Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Uruguay teelt vanaf morgen staatswiet: 65 cent per gram

Collapse
Dit topic is gesloten.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Uruguay teelt vanaf morgen staatswiet: 65 cent per gram

    Korting op 420shop
    Morgen is het zover: Uruguay gaat als eerste land ter wereld staatswiet telen, te koop bij de apotheek. Burgers mogen ook zelf cannabis kweken, 'genoeg voor bijvoorbeeld wietbrownies'. Correspondent Marjolein van de Water bezocht hoofdstad Montevideo op de vooravond van de staatsproductie van wiet.

    In een buitenwijk van Montevideo kijkt Milagros Gallero (27) vertederd toe hoe haar tweejarige zoontje blaadjes van een wietplant plukt. Het jongetje ruikt aandachtig aan zijn vingers en huppelt dan naar zijn moeder. 'Hij leert nu al hoe je goede wiet kweekt', zegt Gallero lachend en aait het kind over zijn krullen. 'Dat zal hem nog goed van pas komen.'



    Als eerste land ter wereld reguleerde Uruguay afgelopen december de productie, verkoop en consumptie van cannabis. Na maandenlange voorbereidingen gaat morgen de volledig door de overheid gecontroleerde productie van start en kunnen blowers zich registreren als gebruiker. Het duurt dan nog zeker een half jaar voordat de planten rijp zijn voor de oogst. De eerste zakjes Uruguayaanse staatswiet gaan naar verwachting dit najaar over de toonbank.

    Veertig gram per maand
    Iedere volwassene mag maximaal veertig gram wiet per maand aanschaffen, voor zo'n 65 eurocent per gram. Om drugstoerisme te voorkomen, kunnen alleen inwoners van Uruguay zich registreren als gebruiker. De wiet wordt door private partijen verbouwd op een overheidsterrein van tien hectare, op een geheime plek beveiligd door militairen of politie. Reguliere apotheken gaan de marihuana verkopen, maar apotheekhouders met gewetensbezwaren mogen weigeren. De genetische samenstelling van de wiet komt in een database. Zo kunnen de autoriteiten in binnen- en buitenland controleren of illegaal verkochte wiet afkomstig is van de Uruguayaanse staatskwekerij.

    Liefhebbers kunnen ook zelf wiet kweken. Per huishouden zijn zes planten toegestaan met een maximale oogst van 480 gram per jaar. Of ze kunnen een club oprichten waarin 15 tot 45 personen samen maximaal 99 planten kweken. De marihuana komt ook op doktersvoorschrift voorhanden, de regels daarvoor worden nog uitgewerkt.





    Ook de kleine criminaliteit zal afnemen, verwacht hij. 'We hebben goed gekeken naar de ervaringen in Nederland. Daar is gebleken dat het aantal harddrugsverslaafden vermindert als je de wietverkoop scheidt van zwaardere drugs. Minder verslaafden betekent minder straatroof en diefstal.'



    Buurlanden vrezen voor zwarte markt
    Voorlopig staat de rest van de wereld niet te juichen bij de vooruitstrevende stappen van het Zuid-Amerikaanse landje. Buurlanden vrezen dat hun zwarte markt zal worden overspoeld met de goedkope en kwalitatief hoogstaande wiet uit Uruguay. En de Internationale Narcotica Controleraad, gelieerd aan de Verenigde Naties, is woedend omdat Uruguay internationale verdragen in de wind zou slaan.



    Julio Rey (37), voorzitter van de Cannabisbond, zit bij Calistro en Gallero op de bank. Hij is blij met de nieuwe wet, maar vindt dat deze nog te veel restricties heeft. Het registratiesysteem bijvoorbeeld: 'Veel mensen zijn huiverig om zich als gebruiker in te schrijven', zegt hij. Hij lurkt aan een pijpje met wiet uit de tuin en geeft deze vervolgens door aan Calistro. Die inhaleert diep en knikt instemmend. 'Je weet nooit waar de regering die informatie in de toekomst voor gebruikt.'

    Ook denken ze dat de huidige wet geen einde maakt aan de straatverkoop. 'Het verbieden van verkoop aan buitenlanders en minderjarigen werkt illegale handel in de hand', zegt Rey. Hij is even afgeleid door het zoontje van zijn vrienden, die fanatiek op een Spaanse gitaar ramt en er luidkeels bij zingt. 'Niet iedereen rookt veertig gram per maand. Dat zijn meerdere jointjes per dag. Geregistreerde gebruikers die wiet over hebben, gaan dat wellicht verkopen.'

    Uruguay sinds onafhankelijkheid progressief


    Dat komt in de eerste plaats door de geringe invloed van de kerk. In 1918 zijn kerk en staat gescheiden en werd religie uit het openbaar onderwijs gebannen. Bijna de helft van de Uruguayanen definieert zichzelf als niet-religieus. Hiermee vormt het een schril contrast met de rest van Latijns-Amerika, waar religieuze en conservatieve denkbeelden van oudsher de boventoon voeren.

    Daarbij is Uruguay het minst corrupte land van Latijns-Amerika. Het staat op nummer 19 in de Transparancy International corruptie-index en scoort daarmee beter dan landen als Ierland, Frankrijk en Oostenrijk.

    Lange tijd stond Uruguay bekend als 'het Zwitserland van Latijns-Amerika', vanwege succesvolle sociale programma's en maatregelen zoals het invoeren van vrouwenkiesrecht. De militaire staatsgreep in 1973 luidde een conservatieve pauze in, maar met het herstel van de democratie in 1985 werd de draad voorzichtig weer opgepakt.

    http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2664/Nieuws/article/detail/3649305/2014/05/05/Uruguay-teelt-vanaf-morgen-staatswiet-65-cent-per-gram.dhtml

    #2
    Re: Uruguay teelt vanaf morgen staatswiet: 65 cent per gram

    Mooi stukje tekst

    Comment


      #3
      Rough! Rough! Arrrr..

      Comment


        #4
        Re: Uruguay teelt vanaf morgen staatswiet: 65 cent per gram

        Ik hoop zo dat ik de legalisering in Nederland ooit nog ga mee maken.. Mooi stukje tekts!

        Comment


          #5
          Re: Uruguay teelt vanaf morgen staatswiet: 65 cent per gram

          lekker bezig daar in Uruguay ! Toevallig woont een vriendin van mij in Montevideo en zij heeft me in contact gebracht met een Uruguayaanse cannabis goeroe.
          Zomaar voor de gein eens kijken of ik misschien aparte/speciale zaden kan regelen vanuit daar... Geen idee of ze daar misschien een "eigen" strain hebben ofzoiets. Het kan ook helemaal ruk zijn natuurlijk.
          Ik heb me er nu nog niet verder in verdiept, maar ik ga wel eens kijken wat de mogelijkheden zijn.
          iig een goed begin deze legalisatie !

          65ct
          Shivaman-s-Amnesia-scrogg

          Shivaman-s-BigBang-Church-en-Somango
          (running)

          Comment


            #6
            Re: Uruguay teelt vanaf morgen staatswiet: 65 cent per gram

            Ik heb hier trouwens een beter gevoel bij, Uruguay, dan die rare legalisatie van medi wiet in Amerika. Vind t een raar iets, daar in Amerika. En tuurlijk heeft marihuana enorm potentieel als medicijn, maar ik geloof absoluut niet in de goeie bedoelingen, daar in Amerika.

            Uruguay komt werkelijk vooruitstrevend over en ik hoop dat Nederland ooit weer eens dat zelfde vooruitstrevende als Uruguay - en wij ooit ook waren - weer terug zullen krijgen. Eigenlijk bijzonder dat we dat verloren zijn.
            Rough! Rough! Arrrr..

            Comment


              #7
              Re: Uruguay teelt vanaf morgen staatswiet: 65 cent per gram

              Ivo???? kom er maar in!

              Comment


                #8
                Re: Uruguay teelt vanaf morgen staatswiet: 65 cent per gram

                Lol!!
                Rough! Rough! Arrrr..

                Comment


                  #9
                  Re: Uruguay teelt vanaf morgen staatswiet: 65 cent per gram

                  Mooi! Mooi!



                  Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

                  Comment

                  Bezig...
                  X