Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Staat verdient lekker aan wietverkoop

Collapse
Dit topic is gesloten.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Staat verdient lekker aan wietverkoop

Korting op 420shop
    AMSTERDAM - De Nederlandse staat verdient goed geld aan de verkoop van wiet. Jaarlijks haalt de fiscus 400 miljoen euro aan belastinginkomsten op bij de eigenaren van coffeeshops in Nederland.

Volgens voorzichtige schattingen in het KRO-programma Reporter verkopen de circa 730 coffeeshops in Nederland jaarlijks ruim 265.000 kilo softdrugs. Het merendeel daarvan is in Nederland gekweekte sterke nederwiet. De omzet in de branche bedraagt circa 2 miljard euro.
    Hoewel de eigenaren van coffeeshops geen omzetbelasting hoeven af te dragen, rekent de fiscus met hen af via de inkomstenbelasting in het hoogste tarief. Bij het vaststellen van de aanslag gaat de Belastingdienst ervan uit dat de verkoopprijs van wiet minimaal het dubbele is van de inkoopprijs.
    In Amsterdam, waar coffeeshops veelal niet prijsbewuste buitenlandse toeristen als klant hebben, hanteert de fiscus zelfs bruto winstmarges van 150 tot 180 procent.
    Het ministerie van Financiën zegt desgevraagd niet te weten hoeveel belasting de 730 coffeeshops betalen, zo blijkt uit het onderzoek van KRO Reporter. Volgens belastinginspecteurs, die anoniem willen blijven, 'willen ze het niet weten in Den Haag, want politiek ligt het allemaal veel te gevoelig'.
    Zo is de regelgeving rond de teelt en verkoop van wiet 'wazig'. Kwekers met meer dan vier wietplantages hebben volgens de wet een illegale hennepplantage en kunnen worden vervolgd. Coffeeshopeigenaren mogen niet meer dan 500 gram wiet op voorraad hebben, terwijl ze soms tot enkele kilo's per dag verkopen.

Eigen bodem

Uit de reportage, die zondag wordt uitgezonden, blijkt verder dat de coffeeshopverkopen van vanuit het buitenland geïmporteerde hasj veel kleiner is dan nederwiet van eigen bodem. Er wordt zelfs meer wiet in Nederland geproduceerd dan kan worden opgerookt. Volgens schattingen wordt zestig procent van de wiet geëxporteerd naar het buitenland. Daar wordt geen belasting over geheven. ,,Als exportproduct staat nederwiet na de komkommer en tomaat op de tweede of derde plaats. Duitsland en het Verenigd Koninkrijk zijn grootafnemers", aldus politiecommissaris Max Daniel die de georganiseerde misdaad achter de wietteelt moet bestrijden.
    Hoewel de politie dagelijks vijftien hennepkwekerijen oprolt, hebben de invallen geen invloed op het aanbod, wel op de prijs van nederwiet. De kwekers willen de grotere pakkans vergoed zien in de prijs die ze krijgen voor wiet. En daar profiteert de fiscus weer van mee, zo blijkt uit de reportage.
    Ik ben een groot mysterie, verpakt in een raadsel met een strik van vraagstukken

Re: Staat verdient lekker aan wietverkoop

Interesant onderwerp, Zo zie je maar weer... den haag maakt het niet uit waar het geld vandaan komt als het maar met bakken tegelijk binnen stroomt

Ik vond dit vroeger al een rare bevinding, ik vroeg aan mijn leeraar maatschappeileer of er nou eigelijk belasting op wiet zat maar daar kon hij geen antwoord op geven. Dat ze uit de ''illegale'' wiethandel geld willen trekken sta ik niet van te kijken. maar Den haag mist een stukje pionierschap en zit onder de plak bij andere landen helaas

Kwekers met meer dan vier wietplantages hebben volgens de wet een illegale hennepplantage en kunnen worden vervolgd.
    Ik ga er vandaag gelijk 3 beginnen of begrijp ik hier iets verkeerd? wat is er gebeurd met die die 3 planten ? (uitgegroeid tot kwekerij )
    Veel gestelde vragen over het forum

JOINTJEDRAAIEN.NL - Smoking Community
    420Shop.NL - Headshop / Seedshop : Korting voor leden van Jointjedraaien.nl

Comment

Dit heb ik al veel gezegd tegen kennisen. Nederland haalt veel geld uit de coffeeshop.
      Wat kunnen ze met dat geld doen?
      Ik stel voor:
      -Bobliotheken en sportvoorziening voor de jeugd.
      -Restoratie van oude, historische gebouwen
      -Openbaar vervoer goedkoper en makkelijker bereikbaar maken.
      -Daklozencentra oprichten
      -Kinderopvangcentra oprichten
      -Cinema en andere bouwen
      -Scholen "updaten", overal computers met internet, televisies, schoolbibliotheek uitbreiden,....
      -En nog veel, véél, héél véeel meer

Daarom, zou België een voorbeeld moeten nemen aan Nederland. En Nederland stoppen met de coffee- en growshops te sluiten.

Oorspronkelijk geplaatst door Jointjedraaien
      Interesant onderwerp, Zo zie je maar weer... den haag maakt het niet uit waar het geld vandaan komt als het maar met bakken tegelijk binnen stroomt

Ik vond dit vroeger al een rare bevinding, ik vroeg aan mijn leeraar maatschappeileer of er nou eigelijk belasting op wiet zat maar daar kon hij geen antwoord op geven. Dat ze uit de ''illegale'' wiethandel geld willen trekken sta ik niet van te kijken. maar Den haag mist een stukje pionierschap en zit onder de plak bij andere landen helaas

Kwekers met meer dan vier wietplantages hebben volgens de wet een illegale hennepplantage en kunnen worden vervolgd.
      Ik ga er vandaag gelijk 3 beginnen of begrijp ik hier iets verkeerd? wat is er gebeurd met die die 3 planten ? (uitgegroeid tot kwekerij )
      Meer dan vier he, vanaf 5 dus. Dus 4 mag wel.
      En mijn hoofd draat dol, ik ben dus nog helemaal ni gewend aan het heilige gras.

Greetz,
      zion

Comment

die 400miljoen zou wel goed van pas komen om het begrotingstekort in Belgïe te vullen
        >>> LR2 mini-kweekje<<<

Comment

Footer Left Ad

Collapse
        Bezig...
        X