Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Cannabis weinig schadelijk

Collapse
Dit topic is gesloten.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Korting op 420shop

Alcohol en tabak scoren hoog op de schaal van schadelijkheid voor de volksgezondheid en zijn daarmee relatief schadelijker dan veel andere soorten drugs. Dit blijkt uit een nieuwe risico-evaluatie van het RIVM (Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu), waarin 19 genotmiddelen zijn gerangschikt naar hun schadelijke karakter. Hero´ne en crack blijken samen met alcohol en tabak relatief het meest schadelijk te zijn. Paddo's, LSD en khat scoren relatief laag op deze lijst. Het gebruik van cannabis en ecstasy valt in deze rangschikking op individueel niveau in de middencategorie, maar scoren vanwege de omvang van het gebruik hoger als je naar de schadelijkheid voor de gehele bevolking kijkt.

De rangschikking is bepaald op basis van de driedeling: hoe giftig is het middel (op korte en lange termijn), hoe verslavend is het, en wat is de maatschappelijke schade. Voorbeelden van de laatste factor zijn agressie, verkeersonveiligheid, arbeidsverzuim en zijn zowel op individueel niveau gemeten als op het niveau van de samenleving in zijn geheel. Bezien vanuit de gehele samenleving stijgt de schadelijkheid van deze middelen als ze veel worden gebruikt. De maatschappelijke schade gaat dan zwaarder wegen.

De evaluatie is uitgevoerd door een panel van 19 experts, die de schadelijkheid beoordeelden op basis van hun eigen wetenschappelijke expertise en de beschikbare literatuur over de middelen. Deze onderzoekswijze is in Nederland voor het eerst op drugs en genotsmiddelen toegepast; internationaal gezien was het de tweede keer. De bevindingen van deze onderzoeken komen overeen. Dit RIVM-onderzoek is uitgevoerd in opdracht van het ministerie van VWS. Mede aan de hand van deze beoordeling kan het huidige Nederlandse drugsbeleid op een rationele wijze worden geŰvalueerd. Meer over dit onderzoek in het komende nummer van Highlife

Het complete RIVM onderzoek staat hier: www.rivm.nl/bibliotheek/rapporten/340001001.html

Bron : www.highlife.nl
    Een dag zonder wiet kent Flip niet.

Re: Cannabis weinig schadelijk

Zou er dan eindelijk weer fatsoenlijk onderzoek worden gedaan, binnenkort eens het complete onderzoek lezen...

Comment

Ik heb een flink stuk ervan gelezen en cannabis zit onder alcohol en tabak
      maar LSD,Paddo's, en Ketamine is minder schadelijk,
      dus minder verslavend minder, toxisch enz.

en er staat na direct gebruik is er een verhoogd risico op hart infarct

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jeroen View Post
        Zou er dan eindelijk weer fatsoenlijk onderzoek worden gedaan, binnenkort eens het complete onderzoek lezen...
        Ik heb het idee dat er maar zeer weinig 'fatsoenlijke' onderzoeken worden gedaan. De ene is voor het gebruik, en zal meer positieve dingen benoemen. De ander is tegen en zal vooral negatieve aspecten benoemen.
        Drugs zijn gewoon schadelijk, hoe je het ook bekijkt. Het is hoe je ermee omgaat wat er toe doet.
        Daarom lees ik geen onderzoeken.

Comment

Ook als in welke omstandig heden je zit, en hoe je gebruikt en op welke schaal.
          Als je veel drugs gebruikt als je niet lekker in je vel zit is het slecht.
          Als je wiet rookt om lekker te ontspannen is het goed.

Comment

Interessant rapport, maar ik denk niet dat ik het moet laten lezen om iemand te overtuigen, daarvoor vind ik er teveel negatieve dingen instaan.

Greds Chris
            "Medicinaal kweker en gebruiker"

Comment

Dat is nou precies de kracht van dit rapport. Niet alleen de voordelen maar ook de nadelen noemen, objectief zijn. De meeste rapporten noemen alleen de nadelen.

Comment

Dat xtc zo laag staat vind ik wel vreemd, echt iets van 50% of meer van de xtc is onzuiver. Maar alsnog goed nieuws.

Comment

Ik denk dat ze ook zijn uitgegaan van zuivere xtc, mdma dus. Pillen zijn geen xtc, dat zijn (als je geluk hebt) xtc (of andere troep) + bindmiddel.

Comment

Footer Left Ad

Collapse
                  Bezig...
                  X