Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Rosin pers lage temperatuur

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Rosin pers lage temperatuur

    Korting op 420shop
    Oke, nou zie geen algemeen bouw topic dus dan maar hier... ik zie behalve een album over de tarik pers geen andere informatie over een rosin pers. Ook geen garanties dat ik het afmaak want waarschijnlijk krijg ik weer nieuwe inzichten. Hoewel ik BHO en QWIP heb uitgesloten van deelname.


    Met de pers kan ik eventueel ook mijn voorraad doen slinken van kief naar hash als mijn voorraad te groot gaat worden door vervolg kweken. En mijn nieuwe vrienden van PurePressure hebben al een mooi schema gemaakt met mogelijk te verwachten yields en drukken. Grofweg heb ik de onderstaande onderdelen nodig. Een aantal zaken kan ik lokaal kopen en de rest zal ik bestellen bij Alie.



    Druk: hydraulische krik 10ton
    Warme platen en frame: aluminium blokken
    Frame en montage: M10 draadeinden
    Geleiding en afstandhouder: 15mm buis
    Warmte elementen: 2x300watt 230V 10x80mm cartridges
    Temperatuur sensor: PT100 sensor
    Controller: PID

    Het komt er ongeveer zo uit te zien en met wat sjacheren hoop ik onder de 100 euro te blijven.



    You do not have permission to view this gallery.
    This gallery has 2 photos.

    #2
    Mooi project, heb dat ook altijd al eens willen maken.
    Ik ben benieuwd wat het uiteindelijk gaat worden.

    * topic klein stukje verplaatst naar waar het iets beter past.
    Succes!
    ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

    Comment


    • groot
      groot commented
      Editing a comment
      Dankjewel, had deze wel zien staan alleen struikelde ik over de hash (dat klinkt pas als drugs....)

    • QnQ
      QnQ commented
      Editing a comment
      Yeah, da's waar, dit zou eigenlijk bij harddrugs moeten, maar daar doen we niet aan op JD

    #3
    Is net even iets beter als de Tarik+Rosin
    Ben benieuwd.
    Ad usum proprium!

    Comment


    • groot
      groot commented
      Editing a comment
      Nou dat was wel mijn eerste doel. Volgens mij warm je de bovenplaat op met de onderplaat toch? Had inderdaad jouw album plaatjes gevonden.

    • ganjagast
      ganjagast commented
      Editing a comment
      Correct, zowel de bovenplaat als onder worden verwarmd.

    #4
    You do not have permission to view this gallery.
    This gallery has 1 photos.

    Comment


      #5
      leuk topicje , mijn stoeltje staat bij deze

      wou ook zo een ding kopen , tot ik de prijs zag

      maar zoals je zelf al aangaf , als je blijft doorkweken is het wel leuk om zoiets te hebben , zodat je je potjes wat kan ledigen , ik doe net hetzelfde
      Met een jointje in je hand , kom je door het hele land ^^

      Comment


        #6
        Beetje aan het rekenen geslagen omdat ik aan het overdimensioneren ben gegaan. Volgens PurePressure is de druk range (PSI) voor bubble hash tot aan toppen tussen de 300 en 1000psi. Bij toppen is die range ongeveer 600-1000psi.
        Bij afmeting van de persplaten van 100 (4") bij 70mm (2.5") kom ik bij een perskracht van 5000kg uit op een druk van 7N/mm2 en dus een ruime 1000psi. Op basis hiervan kan mijn 12ton potkrik reduceren naar 5ton.

        (5000*9.81)/(100*70)=7.0071 N/mm2 is gelijk aan 1000psi

        Maar het niet zozeer om de platen maar wel het contact oppervlak van toppen of in dit geval zakjes. Filterzakjes voor het persen hebben vaste afmetingen. Je vouwt ze na het vullen een keer dubbel. De zakjes die nu op mijn lijst staan zijn 2"x 3. Na het opvouwen is dat dus 50.8mm (2") x 25.4 (1").
        De 5000kg geeft op dit oppervlak dan:

        (5000*9.81)/(50.8*25.4)=38.0138 N/mm2 ofwel 5500psi

        Veels te hoog en terug naar een potkrik van 2ton met een hefvermogen van 1,5ton. Dan zou ik uitkomen bij eenzelfde filter oppervlak:

        (1500*9.81)/(50.8*25.4)=11.4041 N/mm2 is gelijk aan 1600psi

        Potkrik 2 ton kost ca. 16.-- en een min/max hoogte van 158/308mm. Dus weer een flinke prijs reductie
        ​
        Last edited by Silas; 20 November 2022, 20:06. Reden: herstel

        Comment


          #7
          Ik moest even wachten op mijn salaris maar inmiddels zijn alle onderdelen besteld bij Ali en heb ik een potkrikje gekocht. Nog afwachten wat de nauwkeurigheid en levensduur van dat ali spul gaat zijn (als het uberhaubt heel binnenkomt). Aluminium hitte blokken, isolatie platen en profielen heb ik bij een maatje kunnen neerleggen en wordt gemaakt van afval. Gemaakte kosten zijn nu een kleine 60. Er komt nog wel een fatsoenlijke krat bier bij. Al met al niet verkeerd en een mooie start om mee te gaan spelen.
          Last edited by Silas; 20 November 2022, 20:07. Reden: herstel

          Comment


            #8
            HOe ga je die profielen aan elkaar knutselen?? Draadeind door-en-door?? Profielklemmen?? 10ton is geen kattepis, vandaar mijn vraag. Alu is fijn om grote stellages te bouwen die licht moeten zijn, maar ga je grote krachten aanbrengen dan kun je snel problemen krijgen bij de verbindingen... ben benieuwd, grappig project

            Comment


            • groot
              groot commented
              Editing a comment
              Ja klopt, je hebt helemaal gelijk Meglow in post #6 was ik al aan het verminderen gegaan, ik zat op industriele schaal Volgens PurePressure heb ik 'slechts' 600-1000psi nodig. Dan heb ik voor mijn oppervlak nog maar een 1.5 ton kracht nodig. Tenminste als ik die berekening goed heb gedaan. Die aluminium profielen bouw ik eerst in elkaar met hoekstukken en daarna inderdaad kops vastzetten indien nodig. Qua belasting in lengte ben ik niet bang en voor de breedte wel LOL. Heb de breedte zo kort mogelijk gehouden ongeveer 200mm, inderdaad even duimen dat die niet gaan doorbuigen.

              Spulletjes zijn bijna allemaal binnen van Ali en de ruwe onderdelen zijn ook nog in de maak.

            • Meglow
              Meglow commented
              Editing a comment
              uitproberen en vingers kruizen dus

            #9
            Man man, wat heb ik mij nu weer op mijn hals gehaald fffgeen idee waar te beginnen, toch al niks te doen zullen we maar zeggen. Alle Alie spullen zijn binnen en de warmte en isolatie blokken ook. Frame komt er ook aan maar heeft vertraging.

            Nu de goede moed om die spullen in elkaar te steken. Ff een goede tutorial zoeken om die controller goed aan te sluiten anders kan ik weer weken wachten... als ie het al doet Nog flink wat gaten voorzien en wat details. Het idee in mijn hoofd is zo dat ik de PID controller ook mogelijk wil gebruiken voor een enail..

            You do not have permission to view this gallery.
            This gallery has 1 photos.

            Comment


              #10
              ...voor een enail?? Wat is dat?

              Wauw, ben benieuwd wat dit gaat worden. Flinke klus voor de boeg, maar moet lukken toch? Succes alvast!

              Comment


              • groot
                groot commented
                Editing a comment
                Enail, E-nail, dat is zo'n elektrieke insert voor je bong. Soort van vapo ombouw van een bong.

              #11
              Duurde even maar goed werk heeft tijd nodig. Mooi dat modulaire bouwsysteem. Dikke inbussen in de kopsekanten, dat heeft voldoende afschuifkracht. Als er iets kapot gaat is het het aluminium.

              Plan is weer iets verandert om de electronica tussen de horizontale liggers te maken.
              You do not have permission to view this gallery.
              This gallery has 3 photos.

              Comment


                #12
                very nice!!! Dat heb je netjes gedaan man! Al een proefpersing gedaan?

                Comment


                • groot
                  groot commented
                  Editing a comment
                  Ehh nee, geen idee af dat koud ook kan. Maar geeft wel aan of ik voldoende druk kan opbouwen. Slim. Moet nog moed krijgen voor de electronica.... vond die cob verlichting al spannend nu nog meer aansluitingen. Moet er gewoon even voor gaan zitten. Behuizing was te klein dus ook nog ff klussen.

                #13
                Topje voor de wetenschap bij een eerste poging om op kamer temperatuur te persen gaat niet verkeerd. Idee dat ik de platen echt vlak op elkaar zou krijgen, niet helemaal maar wel een flink eindje. Zo'n top is plat toch best stevig. Ik denk dat warmte een goede bijdrage gaat leveren. Het frame vindt de druk geen probleem.

                Volgende stap gaat zijn het aansluiten van de electronica en een behuizing tussen de frame voetjes.


                ​​​​​​
                You do not have permission to view this gallery.
                This gallery has 5 photos.

                Comment


                  #14
                  Goed gedaan, stevig genoeg gebouwd dus, complimenten! Op naar de volgende stap..
                  2015 - Santa Maria binnen en buiten eerste keer
                  2016 - Greyvol's buitenkweek
                  2017 - Santa Maria van Space Cees

                  Comment


                    #15
                    Vandaag elektronica aangesloten, als klad zeg maar, om een eerste persing te maken. Paar kleine topjes eronder. 1minuut op 85gradC en daarna 1minuut op 95gradC. Daarna snel de vriezer in.
                    Resultaat is niet teleurstellen maar de volgende keer beter bakpapier en spelen met tijd en temperatuur.
                    Temperatuur blijft verrassen stabiel en temperatuur komt overeen met een externe fluke thermometer.
                    You do not have permission to view this gallery.
                    This gallery has 1 photos.

                    Comment


                    • ganjagast
                      ganjagast commented
                      Editing a comment
                      Das het echte werk
                  Bezig...
                  X