op 420shop

25.05.11 5 reacties
    De gezamenlijke fractie van ChristenUnie en SGP in Dordrecht stelt op veertien punten voor om de Algemene Plaatselijke Verordening aan te passen. Verboden voor onder meer hinderlijk drugs- en alcoholgebruik, geluidsoverlast van honden, bedelarij en paardenpoep moeten de aanpak van overlast vergemakkelijken.

Geen zwartekousenrepubliek
    De CU/SGP wil ‘werkelijk geen politiestaat’, staat in het raadsvoorstel. ‘Wij willen heus geen zwartekousenrepubliek,’ voegt initiatiefnemer Pieter Verhoeve, burgerraadslid van ChristenUnie/SGP daar nog aan toe. En met de overlast op staat valt het eigenlijk ook best mee in Dordrecht, volgens Verhoeve. Toch heeft hij veertien punten waarop de APV aangepast zou moeten worden. ‘Want het kan altijd beter en in de aanpak van bedelarij en blowen op straat schiet de APV duidelijk tekort.’

Handhaven
    De ‘verscherping’ van de APV is bedoeld om beter te kunnen handhaven. ‘Tijdens een “Stage in de Stad” waarbij ik met de politie een dagje op stap was, werd duidelijk dat zij bij overlast vaak niet voldoende kunnen optreden,’ zegt Verhoeve. ‘Ik heb toen gevraagd bij welke zaken dat speelt. Dat heb ik gebruikt voor aanpassing van de APV. Zo lijkt het mij logisch dat als je hinderlijk alcoholgebruik in het openbaar verbiedt, je dat ook zou moeten doen voor drugsgebruik.’

Accordeon
    Een ander opvallend voorstel is het verbod op het ‘ten behoeve van publiek als straatmuzikant op te treden, zoals accordeon te spelen om daarmede te bedelen, althans inkomsten te verwerven’. Volgens Verhoeve worden er in Dordrecht geregeld ’s ochtends accordeonisten met een busje bij verschillende winkelcentra afgezet, die de hele dag met accordeon lijken te bedelen, en daarmee voor overlast zorgen.

Paardenpoep
    De verbodslijst is volgens Verhoeve ook bedoeld als ‘uitnodiging tot dialoog’ tussen inwoners, politiek en maatschappelijke organisaties. ‘In de stad is er nu al discussie via de omroep over bijvoorbeeld die accordeonspelers. Ik vind het goed dat er nu over de wenselijkheid van een verbod gepraat wordt.’ Een zelfde discussie verwacht Verhoeve over zijn voorstel om paardenpoep te verbieden. ‘Dat gaat om rechtsgelijkheid. Waarom moeten hondenbezitters wel, en paardenbezitters niet de uitwerpselen opruimen?’

Capaciteit
    Verhoeve is ook ‘heel benieuwd’ naar een reactie van de driehoek van burgemeester, politie en OM over de handhaafbaarheid van zijn voorstellen. ‘De driehoek moet nog een reactie geven. Misschien vraagt aanpassing van de APV in deze vorm wel om een capaciteitsverschuiving bij politie.’
    Waarschijnlijk behandelt de gemeenteraad het voorstel tot aanpassing van de APV pas na de zomer.

http://www.binnenlandsbestuur.nl/Hom....1168235.lynkx
    Stultus es, qui facta infecta facere verbis postulus.

sigpic

FAQ links over kweken

Never give in — never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense.
    W.L.S. Churchill

Footer Left Ad

Collapse
Bezig...
X