Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Studenten aan de dope

Collapse
Dit topic is gesloten.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Studenten aan de dope

Korting op 420shop
    Dat de doorsnee student op regelmatige basis zijn heil zoekt in meerdere liters alcohol is geen publiek geheim. Maar hoe zit het met plantaardige drugs? Heeft de Leuvense student te kampen met een drugsprobleem? Veto snoof het deze week voor je uit.
    Afgelopen week hield Veto een grootscheepse steekproef: we gingen langs in aula’s van acht verschillende faculteiten waar studenten uit het tweede jaar van één van de aangeboden richtingen op dat moment les hadden. In totaal vulden 637 studenten onze enquête in.
    Daar sommige lessen reeds vroeg in de ochtend geprogrammeerd waren, lagen een paar experimenterende druggebruikers vermoedelijk nog suf te bed: dat doet wat af aan de representativiteit van onze steekproef. Een rapport dat in 2003 door het Van Dalecollege werd opgesteld, toonde immers aan dat het cannabisgebruik bij studenten die vaak brossen hoger ligt dan dat van de trouwe lesganger. Hetzelfde geldt voor studenten die één of meerdere jaren hebben overgedaan aan de universiteit of humaniora en bij studenten die een slecht studiegevoel hebben, regelmatig roken en alcohol consumeren of een vriendenkring hebben waar ook ‘gebruikt’ wordt.
    legalisering
    Ondanks de statistische onvolkomenheden van ons onderzoek liegen de resultaten er niet om: 37,04 procent van de ondervraagden heeft ooit softdrugs genomen of doet het nog steeds op al dan niet regelmatige basis. 44 procent van de ondervraagde jongens rookt af en toe een joint tegenover 32,5 procent van de meisjes.
    Het overgrote deel van de ondervraagde studenten geraakt aan softdrugs via vrienden, via vrienden van vrienden of via mensen die regelmatig naar Nederland gaan, een kleiner deel koopt ze ter plaatse op feestjes. Drugsconsumptie gebeurt het vaakst met vrienden op kot, op enige afstand gevolgd door feestjes en buiten — in een park of een tuin. Slechts 18,2 % van de respondenten kent niemand in de naaste vriendenkring die af en toe experimenteert met softdrugs.
    Studenten nemen thans meer hun toevlucht tot drugs dan vroeger. In oktober 1994 onderzocht het Medisch Centrum voor Studenten het druggebruik al eens bij studenten. Daaruit bleek dat slechts 16,8% van de studenten ooit, occasioneel of regelmatig cannabis gebruikte. Op vijftien jaar tijd hebben we met andere woorden te maken met meer dan een verdubbeling van het cannabisgebruik. Ook al werkt de — gedeeltelijke — legalisering ervan die verdubbeling mogelijk in de hand, de stijging blijft frappant.

“Partydrugs zijn brol”

«De cijfers tonen dat het overgrote deel van de studenten wel iemand kent die met softdrugs experimenteert. Maar is het even gemakkelijk om iemand op het spoor te komen die regelmatig pakweg een lijntje coke snuift? We nemen de proef op de som: we vragen aan kennissen waarvan we sterke vermoedens hebben dat ze regelmatig cannabis roken, of ze toevallig iemand kennen die verder durft te gaan dan enkel wiet. Bij de derde persoon hebben we al prijs: hij brengt ons in contact met een tweedejaarsstudent exacte wetenschappen. We spreken af op zijn kot. In het doffe licht van een rode schemerlamp, The Doors op de achtergrond, vertelt hij ons zijn hallucinant relaas.»
    «Ik ben voor het eerst in contact gekomen met drugs in het derde of vierde middelbaar: enkele schoolkameraden rookten op regelmatige basis wiet. Op een keer probeerde ik het zelf en ik vond dat wel leuk: ik ben dat blijven toen tot ik in Leuven ging studeren.»
    «Ik heb altijd al met harddrugs willen experimenteren, maar ik wou ermee wachten tot ik een diploma op zak had. Totdat ik op mijn vorig kot iemand ontmoette die op geregelde basis met harddrugs experimenteerde — voornamelijk cocaïne en LSD. Hij raadde mij aan niet langer te wachten met experimenteren. Als werkende mens heb je er veel minder tijd voor: je moet volgens een stipt dagschema leven. Ik heb zijn raad opgevolgd en ik heb er geen spijt van.»
    «De eerste keer dat ik bollen (XTC, red) nam, voelde ik me heel goed. Het was op een feestje: je geeft je helemaal, iedereen vindt je leuk en je voert de meest intieme gesprekken met mensen die je niet goed kent. Je kunt goed inspelen op situaties. Normaal gezien heb ik niet meer succes bij meisjes dan andere jongens, maar toen waren er plots drie geïnteresseerd. De dag erna kwam echter al snel de ontnuchtering: wat heb ik gezegd tegen die persoon? Die hoefde dat toch helemaal niet te weten? Je voelt je bedrogen en vindt de drug heel fake. Daarenboven worden alle happy stoffen (serotines, red.) in je hersenen voor een bepaalde tijd opgebruikt. Je voelt je dus sowieso niet bijster vrolijk bij het ontwaken de dag erna. Neen, partydrugs zijn brol.»
    «Tijdens de semesterexamens aan het einde van vorig academiejaar wou ik nog eens experimenteren. Ik was me aan het vervelen en daarom kwam er een vriendin langs, het was de dag voor het examen van statistiek. Ik heb toen cocaïne genomen en ik voelde me zelfzeker, fijn en gelukkig. Het examen is overigens goed gelukt, net als heel het voorbije jaar: ik ben met onderscheiding geslaagd.»
    «Na de examens heb ik aan mijn ouders verteld dat ik met twee vrienden naar Werchter ging. Dat was echter niet het geval: we namen de trein naar de Ardennen — we hadden paddo’s gekocht en we hebben die toen in de vrije natuur opgegeten, terwijl we naar de wolken keken. Een unieke ervaring: de wolken hadden plots de vreemdste vormen, de kleuren veranderden. We waren alle drie door elkaar aan het stamelen. Vooral de eerste uren werkt dat intens, daarna keer je langzaam terug naar de realiteit. Dat is een heel intiem proces.»
    «Het werd een wilde zomer. Terwijl ik in Dour het festivalterrein betrad, liep ik langs een kerel die een bordje in de handen vasthield waarop stond ‘LSD: x aantal euro’s’ Waarom niet, dacht ik? LSD is een minuscule vloeistof die je op de tip van je tong legt. De uitwerking ervan duurt twaalf uren. Je komt tot de conclusie dat je moet stilstaan bij de kleine dingen van het leven. De grens tussen realiteit en fictie is heel klein. Je beleeft je fantasie in de werkelijkheid. In een bos bij me in de buurt zag ik onder een boom een deur die uitgaf op een eindeloze gang. Pas toen ik erin wou kruipen, zag ik dat die deur geen deur was, maar slechts een kleine uitholling in de grond.»
    «Ik zoek altijd iets op over de drug die ik uitprobeer: zowel om de kans op negatieve effecten te verkleinen als om op leuke weetjes te stoten. Over LSD las ik bijvoorbeeld dat Jimmy Hendrix een paar druppeltjes ervan op zijn bandana aanbracht voor een optreden, en dat de zanger van Pink Floyd eraan verslaafd was.»
    kotsmisselijk
    «De slechtste drug waartoe een student zijn toevlucht kan nemen, is cannabis. Op het eerste moment lijkt die drug heel onschuldig, maar wanneer je eraan verslaafd raakt, wil je de dag erna niet meer opstaan en word je enorm ambitieloos. LSD, paddo’s en cocaïne zijn daarentegen geestesverruimend. Je gaat er heel chique dingen door zien. Bij LSD kan je tegelijkertijd min of meer normaal functioneren; onder invloed ervan heb ik ooit eens gesproken met een oud-leerkracht Nederlands van me, zonder dat die iets in de gaten had. Op het moment zelf vond ik hem echter beangstigend enthousiast.»
    «Vorige week heb ik nog eens LSA genomen, een bestanddeel waarvan je LSD kan maken. Dat zijn zaadjes die je moet pletten en met water moet aanlengen. Initieel is dat heel slecht voor de maag, je wordt er kotsmisselijk van. Daarna vind je de normaalste dingen echter heel sensationeel: je kijkt naar een voorbij kruipende kever als een koe naar een trein. Pas toen ik een paar van mijn vrienden LSA zag nemen, besefte ik hoe vreemd ik er zelf waarschijnlijk uitzag: ze kropen letterlijk over de grond en staken hun armen af en toe in de lucht omdat ze verwonderd waren over dit of dat.»
    «Aan heroïne begin ik niet — dat lijkt me te gevaarlijk. Ook MDMA heb ik nog nooit gebruikt. Als je gecontroleerd drugs neemt, denk ik niet dat er zoveel nadelen zijn. XTC doodt heel veel hersencellen, maar alcohol doet dat ook, zij het in mindere mate. De meeste drugs imiteren stoffen in de hersenen, dat is bij bier niet anders. Sporadisch drugs nemen is dus niet zo erg volgens mij.»
    bestelling
    Dat het gemakkelijk is om in Leuven aan softdrugs te geraken, staat buiten kijf. Een bescheiden rondvraag in de grote vriendenkring volstaat doorgaans ruimschoots om de gewenste portie cannabis, hasj of marihuana in bezit te krijgen. Maar wat met harddrugs? We testten het voor u uit.
    Net als het gros van de studenten ondervraagd in onze enquête, denken wij aan harddrugs te geraken via vrienden van vrienden, of via vrienden van vrienden van vrienden. En zo geschiedt: via twee contactpersonen komen we al op maandag in contact met P, een tweeëntwintigjarige student uit een richting van de humane wetenschappen. Hij beweert ons wel drugs te kunnen bezorgen tegen een prijsje. “Ik geraak aan heel veel: cocaïne, LSD, speed, XTC. Enkel heroïne wordt moeilijk.” We komen overeen dat P voor 40 euro zoveel mogelijk verschillende drugs aankoopt. Ons broodje lijkt gebakken.
    Het duurt echter een poos eer we P weer aan de lijn krijgen. Op donderdag bellen we hem zelf op. We krijgen slecht nieuws te horen. “Ik heb vannacht te horen gekregen dat de bestelling niet kan doorgaan: de mensen aan wie ik het vroeg, stonden niet achter het doel van de bestelling, en daarnaast is het zeer ongebruikelijk om máár één XTC-pilletje te bestellen, máár één lijntje Speed, etcetera. Als je wilt, kan ik echter een grotere bestelling verzorgen.”
    Helaas ontbeert Veto het nodige budget om in grote hoeveelheden drugs aan te kopen. Bent u echter op zoek naar een goed shot harddrugs? Contacteer ons, en we bezorgen het u binnen de week.

Grtz

Re: Studenten aan de dope

jezus wat een lang stuk...

Comment

Re: Studenten aan de dope

Het is inderdaad een lang stuk, maar wel de harde waarheid..
      En dat is niet enkel op Hogescholen..
      Bij ons op school, een middelbare school, raak je minstens even snel en makkelijk aan je gerief mits je de juiste personen kent..
      het zit overal...
      Ik ben een groot mysterie, verpakt in een raadsel met een strik van vraagstukken

Comment

Footer Left Ad

Collapse
      Bezig...
      X