Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Steeds meer truckers in buitenlandse cel voor drugssmokkel

Collapse
Dit topic is gesloten.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Steeds meer truckers in buitenlandse cel voor drugssmokkel

    Korting op 420shop
    Op de nieuwe website gevangenchauffers.nl kunnen familieleden van vrachtwagenchauffeurs die vastzitten in het buitenland terecht. Er zitten tientallen Nederlandse chauffeurs, verdacht van drugssmokkel, in buitenlandse cellen.

    Een truck vol met tuinmeubelen en dan vindt de douane, helemaal achterin, twee kisten met cannabis. Zeker in Frankrijk wordt veel gecontroleerd, daar zitten dan ook zeker dertig Nederlandse truckers vast.

    Internationale vrachtwagenchauffeurs lijken extra kwetsbaar voor de kwade bedoelingen van anderen. ‘De chauffeurs zijn er zelden bij als hun wagen wordt geladen, dat duurt uren en gebeurt vaak ’s nachts, maar ze zijn wel verantwoordelijk voor wat ze vervoeren’, legt truckersvrouw Ester van der Wal van gevangenchauffeur.nl uit. ‘Het is strafbaar om de lading te openen. Ze moeten dus vertrouwen op hun opdrachtgever.’

    Op de nieuwe website kunnen familieleden van chauffeurs informatie vinden en elkaar op een forum treffen. ‘Wanneer je te horen krijgt dat je man in het buitenland vastzit, weet je niet wat je moet doen en sta je er opeens alleen voor’, vertelt Van der Wal. ‘Op de site kunnen familieleden informatie over de rechtsgang vinden, adressen van advocaten en verhalen van chauffeurs die het zelf hebben meegemaakt.’

    Uitgeleverd

    Een van de verhalen op de site gaat over de 42- jarige Klaas-Jan Bolt. De Friese trucker zit nu drie jaar in voorarrest in Bordeaux. In 2005 werd hij door Nederland uitgeleverd omdat er honderden kilo’s cannabis waren aangetroffen in zijn wagen. Bolt is een van de verdachten in een groot onderzoek naar een georganiseerde drugsbende. Zijn broer is bitter over de rol van Nederland. ‘Ze vertellen ons steeds dat de Nederlandse regering zich niet kan mengen in de Franse rechtsgang. Maar ze hebben Klaas-Jan uitgeleverd zonder te onderzoeken of hij schuldig was. En nu zit ie dus al drie jaar vast zonder proces.’

    Advocaat Han Vallenduuk vertegenwoordigt zo’n dertig vrachtwagenchauffeurs die in het buitenland vastzitten en denkt dat meer dan de helft van zijn cliënten er in is geluisd.

    Het zijn vooral kwetsbare types die geronseld worden door duistere bedrijfjes. ‘Mannen die eigenlijk zijn afgekeurd, maar graag af en toe nog een tocht maken. Of truckers die normaal in Nederland rijden en soms verder weg willen.’ De chauffeurs krijgen via internet een klus of horen erover in een truckerscafé. Ze rijden een voorgeladen truck van A naar B, en lopen onderweg tegen de lamp.

    Volgens de regels

    Toch kunnen chauffeurs op hun klompen aanvoelen wanneer er iets niet klopt, vindt de Frans-Nederlandse advocate Jacoba de Jongh-Dunant. ‘Ik doe dit werk al dertig jaar’, legt ze uit aan de telefoon vanuit Parijs. ‘En chauffeurs die alles volgens de regels doen en toch met drugs worden gepakt, komen altijd snel weer vrij.’ De afgelopen jaren ziet de Jong-Dunant meer gevallen van drugssmokkel met trucks: ‘Vijftien jaar geleden waren het personenauto’s en caravans waarin drugs over land werden gesmokkeld. Tegenwoordig gebruiken drugsbendes vrachtwagens.’

    Het zijn vooral de chauffeurs die een losse klus aannemen, voornamelijk op de route van Marokko naar Nederland, die het risico lopen drugs te vervoeren. De Jong-Dunant: ‘Chauffeurs vliegen bijvoorbeeld naar Spanje waar een voorgeladen truck op ze wacht. De vrachtbrieven kloppen vaak niet, de opdrachtgever is een merkwaardig eenmansbedrijfje. Spanje controleert niet zo scherp, maar in Frankrijk wordt de boel gescand en komen aanwezige drugs aan het licht.’

    In Frankrijk zijn de straffen zwaar en is het voorarrest langdurig. Ewold Gussenhoven van FNV/VNB, een stichting die opkomt voor chauffeurs die gevangen zitten in het buitenland: ‘De Fransen houden de chauffeur geheel verantwoordelijk voor zijn lading. In Frankrijk moet je je onschuld bewijzen, in Nederland moet het Openbaar Ministerie je schuld bewijzen. Maar als een chauffeur voor een onbetrouwbare werkgever heeft gereden, is die vaak onvindbaar.’

    De Jongh-Dunant heeft maar één waarschuwing voor Nederlandse vrachtwagenchauffeurs: ‘Als iemand je een enkele reis naar Spanje aanbiedt en je cash voor je werk betaalt, doe het dan niet. Blijf lekker thuis.’

    Grtz

Footer Left Ad

Collapse
Bezig...
X